Permalänk

Datorn startar inte

Jag har lite problem med min dator. Den har strulat en period nu genom att man var tvungen att dra ut sladden från väggen och sen trycka in den igen för att den skulle starta överhuvudtaget. Jag har letat runt och inte hittat vad som varit fel, och eftersom den gick igång (med lite fix) så har jag inte brytt mig att hitta vad som var fel.
Men idag vill den inte starta vad jag än gör. Jag fick den till att starta i cirka 1 sekund. Sen dog den igen.

Jag har kollat så alla sladdar sitter som dom ska och så. Inget luktar bränt iaf, så tror inte något har tagit skada.

Är det nätagget som är slut eller kan det vara något annat?

Permalänk
Medlem

Det låter som nätagget, Plocka ur det och testa att starta det manuellt.
Länk

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Skrivet av Ajin:

Det låter som nätagget, Plocka ur det och testa att starta det manuellt.
Länk

På något mysko sätt fick jag datorn att starta. Jag plockade bort två av ramminnena och då startade datorn. Den gick in i bios för att minnesmängden hade ändrats. Den startade om sig (eller försökte, den dog kan man också säga). Sen stoppade jag in samma ramminnen och den startade igen.

Men vad gör "jumpstart" för nätagget? Ska jag testa det ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spopavich:

Men vad gör "jumpstart" för nätagget? Ska jag testa det ändå?

Det är enbart för att testa att nätagget fugerar och klarar av att starta.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Det är enbart för att testa att nätagget fugerar och klarar av att starta.

Jaha
Uppenbarligen gör den det, för datorn är i fullgång nu.

Men någonstans är det fel. För jag man ska inte behöva dra ut sladden från väggen och sen plugga in den igen för att skiten ska starta.
Vissa dagar funkar den normalt och så. It makes no sense

Jag ska se om jag har ett annat nätagg hos mina föräldrar som jag kan testa med över en längre period. Men under tiden, någon sm har en aning om vad som kan orsaka detta? Jag vill inte riskera att nätagget pajar och tar med sig andra komponenter

Permalänk
Medlem

det kan vara en eller fler av många anledningar.
om när datorn byggdes det gjordes utan tillräckligt ESD skydd, så kan sådant vara omärkbart i dagar, månader eller rent av år. detta är för att en "blixt" kan ha "bränt av" en halv bana, och stress efter hand gör det värre.

det kan handla om att kondensatorer "torkat ut", hur gammal är datorn?
i vissa kondensatorer är det vätska som kan torka ut, beroende på kvalitén på komponenten.
vare sig på moderkort, nätagg eller grafikkort.

det kan rent av vara en av sakerna kopplade i datorn som gör det.
testa att dra ut ALLA sladdar och kontakter utom till nätagget, till och med skärmen. startar datorn utan att dö på 30 sekunder, testa sedan att sätta i alla kontakter 1 i taget, börja med skärmen, sedan tangentbordet, osv.
det är inte allt för sällan en mus kan kortsluta och så fort moderkortet kör "POST" så går det inte.
detta kan inkludera interna sladdar, så som hårddiskar eller front usb/audio.

ett annat alternativ kan vara att elen i lägenheten/huset ändrats på något sätt, har känt folk som inte kunnat starta en dator i vissa rum. då spänningen inte är tillräckligt stark för att nå dit.
nytt, kylskåp, stereo?

om inget av det här fungerar, så är det 2 alternativ kvar.
alternativ 1, jobbigt som det är, testa alla delarna i datorn, i en annan dator en efter en.
plocka ut processorkylaren sätt på ny kylpasta, kolla så inte några pinnar är böjda.
alternativ 2, köp ny dator.

EDIT: hoppas det här hjälper.
är det något du funderar över, skicka ett meddelande så kan jag förklara djupare^^

Permalänk
Skrivet av speeder5:

det kan vara en eller fler av många anledningar.
om när datorn byggdes det gjordes utan tillräckligt ESD skydd, så kan sådant vara omärkbart i dagar, månader eller rent av år. detta är för att en "blixt" kan ha "bränt av" en halv bana, och stress efter hand gör det värre.

det kan handla om att kondensatorer "torkat ut", hur gammal är datorn?
i vissa kondensatorer är det vätska som kan torka ut, beroende på kvalitén på komponenten.
vare sig på moderkort, nätagg eller grafikkort.

det kan rent av vara en av sakerna kopplade i datorn som gör det.
testa att dra ut ALLA sladdar och kontakter utom till nätagget, till och med skärmen. startar datorn utan att dö på 30 sekunder, testa sedan att sätta i alla kontakter 1 i taget, börja med skärmen, sedan tangentbordet, osv.
det är inte allt för sällan en mus kan kortsluta och så fort moderkortet kör "POST" så går det inte.
detta kan inkludera interna sladdar, så som hårddiskar eller front usb/audio.

ett annat alternativ kan vara att elen i lägenheten/huset ändrats på något sätt, har känt folk som inte kunnat starta en dator i vissa rum. då spänningen inte är tillräckligt stark för att nå dit.
nytt, kylskåp, stereo?

om inget av det här fungerar, så är det 2 alternativ kvar.
alternativ 1, jobbigt som det är, testa alla delarna i datorn, i en annan dator en efter en.
plocka ut processorkylaren sätt på ny kylpasta, kolla så inte några pinnar är böjda.
alternativ 2, köp ny dator.

EDIT: hoppas det här hjälper.
är det något du funderar över, skicka ett meddelande så kan jag förklara djupare^^

Well, ska börja undersöka detta senare. Har en tenta kvar om ska göras så den kommer först.

Men det jobbiga med att testa detta är att datorn startar ibland helt utan problem. Sen är det vissa dagar som den inte vill. Så det känns som det blir svårt att hitta felet eftersom den funkar ibland utan att jag har gjort något.

Jag ska se om jag kommer fram till något. Tack för hjälpen