Windows 10 - Nya och/eller förbättrade funktioner i punktform?

Permalänk
Avstängd

Windows 10 - Nya och/eller förbättrade funktioner i punktform?

Hejsan

Jag är en relativt vanlig användare av Windows datorer och besitter även en Windows Phone. Använder uteslutande Windows 8.1 med något startmenyprogram och i kombination med kontohanteringen/app store tycker jag det är det första moderna Windows operativsystemet (Windows 7 var liksom toppen av den gamla eran i mitt synsätt). Nu till sommaren kommer alltså Windows 10 och jag undrar om det går att sammanfatta vad som egentligen är förbättrat och vad som är nya funktioner i Windows 10 vs 8.1 för att kunna se om det motiverar en uppgradering för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Run4life:

Hejsan

Jag är en relativt vanlig användare av Windows datorer och besitter även en Windows Phone. Använder uteslutande Windows 8.1 med något startmenyprogram och i kombination med kontohanteringen/app store tycker jag det är det första moderna Windows operativsystemet (Windows 7 var liksom toppen av den gamla eran i mitt synsätt). Nu till sommaren kommer alltså Windows 10 och jag undrar om det går att sammanfatta vad som egentligen är förbättrat och vad som är nya funktioner i Windows 10 vs 8.1 för att kunna se om det motiverar en uppgradering för min del.

En viktig punkt är att det kommer vara gratis att uppgradera från Windows 7, 8, 8.1

Permalänk
Medlem

Bakom skalet är det inte mycket nytt för en vanlig användare om du går ifrån Windows 8.1 , däremot jävligt mkt nytt om du går ifrån 7an.

Men om du går ifrån 8.1 är det startmenyn och DX12 skulle jag säga för vanliga användare som kommer att märkas av...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Run4life:

Här har du en fin punklista på förbättringarna i Windows 8 och 10 jämfört mot Windows 7. Scrolla ner en bit för att komma till Windows 10. Listan är gammal och därför förmodligen långt ifrån komplett, men det ger ett litet hum i alla fall.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niclasc:

En viktig punkt är att det kommer vara gratis att uppgradera från Windows 7, 8, 8.1

Är inte särskilt priskänslig men visst är det en intressant punkt - frågan är om man vill uppgradera för uppgradera för sakens skull?

Skrivet av Oneone:

Bakom skalet är det inte mycket nytt för en vanlig användare om du går ifrån Windows 8.1 , däremot jävligt mkt nytt om du går ifrån 7an.

Men om du går ifrån 8.1 är det startmenyn och DX12 skulle jag säga för vanliga användare som kommer att märkas av...

Kräver DX12 nya(re) grafikkort också eller är det något som är rent mjukvarumässigt?

Skrivet av Casgar:

Här har du en fin punklista på förbättringarna i Windows 8 och 10 jämfört mot Windows 7. Scrolla ner en bit för att komma till Windows 10. Listan är gammal och därför förmodligen långt ifrån komplett, men det ger ett litet hum i alla fall.

Tack för länken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Run4life:

Kräver DX12 nya(re) grafikkort också eller är det något som är rent mjukvarumässigt?

Mjukvarumässigt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hmm så vad jag kan se är det inte någon akut anledning för min del att uppgradera. Kanske får leva lite efter den gamla hederliga devisen att uppgradera vid första Service Pack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Run4life:

Hmm så vad jag kan se är det inte någon akut anledning för min del att uppgradera. Kanske får leva lite efter den gamla hederliga devisen att uppgradera vid första Service Pack

har du 8.1?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Casgar:

Mjukvarumässigt.

Umm, va?

Nog kräver det nya(re) grafikkort också.

EDIT: Om man vill nyttja alla funktioner, i alla fall.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Run4life:

Service Pack är bara en samling uppdateringar för att minimera tiden man spenderar med Windows Update. Och om nu MS ens skulle släppa ett Win 10 SP så är risken stor att upppgraderingen inte ens är gratis längre. Skulle nog säga att det inte finns någon anledning till att inte uppgradera,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunder:

Umm, va?

Såvitt jag har förstått det så är DX12, OpenGL etc. bara gränssnittet som låter mjukvaran prata med hårdvaran. Finns det specifika hårdvarukrav för att kunna utnyttja alla funktioner i DX12 så skulle jag gärna vilja veta vilka, ifall du har någon information på det?

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Casgar:

Såvitt jag har förstått det så är DX12, OpenGL etc. bara gränssnittet som låter mjukvaran prata med hårdvaran. Finns det specifika hårdvarukrav för att kunna utnyttja alla funktioner i DX12 så skulle jag gärna vilja veta vilka, ifall du har någon information på det?

Det jag läst ska nVidias senaste alster ha stöd för alla funktioner, medan AMD:s inte gör det. Vilka funktioner det handlar om kan jag inte hitta något officiellt uttalande om.

Hittar du något kan du ju dela med dig.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

har du 8.1?

Självklart

Skrivet av pålis:

Service Pack är bara en samling uppdateringar för att minimera tiden man spenderar med Windows Update. Och om nu MS ens skulle släppa ett Win 10 SP så är risken stor att upppgraderingen inte ens är gratis längre. Skulle nog säga att det inte finns någon anledning till att inte uppgradera,

Njae inte enbart. Historiskt sett så har även nya funktioner tillkommit, bland annat en inbyggd brandvägg i SP1 för XP och motsvarande i SP2 för Server 2003.
Windows 7 blev knappt brukbart för ens SP1, samma visa hos Vista SP2 - för att inte tala om 8.1 som gav flera stora förändringar även visuellt.

Som jag nämnde ovan är jag inte särskilt priskänslig och ser därför inga problem med att betala för ett par licenser. Däremot ser jag problem i att få ett system som...tja...inte är helt moget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Run4life:

Tyvärr fick jag inte skriva klart den listan med punkter för Sweclockers så den är ofärdig och innefattar mest skillnaderna mellan Windows 7 och 8.1.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Är kanske inte helt fel att dra igång en liknande tråd vid release av tian? Är bra med lite hands on information och sen kan kreti oc pleti få avgöra för sig själva om det är bra eller ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Run4life:

Är kanske inte helt fel att dra igång en liknande tråd vid release av tian? Är bra med lite hands on information och sen kan kreti oc pleti få avgöra för sig själva om det är bra eller ej

fyi så kommer inga SP längre för Windows, bara feature updates osv.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Är inte det, i praktiken, ett annat ord för samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Tyvärr fick jag inte skriva klart den listan med punkter för Sweclockers så den är ofärdig och innefattar mest skillnaderna mellan Windows 7 och 8.1.

Kanske kan göra en för W10 då? Var rätt praktiskt och smidigt att länka till den när någon frågade om vad 8.1 var bättre på. Har många gånger länkat till den tråden när någon frågat mig vad fördelarna med 8.1 är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Faulisto:

Kanske kan göra en för W10 då? Var rätt praktiskt och smidigt att länka till den när någon frågade om vad 8.1 var bättre på. Har många gånger länkat till den tråden när någon frågat mig vad fördelarna med 8.1 är.

Nix, de har förbjudit mig att göra det med. Jag håller med om att det var praktiskt att kunna hänvisa till tråden, samma fråga kommer dyka upp en miljon gånger även för Windows 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Run4life:

Skrivet av Dunder:

Umm, va?

Det kräver kort som stöder DX12, Spel som stöder DX12, Drivrutiner som stöder DX12 och OS som stöder DX12.

Win 10 stöder det, och de håller på att testa och jobba på drivrutiner. WIn 10 är ju inte klart, så allt är i beta stadie än.

Ang korten så är det både ja och nej. DX12 är mycket bakåtkompatibelt, så kort från 400-Serien i Nvidia (eller senare) och 7000-serien för AMD (eller senare) kommer stöda DX12, dock inte fullt ut.
För att få alla små finesser så måste du ha ett fullt DX12 kompatibelt kort, som jag tror är färre till antalet just nu. 900 serien, Nvidia och delar av 200 serien för AMD (någon rätta mig gärna om detta. Då gällande 100% DX12 stöd, inte 11.1 kompatibilitet)

Sist men inte minst har vi spelen. De måste bygga sin motor på att stöda DX12, och även om en del tillverkare (frostbite motorn tex) har sagt att de kommer stöda det, så är än inget 100% officiellt. Det finns idag inga DX12 spel mao, men där är en del under utveckling...

Så även på Win 10 dagen det släpps, med DX12 drivare, och du sitter med ett DX12 kort, kommer du inte kunna använda det förrän spelen kan använda det. Dock kan du självklart köra DX11 (och tidigare) även med Win 10 och denna setup.

Permalänk
Medlem

Är jag helt blind? Ser ingen lista på Windows 10 ändringar i punktform på den länken som gavs högre upp..

Var hittar man win 10 listan? Lr är den inbakad i win 8-8.1 listan?

Visa signatur

Fractal Design North XL Svart TG / ASRock X870E Nova WIFI / ASUS GeForce RTX 5090 32GB ROG Astral OC / AMD Ryzen 9 9950X3D 4. 3GHz 144MB / Arctic Liquid Freezer III Pro 360 A-RGB / Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY / ASUS ROG Strix 1200W Platinum / Samsung 9100 PRO M.2 NVMe Gen5 2TB / Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 4096GB / Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 4096GB / Windows 11 / Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bobani:

Är jag helt blind? Ser ingen lista på Windows 10 ändringar i punktform på den länken som gavs högre upp..

Var hittar man win 10 listan? Lr är den inbakad i win 8-8.1 listan?

Jag bad Sweclockers att ta bort inlägget som gällde Windows 10 eftersom att den listan var inaktuell och inte komplett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aha! Okej, då var jag alltså inte blind
Vet du om det finns ngn sån lista ngn annanstans?

Visa signatur

Fractal Design North XL Svart TG / ASRock X870E Nova WIFI / ASUS GeForce RTX 5090 32GB ROG Astral OC / AMD Ryzen 9 9950X3D 4. 3GHz 144MB / Arctic Liquid Freezer III Pro 360 A-RGB / Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY / ASUS ROG Strix 1200W Platinum / Samsung 9100 PRO M.2 NVMe Gen5 2TB / Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 4096GB / Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 4096GB / Windows 11 / Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bobani:

Aha! Okej, då var jag alltså inte blind
Vet du om det finns ngn sån lista ngn annanstans?

Nej tyvärr inte. Finns det ett tillräckligt stort behov av det så kanske jag slänger ihop en framöver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då har du en första röst för en lista här!
Grymt imponerad av listan för Win8 och Win8.1 jävligt bra översikt får man, synd att jag inte tål utseendet på OSet annars hade ja kört på det

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bobani:

Då har du en första röst för en lista här!
Grymt imponerad av listan för Win8 och Win8.1 jävligt bra översikt får man, synd att jag inte tål utseendet på OSet annars hade ja kört på det

Tack så mycket. Ja det är sjukt många tekniska förbättringar under skalet. Alla är förstås kvar till Windows 10 plus en hel del mer godis

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kanske i så fall kan skriva listan som skillnader mellan olika Windowsversioner. Vad som upplevs som förbättringar eller försämringar är ofta en smaksak och eget tyckande. Subjektiva åsikter ska inte läggas fram som fakta. Låter man bli att kalla det förbättringar och istället visar på skillnader så kan var och en sedan dra sina egna slutsatser.