Permalänk
Medlem

Ljud via HDMI>TV>Optisk

Hejsan.

Köpte mig ett Logitech Z906. (5.1 surround)

Tänkte bara kolla så min nuvarande koppling är den bästa.

Kör nu ljudet från datorn via hdmi till tv'n och sedan från den optiska utgången i tv'n till förstärkaren.
Har även ps4 via hdmi till tv'n. Har ställt in på tv'n att den ska skicka ut ljudet via optiska uttaget.

Allt verkar fungera bra, slipper t.ex byta input på förstärkaren hela tiden..

Men min fråga är ju om det är det mest optimala att köra såhär eller kan jag få bättre kvallite genom att t.ex köra från ps4 direkt till förstärkaren via optiska utgången. och desamma gäller datorn, ska jag köra via optiska direkt in i förstärkaren???

Har ju även 3,5milimeters uttag att koppla in i datorn (En grön, en svart och en orange) Men jag gillade alternativet att köra via optiska från datorn eller hdmi så jag kan ha mina hörlurar med mick inkopplat i datorn istället för surroundet.

När jag har optiska sladden i datorn aktiverad i ljud inställningarna från kontrollpanelen kan jag ställa in Dolby digital och DTS osv.
Men när jag kör via hdmi finns inga sånna inställningar. Kan jag köra t.ex DTS via hdmi till tv från dator/ps4 och sedan den optiska från tv'n till förstärkaren.

Kan även tillägga att jag verkar inte ha några inställningar i tv'n om 5.1, DTS osv..

När jag ställer in t.ex Ljud ut så kan jag välja antingen "Extern högtalare (optisk)" och då kommer en till inställning upp som lyder såhär "Digitalt ljud ut" Auto eller PCM. eller så kan jag välja "LG Ljudsynk (optisk)". Verkar som att om jag väljer LG Ljudsynk får jag ljud från sidohögtalarna i spel (på ps4) och även den i mitten men tar jag "Extern högtalare (optisk)" fick jag bara ljud i mitten högtalaren. Kanske minns fel om det sista ang. bara ljud i mitten.. Minns att något blev bättre med LG ljudsynk.

Tacksam för svar och god jul allihopa!