WordPress, forum+blogg, möjligt?

Permalänk
Medlem

WordPress, forum+blogg, möjligt?

Hej!
Har nyligen upptäckt WordPress och tror att detta är precis det jag har letat efter. Men för att försäkra mig vill jag dubbelhöra med er, ifall nu sitter på några kunskaper och tips som jag borde veta.
Jag har laddat ner WordPress, dock inte installerat det än.
Men mina frågor är följande:

1. Jag vill starta upp ett forum + blogg. Önskar att sidan egentligen ska se ut som t.ex. sweclockers där det finns ett stort forum men även inlägg som någon lägger upp på framsidan.
T.ex. om mitt intresse är bilar så vill jag dela med mig av mina erfarenheter och tips men samtidigt vill jag ha ett forum där folk med samma intresse kan nätverka och prata om olika ämnen som berör just bilar. Är detta möjligt via WordPress? Kan de andra få ett eget login då eller är det endast jag som kan logga in (de ska inte ha åtkomst till "bloggen" utan endast forumet)?
Kan man ha flera bloggar i detta nätverk om jag ger dem tillgång till denna möjlighet. Dvs. en huvudblogg (min) eller att jag publicerar huvud inlägg på framsidan och andra kan ansluta sig via sina bloggar, t.ex. länkar.

2. Behöver jag köpa ett webbhotell till WordPress eller räcker det med att endast köpa en domän (utan webbhotell)?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

1. Det finns ett plugin som heter bbPress som fixar ett forum, ta en titt om det är det du söker. Sedan kan du aktivera multisite funktionen för att kunna ha flera bloggar i en installation

2. Nej

Permalänk
Medlem

Har du programmerat något förut?
Har du all mjukvara som krävs för att du skall kunna jobba med Wordpress lokalt? Exempelvis WAMP om du kör Windows.

1. Jag rekommenderar också att du läser mer om bbPress. Efter att du har installerat pluginet så finns det en omfattande guide här. Längst ner på varje sida i guiden så finns det en länk till nästa del, exempelvis "part 2".

Man kan enkelt tala om för Wordpress och bbPress att alla anonyma besökare som registrerar sig automatiskt skall få Wordpress användarroll "Prenumerant" och bbPress användarroll "Participant". Detta innebär att nya medlemmar kan läsa och skapa nya ämnen och inlägg i forumet. Medlemmarna kan då inte ändra/skapa nya sidor eller blogginlägg.

Med ovanstående konfiguration så är det bara du som administratör som kan skapa nya forumdelar.

2. Ja, för att du skall göra din webbsida tillgänglig för alla så måste du ha ett webbhotell. Jag kan rekommendera One.com som ett första webbhotell med hänsyn till priset. Det kan ta lite tid att jobba i adminpanelen men framsidan av webbsidan kommer gå fort att visa (förutsatt att din kod inte är dålig). Du kommer få många olika tips om du ställer frågan till oss här på SweC, att välja webbhotell är en lika tidskrävande uppgift som att utveckla själva webbsidan.

När du lanserat ditt forum och du börjar få koll på Wordpress funktioner och de plugins som du väljer att använda så kan du relativt enkelt flytta din webbsida till ett snabbare webbhotell eller VPS.

Har du några frågor om hur du går vidare så ställ frågorna här i tråden och citera mig så skall vi tillsammans kunna hjälpa dig att skapa ett forum med bloggfunktion för dig som admin.

Ändring:
Angående frågan om det är möjligt att skapa flera bloggar och tilldela rättigheter till en specifik användare så är svaret ja, det är möjligt men det blir genast mycket mer avancerat då. Läs på om Wordpress Multisite här. Jag rekommenderar dig att köra på forum + blogginlägg till en början och därefter se om forumet får någon trafik innan du ger dig på Wordpress MU.

La till information om Wordpress Multisite
Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Har du programmerat något förut?
Har du all mjukvara som krävs för att du skall kunna jobba med Wordpress lokalt? Exempelvis WAMP om du kör Windows.

1. Jag rekommenderar också att du läser mer om bbPress. Efter att du har installerat pluginet så finns det en omfattande guide här. Längst ner på varje sida i guiden så finns det en länk till nästa del, exempelvis "part 2".

