Dator Startar Inte Efter Att Jag Tog Ut Grafikkortet

Permalänk

Dator Startar Inte Efter Att Jag Tog Ut Grafikkortet

Hej!

Tog ut mitt grafikkort ur datorn idag och allt gick som det skulle, när jag skulle starta datorn efter så vägrar den. Det ser ut som att datorn försöker starta då fläktar startar en millisekund och datorn släpper ifrån sig ett klick ljud. Vet någon vad det kan bero på?

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 4690K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: MSI Z97z SLI PLUS
Minne: 2x 4 GB HyperX fury DDR3 1866mhz
Grafikkort: R9 290x (sitter inte i just nu)
Hårddisk: 1TB WB blue 7200rpm 64mb
Nätaggregat: SuperNOVA 850 G2
Övrig kylning: 1x200mm insug och 1x140mm utblås i lådan

Permalänk
Medlem

Vanligaste är att någon sladd inte sitter där den sitter, typ 4 pins CPU.
Alternativt så stöder inte moderkortet CPU'n utan BIOS uppdatering.

Permalänk

Funkade dock innan så borde väl inte ha med BIOS att göra?

Permalänk
Medlem

Ta ur kortet igen, se till så det sätts i rätt, sedan se till så alla sladdar sitter riktigt monterade på grafikkort och på moderkort. Testa sedan starta igen, sitter grafikkortet vid dina minnen titta så även dessa sitter i riktigt, lätt hänt att man kommer åt utan att man märker det, och på detta viset får problem.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZmurfen:

Funkade dock innan så borde väl inte ha med BIOS att göra?

Eftersom du inte har något kort i datorn nu så kanske du måste ändra i biosen så att datorn fattar att du ska köra utan grafikkort.
Så i med kortet igen och in i biosen och ändra så ska du nog se att det funkar när du tar ut kortet sen igen.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk

Ville bara slänga in en fråga.

Är det standard att alla moderkort har ett läge för att boota upp utan grafikkort? Vet att en del processorer har "integrerad grafik" men vad jag vet så har väl ej i5;an det?

Frågar endast för att öka min egen kunskap och någon annan lär säkert inte må dåligt utav det heller!

Permalänk
Medlem

Kontrollera att CPU 8-pin och Moderkort 24-pin sitter i som de ska, jag fick exakt samma problem som du när min CPU kabel satt löst. Det kan räcka att du råkat stöta till den när du tagit ut grafikkortet.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

Ville bara slänga in en fråga.

Är det standard att alla moderkort har ett läge för att boota upp utan grafikkort? Vet att en del processorer har "integrerad grafik" men vad jag vet så har väl ej i5;an det?

Frågar endast för att öka min egen kunskap och någon annan lär säkert inte må dåligt utav det heller!

4590k innehåller Intel HD 4600.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Eftersom du inte har något kort i datorn nu så kanske du måste ändra i biosen så att datorn fattar att du ska köra utan grafikkort.
Så i med kortet igen och in i biosen och ändra så ska du nog se att det funkar när du tar ut kortet sen igen.

Hard moderkortet stöd för integrerad grafik, så byter moderkortet automatiskt när det känner av att något sitter i PCI-e slotten.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Det vanligaste felet är att man råkar dra ut en sladd. Annars så finns det ju en chans att dina "grounding-pins" inte är ihop kopplade med den där lilla plast biten som ska koppla ihop ett antal pins på moderkortet. Inte säker på vad den heter, men har upplevt liknande problem innan.

Visa signatur

Reason keeps escaping.