Permalänk
Avstängd

csgo 300+ fps men inte smooth

Tjenare, har ett problem i cs go. Jag ligger på 350+500 fps beroende på situationer vid cs go men det känns ändå inte riktigt som att det är så smooth som jag vill ha det. Känns laggigt, som att det blir lite släpningar vid snabba rörelser och sånt. Någon som vet vad problemet kan vara?

Specs: i7 4790k 4Ghz
Gtx 680 4gb
8GB ram
Msi gaming 5 moderbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 999987a:

Tjenare, har ett problem i cs go. Jag ligger på 350+500 fps beroende på situationer vid cs go men det känns ändå inte riktigt som att det är så smooth som jag vill ha det. Känns laggigt, som att det blir lite släpningar vid snabba rörelser och sånt. Någon som vet vad problemet kan vara?

Specs: i7 4790k 4Ghz
Gtx 680 4gb
8GB ram
Msi gaming 5 moderbord.

60hz skärm?

Permalänk
Avstängd

Glömde skriva men jag kör med Eizo foris fg2421 som är på 120hz med boostfunktion.

Permalänk

Som oolllee sa, vad har du för hertz på skärmen? Blir ingen skillnad om du har 100fps eller 600fps om du endå bara har en 60hz skärm.

Edit; Verkar som vi skrev samtidigt

Permalänk
Medlem

Förmodligen suttering. Kan bero på serverna eller ditt internet.

Mitt tips är att köra programmet i fullscreen och inte tabba ur så ofta. Det gör att spelet blir "smoother". iafl för mig.

Permalänk
Medlem

Kan också var ditt nätagg som inte leverar stabil ström. Vad har du för nätagg?

Permalänk
Avstängd

Mitt nätaggregat är Corsair AX 860W 80+ Platinum Modulär.

Så jag tycker inte agget borde vara problemet iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 999987a:

Mitt nätaggregat är Corsair AX 860W 80+ Platinum Modulär.

Så jag tycker inte agget borde vara problemet iaf.

Verkligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 999987a:

Glömde skriva men jag kör med Eizo foris fg2421 som är på 120hz med boostfunktion.

Om du med 'boost' menar BFI (black-frame insertion) så skall denna vara avstängd vid allt annat än perfekt 120fps med v.sync påslaget. Fullt möjligt att denna felaktiga kombination är vad du upplever som ojämn!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Medlem

Testa att avinstallera GeForce Experience. Hade samma problem och testade avinstallera efter att jag såg en tråd på reddit om just detta. För mig så löste det problemet.

Tråden
Hittade en till

Visa signatur

Ryzen 9800X3D - Noctua NH-D15S / PNY RTX 4070 Ti SUPER / TUF Gaming B850-Plus / 32GB 6000Mhz CL30 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO / Corsair iCUE 220T White

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / AOC AG276QZD2 240Hz QD-OLED / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jekean:

Om du med 'boost' menar BFI (black-frame insertion) så skall denna vara avstängd vid allt annat än perfekt 120fps med v.sync påslaget. Fullt möjligt att denna felaktiga kombination är vad du upplever som ojämn!

Det jag menar med boost är att skärmen har en sorts boostfunktion upp till "Fake" 240hz.

Jag har avinstallerat Geforce Experince också men fortfarande samma problem :/

Permalänk
Avstängd

Nu när man sitter å ser ESL så ser det ut att flyta på grymt bra för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 999987a:

Det jag menar med boost är att skärmen har en sorts boostfunktion upp till "Fake" 240hz.

Har du provat att stänga av boost läget?

Skrivet av 999987a:

Nu när man sitter å ser ESL så ser det ut att flyta på grymt bra för dem.

Mycket svårare att se lagg när någon annan spelar, framförallt microstutter eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oolllee:

Har du provat att stänga av boost läget?

Mycket svårare att se lagg när någon annan spelar, framförallt microstutter eller liknande.

Blir ännu sämre utan 240hz funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 999987a:

Då är det precis den BFI-processen som jag syftade på, fast med tillverkarens 'pimpade street-name'.......
Edit:
Stäng AV!!

(Eller sätt på V.Sync)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Jack:

Som oolllee sa, vad har du för hertz på skärmen? Blir ingen skillnad om du har 100fps eller 600fps om du endå bara har en 60hz skärm.

Edit; Verkar som vi skrev samtidigt

Suck.. inte detta igen. Istället för att komma med egna påhitt om det ena och det andra, testa ditt påstående själv och se vilken skillnad det blir. (Detta gäller i CS:GO och inte i CoD t.ex.) (max_fps 100 och max_fps 600).
Det är en stor skillnad i mitt tycke, då lägre innebär stuttering/input lag. Har däremot låst min egna fps till 145(144hz skärm) då min dator blir alldeles för varm när både GPUn och CPUn jobbar på för fullt(har M-itx i ett Fractal Design Node 304, vilket är VÄLDIGT litet.)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Suck.. inte detta igen. Istället för att komma med egna påhitt om det ena och det andra, testa ditt påstående själv och se vilken skillnad det blir. (Detta gäller i CS:GO och inte i CoD t.ex.) (max_fps 100 och max_fps 600).
Det är en stor skillnad i mitt tycke, då lägre innebär stuttering/input lag. Har däremot låst min egna fps till 145(144hz skärm) då min dator blir alldeles för varm när både GPUn och CPUn jobbar på för fullt(har M-itx i ett Fractal Design Node 304, vilket är VÄLDIGT litet.)

Jag prövade CS:GO med 60fps konstant (v-sync) VS utan v-sync i 250-300fps. Märkte absolut ingen skillnad. Körde man dock fps limiter till 60fps och stängde av v-sync så blev det extremt mycket screen tearing, gick inte att spela alls. Konstigt dock för det blir screen tearing även om fpsen ligger på 60 hela tiden (det droppar ju inte i fps). Blir inte screen tearing i andra spel i samma situation...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag prövade CS:GO med 60fps konstant (v-sync) VS utan v-sync i 250-300fps. Märkte absolut ingen skillnad. Körde man dock fps limiter till 60fps och stängde av v-sync så blev det extremt mycket screen tearing, gick inte att spela alls. Konstigt dock för det blir screen tearing även om fpsen ligger på 60 hela tiden (det droppar ju inte i fps). Blir inte screen tearing i andra spel i samma situation...

Det är givetvis med vsync AV som du ska prova.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är givetvis med vsync AV som du ska prova.

Läste du inte? Pröva med båda av och på, samt av fast med fps limiter. Kör man med v-sync så finns inte problemet och den droppar ju aldrig i fps och man ser ingen skillnad i "smoothness" så att säga mellan v-sync (60fps) och v-sync av (250-300fps)

Permalänk

Folk som skriver om hz hit och dit kan du bara ignorera om det gäller Cs.

Har du prövat lockat till 300 som original locken är? Jag får som mest smooth om jag ligger på konstant 300 (299 i netgraph), får sämre med både högre och lägre då den inte är stabil.

Friterad, i t.ex Gta V känner jag ingen skillnad alls om jag kör med vsync eller 100+ fps men det är annat med Cs konstigt nog.
Sedan så finns ju det en lock på 300 utav en anledning.

Använd Net_graph och kolla om det blir t.ex att "VAR" hoppar eller andra staplar inte ligger bra.
T.ex om man spammar ESC knappen så det blir ett stort fps drop så kan du se hur var:en hoppar högt.
Själv ligger jag på 0.0 i Var.

Har även märkt att om man t.ex sitter på ett ADSL där någon laddar upp eller ner så får jag som framedrops/osmooth gameplay fast fpsen ligger stabilt på 300 fps. Men inget alls om jag har låg ping och sitter på bra internet. Lite som att Cs synkar in ditt game med servern och blir det nå drops i internet så kanske den ska rätta till sig eller något liknande. Har ingen aning om varför det blir så.

Kör du med Wifi? Eller kör du med fiber med kabel?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Har du prövat lockat till 300 som original locken är? Jag får som mest smooth om jag ligger på konstant 300 (299 i netgraph), får sämre med både högre och lägre då den inte är stabil.

Friterad, i t.ex Gta V känner jag ingen skillnad alls om jag kör med vsync eller 100+ fps men det är annat med Cs konstigt nog.

Använd Net_graph och kolla om det blir t.ex att "VAR" hoppar eller andra staplar inte ligger bra.
T.ex om man spammar ESC knappen så det blir ett stort fps drop så kan du se hur var:en hoppar högt.

Har även märkt att om man t.ex sitter på ett ADSL där någon laddar upp eller ner så får jag som framedrops/osmooth gameplay fast fpsen ligger stabilt på 300 fps. Men inget alls om jag har låg ping och sitter på bra internet. Lite som att Cs synkar in ditt game med servern och blir det nå drops i internet så kanske den ska rätta till sig eller något liknande. Har ingen aning om varför det blir så.

Jag har inga problem jag prövade bara för att se hur det ser ut om man jämför. Spelar nästan aldrig CS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av juniorjesper:

Då kan det alltså vara mitt internet som är problemet, kör med adsl och kabel, ligger mellan 38-40 i ping i csgo.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Spelar nästan aldrig CS.

Det säger ju lite grann med..

Men att bara häva ur sig att "omskärmen är 60hz så finns ingen anledning att ha mer än 60" är helt onödigt. Alla spelmotorer är olika och i Cs så är synken bättre i högre fps. T.ex tickrate osv räknas in dessutom. Aldrig sett någon av de bättre spelarna haft sin fps i närheten av 60 fps heller för den delen.

Edit: Är inte sur om det låter som det men är bara trött på hz i cs trådarna hehe

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av 999987a:

Då kan det alltså vara mitt internet som är problemet, kör med adsl och kabel, ligger mellan 38-40 i ping i csgo.

... provat hur det flyter i offline.......?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Det säger ju lite grann med..

Men att bara häva ur sig att "omskärmen är 60hz så finns ingen anledning att ha mer än 60" är helt onödigt. Alla spelmotorer är olika och i Cs så är synken bättre i högre fps. T.ex tickrate osv räknas in dessutom. Aldrig sett någon av de bättre spelarna haft sin fps i närheten av 60 fps heller för den delen.

Edit: Är inte sur om det låter som det men är bara trött på hz i cs trådarna hehe

Ja fast då har det att göra med screentearing och liknande, det har inte att göra med att man faktiskt ser 300fps på en 60Hz skärm. Du löser enkelt dessa problem med v-sync och då man aldrig droppar i fps så blir det så "smooth" som det kan bli på en 60Hz skärm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jekean:

... provat hur det flyter i offline.......?

Spelar jag offline med bots så flyter spelet ännu sämre än om jag spelar MM/Faceit. Vettefan vad problemet kan vara.

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem microstutters när något av ramminnena varit kassa (dvs. känns laggigt fast bra fps). Vilken mhz ligger de på och är de överklockade? Jag antar att powersaving funktionen i windows är avstängd samt att du testat att stänga av Intel Speedstep i bios för att se om det hjälper, annars är det bara att testa sig fram. Prova att stänga av windows aero, brandvägg och antivirus, hjälper troligen inte, men värt ett försök.

Permalänk
Avstängd

vad kör du för Launch options? pröva med -threads 8 -high om du inte har det redan, kanske kan hjälpa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jackss:

vad kör du för Launch options? pröva med -threads 8 -high om du inte har det redan, kanske kan hjälpa.

Det kör jag med

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fiklm:

Jag har haft problem microstutters när något av ramminnena varit kassa (dvs. känns laggigt fast bra fps). Vilken mhz ligger de på och är de överklockade? Jag antar att powersaving funktionen i windows är avstängd samt att du testat att stänga av Intel Speedstep i bios för att se om det hjälper, annars är det bara att testa sig fram. Prova att stänga av windows aero, brandvägg och antivirus, hjälper troligen inte, men värt ett försök.

http://i.imgur.com/Mpa3kfy.jpg

Här har du mina ramminnen i cpuid. Ser du något fel?