Föra över foto från systemkamera till surfplatta?

Permalänk
Medlem

Föra över foto från systemkamera till surfplatta?

Har en Samsung Galaxy note 8 som jag tänkte föra över foton till från min systemkamera och den har otg-support, men det händer inget när jag kopplar ihop dom. Har även testat med min huawei mate 7 och en annan kamera. Kan det vara kablarna det är fel på?
Eller måste man ha någon app?

Permalänk
Avstängd

För många enheter med Android krävs root och speciell programvara för att kunna mounta externt minne, jag vet inte vad som gäller Note8 dock. Exempelvis: http://usbotghelper.wordpress.com/

Permalänk
Medlem

Har den ingen USB-port eller minneskort plats ??
Trodde bara var Apple produker som var så slarvigt gjorda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Har den ingen USB-port eller minneskort plats ??
Trodde bara var Apple produker som var så slarvigt gjorda.

Vadå slarvigt gjorda? Det kallas säkerhet...

För övrigt kan jag både ta bilder och ladda ner dem till både min iPhone och iPad, direkt från kameran via WiFi..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Den har som sagt otg-support. Det är både mini usb utgång och jag har satt i ett 32gb micro-sd kort?
Testade även på min Huawei mobil som också skall supporta otg, men det händer inget när jag kopplar ihop apparaterna???
Kan det vara så att kabeln jag kopplat ihop med inte supportar otg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larssa99:

Den har som sagt otg-support. Det är både mini usb utgång och jag har satt i ett 32gb micro-sd kort?
Testade även på min Huawei mobil som också skall supporta otg, men det händer inget när jag kopplar ihop apparaterna???
Kan det vara så att kabeln jag kopplat ihop med inte supportar otg?

Det är ju inte säkert att man kan använda de protokoll som kameran stödjer bara för att anheten kan agera USB-host. Det är ju inte alla enheter som fungerar bara man pluggar in dem i datorn heller. En del behöver specidella drivrutiner.
De flesta kameror brukar använda PTP, men kan i en del fall ställas in att använda MTP eller USM. Har du kollat om det går att ändra och om det blir skillnad?
Har du testat sätta minneskortet i en kortläsare och se vad som händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Har den ingen USB-port eller minneskort plats ??
Trodde bara var Apple produker som var så slarvigt gjorda.

Har inte kameran Wi-Fi så har man alltid möjligheten att köpa ett Camera Connection Kit och koppla sin kamera eller stoppa sitt minneskort i till iPad...

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du inte koppla in kameran till en dator och endera kopiera bilderna via datorn eller så delar du ut kamerans minne som en nätverksenhet och läser in dem den vägen i plattan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det är ju inte säkert att man kan använda de protokoll som kameran stödjer bara för att anheten kan agera USB-host. Det är ju inte alla enheter som fungerar bara man pluggar in dem i datorn heller. En del behöver specidella drivrutiner.
De flesta kameror brukar använda PTP, men kan i en del fall ställas in att använda MTP eller USM. Har du kollat om det går att ändra och om det blir skillnad?
Har du testat sätta minneskortet i en kortläsare och se vad som händer?

Ingen aning? Trodde det skulle vara lätt att koppla ihop.

Skrivet av tussii:

Har inte kameran Wi-Fi så har man alltid möjligheten att köpa ett Camera Connection Kit och koppla sin kamera eller stoppa sitt minneskort i till iPad...

Jag har en app som gör att jag kan föra över filer från kamera till surfplatta men jag skall ha surfplattan som backup när jag åker till SA och dom har så dåligt nät så skall det funka måste det vara med kabel.

Skrivet av mrqaffe:

Kan du inte koppla in kameran till en dator och endera kopiera bilderna via datorn eller så delar du ut kamerans minne som en nätverksenhet och läser in dem den vägen i plattan ?

Som sagt så skall jag ha den som backup. Tar med grejerna till Kjell & Co i morgon så får jag ser om dom vet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larssa99:

Som sagt så skall jag ha den som backup. Tar med grejerna till Kjell & Co i morgon så får jag ser om dom vet.

Ställ in kameran så att den uppträder som ett usbminne och prova det här:
http://www.greenbot.com/article/2155300/how-to-hook-up-a-usb-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Detta program körde jag med: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.homeysoft.n...
Acer Iconia tab till bärbar/stationär, borde ju då funka med lämplig kabel..
Kopplade även ihop extern hd med plattan.