FAQ: Windows 8 + installation

Permalänk

Köpte mig Windows 8 64-bit Eng OEM, men hur installerar jag det på en ny dator utan CD-ROM?

Verkar helt omöjligt att få tag i en ISO.

Edit: Fick tag i en extern DVD som jag körde via USB.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Jag tänkte höra med någon som kan windows 8 bättre än mig. Då jag är något av en nybörjare på det OSet.

Jag och min flickvän har en hybrid laptop tillsammans. Och vi har då 2st konton. Eftersom det är smidigt att mailen etc syncas ihop med sitt egna konto när man loggar in.
Däremot, så skulle jag vilja att båda kontona är likadana. Dvs att typ ena kontot är en slave till den andra. Så om jag är inne på mitt konto och installerar ett program så installeras det på båda kontona. Jag vet ett det brukar finnas ett val att bocka i så man installerar programmet till alla användare. Men jag vill att dem ska va indentiska. Genvägar och anpassningar jag gör i Metro blir för båda kontona.

Eller ska man helt enkelt bara ha en användare. Så får t.ex. min flickvän byta mail konto manuellt när hon väl är inne på datorn?!

Det är ju schysst att allt syncar med sitt windowskonto. Men vad finns det för lösningar på mitt problem?

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

12. Nedgradera
Du har rätt att köra en tidigare version av Windows. Det som gäller är Vista Business eller Windows 7. Du har dock tydligen inte rätt att köra XP.
Du måste själv skaffa media för att installera dessa operativsystem. Om du köper Windows 8 eller Windows 8 Pro så har du rätt till detta.

Så har jag förstått det här rätt nu?
Om jag köper win8 pro eng 64bit OEM så har jag rätt att även köra win7 pro eng på samma köp ifall jag inte gillar "nya" win8? (alltså skrota win8 installationen och istället köra win7 på samma nyckel, och helst använda min win7 pro skiva från min gamla dator för enkel lokal installation)

Edit: Ringde MS kundtjänst och va ju tyvärr inte så enkelt... Man va ju tvungen att fortfarande ha en win7 licens precis som vanligt om man skulle nedgradera

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tycker inte att man ska köpa en fysisk DVD för att uppgradera, det blir bara dyrare. Om man köper digitalt och laddar hem från Microsoft så blir det billigare och man kan i den agenten välja att bränna ut Windows 8 till en skiva.

För att ta en backup av sin Windows 7 installation tycker jag inte att man bör ladda hem tredjepartsprogram när det finns inbyggt i Windows 7. Gör så här:

Gå in i kontrollpanelen, System och Säkerhet, Säkerhetskopiering och återställning. Skapa en systemreparationsskiva. Sen väljer du skapa en systemavbildning och lägger den på extern hårddisk eller någonstans på nätverket. När du ska återställa startar du datorn från systemreparationsskivan och väljer att återskapa från den plats du skapat systemavbildningen (image-backup) på.

Genom att göra såhär (göra en systemreparationsskiva samt systemavbildning) så kan jag då alltså seadn formatera hårddisken, installera windows 8, om något krånglar så jag inte får det att fungera (gillar windows 8 men har knasig dator) så kan jag formatera igen, trycka i systemreparationsskivan och få tillbaka mitt Windows 7 EXAKT (inklusive alla mina filer och inställningar) som det var när jag gjorde systemavbildningen?

Behöver systemavbildningen ligga på en separat partition eller går det bra att lägga den på min stora externa hårddisk med blandade filer?

Permalänk
Medlem

är det smärtfritt att uppdatera till windows 8 nuförtiden?

kan jag spela spel på steam på direkten eller måste jag installera om allt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pellepelikan:

Genom att göra såhär (göra en systemreparationsskiva samt systemavbildning) så kan jag då alltså seadn formatera hårddisken, installera windows 8, om något krånglar så jag inte får det att fungera (gillar windows 8 men har knasig dator) så kan jag formatera igen, trycka i systemreparationsskivan och få tillbaka mitt Windows 7 EXAKT (inklusive alla mina filer och inställningar) som det var när jag gjorde systemavbildningen?

Behöver systemavbildningen ligga på en separat partition eller går det bra att lägga den på min stora externa hårddisk med blandade filer?

Se punkt no 20. Det finns ibland funktioner i Windows 7 för hel backup. Men jag rekommenderar http://www.easeus.com/backup-software/. Windows 8 har inte längre dessa möjligheter. Du lägger filerna lämpligt på extern disk.

Permalänk
Medlem

Går det att uppgradera från Windows 8.1 till Windows 8.1 Pro? Och hur mycket kostar det i sådana fall?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45C-DS3 | CPU: Intel c2d E7400 @ 2.80GHz | GPU:Gigabyte GeForce GTX 460 1GB (GV-N460OC-1GI) | Ram: 2x Corsair 4gb DDR2 800mhz - CL5 XMS2-6400 DHX | HDD Primary: Maxtor 6V320F0 DiamondMax 10 320Gb SATA II 7200rpm 16MB Cache | HDD Secondary: SAMSUNG Spinpoint F3 HD103SJ 1TB 7200 RPM 32MB Cache

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Seeings:

Går det att uppgradera från Windows 8.1 till Windows 8.1 Pro? Och hur mycket kostar det i sådana fall?

Ja, det går. Under kontrollpanelen - System och säkerhet - Lägg till funktioner i Windows 8.1. Ska du kunna köpa uppgraderingar.

Annars kan du söka på "Windows 8 pro pack". Som innehåller en Pro licens, samt en Windows Media Center licens.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag undrar varför alla program som typ musikspelaren och pdf-filer m.m hela tiden startas i helskärm som fan inte går att klicka bort utan att istället trycka alt+F4. Kan man anpassa detta på något sätt så man får programmen mer lätthanterliga med minimera och maximeraknappar och det klassiska "stänga-ner-fönster-krysset" som funnits i alla andra windows!

Mvh
Daniel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lolight:

Se punkt no 20. Det finns ibland funktioner i Windows 7 för hel backup. Men jag rekommenderar http://www.easeus.com/backup-software/. Windows 8 har inte längre dessa möjligheter. Du lägger filerna lämpligt på extern disk.

Menar du att det inte går att göra en hel disk backup från win 8 av system partition? Varför inte, det går ju i win 7?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Songless:

Hej!
Jag undrar varför alla program som typ musikspelaren och pdf-filer m.m hela tiden startas i helskärm som fan inte går att klicka bort utan att istället trycka alt+F4. Kan man anpassa detta på något sätt så man får programmen mer lätthanterliga med minimera och maximeraknappar och det klassiska "stänga-ner-fönster-krysset" som funnits i alla andra windows!

Mvh
Daniel

De är andra typer av program som hittills fungerat annorlunda från de traditionella och därför också har sett annorlunda ut. Från och med den senaste uppdateringen får man dock en titellist med minimera och stäng och kan komma åt start inifrån apparna. Annars är ett hett tips att inte använda apparna för saker som de inte är bättre på som pdf, musik, foton och filmer exempelvis. Använd de program du alltid använt istället, Windows fotovisare finns kvar du måste bara välja den, samma med mediaplayer om du inte vill använda något bättre osv.

Permalänk

Tänkte att min fråga kan passa bra här. Hoppas någon kan ge mig ett snabbt svar
Har tänkt att formatera o installera om windows 8 nu, och då har jag en fundering på mina hårddiskar.
Har just nu SSD, 1TB HDD och 2st 2TB HDD, då till min fråga så är det så att båda 2TB är "ihopkopplade" i Dynamisk som det hter i diskhantering, då jag fick tips om detta lika gärna som en raid då jag bara vill kombinera dom till en "disk" i windows. Om jag bara formaterar SSD o installerar windows 8 på nytt hur blir det då med den dynamiska disken, kommer den finnas kvar? Eller finns det risk att innehållet blir korrupt o att diskarna delas?
Hur det ser ut i diskhantering om det "hjälper" något att få fram vad jag undrar o vill

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

dags för att nollställa datorn. Läst lite info angående "ominstallation" av uppgraderade versioner av Windows 8 och har ett humm om hur det kommer gå till. 99% säker på att allt går bra, men tänkte iaf fråga.

