csgo 300+ fps men inte smooth

Permalänk

Prova

Tjena,

Vad har du för settings ? cl_cmdrate, fps_max, cl_updaterate, rate?

Inte för att problemet bara skulle bero på något av dessa, och inte för jag tror att du glömt dom, men bra att kolla med dig ändå utifall.

// Aura

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aurastream:

Tjena,

Vad har du för settings ? cl_cmdrate, fps_max, cl_updaterate, rate?

Inte för att problemet bara skulle bero på något av dessa, och inte för jag tror att du glömt dom, men bra att kolla med dig ändå utifall.

// Aura

Cl_cmdrate 128, Cl_updaterate 128. rate 128000 fps_max 999 eftersom om jag låser den 300 eller lägre så får jag ännu mer lagg.

Använder 128 eftersom jag alltid spelar faceit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Om du inte ser det, hur känner du det då? Är du kopplad till datorn på något sätt =)?

Skrivet av Friterad:

"känner det" så funkar det inte, om du nu inte som ovanstående skrev är kopplad till datorn

Jo, så kan det funka...

Jag spelar inte CS:GO själv, men har läst en hel del om varför det spelar roll med högre FPS än vad skärmen visar.

Grejen är att just denna spelmotorn är knuten till FPS för hur ofta den skickar uppdateringar till servern samt hur hög fördröjningen blir på mus-händelser t.ex.

Så sättet som du "känner" det på kan vara att du oftare vinner dueller en mot en eftersom din dator hinner skicka kommando snabbare än moståndarens.

Säg att du kör 300 FPS på en 60Hz-skärm (du ser bara 60FPS) och spelservern har en tick rate (hur ofta den hämtar status på just din spelklient och vad du har gjort för kommandon) på 128. Då kan den ta emot dina mus/tangentbordshändelser 128 gånger per sekund, även om du bara ser resultatet på 60 bilder per sekund.

Om du kör mot någon som har 60FPS så uppdateras allt ungefär hälften så ofta. Så om ni båda trycker på skjutknappen samtidigt, så finns det oftare chans att den som har högre uppdatering i bakgrunden, hinner få sitt kommando till servern först och därmed skjuter först.

Det är grundprincipen iaf, vet inte om något har ändrats där de senaste åren sedan jag läste på om det

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slap:

Långskott men det kan vara tangentbordet eller musen som orsakar det "upplevda lagget". Har du möjlighet att testa med annan hårdvara för att utesluta det?

EDIT: Om du kan ändra dpi/hz på musen så kan du även pröva för att se om du tycker att de ger dig någon skillnad. Jag kör själv med 400dpi/500hz och 7/10 i windows utan acceleration varken i spelet, windows eller i mjukvara för musen.

Jag tar och testar uppdatera drivrutiner till tangentbordet då så får vi se om det blir någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Det är en minnes profil som ser till att dina RAM klockas till det dem e tillverkade för. Känns ju dock som att du har en bottleneck någonstans eftersom du säger att du får drops.

Är din processor inställd på speedstep kanske? Stäng av C1E och allt annat som har med power saving att göra och kolla om det fixar det åt dig. Borde inte vara någon dealbreaker men man vet ju aldrig...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beejac:

Det är en minnes profil som ser till att dina RAM klockas till det dem e tillverkade för. Känns ju dock som att du har en bottleneck någonstans eftersom du säger att du får drops.

Är din processor inställd på speedstep kanske? Stäng av C1E och allt annat som har med power saving att göra och kolla om det fixar det åt dig. Borde inte vara någon dealbreaker men man vet ju aldrig...

Har testat med speedstep både av och på utan någon skillnad och har stängt av allt som har med power saving att göra. Blir så jäääkla frustrerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jo, så kan det funka...

Jag spelar inte CS:GO själv, men har läst en hel del om varför det spelar roll med högre FPS än vad skärmen visar.

Grejen är att just denna spelmotorn är knuten till FPS för hur ofta den skickar uppdateringar till servern samt hur hög fördröjningen blir på mus-händelser t.ex.

Så sättet som du "känner" det på kan vara att du oftare vinner dueller en mot en eftersom din dator hinner skicka kommando snabbare än moståndarens.

Säg att du kör 300 FPS på en 60Hz-skärm (du ser bara 60FPS) och spelservern har en tick rate (hur ofta den hämtar status på just din spelklient och vad du har gjort för kommandon) på 128. Då kan den ta emot dina mus/tangentbordshändelser 128 gånger per sekund, även om du bara ser resultatet på 60 bilder per sekund.

Om du kör mot någon som har 60FPS så uppdateras allt ungefär hälften så ofta. Så om ni båda trycker på skjutknappen samtidigt, så finns det oftare chans att den som har högre uppdatering i bakgrunden, hinner få sitt kommando till servern först och därmed skjuter först.

Det är grundprincipen iaf, vet inte om något har ändrats där de senaste åren sedan jag läste på om det

Då har det att göra med spelets motor och det är fortfarande ingenting man "känner" utan något man ser eller märker av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Då har det att göra med spelets motor och det är fortfarande ingenting man "känner" utan något man ser eller märker av.

Känner, märker, poängen var väl att det är skillnad, eller var det bara ordvalet som ni syftade på i era inlägg?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Känner, märker, poängen var väl att det är skillnad, eller var det bara ordvalet som ni syftade på i era inlägg?

Har väl att göra med att man inte lyckas förklara saken och istället säger att något bara är så för man "känner" det. Det du gjorde nu dock var ju att förklara vilket är bättre. Blir väldigt konstigt annars för den som läser, antog att det hade med stuttering eller screentearing att göra men tydligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Testa ta bort -threads 8, ur launch options.

Edit, ta även bort -high
Skickades från m.sweclockers.com

99987a"]
testat
[/quote]

Har du testat de jag skrev?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minthon:

Har du testat de jag skrev?

Ja Testade det men tyvärr ingen skillnad. Får såna jävla eftersläpningar vid snabba rörelser, annars funkar det hyffsat.

Permalänk
Medlem

Kan du inte visa oss med en video hur det ser ut? Fixa fram GeForce Experience igen och använd Shadow Play för att spela in, så får vi se vad som händer.

Permalänk
Avstängd

Det konstiga är också att om jag går ner i upplösning till 1024 eller 800x600 så kvarstår problemet.

Permalänk
Medlem

Har du kollat upp vad du du har för pollingrate på musen?
Har du möjlighet att testa med en annan mus?
Har du möjlighet att testa med en annan skärm?

Vore ju bra att kunna utesluta din kringutrustning innan man går vidare.
Vad använder du för OS?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av samots:

Har du kollat upp vad du du har för pollingrate på musen?
Har du möjlighet att testa med en annan mus?
Har du möjlighet att testa med en annan skärm?

Vore ju bra att kunna utesluta din kringutrustning innan man går vidare.
Vad använder du för OS?

1000hz på musen.
Kollat upp med annan mus men problemet kvarstår.
Annan skärm hmm, ska försöka få tag i en 144hz och testa med.
Använder windows 10.

Permalänk

Satt och läste lite i början av trånden. Så kan ha missat något men du skrev att du fick 60fps med v-syncen på? Borde du inte få 120fps eftersom du har en 120hz-skärm?

Permalänk
Medlem

Om ingen redan skrivit det:
Testa att köra memtest.
Hade liknande problem, var ena minnet.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Har du ett högt var-värde i net_graph?
Jag menar då var-värdet för din klients fps, så du inte förväxlar det med var-värdet för serverns fps.

Har du konstiga launchoptions? Såg tidigare att du använder -high och -threads. Använder du några fler?
Jag rekommenderar för övrigt att inte ställa varken prioritering eller antal trådar i launchoptions, det kan göra mer skada än nytta.

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Tack blackeagle

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

99987a"]
Tjenare, har ett problem i cs go. Jag ligger på 350+500 fps beroende på situationer vid cs go men det känns ändå inte riktigt som att det är så smooth som jag vill ha det. Känns laggigt, som att det blir lite släpningar vid snabba rörelser och sånt. Någon som vet vad problemet kan vara?

Specs: i7 4790k 4Ghz
Gtx 680 4gb
8GB ram
Msi gaming 5 moderbord.
[/quote]

Orkar inte läsa hela tråden så ställer frågan:

vad ligger client side VAR på ? bör pendla mellan 0.1-0.9. Över det så börjar det kännas "laggigt" för mig trots att frameraten ligger på 300+

Vanligtvis beror det på att någon form av flash är igång i bakgrunden. Stäng ned alla webbläsare, använder du chrome så döda backgroundprocessen (ligger i taskbaren)

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qhrizz:

Orkar inte läsa hela tråden så ställer frågan:

vad ligger client side VAR på ? bör pendla mellan 0.1-0.9. Över det så börjar det kännas "laggigt" för mig trots att frameraten ligger på 300+

Vanligtvis beror det på att någon form av flash är igång i bakgrunden. Stäng ned alla webbläsare, använder du chrome så döda backgroundprocessen (ligger i taskbaren)

Tjenare, den ligger för det mesta på 0,000 men kan gå upp till 3-8 ibland vid vissa situationer. Kanske behöver åka in å handla nya ramminnen imorgon eller vad tror ni lösningen kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Läste du inte? Pröva med båda av och på, samt av fast med fps limiter. Kör man med v-sync så finns inte problemet och den droppar ju aldrig i fps och man ser ingen skillnad i "smoothness" så att säga mellan v-sync (60fps) och v-sync av (250-300fps)

V-sync gör spelet ospelbart. Extrem input lag med det.

Vilken rank är du?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av 999987a:

Använder windows 10.

Var det "smooth" innan du uppgraderade till w10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minthon:

Var det "smooth" innan du uppgraderade till w10?

Det var samma då :/ uppgraderade just precis till w10 eftersom jag fick upp på windows update att det var möjligt

Permalänk
Medlem

Hade själv problem med flyter efter uppgradering till Windows 10 i cs go. Det som hjälpte för mig var att installera om spelet på ssd. Problemen för mig var microstutter trots hög fps. Vilket löste sig direkt efter ominstallationen.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 999987a:

Tjenare, den ligger för det mesta på 0,000 men kan gå upp till 3-8 ibland vid vissa situationer. Kanske behöver åka in å handla nya ramminnen imorgon eller vad tror ni lösningen kan vara?

0.000 tror jag blir svårt den kommer alltid ligga på något 0.1-9 värde. Menar du alltså att den spikar upp till 3-8, inte 0.3-0.8 ? Som sagt, testa gärna att stänga ned program i bakgrunden, ex flash i webbläsare X

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Hej.
Ja har haft liknande problem i någon vecka.

FPS max ligger på 300 och ja kommer aldrig under 280 vad jag sett. Släpper jag FPS max lös så har jag sätt över 800 ganska ofta.
Hade dock exakt samma problem. Det började hacka och vid små rörelser blev det konstigt. Problemet var musmattan/musen vilket ironiskt nog tog ganska lång tid att hitta. Problemet fanns nämligen bara på vissa delar av musmattan. Resultat var att det när ja snurrade runt hackade till vilket jag upplevde som suttering.
Min Logitech G502 fungerade dåligt med Logitechs egna hårda gaming musmatta.
Bytte denna och nu har jag absolut inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

V-sync gör spelet ospelbart. Extrem input lag med det.

Vilken rank är du?

Märker inte input lag när jag kör v-sync i CS

Permalänk
Avstängd

Btw, har ett till problem jag glömt skriva om. Jag får ofta frysslagg typ 0,5-1 sec. Kan det vara så att jag har gamla drivrutiner som ligger och spökar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 999987a:

Btw, har ett till problem jag glömt skriva om. Jag får ofta frysslagg typ 0,5-1 sec. Kan det vara så att jag har gamla drivrutiner som ligger och spökar?

Har du någon drop eller choke när det laggar för dig?