Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows startmeny får prestigefull utmärkelse för god design

Permalänk
Melding Plague

Windows startmeny får prestigefull utmärkelse för god design

Den nya startmenyn i Windows 10 går inte enbart hem bland användare utan får även ett prestigefyllt erkännande av Industrial Designers Society of America.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför måste en starmeny vara "designad".

Kan man inte bara göra en som funkar? Så fort man får en sådan här "utmärkelse" för något som bara borde vara där och göra sitt jobb så vet man att man misslyckats.

Permalänk
Medlem

Bättre än win8/8.1 i mina ögon men inte tillräckligt bra för en effektiv arbetes station. Blev Start Menu 8 för mig som jag kört tidigare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Det jag gillar med Windows 10 är att i alla fall jag inte har behövt att använda den win8 inspirerade startmenyn någon gång. I Windows 8 så behövde man ju starta i den hela tiden.....

Permalänk
Inaktiv

Värdelöst dock att sökfunktionen Cortana endast söker på internet med Bing. Bara det är ett stort skämt.

Permalänk
Medlem

Det absolut viktigaste för mig har varit att den nya inte täcker hela skärmen, och inte innehåller massa färger som för tankarna till Teletubbies och Legoland, så jag är nöjd nu. Skrattar fortfarande gott åt alla syrliga kommentarer man fick höra i stil med att startmenyn var död för alltid och den skulle vi aldrig få se igen etc etc.. Tvärsäkerhet är inte alltid så smart.

En annan viktig skillnad är att de som gillar startskärmen faktiskt kan få den. Den möjligheten erbjöds inte de som gillade startmenyn med Windows 8.1. Men det är skönt att Microsoft backat, krypit till korset, och lyssnat på kunderna

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Gillar den skarpt speciellt högerklick lol

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Varför måste en starmeny vara "designad".

Kan man inte bara göra en som funkar? Så fort man får en sådan här "utmärkelse" för något som bara borde vara där och göra sitt jobb så vet man att man misslyckats.

Vad menar du? Allting har en design av något slag.

"Design är ett begrepp som beskriver ett föremåls konstruktion, formgivning eller den skapandeprocess som används från idéstadiet till färdig produkt. Dessa produkter utvecklas efter funktionella och estetiska krav med utgångspunkt från brukarens behov. Design tillämpas för utveckling av varor, tjänster, processer och miljöer. Då inkluderas funktioner som teknik, användarvänlighet, miljövänlighet, utseende, affärslösningar och även marknadsföring."

En startmeny som "bara funkar" är också designad.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag startmenyn i Win 10 är riktigt ful och tråkig. Men, ja ja.

Visa signatur

Är en tämligen ointressant individ.

Permalänk
Medlem

Var finns alternativet för "Meh.."
Den är väl snygg(ish) men inte ett dugg effektiv i jämförelse med allt innan 8/8.1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foxmaner:

Det jag gillar med Windows 10 är att i alla fall jag inte har behövt att använda den win8 inspirerade startmenyn någon gång. I Windows 8 så behövde man ju starta i den hela tiden.....

Inte då. Eller det kanske bara var 8.1 som man inte behövde det. Som du så bekvämt lät bli att skriva.

Permalänk
Medlem

Mycket bra översyn, rent och snyggt, samt mer funktionellt än original startmenyn.
Har heller inte stört mig på något som jag brukar, så ja den får högt betyg av mig.

Permalänk
Avstängd

Kul med en Windows-version som hyllas över allt. Det var ett tag sen.... (2009).

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Stilrent och enkelt, En användare som jag har aldrig använt skrivbordet för att skapa genvägar. Startmenyn är mitt första verktyg.

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

Fortfarande fruktansvärt dålig startmeny.
Tur startisback,start10 osv finns.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker inte om den nya startmenyn.
Visst den är bättre än dem hemska startskärmen i Windows 8.

Men jag kan bara se "appar". Jag kan inte se applikationer, program.
T.ex. jag kan se Notepad, Paint, Windows Media Player, WordPad, etc.

Permalänk
Medlem

fortfarande förundrad över att folk använder startmeny

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Avstängd

Win+K är så jävla cool

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Den ser väl ok ut, men jag hoppas man kan ta bort allt det där med "appar" (är ingen telefon) utan ett tredjepartsprogram.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Använder bara den så kallade "Win8" delen av startmenyn. Mycket bättre när man väl har satt ut alla sina genvägar, mappar, osv.
Har dock inte så att den däcker hela skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

fortfarande förundrad över att folk använder startmeny

Varför skulle man inte?
Klicka Windows knapp på tangentbordet(startmenyn), skriv programmets namn, klicka enter.
Så mycket snabbare än att leta igenom 300 ikoner på skrivbordet.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Snyggt. Dock inte så funktionellt som jag hade hoppats på.

Saknar funktionen att kunna ha mappar i startmenyn på samma sätt som i Classic Shell.
Alltså att mappens innehåll visas när man hovrar med musen över den, istället för att man måste klicka på mappen o därmed få upp ett nytt fönster.

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Exakt så fungerade även "metroläget" så vad folk nu fick för sig i W8.1 är ett mysterium för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Elghinnarisa:

Varför skulle man inte?
Klicka Windows knapp på tangentbordet(startmenyn), skriv programmets namn, klicka enter.
Så mycket snabbare än att leta igenom 300 ikoner på skrivbordet.

Aldrig fattat, då jag bara söker.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tankarna går osökt till när Obama fick fredspriset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag tycker inte om den nya startmenyn.
Visst den är bättre än dem hemska startskärmen i Windows 8.

Men jag kan bara se "appar". Jag kan inte se applikationer, program.
T.ex. jag kan se Notepad, Paint, Windows Media Player, WordPad, etc.

Pinna fast dem i startmenyn, har pinnat fast alla program som jag använder någorlunda frekvent i startmenyn, annars är det bara klicka på Win knappen och sök.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Precis som med Windows 8 så blev det till att skaffa Start10. Startmenyn in Windows 10 är helt klart en förbättring, men jag tycker ändå inte att den slår det klassiska upplägget. Har nog mest med vana att göra.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Den är kanske ok med touchscreen men jag avskyr den med tangentbord och mus. Tur att Classic Shell finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vad menar du? Allting har en design av något slag.

"Design är ett begrepp som beskriver ett föremåls konstruktion, formgivning eller den skapandeprocess som används från idéstadiet till färdig produkt. Dessa produkter utvecklas efter funktionella och estetiska krav med utgångspunkt från brukarens behov. Design tillämpas för utveckling av varor, tjänster, processer och miljöer. Då inkluderas funktioner som teknik, användarvänlighet, miljövänlighet, utseende, affärslösningar och även marknadsföring."

En startmeny som "bara funkar" är också designad.

En ingenjör håller inte på med design. En ingenjör hittar logiska, raka enkla sätt att göra saker så effektivt som möjligt på. En ingenjör hade inte "designat" en startmeny, hade hade konstruerat den. Exempel:

1) Ingenjörsmässigt kontruerad start meny

2) Designad start meny

Du kan ju gissa vilken jag föredrar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xpanterx:

Den ser väl ok ut, men jag hoppas man kan ta bort allt det där med "appar" (är ingen telefon) utan ett tredjepartsprogram.

Eh, vad ska du ha en dator till utan nyttoprogram?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24