Hur köper ni era mobiltelefoner?

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av SupakmeGusta:

NI som får era telefoner från jobbet, vad jobbar ni med?

Jag fick erbjudande om valfri mobiltelefon som en förmån men hoppade erbjudandet då jag har för bra privat abonnemang idag. (Jag jobbar inom tryckeri/repro).

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Den har bollats ett par gånger redan. Det är helt enkelt billigare att köpa luren löst, och använda ett billigt avtal på telefonen. Det är bara när avtalet man måste binda sig med är som skräddarsytt till de egna behoven det ens finns en chans att det blir en bra affär, och oftast är det även då möjligt att hitta ett "bättre" alternativ. Nackdelen är allt som oftast att man inte får någon av de tre stora som operatör, och många tycker det är ett absolut krav. Så då får man ju välja själv, och betala det högre priset. JAG skulle aldrig köpa något utan möjlighet att avsluta avtalet, men andra har inte de förbehållen, så de säljer telefoner med abonnemang och förlängd bindningstid på löpande band...
B!

Jag lyckades få både billigt abb och samma pris på mobilen som jag hade köp den löst, i billigaste oseriösa butiken på prisjakt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Den sista telefonen som jag har betalat för själv köpte jag 2007. Sedan dess har jag fått telefoner via jobb.

Permalänk
Medlem

Har kört på båda senaste tre telefonerna.

Köpte en iPhone 4 med abonnemang. Köpte sedan en OnePlus utan abonnemang (obviosuly) och fick sedan en iPhone 6 utan.

Så, det beror helt på situation för min del!

Jag har inget emot att köpa med abonnemang om det är ett najs abonnemang.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Kontant om priset inte är helt åt helvete. Ibland är det dyrare med telefon kontant än telefon+2års abonnemang.

Ibland? Typ ALLTID eftersom de säljs för reducerat pris med upp till 50% med abonnemang.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Har min S5 på avbetalning via Tre. Tog abonemang som passade mig och la på 29kr/månad i 24 månader för telefonen. DVS 696kr för en telefon som då kostade 5500:-
Finns inte en Rea som slår det.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ibland? Typ ALLTID eftersom de säljs för reducerat pris med upp till 50% med abonnemang.

Och vad kostar abonnemanget? Abonnemang är oftast dyrare än kontantkort om man använder telefonen endast lite. Känns inte motiverat att lägga tusentals kronor om året på abonnemang bara för att få en "billig" telefon på köpet om man kommer billigare undan med kontantkort och köpa en telefon kontant. Nu köper jag sällan telefoner för mer än kanske 500 kr i och för sig och 200 spänn på kontantkortet räcker i många månader...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Generellt har det dock varit billigast att köpa med abonnemang förutsatt att man använder telefonen och alternativet att köpa den löst görs i sverige.

Jag tror aldrig jag har sett en telefon bli billigare genom de här avtalen, men ofta tvärt om. Största nackdelen är att avtalen är knutna till dyra abonnemang, som köparen egentligen aldrig behövt, så inte nog med att de över tid betalar fullt pris för telefonen, och ofta är mer eller mindre medveten om det, de har även ett abonnemang med en hög månadskostnad de annars helt hade undvikit.
Som sagt, om avtalet de vill skicka telefonen med passar perfekt på ditt användande, så visst, gå loss. Men normalt sett kommer du betydligt billigare undan genom att köpa telefonen kontant, och sen ta ett billigt abonnemang.

Skrivet av Rajat:

Plus faktureringsavgift, plus uppläggningsavgift, ränta, osv. Jag har som sagt aldrig sett slutresultatet bli billigare, till mitt användande av telefonen.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Och vad kostar abonnemanget? Abonnemang är oftast dyrare än kontantkort om man använder telefonen endast lite. Känns inte motiverat att lägga tusentals kronor om året på abonnemang bara för att få en "billig" telefon på köpet om man kommer billigare undan med kontantkort och köpa en telefon kontant. Nu köper jag sällan telefoner för mer än kanske 500 kr i och för sig och 200 spänn på kontantkortet räcker i många månader...

för dig ja, min mobilräkning är på ca 800kr / månad då jag är mycket utomlands i jobbet. betalar inte själv men hade jag gjort det hade ett flat-rate abbonemang med inkluderad telefon varit det absolut mest prisvärda för mig. De som klarar sig på 200kr i månader är nog lätträknade, givet att man är under 70 år.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

för dig ja, min mobilräkning är på ca 800kr / månad då jag är mycket utomlands i jobbet. betalar inte själv men hade jag gjort det hade ett flat-rate abbonemang med inkluderad telefon varit det absolut mest prisvärda för mig. De som klarar sig på 200kr i månader är nog lätträknade, givet att man är under 70 år.

Eller om man har andra intressen i livet än att pilla med mobilen.
Jag är 47 år så mig kan du räkna in i alla fall.

Själv skulle jag tacka nej till mobil via jobbet om de inte tvingar mig. I så fall skulle jag lämna mobilen på jobbet när jag går hem för dagen. Man vill ju inte tvingas ta jobbrelaterade samtal på fritiden och jag skulle heller inte vilja att folk ringde privatsamtal till mig på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Gå tillbaka några år så hittade du inte en 12-13" laptop under 20k.

Min Dell XPS M1330 köpte jag 2008 för lite knappt 13k. Den är still going strong förresten

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Generellt är avtalen för samtalskostnad, SMS och surf bättre på abonnemang än på kontantkort, så använder man den mycket så tjänar du på det i alla fall.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Plus faktureringsavgift, plus uppläggningsavgift, ränta, osv. Jag har som sagt aldrig sett slutresultatet bli billigare, till mitt användande av telefonen.

B!

Vad gaggar du om? Faktureringsavgift kan du slippa, detta är 2015, nu har vi E-faktura = INGEN faktureringsavgift, uppläggningsavgift finns inte, vad är det för ränta du talar om? Det är inga bostadslån vi pratar om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag tror aldrig jag har sett en telefon bli billigare genom de här avtalen, men ofta tvärt om. Största nackdelen är att avtalen är knutna till dyra abonnemang, som köparen egentligen aldrig behövt, så inte nog med att de över tid betalar fullt pris för telefonen, och ofta är mer eller mindre medveten om det, de har även ett abonnemang med en hög månadskostnad de annars helt hade undvikit.
Som sagt, om avtalet de vill skicka telefonen med passar perfekt på ditt användande, så visst, gå loss. Men normalt sett kommer du betydligt billigare undan genom att köpa telefonen kontant, och sen ta ett billigt abonnemang.

B!

Vem betalar faktureringsavgift och ränta?
Du har glömt titta på någorlunda toppmodeller och abbonemang för folk som behöver mer än kontantkort.
Ok, de senaste åren har antagligen inte varit på topp, jag har fördelen att få åka till USA lite då och då med jobbet och kunde konstatera att min 5S blev betydligt billigare att köpa där, men mest pga att jag inte ville släppa min obegränsade data. Annars var det rätt dött lopp mellan svenskt kontantpris på den och något abonnemang med ett par GB data. När jag köpte min HTC gången innan var den betydligt billigare via abonnemang och så var det även de tidigare gångerna jag shoppa under 2000-talet.

Skrivet av iCannot:

Min Dell XPS M1330 köpte jag 2008 för lite knappt 13k. Den är still going strong förresten

Jag tänkte faktiskt lite längre bakåt än så, jag är gammal

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vem betalar faktureringsavgift och ränta?

Alla som köper något på avbetalning. Den ingår i priset, det är inte som om leverantörerna tänker göra förlust på er.

Skrivet av Json_81:

Du har glömt titta på någorlunda toppmodeller och abbonemang för folk som behöver mer än kontantkort.

Märkligt. Jag tyckte jag nämnde det. Om abonnemanget som följer med telefonen är ett som är skräddarsytt till precis dina behov, kan det kanske bli en realistisk affär. Fast normalt sett kommer du fortfarande billigare undan på att köpa telefonen separat, och skaffa rätt abonnemang vid sidan av. Speciellt nu när allt fler "fritt surf" erbjudanden visar sig vara kraftigt begränsade.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Alla som köper något på avbetalning. Den ingår i priset, det är inte som om leverantörerna tänker göra förlust på er.

Märkligt. Jag tyckte jag nämnde det. Om abonnemanget som följer med telefonen är ett som är skräddarsytt till precis dina behov, kan det kanske bli en realistisk affär. Fast normalt sett kommer du fortfarande billigare undan på att köpa telefonen separat, och skaffa rätt abonnemang vid sidan av. Speciellt nu när allt fler "fritt surf" erbjudanden visar sig vara kraftigt begränsade.
B!

Tittar vi bakåt är det sällan operatörerna haft några andra abonnemang än de man fått binda sig för.
Visst har man inte varit låst men du har fått teckna samma månadskostnad minus vad nu som råkat vara höjningen för den telefonen du ville ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Glömde kommentera detta, ja, sant förvisso, jag tänkte på kostnaden för pappersfaktura istället för e-faktura som brukar vara 29 spänn eller så.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Men när du köper en mobil med ett abonnemang så är det ingen ränta, jävligt märklig och bakvänd ränta i så fall om du räknar på det.

Ex: Samsung Galaxy S6 32GB kostar utan abonnemang 6990kr (som billigast enligt Prisjakt), tecknar du ett abonnemang hos t.ex Telia så har du 0kr i engångsavgift och får dem hemskickad portofritt (om du tecknar via deras hemsida), sen får du en förhöjd avgift för telefonen i 24 månader a 250kr, det blir ett slutpris på 6000kr, alltså 990kr MINDRE än vad du ger ifall du köper den utan abonnemang. Minsta totalkostnad för abonnemang med telefon i 24 månader är 13176kr, räknar du sen bort 6000kr från för telefonen så är kostnaden för abonnemanget 7176kr för 24 månader, 7176/24=299kr, exakt det vad abonnemanget kommer att kosta per månad fr.o.m månad 25.

Räknar vi på samma sätt med iPhone 6 16GB som enligt prisjakt kostar 6384kr (finns någon begagnad billigare där med, men det spelar mindre roll i denna beräkning), vid tecknande av abonnemang på Telia så har du ett förhöjt pris för telefonen på 150kr/mån i 24 månader, det ger ett totalpris för telefonen på 3600kr, alltså 2784kr MINDRE än vad den kostar ifall du köper den utan abonnemang, så var dessa räntor du påstår finns vet jag inte var du får ifrån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Generellt är avtalen för samtalskostnad, SMS och surf bättre på abonnemang än på kontantkort, så använder man den mycket så tjänar du på det i alla fall..

Men jag använder det inte mycket så jag förlorar på det.
Jag behöver dessutom ingen telefon som kostar 6000 kr.
Senaste telefonen kostade 549 kr kontant har jag för mig.

Permalänk
Avstängd

Köpa en mobil inklusive ett bundet abonnemang... och sedan tappa mobilen. Då får man fortsätta och betala fast man inte har någon mobil kvar... känns bara så fel.

Nej jag håller mig alltid ifrån lån och avbetalningar.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Finns INGEN mobil som är billigare MED än UTAN abonnemang.

Det är bara vad vi ska tro. Och telekombolagen lyckas ju alldeles utomordentligt med att lura oss.

Permalänk
Medlem

Jag köper begagnat när min telefon går sönder och håller mig runt 1000 kr klassen. Blir ca 1 telefon per år.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Generellt är avtalen för samtalskostnad, SMS och surf bättre på abonnemang än på kontantkort, så använder man den mycket så tjänar du på det i alla fall.

Sparar... inte tjänar.

Skrivet av Rajat:

Men när du köper en mobil med ett abonnemang så är det ingen ränta, jävligt märklig och bakvänd ränta i så fall om du räknar på det.

Ex: Samsung Galaxy S6 32GB kostar utan abonnemang 6990kr (som billigast enligt Prisjakt), tecknar du ett abonnemang hos t.ex Telia så har du 0kr i engångsavgift och får dem hemskickad portofritt (om du tecknar via deras hemsida), sen får du en förhöjd avgift för telefonen i 24 månader a 250kr, det blir ett slutpris på 6000kr, alltså 990kr MINDRE än vad du ger ifall du köper den utan abonnemang. Minsta totalkostnad för abonnemang med telefon i 24 månader är 13176kr, räknar du sen bort 6000kr från för telefonen så är kostnaden för abonnemanget 7176kr för 24 månader, 7176/24=299kr, exakt det vad abonnemanget kommer att kosta per månad fr.o.m månad 25.

Räknar vi på samma sätt med iPhone 6 16GB som enligt prisjakt kostar 6384kr (finns någon begagnad billigare där med, men det spelar mindre roll i denna beräkning), vid tecknande av abonnemang på Telia så har du ett förhöjt pris för telefonen på 150kr/mån i 24 månader, det ger ett totalpris för telefonen på 3600kr, alltså 2784kr MINDRE än vad den kostar ifall du köper den utan abonnemang, så var dessa räntor du påstår finns vet jag inte var du får ifrån.

Mobilerna är inräknade i abonnemangen... för det är väl säkert inte ens nära hälften av användarna som utnyttjar sina abonnemang? Alltså de flesta får sitta o slänga pengar i sjön.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Köpte min OnePlus för 3000, betalar 57kr/månad för taklös surf (i 1Mbps) + ganska billiga samtal/sms, men skickar typ bara mail/whatsapp/talk ändå.
(~80kr * 24 månader + 3000kr )/24 = 205kr/månaden inkl telefon, abbonemang och trafik som gör allt jag vill på 2 års avbetalning.

Har liksom andra i tråden aldrig någonsin sett en telefon som varit billigare på avbetalning. Det är rent av ekonomiskt omöjligt då inget bolag vill skänka pengar. Betalar du inte för det på pappret så betalar du i abbonemangsavgiften. Varsågod och jämför.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Finns INGEN mobil som är billigare MED än UTAN abonnemang.

Det är bara vad vi ska tro. Och telekombolagen lyckas ju alldeles utomordentligt med att lura oss.

Läs beräkningen ovan jag postade så får du se själv.

Skrivet av GaMeR2K5:

Sparar... inte tjänar.

Sak samma

Skrivet av GaMeR2K5:

Mobilerna är inräknade i abonnemangen... för det är väl säkert inte ens nära hälften av användarna som utnyttjar sina abonnemang? Alltså de flesta får sitta o slänga pengar i sjön.

Abonnemanget är priset för en tjänst du betalar för, det är inte gratis att ring, skicka sms eller surfa, det reducerade priset på mobilen är för att locka kunder och är inget fel med det, du betalar fortfarande mindre för det, priset för abonnemanget är det samma oavsett du tar med mobil eller utan så det har inget med prisreduceringen att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Läs beräkningen ovan jag postade så får du se själv.

Ja, vad dina uträkningar visade var att du betalade absurda 300kr/månaden för abbonemang som jag antar har extremt sunkiga förmåner i förhållande till priset?

(Det är här de får in några tusenlappar till i telefonkostnad)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av croon:

Ja, vad dina uträkningar visade var att du betalade absurda 300kr/månaden för abbonemang som jag antar har extremt sunkiga förmåner i förhållande till priset?

(Det är här de får in några tusenlappar till i telefonkostnad)

Absolut inte, 300kr/mån är inte ens dyrt för vad du får, men dagens ungdommar verkar bara vilja ha allt serverat och gratis, helst inte behöva jobba men få pengar ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Jag behöver dessutom ingen telefon som kostar 6000 kr.
Senaste telefonen kostade 549 kr kontant har jag för mig.

Jag sa inget om hur DU är som användare, jag skrev generellt (bifogar förklaring)

http://www.synonymer.se/mobil/?query=generell

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av croon:

Köpte min OnePlus för 3000, betalar 57kr/månad för taklös surf (i 1Mbps) + ganska billiga samtal/sms, men skickar typ bara mail/whatsapp/talk ändå.
(~80kr * 24 månader + 3000kr )/24 = 205kr/månaden inkl telefon, abbonemang och trafik som gör allt jag vill på 2 års avbetalning.

Har liksom andra i tråden aldrig någonsin sett en telefon som varit billigare på avbetalning. Det är rent av ekonomiskt omöjligt då inget bolag vill skänka pengar. Betalar du inte för det på pappret så betalar du i abbonemangsavgiften. Varsågod och jämför.

2 års avbetalning? Det är ett abonnemang, ingen avbetalning, eller upphör numret att fungera efter 2 år? Föresten så sa du ju avbetalning så då äger du nätet efter 2 år, då är det en jävligt schysst deal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Som sagt. Du förutsätter att det abonnemanget de trycker på dig är det bäst lämpade. Och det är det för ytterst få. Vilket är vad operatören räknar med. Du får med andra ord "rabatt" på den delen av telefonen som din operatör betalar, för att de vet att de får in de pengarna, räntan på de pengarna, och hanteringskostnaderna, när du i alla fall inte utnyttjar ditt abonnemang fullt ut. Du tror väl inte operatörerna håller på med någon sorts goodwill?

Skrivet av ronnylov:

Jag vet inte om det är sant längre... Jag satt på Comviq kontant tills de dödade "min typ" av kontantkort (med bonus funktion) varpå jag gick över till AllTele. Deras support suger, om man ska vara det minsta ärlig. Helt värdelös. Det går iofs fort och få svar om man ringer in, och tråkar sig igenom 10-15 minuter telefonkö, men E-post... Det är de inge vidare på att svara. Och ber man dem göra något, är det inte säkert det blir av. Eftersom nätverket inte är deras eget, vet de inte ens vad som gäller eller inte, när det kommer till planerade, och oplanerade drifts-störningar. Men jag har en årskostnad som är lägre nu än jag hade på kontantkortet, och det är ju inte som om comviq's support var speciellt bra... Det fanns inte ens ett telefonnummer till dem, den tjänsten var bortsparad, för att de skulle leverera en billig tjänst... WTF?

Skrivet av Rajat:

2 års avbetalning? Det är ett abonnemang, ingen avbetalning, eller upphör numret att fungera efter 2 år? Föresten så sa du ju avbetalning så då äger du nätet efter 2 år, då är det en jävligt schysst deal.

Klart som fan det är en avbetalningsplan på telefonen. Vad tror du annars din förhöjda månadsavgift går till? Din operatör köper telefonen, billigt, ska tilläggas, och säljer den sen till dig, med stor vinst. Att du sen tycker att du tjänar på det, är anledningen till att det fungerar, och de fortsätter.
B!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Som sagt. Du förutsätter att det abonnemanget de trycker på dig är det bäst lämpade. Och det är det för ytterst få. Vilket är vad operatören räknar med. Du får med andra ord "rabatt" på den delen av telefonen som din operatör betalar, för att de vet att de får in de pengarna, räntan på de pengarna, och hanteringskostnaderna, när du i alla fall inte utnyttjar ditt abonnemang fullt ut. Du tror väl inte operatörerna håller på med någon sorts goodwill?

De tvingar inte på dig någonting, det står dig fritt att välja abonnemangsform själv, det jag skrev var bara ett exempel på ett utav alla dessa abonnemang, till saken hör att du betalar fortfarande mindre för telefonen om du tar den med abonnemang än om du köper den för fullpris och tecknar samma abonnemang.

btw, telefonnummer till Comviq är 0772-21 21 21, står på deras hemsida, nummret är det samma som det var när jag hade Comviq 1997-2001

https://www.comviq.se/kontakta-comviq/

Visa signatur