Radeon R9 Fury X från butik lider av missljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklad:

Facepalm ni fanboys beter er som AMD var ett stort företag men de är SVIN FATTIGA mot nVidia tyvärr

Ja det är dom tyvärr, men...vad har det med saken att göra?

Är det okej med "fulspel" om man är fattigare än konkurrenten? Ska vi tycka synd om AMD?
(Att säga till kunden som frågar om den onormalt höga ljudnivån, är "working as intended" är fulspel i min bok)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ja det är dom tyvärr, men...vad har det med saken att göra?

Är det okej med "fulspel" om man är fattigare än konkurrenten?

Jag tycker fulspel inte ska vara tillåtet överhuvudtaget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklad:

Jag tycker fulspel inte ska vara tillåtet överhuvudtaget

Det tycker inte jag heller, det var därför jag blev så förvånad över ditt förra inlägg - det lät precis som att du tyckte det var OK att AMD "luras" eftersom att dom är fattigare än Nvidia.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det gör inte jag heller, det var därför jag blev så förvånad över ditt förra inlägg - det lät precis som att du tyckte det var OK att AMD ljög för att dom är fattigare än Nvidia.

Det tycker jag inte men jag VILL att amd överlever till zen iallafall och hoppas att de ger Intel en fin smäll och får marknadsföring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklad:

Det tycker jag inte men jag VILL att amd överlever till zen iallafall och hoppas att de ger Intel en fin smäll och får marknadsföring

Det vill jag också, men frågan är om det inte vore bäst för både marknaden och konsumenterna om AMD blev uppköpta av t.ex. Microsoft eller Samsung. AMD behöver kapital först och främst; det får dom inte av nyheter som den här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det vill jag också, men frågan är om det inte vore bäst för både marknaden och konsumenterna om AMD konkade och blev uppköpta av t.ex. Microsoft eller Samsung. AMD behöver kapital först och främst; det får dom inte av nyheter som den här.

Och det känns som allt går åt pipsvängen för amd för de har bra saker som är mer prisvärda än nVidia till exempel r7 370 vs 750 ti och beroende på prestandan på 950 ti kanske den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyb:

Nej, jag köpte det via Netonnets hemsida i måndags. Man har ju 14 dagars återrätt så jag hoppas att det fungerar.

@Kyb: Det kommer det göra. Du har 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen. Sedan kan du även stödja dig på kunsementlagstiftningen via konsumentverket. Men Distansavtalslagen väger tyngre i ditt fall så de är enligt lag skyldiga att ge dig pengarna tillbaka utan avdrag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Köpte du det i butik? Om inte har du ju ångertiden på dig.

Netonnet erbjuder även ångerrätt i 14d till sina kunder i butik vad jag vet! Väldigt ok kedja det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Netonnet erbjuder även ångerrätt i 14d till sina kunder i butik vad jag vet! Väldigt ok kedja det där.

Aha, se där. Det visste jag faktiskt inte.
Jag får skylla på att jag aldrig köpt något över disk i en NoN-butik, utan bara över nätet.

Tagit bort citat (trams)
Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Aha, se där. Det visste jag faktiskt inte.
Jag får skylla på att jag aldrig köpt något över disk i en NoN-butik, utan bara över nätet.

Det är väldigt smidigt måste jag säga - även om vissa prylar är dyrare än t ex via inet så känns det tryggt att kunna köpa något och returnera om man inte är nöjd, allt på samma dag.

Permalänk
Medlem

Det måste vara rätt tungt för hårdvaruteamen hos AMDs grafikdivision. Uppenbarligen verkar man kunna leverera bra hårdvara men det är ju inte direkt första gången man slarvar med kylningen. Jag har svårt att se hur ett problem som detta skulle kunna slinka obemärkt förbi deras QA-avdelning.

Det känns också trist att de verkar ha en press- och PR-avdelning som hämtat krishanteringsmetodik från den gröna sidans sätt att hantera turerna kring GTX 970, framförallt i ett fall där det "bara" rör sig om att byta ut pumpen på de drabbade korten om kunden så önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjabo:

Är det vanligt att det låter om vattenpumpar?

Njae kan man säga. Lite "surrar" dom och varierar beroende på kvalitet. Men som jag fattat att FuryX låter, är det långt mer en vad vattenpumpar brukar låta.

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Ingen nyhet att AIO's har en förmåga att leva om. De exemplar som fanns i butik vid launch lär ju vara från samma batch som recensionsexen, vänta tills b2 så kommer det vara åtgärdat. Om det är annat bios eller fixad hårdvara har jag dock ingen aning om.

Lägg undan facklorna ^^ Jag fick tejpa fast en magnet på min första o sista AIO, Küler 620, för o få tyst på den, impellern var ur balans, fast den kosta iofs inte 7lax heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Det värsta av allt detta är att AMD ljugit om det, och försöker få det att låta som att "det ska vara så".

Den har vi ju dock hört från Gröna laget för inte alltför länge sedan under 3.5GB gate, så det är ju inget AMD isåfall är ensamma om.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Inaktiv

Början till slutet. AMD blir uppköpta nästa år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av htbtoma:

Den har vi ju dock hört från Gröna laget för inte alltför länge sedan under 3.5GB gate, så det är ju inget AMD isåfall är ensamma om.

Visst är det så, jag säger inte emot

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Mina två kort låter. Nu efter några dagar så hör jag inte ljudet längre men kommer returnera dom till komplett och ta ut två nya. Gillar verkligen Fury kortet och i CF får jag massiv prestanda/svalt kort och förhoppningsvis helt tysta.

Jag skulle absolut inte räkna ut Fury än. Hoppas Sweclockers gör en uppföljning på detta och inte bara alla kort låter så folk tror att så är det.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Mina två kort låter. Nu efter några dagar så hör jag inte ljudet längre[...]

Oj, gjorde korten dig döv så snabbt?

Skämt åsido, men om du inte hör ljudet längre, varför ska du reklamera korten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@MinscS2: För det finns fortfarande där Jag hör ju det om jag tänker på det sen måste man tänka på framtiden med när det blir dags att sälja

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag är förvånad, många många pumpar och slutna vattenkylningslösningar lider just av missljud eller är helt enkelt högljudda, ett fenomen som nog är ganska svårt att komma ifrån.

Tycker det var ett misstag av AMD att konstruera kortet på det här sättet.
Vanlig luftkylning även om det hade blivit större och/eller tjockare + kanske en variant med påsatt vanligt heltäckande vattenblock hade nog blivit bättre.

Färdig sluten vattenkylning gör det här kortet ointressant för mig iallafall, felfrekvensen och haverier kommer bli höga och många.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag tycker verkligen synd om AMD när dessa fails uppenbarar sej, för dom behöver lyckas oftare nu i dessa ekonomiskt dystra tider.

Kortet är iaf inte dåligt, så jag kommer skaffa ett sådant så fort jag får möjlighet att köpa desktop dator igen.
I det stora hela har ju AMD nu bättrat sej på sina svagaste punkter (frametimes (efter omega drivern releasades om ja inte minns fel) och bra DX12 stöd, och mycket bättre strömförbrukning än tidigare på några av dom nya modellerna).

Kanske är det bara så att korten måste inköras några veckor för att pumpen ska göra mindre missljud?
Vi märker om en månad ifall nån väljer att behålla sitt kort trots vissa oljud.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklad:

Och det känns som allt går åt pipsvängen för amd för de har bra saker som är mer prisvärda än nVidia till exempel r7 370 vs 750 ti och beroende på prestandan på 950 ti kanske den också.

Hoppas du förstår att hur bra Zen är så kommer dom inte tjäna några större pengar på det. Intel har inte sin position idag pga det dom gjort för oss på entusiastmarknaden, det finns inga pengar där. Produkterna där är bara för flexa sina muskler och visa "såhär bra är vi", så även om dom lyckas galet med Zen så kommer dom inte springa om Intel tyvärr. Dom måste ju vinna över Svensson på sin sida för att börja äta sig tillbaka på marknaden.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjabo:

Är det vanligt att det låter om vattenpumpar?

Ja, särskilt AIO-lösningar. Normalt inte så mycket som den här verkar göra dock.

Den största anledningen till att jag aldrig ens testat AIO-vattenkylning är just oljudet från pumpåbäket, och då går jag i första hand på vad SPCR säger i deras recensioner (de har aldrig haft fel hittills).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Så går det när man använder vattenkylning från Cooler Master. Billigt skit.

Permalänk
Medlem

Om dom säger att dom åtgärdat det, så borde dom alltså känna till exakt vad det är som orsakar ljudet.
Om dom inte kan svara på det så bluffar dom med andra ord när dom säger att det är åtgärdat.
Men inte minst så är jag faktiskt nyfiken på vad som orsakar sånt här missljud, och vad som faktiskt görs för att åtgärda det.
Snella sweclockers, kann inte ni tar redda på det? Plix!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Det värsta av allt detta är att AMD ljugit om det, och försöker få det att låta som att "det ska vara så".

Ja som nvidia med sina gtx 970 med massor av 4gb vram:-))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför AMD inte börjar göra bättre kylare..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Nvidia lyckas jo kyla GTX 480 som var ett av varmaste kortet då borde AMD väl klara av att kyla Fury X.

Men kom ju på att Nvidia är ju bättre.

jaa... Grafikminne har ju Nvidia visat sig vara riktigt duktiga på!

Båda tillverkarna har sina brister, är bara så det är. Men klantigt? Ja, det är det

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL28 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5

Permalänk
Medlem

får hoppas luftkylda fury får bra klock frekvenser och kanske till och med inte blir så varma, samt givetvis ett konkurensskraftigt pris.
får hoppas fury håller dom flytande till zen och att den givetvis blir bra.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|