The Pirate Bay måltavla i polistillslag

Permalänk

Nix!

Så ser det inte ut nånstans på sajten.
Förmodligen är du inloggad, och då ser det annorlunda ut.

Permalänk
Medlem

Nu är det slut det kommer aldrig mer finnas TPB igen det är lika bra att sälja htpcn på en gång

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Nix!

Så ser det inte ut nånstans på sajten.
Förmodligen är du inloggad, och då ser det annorlunda ut.

Har inget konto hos netflix. Varken gratis eller betaltjänst. Prövade i två webläsare, dwb och firefox. I dwb möts jag av en knapp där det står 'Bläddra i netflix bibliotek'. Och i firefox möts jag direkt av en 'slideshow' direkt på startsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoppanH:

Nu är det slut det kommer aldrig mer finnas TPB igen det är lika bra att sälja htpcn på en gång

=P

Permalänk
Medlem

Den sajten är ändå bara för amatörer... allt var lugnt och skönt innan dom kom in i bilden

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Ta bort allt illegalt material från TPB och de tappar troligtvis >99% av sina reklamintäkter. Så jo. De tjänar stora summor på att illegalt ge folk tillgång till andras filmer, musik, och program.

Du har lite fel i ditt påstående.
Hade TPB haft något olagligt på sidan, över huvud taget, så hade grundarna haft upphovsrättsbrott i sitt brottsregister, inte "medhjälp till upphovsrättsbrott".
Saken är att TPB håller inget olagligt i sig, endast länkar. Och hade det varigt olagligt så hade mina skolinlämningar sett ganska illa ut då Google, Yahoo, Bing och etc inte hade varit tillgängliga.

Att en server har information om hur du kan få tag på material är inte olagligt. Det handlar inte om att kunskapen om "hur" som är olaglig, det är handlingen "att" som är det.
Precis som på samma sätt som att jag har kunskapen om att man kan döda någon med en kökskniv om man hugger den i någon. Det är inte kunskapen som är olaglig, utan handlingen.

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att dom stänger ner The Pirate Bay som jag ser som ett av Sveriges starkaste varumärken.

IKEA, Volvo, köttbullar, dalahästar, Kalles Kaviar och The Pirate Bay, det är ju det som är Sverige.

Jag använder inte The Pirate Bay,
- Musik har jag på Spotify.
- Film kollar jag inte på, flesta Hollywood filmer är ju bara slöseri med tid. Dom är ju riktigt usla och fulla med produktplaceringar.
- Jag bojkottar proprietär mjukvara till förmån för open source.

Men jag brukar ändå titta in på TPB för att läsa deras blogg. Jag gillar deras teknikintresse, deras die hard attityd, att dom ger fingret till Hollywood och etablissemanget.

Polisen finns till för folket, men det känns inte som att Polisen går folkets ärende när dom jagar pirater och plockar ner sajter. Hur stor andel av Sveriges befolkning vill ha kvar TPB och hur stor del vill bli av med den?

Hollywood ljuger mycket om hur mycket intäkter dom förlorar, och blåser även författare och skribenter på pengar när inte betalar ut dom pengar som dom är skyldiga. Hollywood accounting är välkänt begrepp, och t.ex. så Stan Lee ingenting för Spider-Man. Ian Jackson blåste dom på Hobbit också.

Jag tycker att det är tråkigt att Sverige böjer sig fram för kommersiella Amerikanska intressen.

Det finns dom som klagar på pirater och säger att dom inte vill betala.
Men det finns dom som betalar för VPN istället för att lägga pengarna på Netflix eller nåt.
Gilla folk som gärna betalar pengar för en VPN men inte ger en krona till Hollywood!
Folk som hellre betalar dubbelt så mycket för en VPN än att ge en krona till Hollywood.

Jag håller inte på med piratkopiering, så jag har inte så bra koll hur det ser ut, men håller det på att dö ut?
Jag kommer ihåg back in the days; IRC (fserve, DCC, XDCC), Napster, KaZaA, DC++, WASTE, FTP (FXP), och allt.
Är det bara BitTorrent dom här dagarna?
Och BitTorrent håller på att försvinna det också?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elakekocken:

Men snälla du, läs på ett fodral till en Blu-rayskiva ska du få se att det står Blu-ray.

BluRay är mer cleant. Precis som The Facebook numera kallas Facebook. Smidigare att skriva dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

BluRay är mer cleant. Precis som The Facebook numera kallas Facebook. Smidigare att skriva dessutom.

Men nu är det fel oavsett hur "cleant" det är.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men snälla du, läs hela tråden, så ser du att detta redan påpekats ett flertal gånger.

Okej chefen. Bra att du påpekade det som om mitt inlägg skulle bli ogjort på grund av det.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Detta är åt helsike. Nu måste vi ALLA rösta på piratpartiet!!!!!!!

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av spikfavoriten:

Detta är åt helsike. Nu måste vi ALLA rösta på piratpartiet!!!!!!!

...så de får majoritet och kan bilda regering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

"Hollywood" verkar vara en bunt idioter som inte levererar de tjänster vi kunder efterfrågar. På musikfronten har ju spotify löst det, fast de behöver konkurrens. Alla tjänster för rörlig bild är tyvärr av för dålig kvalité

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Total slöseri på polis resurser. TPB lär vara upp igen om några dar..
Under tiden så finns det en uppsjö alternativa torrent sajter..

Jag tror inte de är ute efter att stänga ner sidan för gått eller att bli kvitt piratkopiering, utan de lär först och främst vara ute efter folk som laddar upp väldigt mycket upphovsrättsskyddat material. Att en vanlig Svensson laddat ner en film lite då och då är inte intressant för varken polisen eller Hollywood, då skulle man behöva göra väldigt många svenskar till brottslingar. Däremot att samla ihop bevis för att fälla uppladdare som laddat upp tusentals filmer är av väldigt stort intresse. Denna razzia var heller inte bara ett sätt för att stoppa svensk piratverksamhet. Utan informationen som man beslagtar på servrarna kan komma att användas i rättegångar utanför Sverige.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

meh inget kommer ändras även om man skulle rösta på PP då de gått och blivit feminist PKare.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elakekocken:

Men nu är det fel oavsett hur "cleant" det är.

Mycket som är "fel" innan det blir allmänt känd fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Tog tillfället i akt och kollade upp konkurrensen till PB.

Netflix verkar många försöka sälja in som en orsak till att PB inte behövs.

Minns att deras sajt var totalt 100% värdelös sist jag var där.
Men utvecklingen går ju snabbt, och det har gått ett par år, så...

Går till deras sajt, och:

NOLL info om vad dom erbjuder!

NOLL!!!

Inte EN enda titel.
Inte ett enda litet ruttet lingon till info om deras utbud.

Dom vill att jag ska ge dom mitt kreditkort för att ENS berätta vad fan det är dom säljer!!!!

Jesus-Hitler-Christ!

Försöker registrera mig med mitt FB,
ERROR, detta konto redan kopplat till netflix!

Ok, måste ha reggat mig där nån gång...
Försöker logga i med mitt FB,
ERROR, detta konto är inte kopplat till netflix!

Jesus-Fucking- Hitler-Christ!

Undra på att dessa "tjänster" inte vill ha några konkurrenter.

Nog flera som svarat på detta redan...men FÖRSTA sidan innehåller över 30 rader med 10 filmer/serier i varje rad.
Sen går varje rad att scrolla....jag pallade bara räkna första raden och den hade ca 40 titlar.
Om samma gäller de andra innebär det ca (30*40=) 1200 titlar....så hur du får det till "Inte ett enda litet ruttet lingon till info om deras utbud" förstår jag inte.
https://www.netflix.com/WiHome
(Blir redirectad till den när jag går in på netflix.com)

EDIT: Nu har jag läst resten av tråden. Bilden som postades är rätt..jag får samma sida.. och om du kollar noga är han inte inloggad..det står "Logga in" och det gör sällan det när man är inne.
Måste vara fel på din webbläsare..eller så hamnar du på den amerikanska sidan av nån anledning.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Mithras:

Nej, fast jo. Polisen har ju begränsade resurser och lägger ner resurser på båda två. Så jo, visst kan man tekniskt sett säga att de står och tar folk för fortkörning fastän de finns viktigare saker att göra. Det är inte som att sådana här tillslag och fortkörning får vänta tills att alla mord är uppklarade, för varje given tidpunkt finns det ett stort antal ouppklarade mord och våldtäkter, ändå lägger de ner mycket tid och pengar på fortkörning och på sådana här tillslag. Man kan också självklart argumentera för att polisen inte borde lägga ner en enda krona på sådana här tillslag förrän antal ouppklarade aktuella mord är 0, men det kommer aldrig ske.

Ja, men det är snarare poliser/utredare som har olika arbetsuppgifter. Trafikpoliser behövs ju, självfallet, samtidigt som utredare behövs. När trafikpoliserna inte har något att göra så kan de inte direkt parkera bilen och börja arbeta på en mordutredning, då tar de mindre prioriterade uppgifter, ex. fortkörare.

Huruvida högre makt vill fördela tjänster hos trafikpolis respektive utredare osv. går givetvis att debattera om, men jag tror inte det finns skäl till att dra ner på trafikpoliserna i dagsläget, de är dessutom redan reducerade.

Skulle alla resurser satsas på att reda ut mord och grövre brott så skulle det aldrig finnas trafikpoliser ute, då sådana brott sker på löpande band.

Permalänk
Medlem

Fast TPB är ju inte nere, så är ju bara köra på som vanligt!

Dock använder jag mig av Viaplay/Netflix och Spotify

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Fast TPB är ju inte nere, så är ju bara köra på som vanligt!

Dock använder jag mig av Viaplay/Netflix och Spotify

För att säga som det är:

Jo The Pirate Bay är nere, de andra sidorna är antingen proxy sidor för The Pirate Bay (och de funkar som sagt inte så länge The Pirate Bay ligger nere) eller skumma kopior av The Pirate Bay.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

Fake sidorna har inte sök, inte samma utbud, inte sortering på seeders osv. + fakesidorna e fulla med virus o annat crap.

2009 blev det uppror, rabalder osv. 12% för piratpartiet i eu parlamentet. Vad har hänt med folk idag nu när internet släcks såhär?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Verminator:

Japp för det heter BLÅSTRÅLE... så det så. ^^

Tror ärligt talat att jag skall inför detta i min personliga vokabulär.
Gå till videobutiken och hyra lite blåstråle-filmer.
...och eftersom jag redan använder "flimmer" istället för "filmer", så drar vi två smällar på samma fluga:
-"Titta på blåstråle-flimmer."

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Sa det en gång o säger det igen. Dags att gå över till OneSwarm.
Det är mycket uppskattat bland folk som vill dela t.ex en semesterbild säkert, eller något annat.
Jag har för mig att en del universitet använder OneSwarm rätt flitigt pga säkerheten så det är helt klart ett alternativ till den föråldrade bittorrent tekniken.
Men det är riktigt illa att TPB skulle stängas ner, saknar det redan lite.. Det var kul att kolla på 3D modeller folk gjort hemma som man kunde skriva ut med 3D skrivare.

Edit: Såg att det skrevs lite om Tibler, har någon koll på hur bra säkerheten är jämfört med OneSwarm?
Hämtade hem det och det verkar lovande hittills, tog bara någon minut att börja dela ubuntus torrent

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Blu-ray Disc.
Enkelt va?

Så BD får väl sägas vara den mest korrekta förkortningen.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Har inget konto hos netflix. Varken gratis eller betaltjänst. Prövade i två webläsare, dwb och firefox. I dwb möts jag av en knapp där det står 'Bläddra i netflix bibliotek'. Och i firefox möts jag direkt av en 'slideshow' direkt på startsidan.

Rensa dina cookies för Netflix så kommer du mötas av samma sida som Mats får. Och därifrån ser jag själva inga som helst sätt att kolla deras utbud, utan att registrera ett prov konto med betal info.

EDIT: Nu möts jag av bläddra i netflix bilbioteket. Tydligen är de lite små skumma med hur och när de vill visa detta.

Overall tycker jag utbudet på netflix är fortfarande väldigt drygt. Speciellt nordic utbudet där flertal serier ligger en hel säsong efter.
Och samt en del serier man vill ha som typ Game of Thrones ligger inte där. Då måste man skaffa HBO..
Och det är det stora problemet, i att kunna njuta av alla serier och filmer man gillar. Så kommer man bli tvungen att ha flertal olika tjänster. Plus hålla på och mecka med VPN för att kunna få full tillgång till hela utbudet....

