Installation utav Windows 8.1 via USB fungerar ej

Permalänk

Installation utav Windows 8.1 via USB fungerar ej

Nu blir jag mäkta trött på detta.

Jag har för första gången i mitt liv byggt en dator med en polare, vilket var väldigt intressant. Bygget gick bra, solen sken och alla var nöjda när det var klart. Sedan kommer jag hem och allt krångel börjar.

Jag köper en nyckel till Windows 8.1 från G2A, jag trodde först jag skulle få en nedladdningsbar ISO och allting men nej, det blev bara en nyckel. Min vän lyckas då ordna en ISO med hjälp utav sitt universitetsprogram där dom tydligen kan ladda ner OS och sådant. Tar ner det med ett långsamt internet så det var minst 4 timmars väntan på bara filen. Använder Rufus för att få formatera USBn och få över ISOn etc.

Jag trycker in USBn i den nya datorn, drar igång och testar. Inget händer. Jag tar då tillbaka USBn till min gamla dator, använder Rufus igen men testar att använda FAT32 istället för NTFS denna gång, vilket gav bättre resultat. Jag kommer fram till den punkt då jag får fylla i min nyckel, vilket självfallet inte vill accepteras. Skit.

Nu drar jag ner en annan ISO-fil som skall vara för Windows 8.1. Jag gör sedan så som seden kräver, jag öppnar upp Rufus och kör över ISOn till mitt USB. Pluggar över den till den nya burken, och visst startar den. Jag behöver inte fylla i en kod eller något, men nu får jag meddelandet;

Citat:

No signed device drivers were found. Make sure that the installation media contains the correct drivers, then click OK.

Där tar det stopp. Jag sliter i håret och grubblar mig grå, Google är nog mäkta imponerade utav mitt flitiga användande utav deras söktjänst det senast dygnet. Windows 7 USB DVD Download Tool vill inte fungera heller, om det nu skulle vara Rufus som är problemet.

Citat:

Files copied successfully. But we were unable to run the bootsect to make the device bootable.

Nu vänder jag mig till er, och samtidigt hoppas att tråden inte är felplacerad. Är det någon som vet vilka åtgärder man kan/bör/ska göra för att bara kunna köra den där förbannade installationen och få ett OS?

MVH,
AnonymPessimist

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AnonymPessimist:

Jag har för första gången i mitt liv byggt en dator med en polare, vilket var väldigt intressant. Bygget gick bra, solen sken och alla var nöjda när det var klart. Sedan kommer jag hem och allt krångel börjar.

Jag köper en nyckel till Windows 8.1 från G2A, jag trodde först jag skulle få en nedladdningsbar ISO och allting men nej, det blev bara en nyckel. Min vän lyckas då ordna en ISO med hjälp utav sitt universitetsprogram där dom tydligen kan ladda ner OS och sådant. Tar ner det med ett långsamt internet så det var minst 4 timmars väntan på bara filen. Använder Rufus för att få formatera USBn och få över ISOn etc.

Jag trycker in USBn i den nya datorn, drar igång och testar. Inget händer. Jag tar då tillbaka USBn till min gamla dator, använder Rufus igen men testar att använda FAT32 istället för NTFS denna gång, vilket gav bättre resultat. Jag kommer fram till den punkt då jag får fylla i min nyckel, vilket självfallet inte vill accepteras. Skit.

Nu drar jag ner en annan ISO-fil som skall vara för Windows 8.1. Jag gör sedan så som seden kräver, jag öppnar upp Rufus och kör över ISOn till mitt USB. Pluggar över den till den nya burken, och visst startar den. Jag behöver inte fylla i en kod eller något, men nu får jag meddelandet;

Där tar det stopp. Jag sliter i håret och grubblar mig grå, Google är nog mäkta imponerade utav mitt flitiga användande utav deras söktjänst det senast dygnet. Windows 7 USB DVD Download Tool vill inte fungera heller, om det nu skulle vara Rufus som är problemet.

Nu vänder jag mig till er, och samtidigt hoppas att tråden inte är felplacerad. Är det någon som vet vilka åtgärder man kan/bör/ska göra för att bara kunna köra den där förbannade installationen och få ett OS?

MVH,
AnonymPessimist

Testa den här och se om det hjälper,den är helt drag and drop bara,ja du bör givetvis trycka make usb bootable först med:-)
http://www.zotac.com/uk/z-zone/zotac-winusb-maker.html

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Testa den här och se om det hjälper,den är helt drag and drop bara,ja du bör givetvis trycka make usb bootable först med:-)

Skall testa detta senare och kolla. Vet inte om det är formateringen och dylikt från Rufus som krånglar eller om det något skumt med ISOn.

Min vän skickar över en annan ISO just nu som vi skall testa med. Vi (åtminstone jag) misstänker att det är ISOn som kan vara problematisk då det tjatas om drivers.

Permalänk
Medlem

Microsoft publicerar själva ett verktyg för att fixa en korrekt bootbar usb. Den skapar iso och kopierar in på usb osv så du behöver inte ens Rufus.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-reset-ref...

Se till att välj exakt rätt version. Jag fick samma felmeddelande som du när jag valt n-version istället för "vanlig".

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Inaktiv

Det är inte så att du bara fört över ISOn som den är? Du måste ta innehållet i ISOn och föra över till ditt usb minne.

Permalänk
Inaktiv

No signed device drivers were found. Make sure that the installation media contains the correct drivers, then click OK.

När du får detta meddelandet testa att ta ur USB minnet och sätt det i en annan port och tryck sedan på OK.

Permalänk
Skrivet av daolo:

Microsoft publicerar själva ett verktyg för att fixa en korrekt bootbar usb. Den skapar iso och kopierar in på usb osv så du behöver inte ens Rufus.

Se till att välj exakt rätt version. Jag fick samma felmeddelande som du när jag valt n-version istället för "vanlig".

Detta fungerar inte för mig, har redan testat. Kommer upp ett meddelande om att jag måste använda Windows 7 för detta, använder XP.

Skrivet av anon172162:

Det är inte så att du bara fört över ISOn som den är? Du måste ta innehållet i ISOn och föra över till ditt usb minne.

Nej, använde Rufus för att just föra över innehållet och formatera etc.

Skrivet av anon172162:

När du får detta meddelandet testa att ta ur USB minnet och sätt det i en annan port och tryck sedan på OK.

Har försökt med detta, har testat att koppla det via USB 2.0 och USB 3.0, samma meddelande kommer upp.

Min vän misstänker förövrigt moderkortet, håller på att undersöka detta. Någon som hört om detta problem tidigare, till Gigabyte Z97P-D3?

Permalänk
Medlem

Rufus skall funka utmärkt, jag använde själv mig av den för ett par veckor sen.
Jag vet inte vilka iso-filer din kompis rotat fram men i denna forumpost hittar du länkar till de officiella isofilerna från MS:
http://runasxp.com/Thread-Windows-8-Official-ISO-Download

Permalänk
Medlem

Detta fungerar inte för mig, har redan testat. Kommer upp ett meddelande om att jag måste använda Windows 7 för detta, använder XP.

Du kan ju skapa usb-stickan på vilken dator som helst - du har inte tillgång till någon nyare dator där du kan använda länken?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Rufus skall funka utmärkt, jag använde själv mig av den för ett par veckor sen.
Jag vet inte vilka iso-filer din kompis rotat fram men i denna forumpost hittar du länkar till de officiella isofilerna från MS:
http://runasxp.com/Thread-Windows-8-Official-ISO-Download

Skall testa detta när jag testat den nya ISOn jag väntar på. Känns iallafall som att den ena, från universitetet, bör vara en officiell variant.
Min nyckel köptes för Windows 8.1 Pro, gäller den nyckeln även för W8?

Skrivet av daolo:

Du kan ju skapa usb-stickan på vilken dator som helst - du har inte tillgång till någon nyare dator där du kan använda länken?

Nej, har inte tillgång till en nyare dator för tillfället. Det kanske kan gå att ordnas senare mot kvällen, alternativt under helgen.

Permalänk
Medlem

Min nyckel köptes för Windows 8.1 Pro, gäller den nyckeln även för W8?

Nej, det gäller bara 8.1 Pro.

Hade det inte varit värt pengarna att köpa W8.1 i en butik och få en installationsskiva i stället för att köpa en nyckel om du troligen inte har rätt att använda enligt licensvillkoren och hålla på och krångla så här mycket?

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Nej, det gäller bara 8.1 Pro.

Hade det inte varit värt pengarna att köpa W8.1 i en butik och få en installationsskiva i stället för att köpa en nyckel om du troligen inte har rätt att använda enligt licensvillkoren och hålla på och krångla så här mycket?

Eftersom jag inte kopplade in en CD/DVD-läsare i bygget så nej. Däremot hade det varit värt om det erbjudits på USB, vilket bör kunna erbjudas. Men tanken att kunna ordna det direkt och snabbt (om det varit krångelfritt) fick gå först denna gång. Jag har inte hört något om att OSen från universitetet har krånglat tidigare, så varför skulle dom göra det denna gång?

Vad jag hört/läst så skall nyckeln jag köpte passa licensvillkoren. Funderar dock på att rapportera nyckeln som obrukbar och få pengar/ny nyckel tillbaka.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte kopplade in en CD/DVD-läsare i bygget så nej. Däremot hade det varit värt om det erbjudits på USB, vilket bör kunna erbjudas. Men tanken att kunna ordna det direkt och snabbt (om det varit krångelfritt) fick gå först denna gång. Jag har inte hört något om att OSen från universitetet har krånglat tidigare, så varför skulle dom göra det denna gång?

Vad jag hört/läst så skall nyckeln jag köpte passa licensvillkoren. Funderar dock på att rapportera nyckeln som obrukbar och få pengar/ny nyckel tillbaka.

Nyckel med vidhängande länk till ISO-fil finns att köpa från Microsoft.

De här billiga nycklarna som säljs från Kina är normalt volymlicensnycklar eller studentnycklar, ingetdera får säljas vidare.

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Nyckel med vidhängande länk till ISO-fil finns att köpa från Microsoft.

De här billiga nycklarna som säljs från Kina är normalt volymlicensnycklar eller studentnycklar, ingetdera får säljas vidare.

Oavsett etiska teknikaliteter så accepteras fortfarande inte min nyckel. Har rapporterat den som ogiltig och hoppas på att jag får pengarna tillbaka väldigt snart, nästa gång testar jag direkt från Microsoft.

Har även testat lite publika nycklar, men inga vill accepteras.

Permalänk
Medlem

Om produktnyckeln är enda hindret för att du skall kunna installera windows så är det enkelt fixat.
Leta upp ei.cfg så usb:n du skapat (bör ligga i mappen sources), öppna den och ändra så det står:

Citat:

[EditionID]
Professional
[Channel]
Retail
[VL]
0

Detta gör så så att man kan hoppa över steget med att knappa in en produktnyckel under installationen.
Ovanstående borde gå att göra på vilket iso-fil som helst.
Sen så kommer du självklart att behöva aktivera en nyckel när installationen är gjord.

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Om produktnyckeln är enda hindret för att du skall kunna installera windows så är det enkelt fixat.
Leta upp ei.cfg så usb:n du skapat (bör ligga i mappen sources), öppna den och ändra så det står:

Detta gör så så att man kan hoppa över steget med att knappa in en produktnyckel under installationen.
Ovanstående borde gå att göra på vilket iso-fil som helst.
Sen så kommer du självklart att behöva aktivera en nyckel när installationen är gjord.

Återstår då inte problemet att min nyckel hindrar mig, eftersom jag behöver den för att aktivera efter installationen istället för innan?

Hittar förövrigt ingen ei.cfg någonstans under sources, håller på att rota igenom allt så den kanske dyker upp snart.

Permalänk
Medlem

Jo det stämmer, men det kan möjligen funka bättre att aktivera den efter installationen är gjord. Alltid värt att chansa.

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Jo det stämmer, men det kan möjligen funka bättre att aktivera den efter installationen är gjord. Alltid värt att chansa.

Vi får testa och se helt enkelt.

Kan dock inte hitta ei.cfg i någon mapp på USB-minnet, har sökt igenom alla mappar/undermappar och filer.

Permalänk
Medlem

Hittar du ingen under mappen sources så skapar du en och lägger till.
Du skapar den i tex notepad, lägger till texten jag skrev och sparar som ei.cfg

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Hittar du ingen under mappen sources så skapar du en och lägger till.
Du skapar den i tex notepad, lägger till texten jag skrev och sparar som ei.cfg

Gjorde detta, det enda som kommer upp är att den angivna nyckeln inte passar. Trots att jag inte skrivit i någon nyckel.

Permalänk

Hej, jag hade problem med att göra en bootbar sticka. Microsofts dvd/usb tool funkade inte och inte heller rufus. Jag löste det genom CMD som oftast är krångligt och jobbigt... men med denna video är det riktigt lätt.

Du behöver ha något program att mounta .ISO med samt en USB.
https://www.youtube.com/results?search_query=windows+7+bootab...
Bara välja någon. Vet inte om detta hjälper dig över huvudtaget. Du hade väl fixat ett bootbart minne?

Visa signatur

Chassi: [Obsidian 750D] Nätagg: [Corsair AX860 Platinum] Moderkort: [MSi Z97 Gaming 3]
Processor: [Intel i7 4790K 4Ghz] Grafikkort: [GTX 780 3GB PhysX]
RAM: [Corsair 16GB CL10 Vengeance LP] Hårddisk: [Samsung EVO 840 120GB + 250GB]
Skärm: [BenQ 24" LED 144hz] Tangentbord: [Corsair Vengeance K70]
Hörlurar: [Sennheiser PC360]

Permalänk
Medlem

Gjorde detta, det enda som kommer upp är att den angivna nyckeln inte passar. Trots att jag inte skrivit i någon nyckel.

Allt jag gjorde var att sammanfatta denna guide: http://www.techmesto.com/install-windows-8-1-without-product-...
Tittar man i kommentarerna så ser det ut som att det kan vara strul med den iso-filen du använt, för annars så skall en val dyka upp där du kan hoppa över steget med aktivering om allt är rätt utfört.

Även om mina förra länkar funkar, trots att omvägen kring en uppgradering innan aktivering krävs, så har jag letat fram en ny länk till en win 8.1 iso:
http://getintopc.com/softwares/operating-systems/windows-8-1-...
Jag vet inte om de är låsta till nån speciell version, så gå igenom steget med ei.cfg efter att du lagt de på usb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Lånar tråden lite snabbt om det är ok, funkar det här för Windows 8 också? Sitter med en 8:nyckel och är i behov av en ominstallation.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av SavageRS:

Hej, jag hade problem med att göra en bootbar sticka. Microsofts dvd/usb tool funkade inte och inte heller rufus. Jag löste det genom CMD som oftast är krångligt och jobbigt... men med denna video är det riktigt lätt.

Du behöver ha något program att mounta .ISO med samt en USB.
https://www.youtube.com/results?search_query=windows+7+bootab...
Bara välja någon. Vet inte om detta hjälper dig över huvudtaget. Du hade väl fixat ett bootbart minne?

Bootbart minne finns. Skall undersöka ditt tips när jag har tiden för det, förhoppningsvis snart.

Skrivet av Mieriola:

Allt jag gjorde var att sammanfatta denna guide: http://www.techmesto.com/install-windows-8-1-without-product-...
Tittar man i kommentarerna så ser det ut som att det kan vara strul med den iso-filen du använt, för annars så skall en val dyka upp där du kan hoppa över steget med aktivering om allt är rätt utfört.

Även om mina förra länkar funkar, trots att omvägen kring en uppgradering innan aktivering krävs, så har jag letat fram en ny länk till en win 8.1 iso:
http://getintopc.com/softwares/operating-systems/windows-8-1-...
Jag vet inte om de är låsta till nån speciell version, så gå igenom steget med ei.cfg efter att du lagt de på usb.

Den vill inte hoppa över aktiveringssteget oavsett, och den ISOn du länkar var den andra jag testade.

Nu har jag dock den rätta versionen, så aktiveringen fungerar. Däremot är det ett jävla tjat om att jag inte har drivrutinerna som behövs. Har dragit ner alla MOBO drivrutiner om/när dom behövs (bortsett från VGA-rutinerna), men är inte säker på hur man bör utföra processen. Någon som vet?

Permalänk
Avstängd

***bort/mod*** jag gav ju er en bra länk till zotacs perfekta usbverktyg.Ni använder programmet-ni trycker make usb bootable-ni drar dit rätt isofil, ***bort/mod*** Jag har gjort detta med 2 usbminnen för länge sen,ett var från min orginal win 7 oem skiva den funkar utmärkt att installera från ett corsair flash voyager 32gb minne,den andra gjorde jag från mitt nuvarande system win8,1 pro till ett random verbatim 8gb usbminne.Båda funkar utmärkt att installera från på alla datorer jag har testat på hitills.

***bort/mod***

§1.1 Ovårdat språk
Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Varför meckar du med overifierade iso bilder som du får av vänner och opålitliga tredjepartsprogram som rufus. Använd den oficiella usbn från microsoft. Alltid uppdaterad och alltid pålitlig. Länken har du i inlägg nr 4 från daolo.

Har installerat W8 på säkert över 20 maskiner av varierad hårdvara, och jag laddar alltid en fräsh usb från ovanstående länk. Fungerar felfritt varje gång. Se till att använda en kvalitativ nyckel också, inte en för 25 kr från bensinmacken. Rekommenderar SANDISK cruzer extreme, som även är den snabbaste på svenska marknaden idag, i väntan på mushkin ventura ultra. Kostar runt 200 kr för 16gb sist jag tittade.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

MVH,
AnonymPessimist

byt USB minne, testat det? kan vara så enkelt.

Det du kan göra för att kolla om det är ison eller nyckeln som stället till det.

Tanka ner denna iso.
http://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-windows-8-...
Skapa en bootbar USB som du gjorde innan med RUFUs, välj GPT for UEFI based computers

Om detta funkar är det ditt gamla usb eller iso som en fungerar, gissar på usb när jag läser vad du skriver.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

***bort/mod*** jag gav ju er en bra länk till zotacs perfekta usbverktyg.Ni använder programmet-ni trycker make usb bootable-ni drar dit rätt isofil, ***bort/mod*** Jag har gjort detta med 2 usbminnen för länge sen,ett var från min orginal win 7 oem skiva den funkar utmärkt att installera från ett corsair flash voyager 32gb minne,den andra gjorde jag från mitt nuvarande system win8,1 pro till ett random verbatim 8gb usbminne.Båda funkar utmärkt att installera från på alla datorer jag har testat på hitills.

***bort/mod***

Tänkte testa Zorac, men det blev för sent igår samt att andra saker kom i vägen. Zorac.com ger bara felmeddelanden för tillfället dessutom.

Skrivet av ggwp:

Varför meckar du med overifierade iso bilder som du får av vänner och opålitliga tredjepartsprogram som rufus. Använd den oficiella usbn från microsoft. Alltid uppdaterad och alltid pålitlig. Länken har du i inlägg nr 4 från daolo.

Har installerat W8 på säkert över 20 maskiner av varierad hårdvara, och jag laddar alltid en fräsh usb från ovanstående länk. Fungerar felfritt varje gång. Se till att använda en kvalitativ nyckel också, inte en för 25 kr från bensinmacken. Rekommenderar SANDISK cruzer extreme, som även är den snabbaste på svenska marknaden idag, i väntan på mushkin ventura ultra. Kostar runt 200 kr för 16gb sist jag tittade.

Den nya ISON är direkt från microsoft, och om man läser tråden så fungerar inte Media Creation Tool då den ger felmeddelandet att jag inte sitter på Win 7. Därför var min vän shjysst nog att tanka den officiella ISOn åt mig och sedan skicka över.

Skrivet av Oneone:

byt USB minne, testat det? kan vara så enkelt.

Det du kan göra för att kolla om det är ison eller nyckeln som stället till det.

Tanka ner denna iso.
http://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-windows-8-...
Skapa en bootbar USB som du gjorde innan med RUFUs, välj GPT for UEFI based computers

Om detta funkar är det ditt gamla usb eller iso som en fungerar, gissar på usb när jag läser vad du skriver.

Denna möjligheten finns, skall undersöka saken.

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg redigerad enligt §1*

Tagit bort otrevligheter/ovårdat språk.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Problemet löst.

Köpte ett nytt USB och besökte min polare, gjorde i ordning USB:et med Media Creation Tool från Microsoft istället för Rufus, och så fungerade det.
Det verkar som att det var mina USBn som spökade, men det går inte heller att utesluta Rufus eller ISOn då vi testade direkt med MCT och nytt USB, vilket lyckligtvist fungerade.

Tack till alla i tråden som hjälpte till.