Strix 970 - högsta säkra VRM-temperatur?

Permalänk
Medlem

Strix 970 - högsta säkra VRM-temperatur?

Köpte ett Strix 970 för ett par veckor sedan. Spelade på och var toknöjd, till en dag då jag startade HWiNFO och såg att VRM-temperaturen i tunga spel snittar kring 90-100 grader. Det högsta jag kommit upp till i spel är 107 grader när jag lirade Witcher 3, och i en runda Furmark steg temperaturen till 110 innan jag fegade ur och avbröt.

GPU temp håller sig däremot alltid fin och sval - har aldrig sett den gå över 70 grader, utan det är bara VRM temp som drar iväg.

Hittar inte något konkret svar på nätet. Vissa säger att allt över 90 grader är farligt och förkortar kortets livslängd medan andra säger att det är hur lugnt som helst och VRM för grafikkort är byggda för att klara långt över 125 grader.

Visa signatur

Burk: 6650 XT, 5700X, 32GB, Dell G2724D
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk

Har inget 970 men jag hittade att max temp är 110c:

"We seem to be having the same issue.
When I use furmark for a 5 minute test, my VRM reaches 102c, while my GPU stays at 66c.
Apparently - according to an Asus Tech - the safe upper limit of the VRM on the Strix is110c.

Something is wrong with this card - I won't be able to use it when my ambient temperatures go up by 10 - 15c in the summer. I'd be over the safe limit by 5c if my temperatures went up by that much. "

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Poppu-chan:

Köpte ett Strix 970 för ett par veckor sedan. Spelade på och var toknöjd, till en dag då jag startade HWiNFO och såg att VRM-temperaturen i tunga spel snittar kring 90-100 grader. Det högsta jag kommit upp till i spel är 107 grader när jag lirade Witcher 3, och i en runda Furmark steg temperaturen till 110 innan jag fegade ur och avbröt.

GPU temp håller sig däremot alltid fin och sval - har aldrig sett den gå över 70 grader, utan det är bara VRM temp som drar iväg.

Hittar inte något konkret svar på nätet. Vissa säger att allt över 90 grader är farligt och förkortar kortets livslängd medan andra säger att det är hur lugnt som helst och VRM för grafikkort är byggda för att klara långt över 125 grader.

Hej,

Man blir oftast lite lurad av temp-värden HWiNFO visar, för den läser in värdet från spänningsregulatorn och inte VRM:erna. Så faktiska temperaturen ligger lägre än vad som visas, man kan i de flesta fall estimera att faktiska VRM-temperaturen är 10-15 grader under det som visas i HWiNFO. VRM:erna klara upp till 115 grader under längre tid utan problem.

Visa signatur