Rykte: Apple lanserar Ipad Pro i november

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Apple lanserar Ipad Pro i november

Apples jätteplatta Ipad Pro kan dyka upp lagom till julhandeln, men låga beställningsvolymer talar för att bolaget är osäker på hur modellen kommer mottas av marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det sitter en Apple-logga på den. Den kommer sälja...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se hur man skulle kunna bruka en ren surfplatta professionellt, oavsett tillverkare. Surfplattor gör sig bäst som konsumentprodukt. Är det däremot så att de använder namnet "Pro" bara för att det låter tufft och säljer till en P12-publik, så är det ju en annan sak. Det är ganska vanligt att tillverkare gör så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Samarbeta med wacom och jag kan se proffisionella områden.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Jag kan förstå att plattor modell större med WINDOWS, alltså ett fullskaligt operativsystem och inte Android eller iOS kan fungera på företag. Men Androidplattor och Ipads är klippt jävla värdelösa på allting som kan anses professionellt.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har svårt att se hur man skulle kunna bruka en ren surfplatta professionellt, oavsett tillverkare. Surfplattor gör sig bäst som konsumentprodukt. Är det däremot så att de använder namnet "Pro" bara för att det låter tufft och säljer till en P12-publik, så är det ju en annan sak. Det är ganska vanligt att tillverkare gör så.

På mitt jobb används ipad 2 av bland annat lagerarbetarna. Gör inte lika mycket om en sån går i golvet som deras gamla "ruggade" pekskärms datorer med windows XP som kostade 15000 styck. Finns nog mängder med yrken där ipads och liknande fungerar fint.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

På mitt jobb används ipad 2 av bland annat lagerarbetarna. Gör inte lika mycket om en sån går i golvet som deras gamla "ruggade" pekskärms datorer med windows XP som kostade 15000 styck. Finns nog mängder med yrken där ipads och liknande fungerar fint.

Om det är priset man är orolig för begriper jag inte varför man valt iPad istället för motsvarande Android.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Med Ios blir den ganska ointresserant men med OS X skulle jag verkligen överväga att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det är priset man är orolig för begriper jag inte varför man valt iPad istället för motsvarande Android.

Jag är inte it ansvarig och använder inga så skiter ärligt talat i om det är ipad, windows eller android, men det är antagligen pga någon programvara eller någon som föredrog Ipad det blev ipad.
Sen får du många ipad 2 på 15000 den kan ju inte kosta något i dag om den ens existerar fortfarande. Dom är i alla fall mer nöjda med dessa på alla vis än lösningen de körde innan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ja, visst finns det användningsområden även professionellt.
Bland annat pga att det blir ytterligare en plattform att underhålla så tror jag däremot att det är väldigt få gånger som det egentligen är bättre än Windows tablets eller hybrider.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har svårt att se hur man skulle kunna bruka en ren surfplatta professionellt, oavsett tillverkare. Surfplattor gör sig bäst som konsumentprodukt. Är det däremot så att de använder namnet "Pro" bara för att det låter tufft och säljer till en P12-publik, så är det ju en annan sak. Det är ganska vanligt att tillverkare gör så.

Skrivet av Ozzed:

Om det är priset man är orolig för begriper jag inte varför man valt iPad istället för motsvarande Android.

Det finns ganska många yrken där konsumtion är det viktiga. Sjukvården är ett sådant exempel där en smidig tunn platta med tillgång till patientens journal, labbvärden och röntgenbilder är betydligt trevligare att släpa runt på än en stor tung laptop. Här kan mycket väl en större skärm ge bättre överblick och vara till nytta.

Just när det gäller varför folk väljer iPad så har jag uppfattningen om att många företag väljer att i första hand utveckla applikationer till iOS. En anledning till det kan mycket väl vara att hårdvaran är mycket mer standardiserad på Apple-sidan med färre val av storlek, upplösning, processor och lagring.

Sen kan även sånt oväsentligt som att företaget upplevs mer seriöst om de har en iOS-app än Android-app, det är iallafall uppfattningen jag fått när jag träffat represetanter för företag med sådana tjänster.

Med detta sagt så känns det som att det kan bli en skiftning till Windows-plattor nu då de börjar bli mer kompetenta, väga mindre och kosta mindre.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Om det är priset man är orolig för begriper jag inte varför man valt iPad istället för motsvarande Android.

Det kan ju vara så att vissa människor tycker Android är enklare, vissa tycker iOS är enklare.
I vilket fall som helst finns det många profesionella användningsområden för en platta, ex. använda för mindre butiker som kassasystem tillsammans med iZettle.

Visa signatur

i7 3770k @ 4.5ghz, 680gtx, 16gb Corsair Dominator 1600mhz, OCZ Vertex 3 128gb, 2x Samsung s23a700d

Permalänk
Medlem

Den enda riktiga "proffs" och produktiva plattorna på marknaden är Microsoft Surface serien, ingen annan är i närheten idag. Dock hoppas jag det kommer flera tillverkare som satsar riktigt hårt med Windows 10 och kan hålla ner priserna lite mer.

Tycker varken Android eller iOS gör sig bra på platta, långt i från optimalt.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vitsen med tanke på att appar bara kommer blir uppblåsta på den större skärmen.

Permalänk
Medlem

Så länge iOS används utan möjlighet till widgets och annat sätt för att utnyttja en större skärm med kanske multitasking ser jag det som inget annat än en kommande flopp, säljer väl ändå "because apple" suck.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Så länge iOS används utan möjlighet till widgets och annat sätt för att utnyttja en större skärm med kanske multitasking

Nu använder jag inte IOS själv, men har inte beta versionen av IOS 9 multistasking/splitscreen?

Permalänk
Medlem

Hur många riksdaler landar denna leksak på då, en månadslön?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Så länge iOS används utan möjlighet till widgets och annat sätt för att utnyttja en större skärm med kanske multitasking ser jag det som inget annat än en kommande flopp, säljer väl ändå "because apple" suck.

iOS9 har redan multitasking med splitview och "slide over" på enheter med moderna processorer, splitview är väl bara på iPad Air 2 däremot. Så de börjar närma sig Androidplattor där.

Vet inte varför de skulle göra en så stor platta eller vad som skulle göra den Pro däremot. I dagsläget fungerar iOS med aktiva bluetoothpennor, men ska det vara "pro" så krävs mer eller mindre Wacom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Med Ios blir den ganska ointresserant men med OS X skulle jag verkligen överväga att köpa.

Rykten säger ju att OS X El Capitan eventuellt kommer till nästa iPad. Sen om det stämmer eller ej återstår ju att se men ifall det händer och iPad Pro får force touch som motsvarar en Wacom digitizer eller N-trig så är iPad Pro helt plötsligt ett väldigt intressant alternativ för alla som idag kör Mac och använder sig av Wacom-produkter och som övervägt att skaffa något ur Companion-serien.

Kort sagt; en hybridplatta som kör OS X och som faktiskt går att rita/måla på. Skulle sälja som smör till både företag, skolor och privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hur många riksdaler landar denna leksak på då, en månadslön?

Med tanke på tidigare prissättning på Pro vs vanliga modeller så skulle jag inte bli förvånad om priset landar på 10-15000kr, speciellt då den bästa modellen av Air 2 kostar 7000kr.

Visa signatur

PC: | Asus TUF Z370-Plus Gaming | Intel Core i5-8600K | Corsair Hydro H60 v2 | 32GB Corsair Vengeance LPX | Intel M.2 512GB | 12TB HDD | Asus ROG Strix RTX 3070 Ti OC Edition 8GB GDDR6X | Fractal Design Define R5 Blackout | Corsair RM750x White | Lenovo G34w-10 34" 3440x1440 | Logitech Z623 THX | Sennheiser G4ME One |
HP Notebook | AMD Ryzen 5 2500U | 16GB | 256GB M.2 SSD | Radeon Vega 8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hur många riksdaler landar denna leksak på då, en månadslön?

Brukar väl skilja en 25-30% i priset när man kliver upp ett steg i Apples värld. Inte så våldsamt dyrt mao.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Reyintaz:

Nu använder jag inte IOS själv, men har inte beta versionen av IOS 9 multistasking/splitscreen?

Yep, stämmer bra

Men jag ser inte personligen meningen med denna, då kan man lika gärna köra på en bärbara dator!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Med Ios blir den ganska ointresserant men med OS X skulle jag verkligen överväga att köpa.

Instämmer till fullo. Med OS X där man har lyckats integrera pekskärmsfunktionen i operativsystemet så hade man haft en direkt konkurrent till Microsofts motsvarighet. iOS är knappast lämpligt som en plattform för kreativt arbete, med några få undantag, utan är bäst lämpad för konsumtion som det ser ut idag.

/C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Det finns ganska många yrken där konsumtion är det viktiga. Sjukvården är ett sådant exempel där en smidig tunn platta med tillgång till patientens journal, labbvärden och röntgenbilder är betydligt trevligare att släpa runt på än en stor tung laptop. Här kan mycket väl en större skärm ge bättre överblick och vara till nytta.

Just när det gäller varför folk väljer iPad så har jag uppfattningen om att många företag väljer att i första hand utveckla applikationer till iOS. En anledning till det kan mycket väl vara att hårdvaran är mycket mer standardiserad på Apple-sidan med färre val av storlek, upplösning, processor och lagring.

Sen kan även sånt oväsentligt som att företaget upplevs mer seriöst om de har en iOS-app än Android-app, det är iallafall uppfattningen jag fått när jag träffat represetanter för företag med sådana tjänster.

Med detta sagt så känns det som att det kan bli en skiftning till Windows-plattor nu då de börjar bli mer kompetenta, väga mindre och kosta mindre.

Verkar så ja och inte tala om att IOS fått förtur till uppdateringar och fungerar bättre på ios eller bättre design till och med.

En fördel med android är ju kan ju anpassa den exakt efter hur du ska använda den. Det jag menar är att IOS går ju inte forma om utan du får anpassa allt till os:et. Android går att specialanpassa för vist område. Som helt ren mobil utan några appar som playstore och endast appar för det arbetet som ska göras eller att en app är konstant igång eller ja låst till att den appens innehåll visas bara.

Vist har Android precis som ios sina solfläckar, dock fungerar android bättre att köra nyaste versionen på gammal hårdvara, utan att tappa prestanda på samma vis som IOS.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Det finns ganska många yrken där konsumtion är det viktiga. Sjukvården är ett sådant exempel där en smidig tunn platta med tillgång till patientens journal, labbvärden och röntgenbilder är betydligt trevligare att släpa runt på än en stor tung laptop. Här kan mycket väl en större skärm ge bättre överblick och vara till nytta.

Just när det gäller varför folk väljer iPad så har jag uppfattningen om att många företag väljer att i första hand utveckla applikationer till iOS. En anledning till det kan mycket väl vara att hårdvaran är mycket mer standardiserad på Apple-sidan med färre val av storlek, upplösning, processor och lagring.

Sen kan även sånt oväsentligt som att företaget upplevs mer seriöst om de har en iOS-app än Android-app, det är iallafall uppfattningen jag fått när jag träffat represetanter för företag med sådana tjänster.

Med detta sagt så känns det som att det kan bli en skiftning till Windows-plattor nu då de börjar bli mer kompetenta, väga mindre och kosta mindre.

Då ska det finnas bra och säkra appar för journalsystem, labbprover och röntgen mm som inte kostar skjortan. Mig veterligen finns inget sånt i Sverige och jag är osäker på om det finns utomlands, iallafall om vi lägger emfas på det kostnadseffektiva biten. Få läkare behöver gå runt med en stor bunt journalanteckningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Nu använder jag inte IOS själv, men har inte beta versionen av IOS 9 multistasking/splitscreen?

Skrivet av Petterk:

iOS9 har redan multitasking med splitview och "slide over" på enheter med moderna processorer, splitview är väl bara på iPad Air 2 däremot. Så de börjar närma sig Androidplattor där.

Vet inte varför de skulle göra en så stor platta eller vad som skulle göra den Pro däremot. I dagsläget fungerar iOS med aktiva bluetoothpennor, men ska det vara "pro" så krävs mer eller mindre Wacom.

Då är ju en sak avklarad som kan göra sig bättre på en stor skärm.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Kan komma att bli ett fullvärdigt alternativ till Macbook Air för studenter.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Samarbeta med wacom och jag kan se proffisionella områden.

This. Gör de en ordentlig skiss/anteckningsplatta där apputvecklarna kan skina i den storleken så hoppar jag på den i alla fall. Just så använder jag min Galaxy Note 10.1 2014 edition men den är något trög (Samsung bloat go figure) samt att deras implementering av wacom tekniken inte är den bästa. Apple skulle jag hoppas gör det bättre.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att panelen kommer ut på eBay för 300 SEK som retinaskärmen har gjort. Är bara vanlig eDP som krävs för att koppla upp den och skulle vara trevlig om man vill ha en högupplöst ganska stor billig skärm.

Permalänk
Medlem

iOS9 med bl.a. Split View, rykten om Force Touch i skärmen och USB-C-port gör att iPad Pro jämfört med sina småsyskon trots allt inte låter så oproffsig.

Ska bli intressant att se hur 'klumpigheten' klaras av för en så pass stor platta.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."