Man kan enkelt tala om för Wordpress och bbPress att alla anonyma besökare som registrerar sig automatiskt skall få Wordpress användarroll "Prenumerant" och bbPress användarroll "Participant". Detta innebär att nya medlemmar kan läsa och skapa nya ämnen och inlägg i forumet. Medlemmarna kan då inte ändra/skapa nya sidor eller blogginlägg.

Med ovanstående konfiguration så är det bara du som administratör som kan skapa nya forumdelar.

2. Ja, för att du skall göra din webbsida tillgänglig för alla så måste du ha ett webbhotell. Jag kan rekommendera One.com som ett första webbhotell med hänsyn till priset. Det kan ta lite tid att jobba i adminpanelen men framsidan av webbsidan kommer gå fort att visa (förutsatt att din kod inte är dålig). Du kommer få många olika tips om du ställer frågan till oss här på SweC, att välja webbhotell är en lika tidskrävande uppgift som att utveckla själva webbsidan.

När du lanserat ditt forum och du börjar få koll på Wordpress funktioner och de plugins som du väljer att använda så kan du relativt enkelt flytta din webbsida till ett snabbare webbhotell eller VPS.

Har du några frågor om hur du går vidare så ställ frågorna här i tråden och citera mig så skall vi tillsammans kunna hjälpa dig att skapa ett forum med bloggfunktion för dig som admin.

Ändring:
Angående frågan om det är möjligt att skapa flera bloggar och tilldela rättigheter till en specifik användare så är svaret ja, det är möjligt men det blir genast mycket mer avancerat då. Läs på om Wordpress Multisite här. Jag rekommenderar dig att köra på forum + blogginlägg till en början och därefter se om forumet får någon trafik innan du ger dig på Wordpress MU.

Hej!

Tack för ditt svar!
Jag måste tyvärr säga att jag inte riktigt har kunskaperna inom programmering. Är det nödvändigt för att kunna jobba med WordPress? Jag förställde mig att det var mer olika moduler som man med hjälp av dem kunde bygga upp sin sida...

Permalänk
Medlem

Självklart kan du göra en sida i wp med blogg och forum utan att kunna programmera. Du blir mer begränsad när det kommer till design och funktioner, men det går alldeles utmärkt om man inte har en allt för stor bild av hur den färdiga sidan specifikt ska se ut/fungera!

Visa signatur

Lian Li PC-V650 | Corsair CX 750W-M | Asus p8z68-V PRO | Intel i5 2500K @4.2ghz | XFX radeon 7990 | Cooler Master Nepton 140XL | Corsair Vengeance LP 2x4GB @1600mhz | Bitfenix recon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejruk:

Självklart kan du göra en sida i wp med blogg och forum utan att kunna programmera. Du blir mer begränsad när det kommer till design och funktioner, men det går alldeles utmärkt om man inte har en allt för stor bild av hur den färdiga sidan specifikt ska se ut/fungera!

Okej men det är bra! Skönt o höra!
Jag har tänkt mig att börja själv o lägga upp detta och får jag tillräckligt mycket trafik på sidan så kan jag vända mig till någon då.
Jag försöker att installera wordpress på datorn nu och kollar på olika instuktioner som folk har lagt upp, t.ex. på följande sida. http://www.wordpressguru.se/installera-wordpress/

Stämmer det att jag behöver ha ett webbhotell redan i början? Eller kan jag köpa den efter ett tag när jag vill lägga upp hemsidan?

Annars har jag försökt att följa instruktioner i filen "readme", där nämner de också webbhotell:

1.Packa upp paketet i en tom mapp och ladda upp allt till servern.

2. Gå till <url-till-din-installation>/wp-admin/install.php i din webbläsare. Fyll i dina uppgifter och klicka dig vidare. Detta bör skapa en wp-config.php-fil med inställningar för databasanslutningen.
Om det av någon anledning inte skulle fungera, oroa dig inte. Det fungerar inte på alla webbhotell. Öppna filen wp-config-sample.php med en textredigerare så som t.ex WordPad eller liknande och fyll sedan i dina databasuppgifter.
Spara filen som wp-config.php och ladda upp den.
Gå till <url-till-din-installation>/wp-admin/install.php i din webbläsare.
Om det uppstår problem, dubbelkolla din wp-config.php fil så att alla uppgifter stämmer. Försök sedan igen. Om det fortfarande uppstår problem så kan du besöka WordPress Sverige för att få svensk support. Alternativt besök den officiella webbplatsen och dess support forum.

3. När din konfigurationsfil har skapats så kommer installeraren att skapa de databastabeller som krävs. Om du får felmeddelanden, dubbelkolla uppgifterna i din wp-config.php och försök igen. Har du fortfarande problem så kan du med så mycket information som möjligt om felet besöka det officiella supportforumet (engleska) eller WordPress Sverige för att få hjälp.

4.Om du inte angivit något lösenord, notera lösenordet som visas vid installationen. Angav du inget så är ditt användarnamn admin.

5. Installationen bör sedan skicka dig till inloggningssidan. Logga in med det användarnamn och lösenord du angav vid installationen. Om ett lösenord genererades automatiskt så kan du klicka på 'Profil' för att ändra lösenordet.

Permalänk
Medlem

Bara några frågor till.. om det skulle vara så att sätta upp en blogg + forum skulle vara för svårt för mig. Hur mycket skulle det kosta ungefär för någon som är bra att sätta upp detta? Är det mycket arbete bakom detta?
Vad för design kan det blir med t.ex. mina "kunskaper"?

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte har använt wp förut, skulle jag rekommendera dig att signa dig på ett webhotell, vet inte exakt vad det kostar i månaden atm men det är inte dyrt, One.com eller loopia skulle jag välja du kommer ändå behöva webbhotellet senare, dessa hotell har en funktion som heter "one-click install" för wp och det är precis vad det låter som. Du är uppe på en gång utan krångel. Sen kan du jobba i lugn och ro tills du är klar och sen publicera din sida. Vad du själv kan göra designmässigt eftersom du inte kan css/HTML är helt beroende på temat du väljer att använda dig av(ännu en dimension av wp) kolla in den här sidan

http://themeforest.net/search?utf8=✓&term=&view=list&sort=&da...

Där säljer dom färdigdesignade teman som du kan använda dig av, jag tog mig friheten att filtrera så att de teman som syns i länken är teman med funktionen forum inbakat, vilket är väldigt smidigt, då slipper du ladda ner plugins konfigurera dem själv. Där ser du ju även priser för dessa lösningar. Sen finns ju alternativet att vända sig till någon som gör detta åt dig och kan designa det specifikt utefter dina önskemål, vad det skulle kosta beror helt på omfattningen av jobbet(beroende på vad du har för önskemål etc) och till vem/vilka du vänder dig till. Allt från Pelle 19 som gör det för 500:- till en webbyrå som tar 100 000:-. Där jag jobbar gör sidor från 10 000:- och uppåt. Dock så är du välkommen att höra av dig ifall du vill ha hjälp privat från mig för en symbolisk summa!

Kom ihåg, om du hittar ett tema som du vill köpa, googla runt och läs ordentligt om det och se till att det uppfyller dina krav samt håller bra kvalité ! Lycka till!

Visa signatur

Lian Li PC-V650 | Corsair CX 750W-M | Asus p8z68-V PRO | Intel i5 2500K @4.2ghz | XFX radeon 7990 | Cooler Master Nepton 140XL | Corsair Vengeance LP 2x4GB @1600mhz | Bitfenix recon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejruk:

Eftersom du inte har använt wp förut, skulle jag rekommendera dig att signa dig på ett webhotell, vet inte exakt vad det kostar i månaden atm men det är inte dyrt, One.com eller loopia skulle jag välja du kommer ändå behöva webbhotellet senare, dessa hotell har en funktion som heter "one-click install" för wp och det är precis vad det låter som. Du är uppe på en gång utan krångel. Sen kan du jobba i lugn och ro tills du är klar och sen publicera din sida. Vad du själv kan göra designmässigt eftersom du inte kan css/HTML är helt beroende på temat du väljer att använda dig av(ännu en dimension av wp) kolla in den här sidan

http://themeforest.net/search?utf8=✓&term=&view=list&sort=&da...

Där säljer dom färdigdesignade teman som du kan använda dig av, jag tog mig friheten att filtrera så att de teman som syns i länken är teman med funktionen forum inbakat, vilket är väldigt smidigt, då slipper du ladda ner plugins konfigurera dem själv. Där ser du ju även priser för dessa lösningar. Sen finns ju alternativet att vända sig till någon som gör detta åt dig och kan designa det specifikt utefter dina önskemål, vad det skulle kosta beror helt på omfattningen av jobbet(beroende på vad du har för önskemål etc) och till vem/vilka du vänder dig till. Allt från Pelle 19 som gör det för 500:- till en webbyrå som tar 100 000:-. Där jag jobbar gör sidor från 10 000:- och uppåt. Dock så är du välkommen att höra av dig ifall du vill ha hjälp privat från mig för en symbolisk summa!

Kom ihåg, om du hittar ett tema som du vill köpa, googla runt och läs ordentligt om det och se till att det uppfyller dina krav samt håller bra kvalité ! Lycka till!

Tack så mycket för att du hjälper mig i den här djungeln!
Vilka snygga teman det finns, detta är mer än vad jag förväntade mig!
Så egentligen kan man dela in det i bara några enkla steg.
1. Jag köper mig ett webbhotell
2. Jag köper mig ett tema från sidan du länkade
3. klicka på one-klick

och så är den i princip klar? Antar att jag inte kommer ha några fler önskemål för designen inom den närmsta tiden:)

kollade på ett webbhotell och en domän, tillsammans kostar det ca 120 kr/år (15 GB) + några engångsavgifter

Permalänk
Medlem

Kolla upp så att det webbhotellet har one-click bara. När du fått igång wp så måste du bara installera temat också, men det är också extremt simpelt! Lycka till som sagt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejruk:

Kolla upp så att det webbhotellet har one-click bara. När du fått igång wp så måste du bara installera temat också, men det är också extremt simpelt! Lycka till som sagt!

Okej men det låter något som jag kan fixa tror jag, annars lär jag hänga här ett tag till
Stort tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Hej igen!
Nu har jag köpt domän + webbhotell och försöker ansluta det här. Enligt en manual ska jag skriva in Värd som One.com kallar för "Host" under FTP. Där ska jag även fylla i användarnamn och lösenord. Detta gör jag genom ett program som heter FileZilla. Mitt problem just nu är att jag inte vet vilken inloggningstyp jag ska välja.
Följande finns att välja bland:
- Anonym
- Normal
- Fråga efter lösenord
- Interaktiv
- Konto

Jag valde Normal, fyllde i användarnamnet och skrev in lösenordet samt port. Men fick ett felmeddelande som sa att den inte kunde ansluta till servern.

vad är skillnaden mellan dessa? och vilken ska jag välja?
är detta något jag kan ändra i efternamn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sofha:

Hej igen!
Nu har jag köpt domän + webbhotell och försöker ansluta det här. Enligt en manual ska jag skriva in Värd som One.com kallar för "Host" under FTP. Där ska jag även fylla i användarnamn och lösenord. Detta gör jag genom ett program som heter FileZilla. Mitt problem just nu är att jag inte vet vilken inloggningstyp jag ska välja.
Följande finns att välja bland:
- Anonym
- Normal
- Fråga efter lösenord
- Interaktiv
- Konto

Jag valde Normal, fyllde i användarnamnet och skrev in lösenordet samt port. Men fick ett felmeddelande som sa att den inte kunde ansluta till servern.

vad är skillnaden mellan dessa? och vilken ska jag välja?
är detta något jag kan ändra i efternamn?

En bra grej är att berätta exakt vilket felmeddelandet var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Svar: 331 User bossmotivation.com OK. Password required
Kommando: PASS **********
Svar: 530 Login authentication failed
Fel: Kritiskt fel: Kunde inte ansluta till servern

Så står det

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Försökte logga in igen, tror jag har lyckats

Status: Osäker server, den stöder inte FTP över TLS.
Status: Ansluten
Status: Hämtar kataloglistning...
Status: Directory listing of "/" successful

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats med inställningen (tror jag) men undrar om det jag precis har gjort är samma sak som 1-klicksinstallation? För när jag klickar mig vidare på 1-klicksinstallation får jag följande felmeddelande:

Det verkar som att en WordPress-installation redan finns på www-platsen eller att en indexfil redan finns i rotmappen på ditt webbutrymme. Ta bort den här filen för att fortsätta Wordpress-installationen.