Trådlöst nätverk. Kommer detta funka? [bild]

Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverk. Kommer detta funka? [bild]

ja nu är det så att jag och en kompis vill köra trådlöst nätverk mellan våra datorer. jag har läst en del i skolan och en del på nätet och funnit det lite FAQ. saken är den att vi är osäkra på om det kommer fungera. det är nämligen ca106 meter från honnom till mig (naturligtvis lika långt åt andra hållet) gångvägen, stegat. problemet är att det står ett hyreshus i vägen och vi båda bor i hyreshus och har ingen möjlighet att sätta upp en annten på taket.

de tänkta korten som vi skall använda om det blir av är:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=29582&t=1732&l=...

det kortet klara upp till 300 meter fri sikt och 91 meter innomhus. så frågan är om det kommer att funka eller om vi måste ha en acssespunkt vilket vi inte vill ha eftersom det då blir 4000 dyrare. vilket då skulle göra att det inte blev någe.

frågan är om det funkar eller ej.

ber om ursäkt för den extremt fina kvaliten på billden. men jag va tvungen för att få platts.
hoppas att man förstår vad jag menar iaf

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

mitt tips ligger i att följa det som tillverkaren säger, att 91 meter inomhus är det som gäller. Och jag har svårt att tro att det skall klara av mer än 100 meter i så fall. men försök att övertala nån hyresvärd eller liknande om att få ha någon slags antenn på taket, det kan inte vara nåt prblem med det, tycker jag. det kan ju inte störa någon iaf.

Om inte så kan du ju alltid maila tillverkaren av sakerna ni tänker använda för att höra vad de säger.

Visa signatur

In The Real World
As In Dreams
Nothing Is Quite
What It Seems

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TyrAnte
mitt tips ligger i att följa det som tillverkaren säger, att 91 meter inomhus är det som gäller. Och jag har svårt att tro att det skall klara av mer än 100 meter i så fall. men försök att övertala nån hyresvärd eller liknande om att få ha någon slags antenn på taket, det kan inte vara nåt prblem med det, tycker jag. det kan ju inte störa någon iaf.

Om inte så kan du ju alltid maila tillverkaren av sakerna ni tänker använda för att höra vad de säger.

mycke bra tipps.. ska göra det. men saken är den att det står även att kortet klarar av 300m vid fri sikt. det är det det är endast ett hus ivägen på 6 meter. men ska maila tillvärkaren

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Det är j-ligt svårt att veta innan man har testar eftersom det är så mycket som kan störa :-/ Sen så brukar hastigheten sjunka drastiskt med avståndet. Så räkna med att ni inte kommer att komma upp i dom där hastigheterna (54Mbps) utan troligtvis <10 tyvärr, jag har testat att bara täcka hela antennen (på ett 11 mbps Dlink PCIMA kort) och den tappade då anslutningen till AP:n 3 meter bort :-/ Sen så har Armeringsjärn en vääldigt stor betydelse. Hursomhellst så ville jag bara upplysa om det, där har du några till saker som du kan fråga INTEL om

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CseeZ
Det är j-ligt svårt att veta innan man har testar eftersom det är så mycket som kan störa :-/ Sen så brukar hastigheten sjunka drastiskt med avståndet. Så räkna med att ni inte kommer att komma upp i dom där hastigheterna (54Mbps) utan troligtvis <10 tyvärr, jag har testat att bara täcka hela antennen (på ett 11 mbps Dlink PCIMA kort) och den tappade då anslutningen till AP:n 3 meter bort :-/ Sen så har Armeringsjärn en vääldigt stor betydelse. Hursomhellst så ville jag bara upplysa om det, där har du några till saker som du kan fråga INTEL om

jo.. men frågan är om man skall få vännen i det grå huset och få ställa in någe där som taremot och förstärker signalen. alltså en acssespunkt.. men dom är rejält dyra :(. villket gör att det nog inte skulle bli någe :(.. men frågan är vilken acssespunkt man måste ha. har bara läst is skolan om länkar och extremt dyra trådläsa lan.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chippen

jo.. men frågan är om man skall få vännen i det grå huset och få ställa in någe där som taremot och förstärker signalen.

En repeater heter det.

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlay

En repeater heter det.

självklart.. bara tillfälligt sinnesförvirring. men finns det någe som endast är en repeater till trådlöst lan. menar en acssespunkt är (som jag förstått) ungefär som en hubb.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

http://www.direktronik.se/index.asp?page=http://www.direktron...
Där har du repeatrar i olika prisklasser. Det är iof inte "bara" repeatrar som du kanske ville ha.

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem

Tror inte det kommer gå bra, ni kommer iaf inte få så stark signal, har varit med om det där och då fixade den näste inte 15 meter mellan 2 våningar