Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Gamingdator 100k budget

Sommarlovet närmar sig och då har jag äntligen tid att ta igen på spelfronten. Tänkte först uppgradera datorn lite så att den pallar med.

Behov och förutsättningar
Ska kunna driva 3 st Asus ROG Swift PG278Q i 7680x1440px surround och gärna i 3D i lämpliga spel. Låt skärmarna ingå i budgeten.

Åtminstone 2 st Titan X eller tre om det skulle behövas.

Jag har ingen särskild användning av överflödig CPU-kraft men om det bara är några tusenlappars skillnad mellan lämplig gaming-modell och någon extrem variant så är det ok med den extrema varianten.

Jag har ett i7-4770k just nu, behöver jag ens uppgradera? Det är väl främst i högre fps som man behöver cpu-kraft, när man kör i 7680x1440 lär väl allt stå och falla med GPU:n?

Vad krävs för nätaggregat för att driva 3 titan x? Har ett typ 5 år gammalt Corsair HX1000W som kan tänkas räcka, eller är det värt att uppgradera till någon modern motsvarighet?

Budget
Även med alla förutsättningar ovan så kommer man ju ändå inte upp mycket över 50k, men budgeten på 100 k är inte där för att datorn måste kosta det. Man vinner inte mycket efter en viss summa, så givetvis kan den kosta bra mycket mindre än 100 k om den räcker för mina behov. Använd gott omdöme och motivera gärna kostnader över >50k.

Plocka ihop ett paket ni hade velat ha enligt förutsättningarna ovan
så lovar jag att lägga upp ett galleri när allt är klart

Tack på förhand.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk

Vad har du för moderkort? Eftersom din CPU bara har tillgång till 28 pci-e så kommer du inte kunna gör tri-sli utan ett moderkort med plx (ex maximus vi extreme) alternativt ett x79/x99 system.

Visa signatur

Desktop: Skrot tills saker och ting börjar fungera som det ska 😅

Laptop: Microsoft Surface Pro 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av .........:

Vad har du för moderkort? Eftersom din CPU bara har tillgång till 28 pci-e så kommer du inte kunna gör tri-sli utan ett moderkort med plx (ex maximus vi extreme) alternativt ett x79/x99 system.

Just nu ett Sabertooth Z87, men jag är öppen för att uppgradera.

Har du någon CPU/mobo-komination att rekommendera?

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk

Bara att gå in på prisjakt och ta det dyraste i varje kategori. Typ...

Här har du ett paket för 75000:- (beställer du från olika återförsäljare blir det säkert billigare)

3st Titan X med plats för ett fjärde om du känner för det. Räkna med 10000-15000:- för vattenkylning eller 4000kr för CPU-kylare och fläktar till chassit.

Edit: Tog inte med några hårddiskar eftersom jag antar du har dessa i din nuvarande burk.

Permalänk

@Njure: För tri-sli skulle jag rekommendera 5930k så du får pci-e så de räcker och blir över. När de gäller moderkort beror de på vad du har för tankar gällande bygget. Ska du överklocka? Vill du ha ett specifikt förschema? Hur många lagringsenheter ska du använda?

Visa signatur

Desktop: Skrot tills saker och ting börjar fungera som det ska 😅

Laptop: Microsoft Surface Pro 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RixSilver:

Här har du ett paket för 75000:- (beställer du från olika återförsäljare blir det säkert billigare)

3st Titan X med plats för ett fjärde om du känner för det. Räkna med 10000-15000:- för vattenkylning eller 4000kr för CPU-kylare och fläktar till chassit.

Edit: Tog inte med några hårddiskar eftersom jag antar du har dessa i din nuvarande burk.

Tack för dina tips. Ja, det är typ så...

Blir nog 3 st titan x till att börja med. Vattenkylning blir det nog inte. Har ett färdigt kit hemma som jag importerade från England och USA men sen så fick jag ingen lust till att mecka med det så det står bara och ruttnar tills jag en dag samlar kraft till att lägga upp det på marknaden. Grafikkort och processorer blir inte så fasligt varma nuförtiden och det känns som om luftkylning är mer än tillräckligt för mina behov. Tyvärr så har jag ett jäkligt stort chassi (Corsair 800D) som är mer eller mindre anpassat för just vattenkylning och har därmed sämre luftflöde.

Har två st 580 GB-SSD:er i raid0 som det är och behöver inte mer utrymme.

Undrar lite kring valet av processor, eftersom det är en 6-kärnig sådan du har valt. Eftersom spel typiskt sett använder sig av två eller fyra kärnor, presterar en 6-kärnig sämre eller motsvarande? Men som sagt kanske det inte spelar någon roll, CPU:n används inte lika kraftigt som GPU:n. Kan vara bra att ha ändå.

Skrivet av .........:

@Njure: För tri-sli skulle jag rekommendera 5930k så du får pci-e så de räcker och blir över. När de gäller moderkort beror de på vad du har för tankar gällande bygget. Ska du överklocka? Vill du ha ett specifikt förschema? Hur många lagringsenheter ska du använda?

OK, där kanske svaret på min fråga ovan kom. Jag kommer nog inte att överklocka till en början då jag hellre har ett 100 % stabilt bygge. Har inte heller någon preferens när det kommer till estetik men det är ju ett + om de matchar. Lagring är som ovan nämnt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du bara måste skapa ett galleri för detta när grejerna kommer Detta är ju hårdvaruporr i sin hårdporrigaste form.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Ska du verkligen köpa ROG Swift när Acer Predator XB270Hu finns på marknaden? Känns som ett sämre köp objektivt sett, särskillt med alla sjukdomar ROG-skärmarna verkar ha.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RixSilver:

http://i.imgur.com/sI1y6bk.png

Jag skulle ge rådet att vänta på 980Ti istället så du kan få dem med eftermarknadskylare istället.
Om du inte ska ha vatten kylning på titerna.

Permalänk
Avstängd

Glöm inte denna fina sak xD Snabba pockar!

http://www.inet.se/produkt/4305049/ssd-1-2tb-intel-750-2-5

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du bara måste skapa ett galleri för detta när grejerna kommer Detta är ju hårdvaruporr i sin hårdporrigaste form.

Jag lovar

Bra inspiration!

Skrivet av Stenfan:

Ska du verkligen köpa ROG Swift när Acer Predator XB270Hu finns på marknaden? Känns som ett sämre köp objektivt sett, särskillt med alla sjukdomar ROG-skärmarna verkar ha.

Ja, ROG Swift har jag kommit fram till är det bästa alternativet för Surround (tre skärmar) eftersom kanten är fantastiskt smal. XB270Hu hade varit intressant om det inte vore för de feta kanterna. XB270Hu är inte helt odrabbad av fel heller, t.ex. diverse pixelfel. Jag är dock övertygad om att man kan lämna in och få en ny i värsta fall.

Jag hade en Surround-lösning för fem år sedan med tre skärmar med lite större ramar, vet av egen erfarenhet hur mycket bättre det hade varit med smalare kanter. Hur jag hade det då kan du se i mitt galleri från 2011.

Känns hursomhelst som sista chansen att köpa skärmar innan TV-spelsbranschen förflyttas till VR inom en inte alltför avlägsen framtid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Jag skulle ge rådet att vänta på 980Ti istället så du kan få dem med eftermarknadskylare istället.
Om du inte ska ha vatten kylning på titerna.

Jaså, tror du inte att mer minne för den något extrema upplösningen behövs?

Skrivet av zxhosting:

Sjuk!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Njure: Jag vet att det behövs mer minne. Men vill e bara säga att i den upplösningen kommer titans att troligen att vråla.

Permalänk
Medlem

Se till att du tar ett system där du har möjlighet att uppgradera, jag tänker mest på moderkortet, ta i från tårna på moderkortsfronten och sen kan du gott ta "näst bästa" CPUn och byta upp dig efter ett år eller så, det vinner du på. Grafikkort är en annan sak, saknas det kan du lägga till ett (vilket du redan gjort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@Njure: Jag vet att det behövs mer minne. Men vill e bara säga att i den upplösningen kommer titans att troligen att vråla.

Har ett par QH-1339 som lyckligtvis har väldigt god isolering, hör inte så mycket utanför dem

Visste inte att Titans var så ljudliga av sig. Ingenting kan vara värre än GTX 470 SLI som jag körde för fem år sedan. Det gjorde ont i öronen.

Skrivet av Nesvop:

Se till att du tar ett system där du har möjlighet att uppgradera, jag tänker mest på moderkortet, ta i från tårna på moderkortsfronten och sen kan du gott ta "näst bästa" CPUn och byta upp dig efter ett år eller så, det vinner du på. Grafikkort är en annan sak, saknas det kan du lägga till ett (vilket du redan gjort).

Är moderkorten byggda så, nuförtiden? Att nästa generation processor är kompatibel med dagens moderkortssockel, dvs.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Njure:

Tack för dina tips. Ja, det är typ så...

Blir nog 3 st titan x till att börja med. Vattenkylning blir det nog inte. Har ett färdigt kit hemma som jag importerade från England och USA men sen så fick jag ingen lust till att mecka med det så det står bara och ruttnar tills jag en dag samlar kraft till att lägga upp det på marknaden. Grafikkort och processorer blir inte så fasligt varma nuförtiden och det känns som om luftkylning är mer än tillräckligt för mina behov. Tyvärr så har jag ett jäkligt stort chassi (Corsair 800D) som är mer eller mindre anpassat för just vattenkylning och har därmed sämre luftflöde.

Har två st 580 GB-SSD:er i raid0 som det är och behöver inte mer utrymme.

Undrar lite kring valet av processor, eftersom det är en 6-kärnig sådan du har valt. Eftersom spel typiskt sett använder sig av två eller fyra kärnor, presterar en 6-kärnig sämre eller motsvarande? Men som sagt kanske det inte spelar någon roll, CPU:n används inte lika kraftigt som GPU:n. Kan vara bra att ha ändå.
OK, där kanske svaret på min fråga ovan kom. Jag kommer nog inte att överklocka till en början då jag hellre har ett 100 % stabilt bygge. Har inte heller någon preferens när det kommer till estetik men det är ju ett + om de matchar. Lagring är som ovan nämnt.

Vill du utnyttja alla grafikkort fullt ut behöver du så många PCI Express lanes som möjligt, och den processorn har 40. Närmsta steget ner är 28, vilket är i7-5820K som kostar 2500:- mindre. Vilken processor du kan ha beror på vilket moderkort du väljer. Jag valde bara Rampage V eftersom du har löjligt stor budget och det moderkortet kan köra tre kort 16x/16x/16x eller fyra kort med x16/x8/x8/x8. Vad jag har läst (jag är inte helt insatt i dagens teknik) så kommer du inte utnyttja ens 8 lanes, så vill du ha billigare moderkort kan du spara in här.

Chassit är en nyare version av mitt eget, och mitt har i alla fall jättebra luftflöde och många valmöjligheter vad gäller kabeldragning, hårddiskkabinett och fläktposition.

Angående kärnor i processor är jag inte så insatt. När jag köpte dator sist (tre år sen) var det mycket tjat om att i5 är bättre till spel än i7, och visst presterar t.ex en högklockad dual-core bättre än en lågklockad quad-core när det är 1-2 kärnor som används, men det lär du nog inte märka i spel. Det är tillräckligt mycket kraft i 5930k så det räcker och blir över. Dessutom finns det inga processorer som har färre än sex kärnor till socket 2011-3 (tror jag).

Skrivet av Njure:

Är moderkorten byggda så, nuförtiden? Att nästa generation processor är kompatibel med dagens moderkortssockel, dvs.

Jag tycker intel byter socket i takt med de byter kalsonger. Byter man processor mer än en gång om året måste man i regel även skaffa nytt moderkort.

Permalänk
Medlem

@Njure: Du menade 100k dollar eller hur?
Vi gick lite över det men jag tror du klarar dig.
http://pcpartpicker.com/p/zq3yrH

Permalänk
Skrivet av Loxerzz:

@Njure: Du menade 100k dollar eller hur?
Vi gick lite över det men jag tror du klarar dig.
http://pcpartpicker.com/p/zq3yrH

Skönt att få $10 rabatt på $40000 CPU, annars hade han nog inte haft råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Har ett par QH-1339 som lyckligtvis har väldigt god isolering, hör inte så mycket utanför dem

Visste inte att Titans var så ljudliga av sig. Ingenting kan vara värre än GTX 470 SLI som jag körde för fem år sedan. Det gjorde ont i öronen.

Jag vet att kör man 4k med höga inställningar blir det varmt och ljudligt. Men kolla denna video och avgör själv https://www.youtube.com/watch?v=xsCIdqIqbgM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Jag vet att kör man 4k med höga inställningar blir det varmt och ljudligt. Men kolla denna video och avgör själv https://www.youtube.com/watch?v=xsCIdqIqbgM

Hörde knappt någonting av grafikkortet i videon, eller åtminstone jämfört med mina f.d. 470:s, som sagt, kommer inte att höra någonting genom headsetet.

85 grader när han hade en 30 % overclock lät rimligt.

Visa signatur

Permalänk

Tja. Hittade en video som visar 3x 4k gaming och dess problem.
https://youtu.be/5tAa0qbAYK4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kung-Piierre:

Vad är problemet? Jag ser inget.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kung-Piierre:

Kommer köra 1440p x3 men tack ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RixSilver:

http://i.imgur.com/sI1y6bk.png

Vet att tre titanx med i7:an kommer den att flaskhalsa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Vet att tre titanx med i7:an kommer den att flaskhalsa

Det kommer inte flaskhalsa med en 5930k i ca 4.4 ghz.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Ett bra RAID kort och 4 diskar SSD är ett måste med en sån budget. RAID 10 två för spegling och två för striping.
*edit*
Read/write 1 Gb i sekunden är sexigt.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

@Njure: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8032351/2015-05-29

Här kommer mitt bidrag.

GAME ON!

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem

Jag skulle tryckt på en intel PCI hdd i priset med.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag skulle tryckt på en intel PCI hdd i priset med.

*poke* Håller med.
Gaming dator med den budgeten skulle kanske överleva med "endast" dubbla r9 295X och sen moderkort med pci express 16x 3.0 raid kort...
Varför kan tänkas är;
IOPS från lagringsmedia är alltets flaskhals i uberdatorer. Så höj IOPS från lagringsmedia höjer mer än 3 Titan x i SLI.

Mina fem minuter är över. Så lycka till med bygget.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating