Permalänk
Skrivet av Wixner:

Har sedan jag började på min gamla arbetsplats för knappt ett år sedan verkligen försökt visa framfötterna och engagera mig i att företaget ska gå så bra som möjligt och städa upp dess rykte gentemot vissa kunder.

Detta har lett till att jag fått följande arbetsuppgifter utöver mina arbetsuppgifter som Exchangeadministratör och Applikationsansvarig:

Förvaltningsledare IT, Social Välfärd
Databasadministratör, SQL Server
System Center Operations Manager

Jag har också blivit inblandad som teknisk projektledare för utbyte av telefonisystemet för tre kommuner.

Gissa om jag blev glad när jag gick från 30000kr till 31000kr i lön...

Skrivet av vikham:

En sak är säker: vid löneförhandlingar kommer ingen annan än du själv stå och strida för din sida. Vanligt att chefer föreslår den årliga lönerevisionen som förhöjning och anställda bara blint accepterar. Det är du som behöver framföra vid lönesamtalet hur många fler arbetsuppgifter och mer ansvar du nu har än när du började. Extra saker du gör utöver just arbetsuppgifterna och andra/fler sätt företaget har nytta av just dig. Saker du blivit bättre på och saker du förbättrar inom företaget osv. Även om din chef redan vet om allt detta kommer han inte magiskt föreslå en hög förhöjning av din lön från början av sig själv. Det är du som behöver framföra och motivera det. Det är därför det kallas förhandling. Vi Svenskar är dock extremt dåliga på detta pga vi är så konflikträdda, så där är du inte ensam. Detta handlar dock inte om att ifrågasätta sin chef och komma i konflikt, det handlar bara om att stå upp för sig själv och säga som man tycker. Om allt du motiverar stämmer och chefen ändå inte tar till sig minsta lilla eller håller med om det du säger är han/hon förmodligen ingen bra chef för det är sådana personer som du företag vill ha, som engagerar sig och anstränger sig, och det BÖR chefer uppmuntra. Men som sagt, det är fortfarande bara DU som KAN argumentera för din sida vid lönesamtalet. Det sker inte av sig själv. Chefens uppgift är att se till det går så bra för företaget som möjligt, och om du är en person företaget har mycket nytta av är det förmodligen värt för företaget att höja din lön för att ha dig kvar och uppmuntra dig till ett bättre arbete. Men om du inte föreslår eller säger något tror ju chefen att du är nöjd och då händer det ju inget.

Det vikham säger stämmer men det är fortfarande en skitsituation och vi vet inte om Wixner faktiskt försökt argumentera för sin sak men ändå fick smulor. Låter som du borde ligga på 38-42 spannet med din insats. Jag lider med dig. Din motreaktion blir väl att du får söka dig vidare, din chef försöker ta dig för givet och åka snålskjuts. Han respekterar dig inte, du har ingen anledning längre att känna lojalitet till företaget.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Lönerna i den här jävla tråden alltså... Jag förstår det inte. Tittar man på lönestatistik tjänar ni ju riktiga fantasisummor. Medianlönen för en civilingenjör i teknisk fysik är ju 34k brutto, h-ing maskinteknik 26800. Med 2 års erfarenhet då, så det är ju förvisso många år kvar på den stegen men här kommer ju folk och hasplar ur sig 35-40k för jobb utan egentliga krav på utbildning och allt möjligt, det måste ju vara typ 0,1 promille av arbetsgivarna som betalar ut summor så långt ifrån snittet.

Lönestatistik-sidor kan vara hemskt missvisande då det som t.ex på lonestatistik.se är ett väldigt lågt antal personer som givit sin lön vilket gör att den stora bilden blir skev.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Skrivet av Furir:

Vore intressant om folk skrev vad de arbetade med.

Student. 10 000:- (Jobbar i sportbutik, Team Sportia. Tar inget CSN-Lån. Långa studienätter men slipper ett fruktansvärt lån)

Inspirerande med folk som kämpar

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Lönestatistik-sidor kan vara hemskt missvisande då det som t.ex på lonestatistik.se är ett väldigt lågt antal personer som givit sin lön vilket gör att den stora bilden blir skev.

Fackets egen statistik...

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Fackets egen statistik...

Ja, speciellt de siffrorna är ju garanterat fifflat med för att göra just det fackförbundet mer attraktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Har sedan jag började på min gamla arbetsplats för knappt ett år sedan verkligen försökt visa framfötterna och engagera mig i att företaget ska gå så bra som möjligt och städa upp dess rykte gentemot vissa kunder.

Detta har lett till att jag fått följande arbetsuppgifter utöver mina arbetsuppgifter som Exchangeadministratör och Applikationsansvarig:

Förvaltningsledare IT, Social Välfärd
Databasadministratör, SQL Server
System Center Operations Manager

Jag har också blivit inblandad som teknisk projektledare för utbyte av telefonisystemet för tre kommuner.

Gissa om jag blev glad när jag gick från 30000kr till 31000kr i lön...

Haha du suger antagligen på att löneförhandla!

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Lönerna i den här jävla tråden alltså... Jag förstår det inte. Tittar man på lönestatistik tjänar ni ju riktiga fantasisummor. Medianlönen för en civilingenjör i teknisk fysik är ju 34k brutto, h-ing maskinteknik 26800. Med 2 års erfarenhet då, så det är ju förvisso många år kvar på den stegen men här kommer ju folk och hasplar ur sig 35-40k för jobb utan egentliga krav på utbildning och allt möjligt, det måste ju vara typ 0,1 promille av arbetsgivarna som betalar ut summor så långt ifrån snittet.

Mm det är väl så, sen bor väl många i Stockholm där det är rätt höga löner om man jämför med ute i landet, speciellt inom IT-yrken. Själv arbetar jag på ett stort företag ute i landet med it-drift och har en grundlön på 32.5k med övertid+beredskap+bonus så hamnar det runt 38-39k. Hade jag däremot bott i Stockholm så är det +10kkr/mån inom samma företag. För att inte prata om möjligheterna att byta arbetsgivare och ta ett ännu större kliv uppåt.

Har examen i Datateknik och 10 års arbetslivserfarenhet.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

30 år och it-konsult i sthlm, 31 900 i grundlön samt bonus på 12% på allt jag fakturerar över 45 000. snittar runt 42 000 brutto. men det beror lite på uppdrag, ibland har jag dyrare timkostnad = mer bonus, ibland lägre timkostnad. och ibland sitter jag på bänken, då blir det ingen bonus.. men har fri mobil, det är ett plus

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Det vikham säger stämmer men det är fortfarande en skitsituation och vi vet inte om Wixner faktiskt försökt argumentera för sin sak men ändå fick smulor. Låter som du borde ligga på 38-42 spannet med din insats. Jag lider med dig. Din motreaktion blir väl att du får söka dig vidare, din chef försöker ta dig för givet och åka snålskjuts. Han respekterar dig inte, du har ingen anledning längre att känna lojalitet till företaget.

har du tagit hänsyn till att kommun och statlig jobbar har en generellt sett lägre lönenivå.

http://www.sverigesingenjorer.se/Global/Bildbank/Lön/Har_du_r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Inte mer på en hel månad? låter väldigt surt isåfall.
Såg att du bor på Tjörn, finns bra vuxenutbildningar i Stenungsund ifall du vill ta ett lönekliv upp.
Hade du haft CE-kort ykb och truckkort, hade du kunnat få sommarjobba 3 dagar i veckan med ca 30-34k i månaden före skatt på att köra lite lastbil med släp.

Arbetar endast på 55% schema, men nu över sommaren kör jag på 80% när ordinarie personalen tar semester. Annars ett schysst tips!

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamsungLover:

Sommarjobb inom industrin, 18 år, 31 500kr brutto/månad.

8 tim arbetsdag, som mest 1 tim "effektiv" tid.

18 år och 30k+ i lön, jävlar! Nu får du allt berätta mer.

Permalänk
Medlem

@biorrith: Det är väldigt normalt inom industri speciellt som sommarjobb. Han jobbar nog skift vilket leder till mycket OB tillägg och säkert nätter. Byter han sedan av andra arbetare får han ännu mer timlön o.s.v. Har en polare som just nu jobbar med samma sak och fick ut 30900:- denna månaden.

Det är bra betalt men jobbiga timmar och tär på psyket då man måste vända dygnet fram och tillbaka hela tiden. Men är man ung och villig kan man köra på i 4-5 år och spara ihop en redig slant.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

@SamsungLover: Då har du bara haft tur, det händer ibland

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Lön: 42 000kr . tjänstebil ca 7000 i förmånsskatt , gymkort, rikskorter får äta ute för 1780 kr i månaden på det. Gratis tankning av bilen. Sedan bonus på mellan 10-100 000 l kvartalet.
Teknisks säljare och Projektledare arbetar jag som.

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamsungLover:

Kan säga så här, har inget mer än ATF och semesterersättning.

Jobbar vanliga arbetstider 07:00-15:00 och inget OB eller andra tillägg förutom ovannämnda

Är dock, fortfarande förvånad över att jag sitter där jag sitter.. Är som sagt 18, ska börja tredje året på gym. så detta är helt galet haha

Men, en jävligt bra start på livet och arbetskarriären!

Det är bara att gratulera!

Öppen fråga: Jag blir väldigt nyfiken varför lönerna är så här höga på ett så pass simpelt arbete som jag förmodar inte kräver någon utbildning eller färdigheter som man inte kan lära sig relativt fort. Landet är ju fullt av arbetslösa 18-24 åringar så det kan ju inte vara så svårt att hitta folk som kan göra detta för, vad vet jag, 20k brutto? Är det facken som är orsaken? Är absolut inte missunnsam, förstår det bara inte.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Det är bara att gratulera!

Öppen fråga: Jag blir väldigt nyfiken varför lönerna är så här höga på ett så pass simpelt arbete som jag förmodar inte kräver någon utbildning eller färdigheter som man inte kan lära sig relativt fort. Landet är ju fullt av arbetslösa 18-24 åringar så det kan ju inte vara så svårt att hitta folk som kan göra detta för, vad vet jag, 20k brutto? Är det facken som är orsaken? Är absolut inte missunnsam, förstår det bara inte.

Får jag gissa är han konsult och får därför snittlönen bland anställda med liknande arbetsuppgifter som kanske är viktiga för företaget (även fast inte han är det). Var själv i en liknande sits efter gymnasiet (hade då ca. 28k) där snittlönerna gick upp kraftigt p.g.a. två anställda med mycket kunskap/stort ansvar (tippar att de två hade 40k och övriga tillsvidareanställda 20k).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Får jag gissa är han konsult och får därför snittlönen bland anställda med liknande arbetsuppgifter som kanske är viktiga för företaget (även fast inte han är det). Var själv i en liknande sits efter gymnasiet (hade då ca. 28k) där snittlönerna gick upp kraftigt p.g.a. två anställda med mycket kunskap/stort ansvar (tippar att de två hade 40k och övriga tillsvidareanställda 20k).

Det är oftast en deal som facket förhandlar fram i hopp om att hindra företaget från att anställa massa timanställda och konsulter i förmån för heltidsanställda. Så är teorin i alla fall, däremot är verkligheten annorlunda.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryden:

Ursäkta om min terminologi inte var lättförståelig Här kan du få lite andra sätt att skriva det på:

Högskoleutbildning <> Hög lön
Ej högskoleutbildad <> Låg lön

Eller kanske det tydligaste:
Högskoleutbildning ≠ Hög lön
Ej högskoleutbildad ≠ Låg lön

Givetvis inte, däremot så är det nog så att högskoleutbildad avsevärt ökar chansen för högre lön -> Högskoleutbildade personer har i genomsnitt högre lön.

På samma vis ger kanske en universitetsutbildning ännu högre lön, där antal år -> mer lön, troligtivs. Jag hittar ingen data på det men det skulle inte förvåna mig om det är så i det långa loppet. Det stämmer i alla fall avsevärt bra om jag slår ut det på alla jag känner.

Permalänk
Inaktiv

62k kr netto

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Det är oftast en deal som facket förhandlar fram i hopp om att hindra företaget från att anställa massa timanställda och konsulter i förmån för heltidsanställda. Så är teorin i alla fall, däremot är verkligheten annorlunda.

Det är möjligt att det kan vara så ibland, men det kan knappast vara vanligt att facket lyckas förhandla fram 30k+ för ett jobb som vem som helst kan utföra och som dessutom inte är varken farligt eller obekvämt.

Permalänk
Medlem

Tror inte på många av dessa löner över 30k om man inte jobbat i många år inom samma bransch. Många som verka vara 18-22 år med 30k i månaden. Detta tror jag inte på det, utan att jag få se en lönespec upplagd, då med det viktigaste blurrat eller täckt i paint.

Så enkelt att säga man har över 30k i lön, utan kunna bevisa det på nätet.

"" omformulerade mig ""

omformulerade mig
Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Tror inte på många av dessa löner över 30k, utan att jag få se en lönespec upplagd, då med det viktigaste blurrat eller täckt i paint.

Varför skulle det vara så otroligt att folk tjänar 30k+? Det är ju ingångslöner för många yrken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Varför skulle det vara så otroligt att folk tjänar 30k+? Det är ju ingångslöner för många yrken.

Precis, det beror ju på vad man jobbar med helt enkelt (och lite var man jobbar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Precis, det beror ju på vad man jobbar med helt enkelt (och lite var man jobbar).

Precis, och medellönen för män (sjukt överrepresenterade på det här forumet, antar jag) ligger väl på drygt 29 000 kr om jag inte minns fel.

Permalänk

Kör Lastbil åt Sita Sverige AB, kör Farligt Avfall
Tider mellan 07,00 - 16,00 men ibland när man lär köra längre sträckor börjar jag oftas 03,00 och slutar när jag kommer hem helt enkelt.
Senast lön:
151h ala 143kr/h = 21700kr ( orkar inte ta med ören )
+ Helglön, övertid på 1700kr + någon semesterdag + premiekomp
Skatt 6700kr
Fick ut ca 19700kr

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Medlem

Precis tagit studenten och fick jobb på ICA efter 1 vecka + några andra jobberbjudanden. Folk som säger att det inte finns jobb, bullshit säger jag. Man måste börja någonstans och det är bara ut och söka så får man ett jobb.

Iallafall, har förtillfället en provanställning så det kommer bli väldigt olika löner varje månad, men jag har i princip fått mitt schema för hela månaden och bör landa på ca 16,5k efter skatt. Tjänar 119kr/tim och får 13% semesterersättning. Jobbar ganska mycket kväll och helger för OB

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det är möjligt att det kan vara så ibland, men det kan knappast vara vanligt att facket lyckas förhandla fram 30k+ för ett jobb som vem som helst kan utföra och som dessutom inte är varken farligt eller obekvämt.

Hur vanligt det är vet jag inte men känner ett par som har det så på sina företag där man tar snittlönen från alla anställda. Är det då ett företag med mestadels anställda som jobbat där merparten av deras liv så kommer ju lönen att gå upp även på ett lagerjobb. Hade den timanställda då istället blivit anställd på heltid så hade lönen startat på ingångsnivå.

Detta är ju som sagt för att minska antalet timanställda på företaget, i teorin.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Det är sjukt höga löner för många i detta land. Och sjukt låga löner för andra i samma land.

I och för sig så är hela den här tråden ett enda stort "jag tjänar mest kosing"-skryt, så man får väl inte grotta ner sig allt för mycket. (ja ni har säkert världens utbildning med en IQ på 55k etc).

Jobbar inom industrin, 19,5k brutto (genomsnittet på hela företaget ligger väl runt där. Troligtvis det företag inom industrin med lägst snittlön).

Är visst bara jag och ett fåtal till som tjänar mindre än 30k på hela sweclockers.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Jag jobbar i butik jag, sommarjobb timanställd
Får enligt kollektivavtalet 118kr i timmen.
OB ger mig 236kr i timmen på helgen och 300kr extra för varje gång jag jobbar kväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

62k kr netto

Ganska ointressant post utan att skriva vad man jobbar med.
62k netto innebär i runda slängar 110k, så antar du inte är student.