Permalänk
Medlem

Ljudet har lagt av

Hej!

Jag har mina hörlurar kopplade direkt i moderkortet då ljudet är "fel" om jag kopplar in det i hörlursutgången på chassit. Ljudet kommer till exempel i spel från fel håll. Jag lyckades aldrig få detta att fungera, så jag har kört med hörlurarna direkt i moderkortet i cirka ett år.
Idag så har jag dock så mycket glapp i hörlursutgången på moderkortet att jag måste trycka stenhårt för att datorn ska känna av hörlurarna. Jag är inte direkt sugen på att köpa nytt moderkort i dagsläget, så tror ni att det kan lösas genom att installera ett separat ljudkort?

Mitt moderkort är ett Asrock B75M.

Permalänk
Medlem

Hur blir ljudet fel?
Ett "bra" ljudkort kostar inte många kronor idag ta en titt på Asus xonar DGX om du inte har allt för höga krav.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Testat vända på anslutningen för ljudet till frontpanelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeliusCeasar:

Testat vända på anslutningen för ljudet till frontpanelen?

Det går inte då honan är blockad på ett ställe så den bara kan passa ett håll.

Nu verkar jag dock inte få något ljud alls via frontpanelen. Men när det iaf kom ljud via frontpanelen så hörde man i spel inte ljudet som kom framifrån, utan endast från sidorna. T.ex i skyrim så kund man inte höra någon man pratade med när man kollade rakt fram, men vände man sig 90 grader åt något håll så hörde man!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OK95:

Det går inte då honan är blockad på ett ställe så den bara kan passa ett håll.

Nu verkar jag dock inte få något ljud alls via frontpanelen. Men när det iaf kom ljud via frontpanelen så hörde man i spel inte ljudet som kom framifrån, utan endast från sidorna. T.ex i skyrim så kund man inte höra någon man pratade med när man kollade rakt fram, men vände man sig 90 grader åt något håll så hörde man!

Kan vara så att du i bios har valt fel format på chassits ljudanslutning. AC97 eller HD Audio. Anslutningen är fysiskt identisk, men pinnarna får lite olika funktion beroende på inställning. Pröva att växla läge.
http://superuser.com/questions/419038/hd-audio-or-ac97-connec...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara