Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Jag fick tag i ett genom en köpes-annons här på swec.

Var det länge sedan?

Permalänk
Medlem

Jag köpte också ett här på swec (deeyays). Har även köpt en del M på DT. Det brukar dyka upp några med jämna mellanrum. Den som väntar på ngt gott väntar aldrig för länge.

Permalänk
Medlem

Jag köpte för 700kr på Ebay med tysk layout och otroligt bra skick.
Ingen skillnad förutom att jag har en ü på Å knappen och lite andra tyskheter.
Sen frågade jag runt bland bekanta o internet polare och fick då tag på ett svenskt till min reservdator och tyskt till min kompis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Jag köpte också ett här på swec (deeyays). Har även köpt en del M på DT. Det brukar dyka upp några med jämna mellanrum. Den som väntar på ngt gott väntar aldrig för länge.

Det är ju så man säger ja, får hoppas det stämmer Ska fortsätta hålla utkik, tack för att du postade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

Jag köpte för 700kr på Ebay med tysk layout och otroligt bra skick.
Ingen skillnad förutom att jag har en ü på Å knappen och lite andra tyskheter.
Sen frågade jag runt bland bekanta o internet polare och fick då tag på ett svenskt till min reservdator och tyskt till min kompis.

Jo, de är helt klart rätt lika varandra i layouten, men du råker inte veta om det bara går att beställa svenska keycaps eller något liknande? Kanske till och med måste råna ett svenska tangentbord isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thesoxie:

Jo, de är helt klart rätt lika varandra i layouten, men du råker inte veta om det bara går att beställa svenska keycaps eller något liknande? Kanske till och med måste råna ett svenska tangentbord isåfall?

Du kan beställa caps på pckeyboard.com, från Unicomp med vilken layout du vill. $30 dollar för ett sett, utan spacebar. Frakt nästan lika mycket, sen moms såklart. Fast varför betala massor för ett tyskt och sen ~600:- för tangenter? Du kan gräva fram dessa mörbultade ur någon elektronikåtervinning och återuppliva också. Det finns många som inte malts ner. Det finns andra kanaler än Tradera och Blocket. Ligger mycket kvar ute på företag och andra ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thesoxie:

Jo, de är helt klart rätt lika varandra i layouten, men du råker inte veta om det bara går att beställa svenska keycaps eller något liknande? Kanske till och med måste råna ett svenska tangentbord isåfall?

håller med vad ovan skrev.
Otroligt dyrt med knappar till detta tangentbordet, om du inte lyckas hitta ett trasig.
Om det nu är så att du verkligen vill ha ett med swe layout o inte hittar något, kan du alltid beställa ett unicomp. http://www.pckeyboard.com/page/category/Classic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan beställa caps på pckeyboard.com, från Unicomp med vilken layout du vill. $30 dollar för ett sett, utan spacebar. Frakt nästan lika mycket, sen moms såklart. Fast varför betala massor för ett tyskt och sen ~600:- för tangenter? Du kan gräva fram dessa mörbultade ur någon elektronikåtervinning och återuppliva också. Det finns många som inte malts ner. Det finns andra kanaler än Tradera och Blocket. Ligger mycket kvar ute på företag och andra ställen.

Skrivet av h3l1m4n:

håller med vad ovan skrev.
Otroligt dyrt med knappar till detta tangentbordet, om du inte lyckas hitta ett trasig.
Om det nu är så att du verkligen vill ha ett med swe layout o inte hittar något, kan du alltid beställa ett unicomp. http://www.pckeyboard.com/page/category/Classic

Ja, såg det nu. Hmm.. Jaja, Unicomp lär finnas ett tag till, så behöver antagligen inte förhasta mig.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Khers:

Jag köpte också ett här på swec (deeyays). Har även köpt en del M på DT. Det brukar dyka upp några med jämna mellanrum. Den som väntar på ngt gott väntar aldrig för länge.

Hoppas att du använder det mer än vad jag gjorde! Det var i rätt bra skick

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thesoxie:

Var det länge sedan?

Ja, det var 2013-07, så kanske inte helt aktuell information. Dock är ju tangentborden typ 20 år gamla så det är ju relativt kort tid i det perspektivet

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Är tangentbord från 93 aktuellt?

Om tex skulle ha ett sådant.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Är tangentbord från 93 aktuellt?

http://i.imgur.com/fb0C8gB.jpg

Om tex skulle ha ett sådant.

Det är helt klart aktuellt om du vet vart det går att få tag i!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Ja, det var 2013-07, så kanske inte helt aktuell information. Dock är ju tangentborden typ 20 år gamla så det är ju relativt kort tid i det perspektivet

Det verkar som att ju fler dagar som går från ~2010 så minskar tillgången rejält.

Permalänk
Medlem

Det är inte så ofta de dyker upp på tradera och när de väl gör så brukar de gå för runt femhundra-lappen.
Här vet jag inte riktigt vad som hände dock...

Men hur som helst, om inte åäö knapparna är något måste så finns de ju brittiska Model M med ISO enter.
Du får dock tänka på att flera andra knappar inte heller kommer stämma såsom nummer raden och ,.-

Dold text

Men eftersom de brukar bli rätt dyra när de väl dyker upp på tradera i Sverige så kanske de hade lönat sig att istället köpa ett IBM Model M med ANSI layout och sedan köpt ett keycap kit på Unicomp's hemsida för ungefär 30 dollar.
Då det enda som skiljer Model M med ANSI och ISO layout är keycaps och de små vita stabilisatorerna som du ser i bilden nedan.

Dold text

Har själv varit i kontakt med Unicomp några gånger om ISO keycaps och vart hänvisad till denna länk på deras sida och det var sedan bara att skriva in "Pearl/Pebble 102 key Sweden/Finland layout 1378733" i kommentarsfältet.
De skickade även en PDF fil där man kunde se layouten.

Kollade precis frakten, och tydligen kostar det runt 24 dollar i frakt, så det blir ju ändå runt den summa man får betala för ett Model M med ISO layout i Sverige i slutändan. Dock är de inte ofta de dyker upp så du får väl helt enkelt vänta och hoppas på det bästa eller åka runt och kolla lite Secondhands och annat.

Har själv velat åka runt o kolla lite men de blir lite svårt när man inte har bil och bor ute på vychan utan bussar och annan linjetrafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Jag köpte också ett här på swec (deeyays). Har även köpt en del M på DT. Det brukar dyka upp några med jämna mellanrum. Den som väntar på ngt gott väntar aldrig för länge.

DT???
Har nu suttit i ca en halvtimme och försökt komma på vad fan DT kan vara men har absolut ingen aning! förutom "dagens tidning(ar)" (dvs annonser i dags tidningar men är ganska säker på att det inte är det).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av grizzly666:

DT???
Har nu suttit i ca en halvtimme och försökt komma på vad fan DT kan vara men har absolut ingen aning! förutom "dagens tidning(ar)" (dvs annonser i dags tidningar men är ganska säker på att det inte är det).

www.deskthority.net

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

DT???
Har nu suttit i ca en halvtimme och försökt komma på vad fan DT kan vara men har absolut ingen aning! förutom "dagens tidning(ar)" (dvs annonser i dags tidningar men är ganska säker på att det inte är det).

Deskthority

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

DT???
Har nu suttit i ca en halvtimme och försökt komma på vad fan DT kan vara men har absolut ingen aning! förutom "dagens tidning(ar)" (dvs annonser i dags tidningar men är ganska säker på att det inte är det).

Skrivet av Khers:

Jag lärde mig något nytt jag också!

Permalänk
Medlem

Den sidan har jag av någon anledningn helt lyckats missat (aldrig varit inne på).
Så nu är kvällen förstörd

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!