Beställde dator, undrar ifall jag valt helt fel moderkort?

Permalänk
Medlem

Beställde dator, undrar ifall jag valt helt fel moderkort?

Tjenare, första datorn jag bygger på flera år nu, men upptäckte att jag valt fel formfaktor på MoBo, Matx istället för atx. Så jag frågar er proffs här på SweC ifall det är någon annan skillnad mellan Matx varianten av Z97 gaming 5 från gigabyte och atx varianten annat än PCI slotsen, ifall inte så kvittar det då jag inte behöver mer än ett grafikkort, då datorn huvudsakligen ska användas för musikproduktion och marginellt spelande, anledningen till att jag valde 4gb grafikkort är för att 2gb inte fanns i lager från gigabyte och jag ska ändå ha 4 skärmar.

Stannar gärna hos gigabyte då jag oftast haft dem och har bra erfarenhet av deras moderkort och grafikkort. Medan jag haft dålig erfarenhet av ASUS och MSI.

Print på inköpslistan
http://gyazo.com/319375ea429c11de91f1443881f754ed

I övrigt undrar jag ifall det är en okej rigg i övrigt.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Visst fungerar det, men personligen hade jag inte betalt så mycket för ett GTX 960 utan istället gått på ett GTX 970. Man behöver exempelvis inte Pro-modellen av SSD , bytt till EVGA supernova G2 750w, så blir priset ungefär samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Visst fungerar det, men personligen hade jag inte betalt så mycket för ett GTX 960 utan istället gått på ett GTX 970. Man behöver exempelvis inte Pro-modellen av SSD , bytt till EVGA supernova G2 750w, så blir priset ungefär samma.

SSD disken vill jag inte kompromissa med, då jag använt Samsungs PRO och en billigare kingston v300 och känt att det är skillnad då jag arbetar med datorn. Nätaggregat ska jag ha förstått är tystare med Corsairs RM serie sålänge man inte maxar grafikkortet, och för mig att lägga ut 1000 spänn mer för ett GTX970 känns lite omotiverat då det enda jag spelar är Counter Strike och Heroes of the Storm.

Men en fundering jag har är det så stor skillnad på GTX970 och GTX960? Är de inte rätt likvärdiga i prestanda?

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

SSD disken vill jag inte kompromissa med, då jag använt Samsungs PRO och en billigare kingston v300 och känt att det är skillnad då jag arbetar med datorn. Nätaggregat ska jag ha förstått är tystare med Corsairs RM serie sålänge man inte maxar grafikkortet, och för mig att lägga ut 1000 spänn mer för ett GTX970 känns lite omotiverat då det enda jag spelar är Counter Strike och Heroes of the Storm.

Men en fundering jag har är det så stor skillnad på GTX970 och GTX960? Är de inte rätt likvärdiga i prestanda?

Ska man vara ärlig är 960 sjukt överprisat och 970 inte speciellt bra den heller.

380 är betydligt snabbare än ett 960 och 390 vore ett bättre alternativ till 970.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/msi-r9...

http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

Gällande modekortet i ditt fall kommer du inte märka någon skillnad.

EDIT: 4 skärmar är rätt bra krävande, så du är medveten om det

Permalänk
Hedersmedlem

Kingston bytte ut hårdvaran i sin V300 utan att säga nånting till kunderna. Den kan väl prestera typ hälften av vad andra SSD:er på marknaden kan, du hade märkt skillnad vilken du än bytt upp dig till. Du hade kunnat spara en del genom att köpa EVO-modellen istället men eftersom det redan är gjort ändå är det inte mycket att orda om. Pro blir ju bara bättre men du betalar för det.

Nej, 960 och 970 är inte ens nära varandra i prestanda. GTX960 är inget dåligt kort men ingen bra prestanda per krona. AMD:s motsvarigheter är mycket mer prisvärda just nu.

Permalänk
Medlem

Skylake kom ju idag, så en Core i7 6700K hade väl varit med "rätt", tillsammans med ett moderkort med Z170-chipset.

http://www.inet.se/kampanj/2355/skylake-release-processorer-k...

Lite dyra kanske?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Tack för inputen allihopa! Moderkortet kommer funka alltså? Och det är det jag oroade mig mest för!

Grafikkortet har jag funderat på om jag ska testa AMD igen, hade ett 4890 en gång i tiden som fungerade galant i ett år innan drivrutinerna gav mig ett helvete! Har haft Nvidia 6800GT, 8800GTS och ett 560GTX Ti som alla fungerat utan problem alls för min del. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om priset utan det viktigaste för mig är att det fungerar utan att man behöver pilla o böka massa.
Därför valde jag ändå Nvidia och Gigabyte som märke iom att det alltid fungerat galant för mig.

Jag har funderat länge på om jag ska ta Skylake istället, men för det jag behöver komponenterna för är jag övertygad om att 4790k kommer duga bra till i 4-5 år frammåt, (Musikproduktion) och prestanda skillnaden verkade marginell för mina sysslor, samtidigt så känns det alltid som ett gamble med nya moderkort när en ny processor lanseras, massa bios och firmware uppdateringar tills allt fungerar, varför det kändes bättre att gå på ett 4790K som presterar nästan lika bra och välja ett moderkort som fungerar utan problem och inte behöver massa bios uppdateringar och tweaks. Det enda jag eventuellt kommer behöva uppgradera innan det är dags att köpa en helt ny rigg misstänker jag är ram-minnena!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

Tack för inputen allihopa! Moderkortet kommer funka alltså? Och det är det jag oroade mig mest för!

Grafikkortet har jag funderat på om jag ska testa AMD igen, hade ett 4890 en gång i tiden som fungerade galant i ett år innan drivrutinerna gav mig ett helvete! Har haft Nvidia 6800GT, 8800GTS och ett 560GTX Ti som alla fungerat utan problem alls för min del. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om priset utan det viktigaste för mig är att det fungerar utan att man behöver pilla o böka massa.
Därför valde jag ändå Nvidia och Gigabyte som märke iom att det alltid fungerat galant för mig.

Jag har funderat länge på om jag ska ta Skylake istället, men för det jag behöver komponenterna för är jag övertygad om att 4790k kommer duga bra till i 4-5 år frammåt, (Musikproduktion) och prestanda skillnaden verkade marginell för mina sysslor, samtidigt så känns det alltid som ett gamble med nya moderkort när en ny processor lanseras, massa bios och firmware uppdateringar tills allt fungerar, varför det kändes bättre att gå på ett 4790K som presterar nästan lika bra och välja ett moderkort som fungerar utan problem och inte behöver massa bios uppdateringar och tweaks. Det enda jag eventuellt kommer behöva uppgradera innan det är dags att köpa en helt ny rigg misstänker jag är ram-minnena!

Jo fast idag är skillnaden på drivrutiner minimal Har själv kört gott och blandat i över 10 år. Visst nytt är fint men skillnaden är som du beskriver inte speciellt stor och kommer hålla flera år framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Jo fast idag är skillnaden på drivrutiner minimal Har själv kört gott och blandat i över 10 år. Visst nytt är fint men skillnaden är som du beskriver inte speciellt stor och kommer hålla flera år framöver

Känns skönt o höra, gör Gigabyte Radeon kort? Eller måste man köra på något annat märke?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

Känns skönt o höra, gör Gigabyte Radeon kort? Eller måste man köra på något annat märke?

Märke spelar endast roll för vilken kylare som presterar bra/dåligt samt orginal boost clock. Eller väljer man märket man föredrar som tex Gigabyte (Jag är en Asus ***)

https://www.dustinhome.se/product/5010873804/gv-r938g1-gaming...

Där var länken till Gigabyte, mycket bra kort!

Permalänk
Medlem

Det var inga problem med min 4670K när den kom (Haswell), men som du skriver är det nog inte mycket skillnad. Och jag gillar inte heller att det är lite högre TDP på Skylake (på K-modellerna alltså), man tycker att det borde vara tvärtom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Märke spelar endast roll för vilken kylare som presterar bra/dåligt samt orginal boost clock. Eller väljer man märket man föredrar som tex Gigabyte (Jag är en Asus ***)

https://www.dustinhome.se/product/5010873804/gv-r938g1-gaming...

Där var länken till Gigabyte, mycket bra kort!

Tack så mycket! En sista fråga, hur är synken med 120-144 hz med radeon korten och finns det motsvarande nvidias Digital Vibrance inställning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Ska man vara ärlig är 960 sjukt överprisat och 970 inte speciellt bra den heller.

380 är betydligt snabbare än ett 960 och 390 vore ett bättre alternativ till 970.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/msi-r9...

http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

Gällande modekortet i ditt fall kommer du inte märka någon skillnad.

EDIT: 4 skärmar är rätt bra krävande, så du är medveten om det

380 är lite snabbare än 960, inte "betydligt".

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

380 är lite snabbare än 960, inte "betydligt".

bra mycket för samma pengar.