Så här ligger det till

Hade Windows 7 Home Premium x64
Fick Windows 8 Pro x64 via Microsoft Dreamspark gratis. Laddade där hem en iso-fil som jag använde för att Uppgradera från Win7
Windows 8.1 släpptes, uppgraderade via Store

Här står vi idag.

Den relevanta posten i denna FAQ är:

Citat:

32. Hur installerar jag om datorn?
Du behöver inte göra så med Windows 8. Använd istället de nya funktionera "Refresh" och "Reset", för att komma tillbaka till ett rent system.
Du hittar detta under inställningar. Tryck först [Windows] + C.
Välj inställningar. Och sedan väljer du [Ändra datorinställningar]. Under fliken [Allmänt] hittar du återställning av hela datorn eller delvis.
Tänk på att om du har uppgraderat till Windows 8.1. Från Windows 8.0, så behöver du en DVD skiva med Windows 8.1 installation på. Detta för att Windows 8.1 filer behövs under återställningsprocesserna. Du måste dessutom ha rätt skiva angående 32-bitar eller 64-bitar. Och troligen också rätt landskod.

och jag tror att det bör räcka för mig att göra en Refresh/reset (med att ta bort allt från hårddisken)

kruxxet är ju då det som är understruket. Jag fick ingen 8.1 skiva genom Dreamspark. Däremot har jag använt min produktnyckel för att ladda hem och skapa en ISO genom Microsofts egna program. Detta borde väl räcka? Kommer den stoppa med landskoder eller språk? Versionen från Dreamspark är på engelska, men jag har installerat Microsofts egna språkpaket.

Media som jag har idag:

Dreamspark Windows 8 Pro x64 DVD (från ISO)
Dreamspark Windows 8 språkpaket (från ISO)
Microsoft Windows 8.1 DVD (från MS egna ISO-skapare, genom att använda min Dreamspark produktnyckel för att ladda hem)

vad tror ni, kommer jag stöta på patrull? eftersom jag använt min produktnyckel för att ladda hem 8.1 iso'n bör väl den har laddat ner allt rätt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cirap:

dags för att nollställa datorn. Läst lite info angående "ominstallation" av uppgraderade versioner av Windows 8 och har ett humm om hur det kommer gå till. 99% säker på att allt går bra, men tänkte iaf fråga.

Så här ligger det till

Hade Windows 7 Home Premium x64
Fick Windows 8 Pro x64 via Microsoft Dreamspark gratis. Laddade där hem en iso-fil som jag använde för att Uppgradera från Win7
Windows 8.1 släpptes, uppgraderade via Store

Här står vi idag.

Den relevanta posten i denna FAQ är:

och jag tror att det bör räcka för mig att göra en Refresh/reset (med att ta bort allt från hårddisken)

kruxxet är ju då det som är understruket. Jag fick ingen 8.1 skiva genom Dreamspark. Däremot har jag använt min produktnyckel för att ladda hem och skapa en ISO genom Microsofts egna program. Detta borde väl räcka? Kommer den stoppa med landskoder eller språk? Versionen från Dreamspark är på engelska, men jag har installerat Microsofts egna språkpaket.

Media som jag har idag:

Dreamspark Windows 8 Pro x64 DVD (från ISO)
Dreamspark Windows 8 språkpaket (från ISO)
Microsoft Windows 8.1 DVD (från MS egna ISO-skapare, genom att använda min Dreamspark produktnyckel för att ladda hem)

vad tror ni, kommer jag stöta på patrull? eftersom jag använt min produktnyckel för att ladda hem 8.1 iso'n bör väl den har laddat ner allt rätt?

Efter att du har använt din nyckel du fick på en Windows 7 installation och lyft den till Windows 8. Så är denna nyckel nu en äkta Windows 8 nyckel. Dvs du kan installera rent från valfri Windows 8.0 media och inte behöva ha Windows 7 i botten. Du kan välja 32 bit eller 64 bit som du vill där.
Har du fått en nyckel till Engelsk Windows 8, så det det som gäller. Man kan inte byta språk eller installationsmedia till annat språk, utan nyckeln är alltid bunden till det språk den var ursprungligen.
Det man kan göra är att installera språkpaketet som du gjort.

Enligt mina (dock något begränsade) erfarenheter så kommer det inte inte att fungera att installera direkt en Windows 8.1 med din nyckel. Var din nyckel en Windows 8.0 från början så är den fortfarande det.
Dvs du får börja med att installera 8.0 och sedan lyfta till 8.1 efter installationen.

När man gör en reset / refresh så är det den nuvarande versionen som gäller. Så kör du 8.1 så ska du ha 8.1 media redo till det.

Man kan addera funktioner till Windows i kontrollpanelen. Dvs från icke Pro till Pro osv. Du kan du inte använda en köpt tex fullversions 8.1 Pro nyckel där och tro att Windows tar den. Det gör Windows inte. Endast "uppgraderingsnycklar" accepteras där. Och de köper man vanligen online av MS.

Som vanligt är flexibiliteten när det kommet till licenser och nycklar, starkt begränsad. Nåja, vi kan valfritt välja 32 eller 64 nu. Det är ju något

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Efter att du har använt din nyckel du fick på en Windows 7 installation och lyft den till Windows 8. Så är denna nyckel nu en äkta Windows 8 nyckel. Dvs du kan installera rent från valfri Windows 8.0 media och inte behöva ha Windows 7 i botten. Du kan välja 32 bit eller 64 bit som du vill där.
Har du fått en nyckel till Engelsk Windows 8, så det det som gäller. Man kan inte byta språk eller installationsmedia till annat språk, utan nyckeln är alltid bunden till det språk den var ursprungligen.
Det man kan göra är att installera språkpaketet som du gjort.

Enligt mina (dock något begränsade) erfarenheter så kommer det inte inte att fungera att installera direkt en Windows 8.1 med din nyckel. Var din nyckel en Windows 8.0 från början så är den fortfarande det.
Dvs du får börja med att installera 8.0 och sedan lyfta till 8.1 efter installationen.

När man gör en reset / refresh så är det den nuvarande versionen som gäller. Så kör du 8.1 så ska du ha 8.1 media redo till det.

Man kan addera funktioner till Windows i kontrollpanelen. Dvs från icke Pro till Pro osv. Du kan du inte använda en köpt tex fullversions 8.1 Pro nyckel där och tro att Windows tar den. Det gör Windows inte. Endast "uppgraderingsnycklar" accepteras där. Och de köper man vanligen online av MS.

Som vanligt är flexibiliteten när det kommet till licenser och nycklar, starkt begränsad. Nåja, vi kan valfritt välja 32 eller 64 nu. Det är ju något

Jag är ganska säker på att en Windows 8 nyckel gäller valfritt språk. Kanske beroende på typ av liens dock. Jag fick ett antal svenska och ett antal engelska från DreamSpark och har bara kört svenska installationer helt utan problem. OEM kanske inte fungerar så dock.

Sen är det som du säger, man kan inte installera 8.1 med en 8-nyckel direkt utan man får installera 8 och sen uppgradera, vilket känns onödigt krångligt. 8.1 är ju i princip ett SP till 8 så samma nyckel borde fungera.

Från början var ju licenssituationen på åttan ganska mycket bättre än den var på sjuan: Inga OEM-licenser till annat än riktiga OEM:er så alla licenser som man som slutkund kunde köpa var System Builders eller Retail och medgav således flytt mellan olika datorer och så. Hårdkodade nycklar i BIOS/UEFI gjorde att de flesta slapp hålla reda på nyckeln till sin installation. Enkla språkpaket som fungerade till alla utgåvor (vad jag minns i alla fall) så att det var lätt att byta språk, i sjuan var det mycket mer komplicerat och (har jag för mig) krävde Ultimate. Färre utgåvor av Windows underlättade valet, Home eller Pro var vad som fanns att tillgå för en slutkund liksom, 32- eller 64-bit ingick oavsett och likaså möjligheten att byta språk. Sen har de ju gått tillbaka en del på flera av dessa saker till 8.1 så det var ju dumt.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om man kan köpa en "Eng Intl" Pro Pack eller om man måste köpa en svensk pro pack?

Ska ha den till en HP tablet som hade engelska som system språk när jag köpte den (i Sverige), men som jag har ersätt med svenska nu.

Permalänk

En fråga.
Om jag tar ner w8.1 via microsofts hemsida (http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-reset-ref...) Ladda ner till USB. (Installation på en NUC)
Måste nyckeln vara svensk för att det ska fungera att installera???
Eller det räcker att det är en giltig nyckel för, låt oss säga w8.1 64bit ?!

Permalänk
Skrivet av HollowCrave:

En fråga.
Om jag tar ner w8.1 via microsofts hemsida (http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-reset-ref...) Ladda ner till USB. (Installation på en NUC)
Måste nyckeln vara svensk för att det ska fungera att installera???
Eller det räcker att det är en giltig nyckel för, låt oss säga w8.1 64bit ?!

Ingen som vet? :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HollowCrave:

MS skiljer inte på nycklar till olika länder längre, du kan ha en engelsk nyckel till ett svenskt Windows, tvärtom osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

Skrivet av snajk:

MS skiljer inte på nycklar till olika länder längre, du kan ha en engelsk nyckel till ett svenskt Windows, tvärtom osv.

Vad snajk sa.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk

Super, tack för svaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jag är ganska säker på att en Windows 8 nyckel gäller valfritt språk. Kanske beroende på typ av liens dock. Jag fick ett antal svenska och ett antal engelska från DreamSpark och har bara kört svenska installationer helt utan problem. OEM kanske inte fungerar så dock.

Sen är det som du säger, man kan inte installera 8.1 med en 8-nyckel direkt utan man får installera 8 och sen uppgradera, vilket känns onödigt krångligt. 8.1 är ju i princip ett SP till 8 så samma nyckel borde fungera.

Jag installerade nyligen en helt ny disk med en Win 8.1 DVD och en nyckel ursprungligen för Windows 8
Hur jag gjorde? Jag hämta hem en nyare Windows 8.1 ISO från MS som tydligen nu accepterar gamla Windows 8 nycklar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Jag installerade nyligen en helt ny disk med en Win 8.1 DVD och en nyckel ursprungligen för Windows 8
Hur jag gjorde? Jag hämta hem en nyare Windows 8.1 ISO från MS som tydligen nu accepterar gamla Windows 8 nycklar.

Yes. Det var ett tag sedan de började tillåta det och det var ju på tiden.

Permalänk
Medlem

Snabb fråga.

Visst borde jag kunna ladda ner Windows 8 från högskolan och sedan uppgradera till Windows 8.1 för att sedan uppgradera ytterligare till Windows 8.1 Update gratis utan problem?

Tanken är senare att uppgradera till Windows 10 när det blir tillgängligt.

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem

Har en helt tom SSD jag tänkt installera Windows 8.1 på. Kan jag göra såhär:
1. Köpa Windows 8.1 produktnyckel digitalt från ex. G2A.
2. Ladda ned ISO-fil med Windows 8.1 från microsofts hemsida och därefter installera detta genom USB på den nya SSDn och skriva in produktnyckeln jag fått från G2A.
3. Funkar klockrent! Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andnel:

Har en helt tom SSD jag tänkt installera Windows 8.1 på. Kan jag göra såhär:
1. Köpa Windows 8.1 produktnyckel digitalt från ex. G2A.
2. Ladda ned ISO-fil med Windows 8.1 från microsofts hemsida och därefter installera detta genom USB på den nya SSDn och skriva in produktnyckeln jag fått från G2A.
3. Funkar klockrent! Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer nog att fungera. Men det är sällan nycklar man köper på sådana sidor är sådana med en licens som tillåter försäljning till slutanvändare egentligen så om du bryr dig om att följa licensen så hade inte jag köpt en sådan i alla fall. OEM betyder ju att det är en licens som endast ska säljas till datorbyggare för att förinstallera på deras datorer exempelvis och andra billiga nycklar kan vara allt ifrån stulna volymlicenser till nycklar som studenter har fått från sin skola och sålt vidare. Det kan fungera jättebra men det kan också inte fungera alls eller så kan MS plötsligt dra in nyckeln du köpt så att ditt Windows inte längre valideras som äkta.

