Hur köper ni era mobiltelefoner?

Permalänk
Avstängd

Kontant förstås. Är anti mot avbetalningar och krediter. Abonnemang är ju ett finare ord för avbetalning. Cash is king.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag ringer ganska mycket och använder en del data så då har det alltid varit väldigt mycket mer ekonomiskt att köpa telefonen med 24 månaders bindningstid eftersom.. ja abonnemang kostar ju en del även om man har egen telefon.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik:

Köper den kontant, man vet ju inte när man tröttnar på telefonen

Erik

fast med tele2 kan du byta mobil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

Men de har kanske inte den telefonen du vill ha (eller i det utförandet du vill ha).

Det är som när jag skulle köpa min antingen 400-450kr i månaden eller köpa separat för ca 350kr nu månaden (om man räknar ett snitt för 24månader) utan någon låsning, bindningstid eller abbab skit

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Har som student och fattigman alltid köpt med abbonemang, då det varit lättare att pröjsa ~200kr i månaden extra istället för att spara ~150kr i två år. Mobiler håller sig dock 1-1,5år i min ägo, sen har jag tröttnat.

Numera cashar jag allt (exkl bostad) och skyr skulder/lån som pesten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

max 5k är väll vad jag kan tänka mig lägga ut på en telefon. Det verkar som att jag måste börja köpa begagnade lurar framöver. Då jag vägrar att betala 8k.

Den dagen jag betalar 5K för en begagnad telefon finns inte... Som tur är verkar tillverkarna ha insett, så det finns fler och fler "nästan lika bra" telefoner till ett klart lägre pris än flaggskeppen. När jag väl tänker uppgradera bort från min Nokia N9, så räknar jag med att de telefonerna blir ett ganska stort steg uppåt de med.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

En Iphone 6plus med 128GB minne har nu fått en prishöjning till 10 795,00 kr. Jfr detta med Ipad Air 2 cellular modellen med 128GB kostar 7 795,00 kr och MacBook Air 13" 128GB 10 995,00 kr.
Bara lite att jämföra med.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

En Iphone 6plus med 128GB minne har nu fått en prishöjning till 10 795,00 kr. Jfr detta med Ipad Air 2 cellular modellen med 128GB kostar 7 795,00 kr och MacBook Air 13" 128GB 10 995,00 kr.
Bara lite att jämföra med.

Även om jag tycker Apple gick lite överstyr med sina höjning så har prestanda i litet format alltid kostat, det är nästan samma prestanda i ipad och iphone.
Gå tillbaka några år så hittade du inte en 12-13" laptop under 20k.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tog min på halebop rubbet mellan kostar mig 399 i månaden helt ok erbjudande dom hade special erbjudanden då Not4 var rykande ny då och svin dyr.. är helnöjd med galaxy not 3 ... 😄 😄 kommer inte att byta ut den för än den dör..
Har haft not not2 med not 3 är klockren

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Även om jag tycker Apple gick lite överstyr med sina höjning så har prestanda i litet format alltid kostat, det är nästan samma prestanda i ipad och iphone.
Gå tillbaka några år så hittade du inte en 12-13" laptop under 20k.

Ja, det var samma sak med mobiltelefoner när de precis kom ut. Men allt eftersom tekniken har gått frammåt så har man pressat ner priserna. NU är det märkligt att de börjar gå uppåt egentligen då det teknikmässigt inte har hänt stora framsteg på mobiltelefonsidan. Inget banbrytande direkt.

Sedan jämförde jag med en Ipad. Som innehåller i stort sett samma hårdvara fast större skärm. Kostar ca 3000kr mindre.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Köpte Lumia 920 till flickvännen för 2 500kr, väldigt bra mobil för det priset. Jag föredrar att vänta med att köpa mobiler, så att man hinner läsa om alla flaws innan man köper dem.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Kontant om priset inte är helt åt helvete. Ibland är det dyrare med telefon kontant än telefon+2års abonnemang.

Permalänk
Medlem

Jag tog min på abb, men då var telen lika billig som jag köpt den på det billigaste stället på prisjakt. Sen hade jag inte kontanter att lägga ut 4000kr för min s3 direkt (har faktiskt inte lagt över 4k på någon mobil jag köpt). Men haft dyra abb och bytt fram och tillbaks (det är nu som jag äntligen har ett billigt abb).

Jag brukar vänta innan jag köper ny mobil, så hinner den gamla gå ner i pris.

Låste mig i 1 år (hade blivit bra mycket dyrare mobil om jag låst mig på 2 år).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Köper inte, jobbet betalar.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

Aldrig köpt något på delbetalning och har såväl aldrig köpt en telefon med abonnemang heller.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Använder jobbtelefonen i och med att det ingår för mig att få använda den privat. En Iphone 5 som fortfarande fungerar finfint.

Hade jag behövt köpa en själv så hade jag nog övervägt något billigare, ex. prisnedsatt gammalt flaggskepp. Hade velat betala av den med en gång, men kan gå med på att köpa operatörslåst om det innebär någon slags rabatt pga det.

Skrivet av Playboy_1338:

Har tidigare köpt kontant privat. Men nu med eget företag på nacken, så blir det nya både kontant och abonnemang när det behövs nytt nummer.

Skrivet av henkiii:

Jobbet förser mig med mobil

Skrivet av htbtoma:

Köper inte, jobbet betalar.

NI som får era telefoner från jobbet, vad jobbar ni med?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Troligen där man måste bli nåd. Kontorspersonal och reparatörer brukar få från jobbet t.ex, även lokalvårdare kan ju behöva detta (städare alltså).

Men, är vissa nackdelar med att ha jobbtelefon privat.I vissa företag är det inte tillåtet att ta med sig den hem eller inga privata samtal (men detta brukar inte följas av dom som brukar mobilen). Annan sak är att man får ofta betala privata samtalen själv (så det gäller ju att abbet är billigt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk

[OFF-TOPIC]

Skrivet av Broken-arrow:

Troligen där man måste bli nåd. Kontorspersonal och reparatörer brukar få från jobbet t.ex, även lokalvårdare kan ju behöva detta (städare alltså).

Men, är vissa nackdelar med att ha jobbtelefon privat.I vissa företag är det inte tillåtet att ta med sig den hem eller inga privata samtal (men detta brukar inte följas av dom som brukar mobilen). Annan sak är att man får ofta betala privata samtalen själv (så det gäller ju att abbet är billigt).

Jag jobbar själv inom den privata sektorn på kontor där jag ofta behöver bli nåd av arkitekter, platschefer, kunder, m.m.

Av jobbet fick jag en rutten Samsung "dum-telefon". Det tyckte dom räckte gott till att ringa med. Min fråga var kanske fel formulerad. Vilka arbetsgivare känner att deras anställda behöver ha de senaste smart-telefonerna? (bortsett från mobiltelefonsäljare som har de i reklamsyfte)

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Jag jobbar själv inom den privata sektorn på kontor där jag ofta behöver bli nåd av arkitekter, platschefer, kunder, m.m.

Av jobbet fick jag en rutten Samsung "dum-telefon". Det tyckte dom räckte gott till att ringa med. Min fråga var kanske fel formulerad. Vilka arbetsgivare känner att deras anställda behöver ha de senaste smart-telefonerna? (bortsett från mobiltelefonsäljare som har de i reklamsyfte)

Brukar faktiskt vara rätt vanligt att arbetsgivarna ger den nyaste Iphone oftast, rätt stor anledning är att den som sköter IT oftast vill ha nyaste Iphone och då ger den det över alla anställda (för det ska ju vara rättvist ). Många har ju hört om Iphone och att den är så himla bra, men missat över halva smartphone marknaden på köpet.

Finns faktiskt rätt bra mobiler som kostar häften av en iphone (som har bra prestanda).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kontant då jag byter mobil rätt ofta

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

Å andra sidan en dyr abonnemangs form. Det är inte svårt att räkna ut vem som tjänar på detta :).

/Erik

Permalänk
Avstängd

Aldrig med abonnemang. Vill inte ha några bindningstider eller avbetalningar och dessutom har jag ett äldre abonnemang som inte går att teckna idag som är väldigt fördelaktigt för mig och Telia kan inte ta bort det utan att teckna ett nytt som skulle bli båda sämre och dyrare för mig.

Att köpa en telefon på avbetalning och med bindningstid är bara idiotiskt enligt mig. Det är bara fattiglappar och korkade personer som gör det.

Permalänk
Skrivet av Barren Wuffet:

Aldrig med abonnemang. Vill inte ha några bindningstider eller avbetalningar och dessutom har jag ett äldre abonnemang som inte går att teckna idag som är väldigt fördelaktigt för mig och Telia kan inte ta bort det utan att teckna ett nytt som skulle bli båda sämre och dyrare för mig.

Att köpa en telefon på avbetalning och med bindningstid är bara idiotiskt enligt mig. Det är bara fattiglappar och korkade personer som gör det.

Du får gärna utveckla varför man är korkad om man binder upp sig i 24mån på en ny telefon med ab.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning att betala extra för mobilen, därför köper jag den inte på avbetalning.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

I vredesmod på närmsta elkedja.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Du får gärna utveckla varför man är korkad om man binder upp sig i 24mån på en ny telefon med ab.

Den har bollats ett par gånger redan. Det är helt enkelt billigare att köpa luren löst, och använda ett billigt avtal på telefonen. Det är bara när avtalet man måste binda sig med är som skräddarsytt till de egna behoven det ens finns en chans att det blir en bra affär, och oftast är det även då möjligt att hitta ett "bättre" alternativ. Nackdelen är allt som oftast att man inte får någon av de tre stora som operatör, och många tycker det är ett absolut krav. Så då får man ju välja själv, och betala det högre priset. JAG skulle aldrig köpa något utan möjlighet att avsluta avtalet, men andra har inte de förbehållen, så de säljer telefoner med abonnemang och förlängd bindningstid på löpande band...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Ja, det var samma sak med mobiltelefoner när de precis kom ut. Men allt eftersom tekniken har gått frammåt så har man pressat ner priserna. NU är det märkligt att de börjar gå uppåt egentligen då det teknikmässigt inte har hänt stora framsteg på mobiltelefonsidan. Inget banbrytande direkt.

Sedan jämförde jag med en Ipad. Som innehåller i stort sett samma hårdvara fast större skärm. Kostar ca 3000kr mindre.

Ja, och en iphone är typ en fjärdedel av storleken av en ipad.
Nog för att ytan troligast används till batteri, men samma prestanda i en 17" laptop och en 13" laptop så kommer 13" vara bra mycket dyrare.
Därav jag drog liknelsen

Och rent allmänt med priser, ekonomer och politiker har fått för sig att det bästa som finns är om priserna stiger med ca 2% år så om vi gör det lätt och jämför med en topp-telefon år 2000 som kostade 5000 och inte räknar med ränta på ränta så ska den vara 30% dyrare nu, dvs 6500.
Minns inte vad vi hade för processorer samtidigt, men toppmodeller på 8-10000 fanns ju.

Skrivet av SupakmeGusta:

Fick en S3 från jobbet, efter några års förhoppning på android så gav jag upp och har låtit min gamla 4S agera jobbtelefon istället.
Jobbar med system för logistik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Den har bollats ett par gånger redan. Det är helt enkelt billigare att köpa luren löst, och använda ett billigt avtal på telefonen. Det är bara när avtalet man måste binda sig med är som skräddarsytt till de egna behoven det ens finns en chans att det blir en bra affär, och oftast är det även då möjligt att hitta ett "bättre" alternativ. Nackdelen är allt som oftast att man inte får någon av de tre stora som operatör, och många tycker det är ett absolut krav. Så då får man ju välja själv, och betala det högre priset. JAG skulle aldrig köpa något utan möjlighet att avsluta avtalet, men andra har inte de förbehållen, så de säljer telefoner med abonnemang och förlängd bindningstid på löpande band...
B!

Det där har gått upp och ner genom åren.
Ibland har det varit mycket billigare att köpa luren med abonnemang och ibland har det varit billigare att köpa den löst.
Det varierar dessutom med hur mycket man ringer etc.
Generellt har det dock varit billigast att köpa med abonnemang förutsatt att man använder telefonen och alternativet att köpa den löst görs i sverige.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har i princip alltid köpt ny mobil i samband med att jag bundit upp mig på ett 24-månaders abonnemang, då brukar man få luren lite subventionerad av operatören. Nu har jag nyligen bytt till Tele2 där de som bekant slutat med bindningstid, men jag tog ändå telefonen på 24 månaders avbetalning av ren vana. Den blev inte billigare, men inte heller dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Säljare på ett stort svenskt skogsbolag, jobbar med sågade trävaror mot hustillverkare, bygghandel, golvtilllverkare osv.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13