Permalänk
Medlem

Lagg vid flerskärmssetup

Jag har idag 3st skärmar och ett gtx780 samt intels inbyggda hd4600. Har två 1440p skärmar kopplade mot gtx780-kortet och en 1200p mot hd4600. När jag spelar så gör jag det alltid i fullscreen window-mode så endast mitten skärmen fylls men inte de andra två.

Spelen rullar på min ena 1440p skärm och chattar och dylikt enklare slag körs på min 1200p skärm. På min sista 1440p kör jag Youtube och streams.

Har 32gb ram och cpun är relativt ny och rullar på i stock frekvensen som är 4ghz. Allt är på ssd-lagring.

Mitt problem är att jag får bara 60fps i spelen när jag inte gör nåt annat. Alltså ingen video eller stream. Jag tycker systemet borde fixa de. Cpubelasningen är när allt är igång på runt 10-30% bara.

Flyttar jag streamen/youtube till hd4600 så gör de ingen skillnad. Faktum är att de kan i vissa fall göra de värre. Riktigt konstigt.

Någon som kan slänga lite ljus över varför det blir så här? Skulle ett grafikkort till hjälpa så jag garanterat kommer ligga på stabila 60fps? Måste de vara ett sli?

Spelar mestadels just nu wow.

Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Just de, glömde skriva fps vid youtubande. Pendlar mellan 15-50fps och ibland 60fps vid kortare stunder. Märkbart lagg alltså.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av radx:

Jag har idag 3st skärmar och ett gtx780 samt intels inbyggda hd4600. Har två 1440p skärmar kopplade mot gtx780-kortet och en 1200p mot hd4600. När jag spelar så gör jag det alltid i fullscreen window-mode så endast mitten skärmen fylls men inte de andra två.

Spelen rullar på min ena 1440p skärm och chattar och dylikt enklare slag körs på min 1200p skärm. På min sista 1440p kör jag Youtube och streams.

Har 32gb ram och cpun är relativt ny och rullar på i stock frekvensen som är 4ghz. Allt är på ssd-lagring.

Mitt problem är att jag får bara 60fps i spelen när jag inte gör nåt annat. Alltså ingen video eller stream. Jag tycker systemet borde fixa de. Cpubelasningen är när allt är igång på runt 10-30% bara.

Flyttar jag streamen/youtube till hd4600 så gör de ingen skillnad. Faktum är att de kan i vissa fall göra de värre. Riktigt konstigt.

Någon som kan slänga lite ljus över varför det blir så här? Skulle ett grafikkort till hjälpa så jag garanterat kommer ligga på stabila 60fps? Måste de vara ett sli?

Spelar mestadels just nu wow.

Tack för hjälpen!

Är det nån skillnad om du bara har en skärm inkopplad?

Permalänk
Medlem

vsync i spelet?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Har du samma problem om du använder html5 spelaren på youtube tex?
https://www.youtube.com/html5

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Sorry att jag är lite trög. Kom precis hem ifrån jobbet här.

Skrivet av nackskägg:

Är det nån skillnad om du bara har en skärm inkopplad?

Med bara en skärm kan jag inte prova detta då spelet kommer inte köras samtidigt som videon, då den ligger i bakgrunden. Men om jag minimerar youtubespelaren ifrån den andra 1440P skärmen när jag spelar så går FPS:en upp till 60, så med bara en skärm kommer de garanterat inte bli några problem, men då faller ju hela poängen med flera skärmar.

Skrivet av Commander:

vsync i spelet?

Yes, de är aktiverat. Skärmarnas uppdateringsfrekvens är satta till 60hz också i avancerade grafikinställningar i Windows. Så det förklarar varför spelet cappar på 60fps.

Skrivet av Boozfob:

Har du samma problem om du använder html5 spelaren på youtube tex?
https://www.youtube.com/html5

Jag kör med Chrome och den har defaultat till HTML5 till i ett par år nu. Men jag kontrollerade för säkerhetsskull och det är mycket riktigt HTML5 de jag hade igång nu när jag provade. Jag testade även att sänka kvalitet till 240P och sedan gick tillbaka till spelet. Trots de 30fps. Men om jag minimerar webbläsaren eller om jag byter flik till en flik med statiskt innehåll och har videon kvar igång i bakgrunden i en av tabsen så flyter de på i 60fps utan problem. Det är just när video spelas upp som de blir problem.

Jag provade även att dra webbläsaren över till 1200P skärmen där Intels HD4600 chip jobbar och det blir samma problem där. Om jag kör en video på den skärmen, som inte ens ligger på samma grafikkort som spelet så blir de likt förbannat 30fps.

Här är en skärmdump på hur de ser ut (jag har beskurit den så den inte blir så stor och tagit bort ointressant info):

Låg CPU-belastning som ni ser. Borde inte belastningen på GTX780 avlastas om jag flyttar webbläsaren med videon i till mitt Intel HD4600?

Skumt problem hur som helst. Jag tycker mina prylar borde orka med detta utan problem. Jag har uppdaterat både mitt 780 och mitt HD4600 med senaste drivrutinerna för bara några dagar sedan. Men jag har haft det så här relativt länge.

Fler förslag på saker man kan kontrollera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En annan grej jag har märkt är förresten att när spelet är igång så ser man lagg i Chrome när man skrolla snabbt på sidor. Man ser de där vita rutnätet som visas på surfplattor exempelvis när man skrollar snabbt men datan är inte inladdad i minnet. Visst är de märkligt? Ram minne är ju inte på långa vägar slut.

Accelereras chrome med GPU:n på nåt sätt men får problem då spelet är igång? Stänger jag ner spelen så svarar chrome lika blixtsnabbt som vanligt. För saken skull så provade jag också att minimera chrome och istället köra med youtube med Firefox - Samma problem. Men när jag kör med IE så har jag inga problem. Inte ens om jag kör med videon i fullskärm på andra skärmen ! Vad händer?

Kör Firefox och IE youtube på lite annorlunda sätt? Jag har inte Flash installerat så de är HTML5 även med IE 11.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag provade att stänga av hårdvaruaccelereringen i Inställningar i Chrome. De löste problemet, verkar de som. Jag får i alla fall 60 fps i spelet nu utan problem. Tycker att CPU-belastningen har ökat lite när en video är igång men nu laggar iaf inte för stunden spelen.

Någon som vet mer om hur detta med hårdvaruacceleringen egentligen funkar? Hur har ni de inställt som kör med flera monitorer och gejmar samtidigt? Så här hittar man hårdvaruacceleringen i Chrome: http://www.solveyourtech.com/turn-hardware-acceleration-googl...

Visa signatur