Film: 486 133Mhz VS Pentium 60

Permalänk
Medlem

Film: 486 133Mhz VS Pentium 60

Kan en 486:a på 133 utmana Pentium 60?

I början/mitten av 90-talet så hade jag en 486 DX2 66 mhz men drömmen
var att ha en Pentium. Nu har jag under åren samlat på mig diverse datorer och
tyckte det var dags för en större benchmark

Jag testade P60´n mot DX4 100, Kingston Turbochip 133, DX2 66.
Quake 1 timedemo, Wintune 95 och andra gamla goda benchmark program.

Hoppa till 1.43 för att slippa introt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joyride:

Kan en 486:a på 133 utmana Pentium 60?

I början/mitten av 90-talet så hade jag en 486 DX2 66 mhz men drömmen
var att ha en Pentium. Nu har jag under åren samlat på mig diverse datorer och
tyckte det var dags för en större benchmark

Jag testade P60´n mot DX4 100, Kingston Turbochip 133, DX2 66.
Quake 1 timedemo, Wintune 95 och andra gamla goda benchmark program.

Hoppa till 1.43 för att slippa introt.
https://www.youtube.com/watch?v=NLrKxWL73Mw

Såg jag fel eller stod det 120MHz när du bootade burken med 133MHz AMD Am5x86 / Kingston Turbochip?

Man hade ju tänkt sig att den skulle ha klarat att klå 100MHz-486an men inte ens det gick vägen alltså? (Kanske var något annat än CPU-prestanda som var begränsande iofs?)
Lite besviken är jag, måste jag erkänna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@evil penguin:

Du såg helt rätt. Finns en möjlighet att moderkortet inte känner igen processorn.
De program jag testat i windows säger 133 (132).
Som du såg så säger även moderkortet DX2 men det stämmer inte heller.
Pentiumen har PCI grafikkort och DX4:an har onboard. Möjligtvis har DX4:an vlb eller pci teknik. Datorn men Kingston Turbochip har ju Mach 64 ISA så det kan vara bussen som drar ner.

Om du kollar wintune resultatet i slutet så ser man att Kingston 133 presterar bättre än DX4 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joyride:

@evil penguin:

Du såg helt rätt. Finns en möjlighet att moderkortet inte känner igen processorn. De program jag testat i windows säger 133.
Som du såg så säger även moderkortet DX2 men det stämmer inte heller.
Pentiumen har PCI grafikkort och DX4:an har onboard. Möjligtvis har DX4:an vlb eller pci interface som grund.

Okej, det är klart. Framgick ju faktiskt där att det var ett ISA-kort i den burken. Hade ju varit fint för testets skull om det gått att eliminera sådana skillnader.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joyride:

Kan en 486:a på 133 utmana Pentium 60?

I början/mitten av 90-talet så hade jag en 486 DX2 66 mhz men drömmen
var att ha en Pentium. Nu har jag under åren samlat på mig diverse datorer och
tyckte det var dags för en större benchmark

Jag testade P60´n mot DX4 100, Kingston Turbochip 133, DX2 66.
Quake 1 timedemo, Wintune 95 och andra gamla goda benchmark program.

Hoppa till 1.43 för att slippa introt.
https://www.youtube.com/watch?v=NLrKxWL73Mw

Måste bara tacka dig för denna nostalgitripp utan dess like.

Satt med ett _megaflin_ genom hela filmen, det var så här allt började för en annan!

Helt fantastiskt, cred till dig!

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Okej, det är klart. Framgick ju faktiskt där att det var ett ISA-kort i den burken. Hade ju varit fint för testets skull om det gått att eliminera sådana skillnader.

Får väl helt enkelt trycka in 133:an i DX4:an. Bara det att jag vill inte pilla för mycket med den Oskruvad å fin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsc:

Måste bara tacka dig för denna nostalgitripp utan dess like.

Satt med ett _megaflin_ genom hela filmen, det var så här allt började för en annan!

Helt fantastiskt, cred till dig!

Tack, kul att du gillar den de va härliga tider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joyride:

Får väl helt enkelt trycka in 133:an i DX4:an. Bara det att jag vill inte pilla för mycket med den Oskruvad å fin.

Du ska förstås göra som du tycker känns bäst men det vore ju lite kul att se resultaten.

(Alternativ: finns det någon roligare kortplats i den andra burken som du kunde stoppa ett grafikkort i?)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsc:

Måste bara tacka dig för denna nostalgitripp utan dess like.

Satt med ett _megaflin_ genom hela filmen, det var så här allt började för en annan!

Helt fantastiskt, cred till dig!

Håller med, kul att se!

Kliar lite i fingrarna. Borde gräva fram lite gamla prylar och sätta ihop en DOS-burk. Jag borde ha en 486DX2/66 med ett par PCI-platser någonstans, det kan ju vara lite sådär lagom gammalt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du ska förstås göra som du tycker känns bäst men det vore ju lite kul att se resultaten.

(Alternativ: finns det någon roligare kortplats i den andra burken som du kunde stoppa ett grafikkort i?)

Ja där finns ju VLB och jag har något kort liggandes. Men Mach 64 va ett av de snabbaste ISA korten. Jag ska se om jag kan hitta de andra grafikkortet, har för mig det var ett Cirrus Logic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Håller med, kul att se!

Kliar lite i fingrarna. Borde gräva fram lite gamla prylar och sätta ihop en DOS-burk. Jag borde ha en 486DX2/66 med ett par PCI-platser någonstans, det kan ju vara lite sådär lagom gammalt.

Tack

Permalänk
Medlem

Som fler har sagt, tack för denna nostalgitrip! riktigt kul video !

Permalänk
Medlem

Wow! Ger mig minnen. Kul att se!
Men skulle du vilja visa tangentborden också? Framförallt det till höger och vänster. Är väldigt nyfiken på dem.

Permalänk
Medlem

Riktigt härlig video :). Både datorerna och spelen/programmen tog en tillbaka till en tid som man saknar!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Holy flashback Batman!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Hatten av, otroligt kul att se! Snyggt intro också för den delen. Det var nästan så hjärtat stannade för en sekund när jag såg de gamla POST:erna och minnesuppräknarna. Underbart att du tog dig tiden att göra detta!

Permalänk
Hjälpsam

Vick en rätt varm känsla i magen av de fina maskinerna.

Stor kudos till dig för i vilket fint skick de är med matchande kringutrustning såsom retromöss och riktiga pärlor till tangentbord. Skärmarna kände jag inte igen men de såg ut att må riktigt bra de med.

Fint bevarade och härligt med en såpass seriös och retro vs benchmark.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hmm, man kanske skulle ta fram alla Pentium 200 med Voodoo kort man har på vinden. Undrar om det Voodoo5 kortet fungerar än

Btw.
Lite skrämmande att vi idag inte ens kan köpa USB minnen som är så små som HDDna var då och att våra SSDer är snabbare än deras RAM var

Härlig nostalgitripp dock

Permalänk
Medlem

Gott! Blir lite tårögd av alla fina minnen

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Riktig kul video. Och inte minst musiken, älskar detta soundtrack från Daft Punk.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla fina svar!! Kul att fler uppskattar och minns den tiden!!

Beltet: Tack så mycket! Jag kan ta reda på vad de heter.

Fluf: Tack så väldans! Skärmen i mitten köpte jag 1997 och är en LG/Goldstar, det står
Goldstar på framsidan och LG på baksidan. Var i övergångsperioden.
Skärmen till höger köptes 1992 och va 3 år gammal. Baktill står det Tulip, har för mig den klarade minst 800x600.

Permalänk
Medlem

Eloge till dig för att ha hållit reda på datorerna igenom dessa år. Riktigt kul att kolla på.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Eloge till dig för att ha hållit reda på datorerna igenom dessa år. Riktigt kul att kolla på.

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Tack för en trevlig nostalgi video. Kan bara anmärka på att de var lite för snabba. Kan man köra quake i fullskärm så är det fusk!

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Coolt

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Dessa slår ju iaf min IBM xt 8088 och min Ericsson 8088

Visa signatur

Bra grejer blir gamla grejer!

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt..... dock saknar jag en Cyrix-cpu i samlingen

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

...och med ett fungerande Diamond Edge 3D! Inte illa.
(Blygsamt skryt: jag har ett sådant kort liggande. Men jag har ingen aning om ifall det fungerar.)

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Härligt väcker gamla minnen min första pc va en IBM 486 o varje pc gamer magasin kom med en diskett. Heja microman☺

Permalänk
Medlem

Hade jag kunnat upvota ditt inlägg 10 ggr hade jag gjort det!

Började själv min bana med en P75, det var en värsting utan dess like på den tiden!