Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Men då kan du inte skriva att "Att amd piledriver går varm är ren bullshit," Rätta mig om jag har fel. Är ingen fan boy, har både haft AMd/intel.
Men man får vad man betalar för

Saken är ju den att den är ju sval

Hade en I7 3820 som gick varmare med en snäppet dyrare kylare(satt på ett Rampage 4 Extreme) skaffade den ett litet tag senare så tempen var den samma i rummet

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

har en amd 8350 spelar också swtor då då, enligt mina erfarenheter så köp inte amd 8350 för mmo. Jag får väldigt dåligt fps speciellt i wz mellan 15 - 25 fps. även när jag questar, kommer det lite mer npc då går den ner till typ 35fps, och det hjälper typ inget att sänka grafiken. helt enkelt dålig prestanda.

Så jag skulle gått till intel om jag var du

Permalänk
Medlem

Nu hittar jag inte länken till processor testet för GW2 som jag sökte efter, men GW2 är väldigt beroende på single-threaded performance. Det lägger ut lite mindre arbeten på de andra cores som finns tillgängliga men det kommer alltid att lägga huvudansvaret på en enda core. På single-thread området ligger Intels processorer långt långt långt före AMD's för tillfället, så med andra ord är Intels CPU'er bättre med rätt stor marginal i GW2 (är dessutom rätt säker på att de flesta MMO's har liknande "work load")

Visst kan du få det att flyta med en överklockad 8350, men en motsvarande Intel kommer prestera mycket bättre.

Permalänk
Avstängd

inte behöver man har nån 8350 med oc för att få det att flyta vist intel är snabbare i gw 2 men jag har själv kört till lv 80 på min dator nedan utan problem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Som rätt många redan sagt, så trådar MMO:s (och RTS) för det mesta dåligt över många kärnor. De brukar ha huvudtråden på en kärna, AI och övrigt på en och grafik på en tredje rätt ofta, övriga kärnor belastas knappt alls. Huvudtråden bestämmer prestandan, så ju högre IPC och klockfrekvens den kärnan har, desto högre prestanda. Just nu är Intel kung på IPC, vilket gör att en fyrkärnig i5 i 9 fall av 10 är ett bättre val för just MMO (och RTS).

FX8350 är en utmärkt processor, men i just tillämpningar som trådar dåligt är Intel det bättre valet.

BF3 som diskuteras ovan är inget MMO och är ett av få spel som faktiskt skalar hyfsat över fler än fyra kärnor, vilket gör att för det spelet fungerar FX8350 utmärkt, men nu verkar det ju inte som om trådskaparen direkt spelar BF3, så det är kanske inte så intressant.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag kör med ett sabertooth 990fx moderkort, och en fx-6300. Ska jag uppgradera till en fx-8350, eller köpa nytt moderkort och en i5-4690K? kör nästan endast MMO's och lite rpg's. Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcel Gutierrez:

Jag kör med ett sabertooth 990fx moderkort, och en fx-6300. Ska jag uppgradera till en fx-8350, eller köpa nytt moderkort och en i5-4690K? kör nästan endast MMO's och lite rpg's. Tack på förhand

Om du tycker det är värt pengarna så är i5 bättre. Men det kostar ju en slant att byta. 8350 är dock det prisvärdaste alternativet. Men om du känner att du har råd och att det är värt pengarna... kör i5. Jag hade lätt gjort det... Börjar bli lite less på min 8350 (eftersom den presterar skit i spel som inte stödjer mer än 2-4 kärnor)

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Om du tycker det är värt pengarna så är i5 bättre. Men det kostar ju en slant att byta. 8350 är dock det prisvärdaste alternativet. Men om du känner att du har råd och att det är värt pengarna... kör i5. Jag hade lätt gjort det... Börjar bli lite less på min 8350 (eftersom den presterar skit i spel som inte stödjer mer än 2-4 kärnor)

Då får det bli i5. stor inte ut med lagg i mmos längre! Tack för svaret