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag tror inte de är ute efter att stänga ner sidan för gått eller att bli kvitt piratkopiering, utan de lär först och främst vara ute efter folk som laddar upp väldigt mycket upphovsrättsskyddat material. Att en vanlig Svensson laddat ner en film lite då och då är inte intressant för varken polisen eller Hollywood, då skulle man behöva göra väldigt många svenskar till brottslingar. Däremot att samla ihop bevis för att fälla uppladdare som laddat upp tusentals filmer är av väldigt stort intresse. Denna razzia var heller inte bara ett sätt för att stoppa svensk piratverksamhet. Utan informationen som man beslagtar på servrarna kan komma att användas i rättegångar utanför Sverige.

Ladda upp? Allt man laddar upp till sajten är en liten torrent fil. Och alla stora uploaders med en hjärna lär använda sig av VPN för att dölja sin IP adress.
Sen skulle jag inte bli förvånad om de krypterade denna informationen på deras servrar.

EDIT: Sen vad de raidade var en load balancer. Dock inte helt hundra vad denna ens loggar för information, om den ens gör detta.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Deja vu, hah vilka är det som driver sidan nu då?

Permalänk
Medlem

The Pirate bay

Personligen tror jag tyvärr att de främst åker dit på namnet the PIRATEbay.

Hade de hetat Coogle eller dylikt och innehållit länkar till legalt och illegalt material så hade det varit svårare att plocka bort dem.

Hade de dessutom varit ett amerikanskt stort företag så hade de säkert varit immuna mot åtal (mot att de då och då läcker lite anv info till NSA, CIA osv)

Amerikanarna styr världen.. de är otroligt skickliga och vi är tyvärr otroligt korkade. Så är det tyvärr.

Exempel, Amerikanarna tutar i Nordeuropa att det är fel med korruption och att vi skall straffa företag som köper en whiskey i present till en affärspartner. Det man får köpa är en kaffebords tidning som anses vara så harmlöst att det inte räknas som muta.

Vi går på detta och förlorar alla affärskontrakt i länder där man har en lite mer frikostig syn på vad som är ok som gåva. När jag besöker leverantör i USA hämtar de en i limo och tar med en till någon kul temaresturang.. I Sverige tar vi våra kunder till lokala lunchhaket och betalar med matkupong..

Sen kommer det fram att företag som Wallmart mutar hej vilt...

Det är som dom säger de goda Amerikanarna: Moral är bra, dubbel moral är dubbelt så bra.

(Jag gillar USA i mångt och mycket men ibland är vi liiiite väl naiva.)

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Henrik Pontén verkar ju fortfarande inte förstått vad en torrent är eller vad piratebay gör. Han hävdar ju att piratebay laddar upp upphovsrättsskyddat material.
Man kunde ju hoppas att en rättsprocess i sverige baseras på fakta, och sen hur lagar kan appliceras på vad som faktiskt hänt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av hybris6:

Personligen tror jag tyvärr att de främst åker dit på namnet the PIRATEbay.

Hade de hetat Coogle eller dylikt och innehållit länkar till legalt och illegalt material så hade det varit svårare att plocka bort dem.

Hade de dessutom varit ett amerikanskt stort företag så hade de säkert varit immuna mot åtal (mot att de då och då läcker lite anv info till NSA, CIA osv)

Amerikanarna styr världen.. de är otroligt skickliga och vi är tyvärr otroligt korkade. Så är det tyvärr.

Exempel, Amerikanarna tutar i Nordeuropa att det är fel med korruption och att vi skall straffa företag som köper en whiskey i present till en affärspartner. Det man får köpa är en kaffebords tidning som anses vara så harmlöst att det inte räknas som muta.

Vi går på detta och förlorar alla affärskontrakt i länder där man har en lite mer frikostig syn på vad som är ok som gåva. När jag besöker leverantör i USA hämtar de en i limo och tar med en till någon kul temaresturang.. I Sverige tar vi våra kunder till lokala lunchhaket och betalar med matkupong..

Sen kommer det fram att företag som Wallmart mutar hej vilt...

Det är som dom säger de goda Amerikanarna: Moral är bra, dubbel moral är dubbelt så bra.

(Jag gillar USA i mångt och mycket men ibland är vi liiiite väl naiva.)

Svenska företag mutar på bra också eller har du missat den uppsjö av skandaler som dyker upp då och då. SAAB Aerospace är väl mest framgångsrika på det området.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt