Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Taskman:

Gillar det än så länge. Aktiverade efter 4 försök.
3 datorer klara, 2 till skall fixas.

Cortana fungerar bra. Jag behövde bara ändra "location" under "region" i kontrollpanelen till UK så fungerade Cortana.

Funkar inte alls det där för mig. Hade varit kul med Cortana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acrion:

går ju inte att använda Cortana....

Ändra språket till engelska.

Permalänk
Medlem

Gillar det än så länge, men det är som vanligt en del tillverkare som är lite långsamma på att fixa drivrutiner.

Windows 8 drivarna fungerar hyfsat men det blir lite småbuggigt här och där, får väl hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

Mitt windows har precis aktiverats och jag installerade "uppgraderade" med ISO media hämtaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Har du lyckat aktivera Strejf? Tycker du lyckats med det mesta vad det gäller Windows

Att lyckas aktivera det är inte särskilt svårt, det är bara spamma aktivera och till slut kommer du fram till Microsoft med din request och får det aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Välj helskärm i inställningarna för startmenyn så blir det som i 8an

Nej det blir inte som i 8.1, jag saknar med 8.1 äkta fullskärms moderna start skärm. Nu startar jag program mindre än 1% av min tid vid datorn så det är inget jag i slutändan bryr mig om direkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Katastrof... Inga spel fungerar. Kraschar alla spel hela tiden. Får ibland mellan 1-3 FPS... Även på spel som Civ5...
Tappar kontakt med grafikkortet oxå.... Någon som har en lösning?

http://imgur.com/bh1qngA

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Elit 430, PSU: Silver Power sp-ss500, Moderkort: MSI B75MA-P45, CPU: I7 3770 3,4 ghz, GPU: Gigabyte Gtx 760 Windforce x3, 16 gb Ram, SSD: Kingston HyperX 3K 240GB, HDD: WD Caviar Green 500GB.

Permalänk
Skrivet av klurrs:

Två fingrarscrollen fungerar inte 99% av tiden på min yoga 2, tycker det är lite skumt du zooma med pekplattan fungerar till exempel. Jag läste att andra hade haft problem med det under preview, några förslag?

Drivrutiner är uppdaterade.

Det tycks vara fler som har liknade problem.
https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/d9ed770e-5b...

Prova dra ner synaptics från Lenovos hemsida och installera det i windows 8.1 kompatibilitetsläge
http://support.lenovo.com/us/en/downloads/ds031974

Högerklicka på .exe filen/egenskaper/kompatbilitet/bocka i kör det här programmet i kompatbilitetsläge för winows 8/OK

Sen installera, starta om och testa om det funkar?

Har själv tillgång till en Yoga 1 och ska prova vid tillfälle om det rullar för mig.

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem

Bara jag som behöver ladda hem såhär mycket?

Permalänk

När man har uppdaterat via windows update från 8.1 till 10 behöver man installera om alla drivrutiner mm ?
Msi live update kan inte hitta några nya drivrutiner kanske ä'r samma på 8.1 och win10 !?

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acrion:

Har fått Cortana att fungera nu efer många kluriga och knepiga ställen som man behövde ändra regions på!

Snälla berätta hur!

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man stänger av språkfältet samt varför man inte kan importera bokmärken från valfri webbläsare till edge?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker iaf att Windows 10 är sjukt nice!

Permalänk

Har problem med Adminrättigheter... Försöker komma in i netplwiz men då ber den mig att skriva lösen till kontot , men det finns INTE någon box att skriva det i... Någon som har samma problem/ en fix? / Robin
Edit: Kan inte öppna något program som kräver admin. Kanske också borde tillägga att det fungerade förut.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Skrivet av downup:

Bara jag som behöver ladda hem såhär mycket?
http://i58.tinypic.com/28c0rpi.png

Något liknande för mig med, så tror detta är normalt.

Fick igång installationen tillslut genom windows update Få hoppas resten går mer smärtfritt. Är inte precis användarvänlig övergång som jag råkat ut för.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Snabb fråga.
Måste man ha en Outlook mail för att logga in som det är i win 8.1?
Gillade inte win 8,så jag kan inte mycket om det, men för att komma in i någon onlineläge var man väl tvungen att logga in på en Outlook mail? Eller är jag ute och cyklar nu igen?

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Bara för mig ALLT laggar och är segt?
Sitter med en i7a så ska inte vara några problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Annars tycker jag Windows 10 hittills känns som en bra uppdatering, mycket har blivit finslipat sen W8. Dock önskade jag att det lättare att stänga av datorn så man slapp flera knapp tryckningar men det är iallafall bättre än standard W8 som var horribelt.

Högerklicka på startmenyn, välj stäng av (Sparar ett klick iaf)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

Snabb fråga.
Måste man ha en Outlook mail för att logga in som det är i win 8.1?
Gillade inte win 8,så jag kan inte mycket om det, men för att komma in i någon onlineläge var man väl tvungen att logga in på en Outlook mail? Eller är jag ute och cyklar nu igen?

Nej du måste inte ha ett "Outlook mail" för att logga in på Windows 8.1. Går bra att köra ett så kallat lokalt konto, precis som i Windows 7

Samma sak går även bra i Windows 10. Dock rekommenderar jag dig att skaffa ett Microsoft konto, antingen om du har en gammal Hotmail liggandes eller så skapar du en via outlook.com eller direkt under installationen. Man får trevliga fördelar att köra i ett "onlineläge"

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Är det någon som använder Kaspersky Internet Security och har lyckats installera det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Något liknande för mig med, så tror detta är normalt.

Fick igång installationen tillslut genom windows update Få hoppas resten går mer smärtfritt. Är inte precis användarvänlig övergång som jag råkat ut för.

Inne på min 3e Nerladdning nu.. Fick Error 80240020 .. nu 3e gången hittade jag en lösning.. Nu står det att 10gb ska laddas ner.. herregud..

Permalänk
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Just kört in W10, måste säga att jag trivs mycket bättre med detta direkt än vad jag gjorde med W8.

Hur ser ni på användande av app vs hemsida för t.ex Facebook?

Och jag tror jag fått in rätt drivrutin (nvidia), kan jag kontrollera det på nåt smidigt sätt?

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

ANG. att det inte startar för dig...

@Cooling23:

1.Gå till C:\Windows\SoftwareDistribution\Download och ta bort allt som ligger i download mappen

2. Öppna Kommandotolken som Administratör. Och skriv in "wuauclt.exe /updatenow"

3. gå till windows update och sök på nytt så skall det komma igång..

Om du inte löst det så hoppas jag detta skall hjälpa dig..

/ Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Nej du måste inte ha ett "Outlook mail" för att logga in på Windows 8.1. Går bra att köra ett så kallat lokalt konto, precis som i Windows 7

Samma sak går även bra i Windows 10. Dock rekommenderar jag dig att skaffa ett Microsoft konto, antingen om du har en gammal Hotmail liggandes eller så skapar du en via outlook.com eller direkt under installationen. Man får trevliga fördelar att köra i ett "onlineläge"

Vad skiljer de två "lägen" åt? Vad förlorar man på att enbart ha ett lokalt konto? Är det bara app store? Några andra grejer?

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Att lyckas aktivera det är inte särskilt svårt, det är bara spamma aktivera och till slut kommer du fram till Microsoft med din request och får det aktiverat.

Mm där ser man. nu gick det!

Ett tips är att använda cmd och köra:
cscript slmgr.vbs /ato

Gjorde det lättare att spamma.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Win8 VS Win10

@Svj0hn:

Jag gillar Win10 skarpt.. Men dess platta design va ja dock inte så impad utav...

Permalänk
Medlem
Skrivet av paak8078:

@Svj0hn:

Jag gillar Win10 skarpt.. Men dess platta design va ja dock inte så impad utav...

Kan absolut hålla med. Speciellt att många saker ska vara så sjukt vita... Personligen gillar jag att se skillnad på en menyrad och innehållet i ett fönster (tänker här då på Skype t.ex)

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Hur blir det med att webbutveckla webbsidor till Edge, gentemot IE? IE har/hade skitdåligt stöd för de mesta grejerna, en sida som ser bra ut i alla andra webbläsare kunde se förjävlig ut i IE. Hoppas någon fattar vad jag menar!

IE 11 har faktiskt bra stöd för mycket, och Edge har gjort ytterligare stora framsteg. Idag är det Safari och framförallt Safari Mobile som är problemet. Inte bara långt efter i nya standarder utan har även en hel del hyss för sig som inte går att avaktivera och som bryter mot så tidiga standarder som CSS 2. Gör man nått idag funkar den i allt utom Safari (mobile).