Min första PS3 konstroll som följde med PS3 vid release fungerar hyfsat forftarande, lite känslig så den trycker lätt på knappar själv och styrspaken börjar ge upp men den har många år på nacken nu så kan räkna den som utsliten nu, med den har jag spelat 1200 timmar skyrim, 600 timmar fallout 3 och 800 timmar Fallout NV sen runt 1000 timmar Battlefield spel. Utöver detta massor av andra spel då jag har en 100ish spel.
Så där har vi en referens, tusentals timmar innan den blev utsliten.
PS4:ans handkontroll däremot är en annan historia, ett år efter release gav den vänstra styrspaken helt upp, registrerade inte tryck av microbrytaren under och slutade helt att registrera när man rörde spaken uppåt, långt innan dess började den sakta men säkert glappa mer och mer dvs känner du på spaken kan du flytta den en bit i alla riktningar utan att någon rörelse registrerar och även vrida någon millimeter på den.
Det hela började med att den blev utsliten för att man trycker ner den när man sprintar i spel, blev sen att vissa vinklar uppåt inte registrerade så ofta och att den själv klickade ner utan att man tryckte.
Detta hände efter kanske 300 timmar BF4 och 100ish timmar andra spel så strax under 500 timmar så var kontrollen utsliten.
Detta kan man se många som har problem med om man söker på nätet.
Jag köpte en ny analog styrspak på ebay dvs inte toppen av gummi utan hela den mekaniska biten, tog fram lödstationen och tog bort den gamla och lödade dit den nya så fungerar kontrollen som ny igen. Kommer göra det samma med höger styrspak med inom kort.
Har även en nyköpt kontroll som skall utvärderas om ett år
Men det är många som inte har utrustning och kunskap nog för att byta den mekaniska styrspaken själv.
Tittar man på folk som inte kan detta så kostar en ny kontroll runt 700kr vilket är mycket pengar för en handkontroll som inte håller så länge.
Har läst att Sony har bytt ut den mekaniska biten i styrspakarna på senare kontroller så detta problemet skall inte vara lika påtagligt sägs det men tiden får avgöra det.
Så kort och gott gamla kontrollen till PS3 klarade sig 3000-4000 timmar nya PS4 kontrollen klarade sig knappt över 500 timmar av det (har bekanta som fått samma problem vid runt samma antal spelade timmar +/- 100h). Så en jäklar skillnad må jag säga och jag är inte ensam. Sen spelar jag inte hårdhänt, slänger inga kontroller utan är försiktig med mina saker.
Batterierna kan jag tillägga att jag bytt ut en gång på PS3 kontrollen, har även nyare kontroller och två PS3 så frugan har använt ett system i vardagsrummet och den fungerar helt felfritt men då har den långt ifrån lika många timmar på sig.
Edit: Blev mycket text här, kortfattat PS4:ans styrspak håller extremt mycket kortare tid (den mekaniska delen, vet att även vissade hade problem vid release att gummit nöttes av kvickt vilket jag inte hade problem med).