[Form/html/java] Enkel fråga enkelt svar

Permalänk
Medlem

[Form/html/java] Enkel fråga enkelt svar

Jag har en form med en <input type="text" name="pos">
Jag vill att användaren INTE ska kunna använda sifforna 1 2 eller 3. Så personen ska kunna skriva 12,23,34 etc. Men på "submit" ska den ryta till om det står 1, 2 eller 3 i input "text". Säkert väldigt enkel sak att lösa men det slår tomt i huvudet på mig. Vet inte vad jag ska söka på för att finna svar på google.

Permalänk
Medlem

function koll() { var x = parseInt(document.forms["formulärnamn"]["pos"].value); if (x >= "1" && x <= "3") { alert("Nej"); return false; } }

Antar att du vill ha det i javascript så. Du borde kolla på php eller något då detta är väldigt simpelt att komma förbi.

Visa signatur

asd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rlx:

function koll() { var x = parseInt(document.forms["formulärnamn"]["pos"].value); if (x >= "1" && x <= "3") { alert("Nej"); return false; } }

Antar att du vill ha det i javascript så. Du borde kolla på php eller något då detta är väldigt simpelt att komma förbi.

Tror TS menar om den innehåller '1','2','3' öht.

dvs 444441 är inte ok

obs, ingen js-kodare, men en check i stil med:

var s = "145";
alert(s.indexOf("1") > -1 || s.indexOf("3") > -1 || s.indexOf("2") > -1);

Permalänk
Medlem

om det är så att siffrorna 1,2 och 3 inte får finnas alls i inmatnings texten dvs 123 eller 44441 ej är ok så är det regex du ska kolla på. fördelen är då att du kan använda nästan samma kod i JS som i PHP. funktionen du ska använda är test() finns en förklaring på http://www.w3schools.com/jsref/jsref_regexp_test.asp och själv regex du ska testa mot bör vara /(1|2|3)

exemple:
// The string:
var str = "imput from user";

// Look for "Hello"
var patt = /(1|2|3) ;
var result = patt.test(str);

om nu result är sant finns 1,2 eller 3 i strängen

Permalänk
Medlem

Tack

Menar att 1 2 eller 3 får inte fyllas i allt annat går bra. 123, 33331, 414141,1212121 etc är ok.
Så typ om "pos" = 1,2 eller 3 på submit så avbryt formen.