En riktig Windowsnyckel har ett riktpris och ligger priset på en nyckel mycket lägre än det så är det sannolikt något skumt. Är priset ett stort bekymmer kan du gå med i Windows Insider och få Windows 10 med ständiga beta-uppdateringar gratis tills vidare. Annars är det bara att köpa en nyckel från en seriös återförsäljare eller direkt från MS. Du kan köpa OEM då den är lite billigare men det innebär ingen support eller garanti samt att du inte får flytta licensen till andra datorer om du exempelvis byter dator. Och det är ju inte tillåtet enligt licensen att köpa en sådan för att använda själv, men i praktiken så har inte det så stor betydelse.

Permalänk
Avstängd

Hej
Kan någon förklara för mig på enkel svenska?
Jag har en Thinkpad som jag köpte på Webbhallen 2013 med Windows 8.
Jag vill byta ut Hårddisken mot en SSD för att få lite fart, framförallt vid uppstart (som för närvarande tar ca en minut).
Jag äger som jag förstår det redan en Windows licens, kan jag flytta över den till en ny SSD eller måste jag köpa en ny licens från Microsoft?
Jag trivs bra med Windows 8 då det känns som det naturliga operativsystemet för den här datorn.
/Joppe

Någon kommer säkert föreslå att jag ska köpa en ny dator men jag använder bara 30-50% av den här datorns prestanda så ett nyköp känns onödigt.
Enligt Aktivitetshanteraren brukar jag använda ungefär 3GB ram av totalt 8 och ungefär 30% av processorns kapacitet trots att det bara är en i3'a .
Jobbar nästan bara i Excel, Inkscape och Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Hej
Jag vill byta ut Hårddisken mot en SSD för att få lite fart, framförallt vid uppstart (som för närvarande tar ca en minut).
Jag äger som jag förstår det redan en Windows licens, kan jag flytta över den till en ny SSD eller måste jag köpa en ny licens från Microsoft?
Jag trivs bra med Windows 8 då det känns som det naturliga operativsystemet för den här datorn.
/Joppe

Någon kommer säkert föreslå att jag ska köpa en ny dator men jag använder bara 30-50% av den här datorns prestanda så ett nyköp känns onödigt.
Enligt Aktivitetshanteraren brukar jag använda ungefär 3GB ram av totalt 8 och ungefär 30% av processorns kapacitet trots att det bara är en i3'a .

Licensen gäller för moderkortet så det går bra att byta ut lagringsmedia.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jopp<3:

Hej
/Joppe

Det låter som en utmärkt ide. Du behöver ett externt chassi till den nya SSDn typ http://www.inet.se/produkt/4903164/hd-kabinett-2-5-sata-6gb-s...
Sedan överför du hela hårddisken till den nya SSD genom ett kloningsprogram. Du kan använda easeus backup free tex.
Sedan byter du disken mot SSDn.

Permalänk

Brorsan installerade W10 på sin dator för mer än 30 dagar sedan.. Nu vill han återgå till föregående operativsystem. Är det ens möjligt?

Han har ingen skiva med föregående operativsystem på utan det kom med datorn. Men, kan jag som har en köpt skiva (fullversion W8.1) använda den på hans dator för en ny installation? Eller är min produktnyckel helt enkelt låst till mitt moderkort? Blir kanske problem. Jag använder ju det själv på en utav mina datorer. Kan jag använda min skiva för installation på hans dator och använda hans produktnyckel som kom med datorn? Eller det får man inte?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU