Tech & Mech techomeck.se

Permalänk
Medlem

Tech & Mech techomeck.se

Tjohej!

Då denna historia börjar bli för stor för tråden Det här med blocket.... tycker jag att vi håller oss på denna sida. Jag ska sammanfatta alla inlägg från föregående tråd så andra lätt kan komma med i sammanhanget. Håll tråden på en respektabel nivå för en ömsesidig trivsel bland sweclockers medlemmar.

Se inlägg 2 och vidare för historian och diskussioner.

För långt; läste inte:
En person på blocket vid namn "Adrian G" började annonsera. Kort därefter annonserade han samma datorer för sidan www.techomeck.se. Vi på sweclockers synade hans bluff och hade stor kritik mot sidan och personen visade sig senare heta Ahmad. Han klippte och klistrade med loggor lite som han ville, snodde bilder som inte alls representerade sina produkter och lite sådant.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

Nu mina vänner ska jag berätta om historien om rödluvan och vargen....

Skrivet av Deatlev:

Nu är den här "certifierade microsoft"-killen i farten igen. Snacka om vilseledande när bilden absolut inte syftar på produkten. http://www.blocket.se/ostergotland/Helt_NY_Speldator_Med_Foku...

Denna gång med en nylanserad sida. Tror starkt på bluffsida då den ska vara ny men redan har "Trygg E-Handel" certifieringen på sin sida. Sökte på Trygg-e-handels egna sida och där står ingenting om att detta företag/denna sida är certifierad. Som ett extra plus ska en liten pop-up synas om denna certifiering är äkta. Det är den inte.

Skrivet av Kilrah:

Läste "om oss". Svenskan var ju sådär, inte direkt förtroendeingivande.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Deatlev:

Definitivt! Denna kille har även uppgett sig vara 19 år och på bilderna på hans sida ser jag en fullvuxen mans armar.

Skrivet av Sibirius:
Skrivet av Deatlev:

Det där gav mig ett gott skratt. Ja, inte heter han "Adrian G" i alla fall!

Skrivet av breakman:

"Anmälde" sidan på Trygg E-handels sida...

Skrivet av Deatlev:

Jag gjorde detsamma!

Skrivet av Sisyfos:

Nemen ser man på, någon riktig nytta gjordes faktiskt i min lilla tråd
Kudos till er!

Skrivet av Broken-arrow:

Snabbt jobbat dessutom

Skrivet av Särskrivaren:

Deras svenska håller samma låga nivå som den användarna på exempelvis Sweclockers har, det är nästan så att deras svenska är bättre än den som används på detta forum...
Det kommer bli intressant när man ska jobba utomlands i några år och sen få gå på SFI för att lära sig "svenska" när man kommer tillbaka för att kunna förstå sitt eget modersmål...

Skrivet av Deatlev:

Svenskan som används av användare här på forumet har inget behov av att vara formellt eller tilltalande. Ett företag som driver en webbshop har ju ett ansvar och lite mer att leva upp till.

Skrivet av xpanterx:

@Särskrivaren: Andelen barn och icke etniska Svenskar har nog ökat här på Sweclockers, då följer stavningen efter.

Men det spelar ju inte så stor roll som sagt, för ett företag däremot ger det ett oproffsigt intryck med ett sånt språk, skrattade när jag läste på sidan ovan. "Vi tar varje beställning personligt", "kunden vänder sig till då allt annat känns för dyrt eller opassande" haha...

Skrivet av TheNoNa:

Skrattade du lika högt åt "Vi har påpekat för dem inte har ansökt eller genomfört någon certifiering och att de inte uppfyller kraven för att vara certifierad Trygg e-handlare samt att de genast ska ta bort logotypen från sin websida. " från tryggehandel.se's artikel länkad ovan? Det gjorde jag.

Skrivet av xpanterx:

@TheNoNa: "Vi har påpekat för dem inte har ansökt" ja det blev lite fel där! Inte lika kul men...

Skrivet av Deatlev:

@Grönahunden:

Bra fynd!

Edit: Såg nyss att Trygg E-Handel är borta från sidan. Istället har han klippt dit en bild på Posten hahaha. (techomeck.se)
Edit2: Han går även via nick "Ahmadoo" på tradera. http://www.tradera.com/item/120202/237137089/helt-ny-mycket-t...-

Skrivet av Broken-arrow:

Ja det är sjukt http://www.techomeck.se/#!om-oss/c1t44

Även skriver att en kunds namn också, trots datorn inte är byggd av dom. Flash på sidan är inget trevligt heller, sen att dom satt posten loggan bredvid Paypal och kör med blå färg är ännu mer sjukt. Sen brukar butiker även mindre seriösa aldrig handskas med custom vattenkylning (för mycket risk och dyrt i personalkostnad).

Finnt att du grävde upp vart bilderna kommer ifrån.
http://i.imgur.com/1tXTfs1.jpg

Skrivet av Grönahunden:

det var lite svårt få fram bilderna då det är flash :/ fick ta blockera bild i adblocker för att där ifrån få fram jpg länken för att sen spara och söka på google bilder.

ja mailade också den användare på overclock.net. skrev att det var en snubbe i Sverige som använder hans bilder.
han borde använda nån form av Vattenmärkning på bilder så dom inte kan bli stulna..

Skrivet av Sibirius:

Herregud den där techomeck killen alltså. Gick nyss in på sidan och la en dator i kundkorgen för att sedan gå till kassan och skriva in random siffror vid uppgifterna, valde sedan offlinebetlaning och så vips så verkade datorn vara beställd.

Jag undrar hur många datorer denna killen bygger i onödan när det är så här lätt att beställa en.

Skrivet av Xyborg:

Nu verkar Techomeks hemsida vara nertagen. Jag kommer inte in där längre.

Skrivet av Reyintaz:

Hah, vart tvungen o testa själv

Må jag vara kund 4? (Ordernr 10004)

Skrivet av Snövit:

Byte av DNS leverantör enligt Ahmad Gaib. Jag skulle tydligen få ett presentkort när allt var ordnat igen för att detta byte strulade till det med min "beställning"

Skrivet av Deatlev:

Provade göra en beställning jag också. Började snabbt garva ihjäl mig när han också klippt dit en SSL-logga (krypterings-metod) i varukorgen när man ska betala. Den här grabben alltså, klipper och klistrar loggor och certifieringar lite hur han själv vill. Kollade snabbt i webbläsaren om anslutningen var krypterad. Givetvis var den inte det.

Edit: Det visar sig att han använder en tredje-parts metod för att acceptera beställningar. Denna sida är dock säkrad.

Skrivet av Mieriola:

Man brukar ju säga att all PR är bra PR, gäller detta även i fallet med techomeck.se? Han har ju nästan garanterat fått ökad trafik, publicitet och tydligen också ökad orderingång (visserligen mestadels fake-köp, men men..) efter att sidan blev känd i denna tråden..

Skrivet av Snövit:

Nu är den parkerad hos Loopia. Stora förändringar på gång?

Skrivet av Grönahunden:

Nja det vet jag inte.. söker man på techomeck.se så kommer SweC upp som nummer 8 på första sidan,
tryggehandel.se kommer som nummer 5 och varje gång som man länkar till dessa sidor så klättrar det på listan
det är ju en form av Google optimeringar, Google gillar Forum med många läsare
lite som Computer stocklots (snubben nere i Thailand) om jag inte kommer ihåg helt fel så klättrade vi till andra/tredje plats innan sidan försvann.

https://www.tryggehandel.se/2015/07/tech-meck-www-techomeck-s...

jag fick svar från den det är ett GTX 660

Skrivet av Exiler:

Beställde en dator på hans namn och adress.. Han kommer nog snart förstå att det är en hel del personer som fuckar med honom.. 😂

Skrivet av Sibirius:

Hahaha!

Förresten när man mailar honom så svaras det från ¨Adrian Bertsson¨ och det är förövrigt en person som inte verkar existera. Så något lurt med det hela ä'r det ju

Här hade använder "Cometzzz" skrivit massor av bra propaganda för techomeck om jag minns rätt. Han hänvisade även till sidan. Detta gjorde att använder blev avstängd från sweclockers. Detta må ha varit Ahmad själv som tittade in för att för en gångs skull komma med lite positiva kommentarer. Han skrev också om att någon Adrian Bertsson jobbade på techomeck. En sökning av sweclockers högst talangfulla medlemmar visar att denna person inte existerar ... överhuvudtaget ... i Sverige.

Skrivet av Cometzzz:

***bort/moderator***

Skrivet av Sibirius:

Seems legit. Hur kommer det sig att denna Ahmad inte står som innehavare av företaget på Ratsit? Hur kommer det sig att någon person som heter Adrian berttson inte existerar överhuvudtaget?

Skrivet av Tumnus:

En person som inte är registrerad i Sverige? Mhmmm eller hur... Ett icke aktivt konto som helt plötsligt kommer in och försvarar uppenbara lurendrejare och påstår saker som uppenbarligen inte är sant? Det är ju verkligen "legit".

Skrivet av Deatlev:

Att skriva att vi sprider falska rykten är lika motsägelsefullt som att sprida godartade rykten. Vi har flera anledningar som hänvisar till att det är en lurendrejare bakom sidan. Låt mig lista dem:

1. Personen klippte dit en "Trygg E-handel" logga trots att den inte var äkta. Resultatet är att denna sida blev listad under bluffbutiker hos tryggehandel.se. Han klipper sedan ut denna och sätter dit en Posten-logga istället.
2. I den urpsrungliga annonsen listas personen som "Adrian G" samt att han bor i Norrköping. En ratsit sökning ger en 19-årig i Norrköping men med namnet "Ahmad Abdulwahab Gaib".
3. Han kallar sig för microsoft-certifierad vilket varken har grund eller bevis.
4. Han hänvisar i en annons endast till sig själv. Han lägger sedan upp en annan annons där han har en nylanserad sida (techomeck.se). Där står det plötsligt att han har personal.
5. En ny person "Adrian Bertsson" dyker upp. Finns ingen person i hela Sverige som har detta namn. (källor: hitta.se, eniro.se, ratsit.se, google-sökning gav ej resultat).
6. Denna Ahmad finner sig även på tradera via nicket "ahmadoo" och marknadsför sidan.
7. Svenskan representerar inte enligt företagsnormer en tillförlitlig sida. Seriösa handlare/företag spenderar tid på att få det ordentligt gjort.
8. Det finns ej någon kontakt-info på sidan. Ett väldigt typiskt stildrag för bluffmakare. Detta är även en anledning till varför den inte får inneha Trygg E-Handel loggan.
9. Bilderna på sidan är stulna från andra användare på andra forum.

Till sist har vi även den största anledningen enligt mig!
10. Det står ej villkor, rättigheter eller metoder. Detta ska finnas tillgängligt för kunder enligt svensk lag för att bedriva e-handel. (Källa Lag 2002:562 om elektronisk handel)

Skrivet av compaq älskaren:

Jaha, nu är Cometzzz AVSTÄNGD. Tror det finns en jävla bra orsak till det.

Skrivet av screamin-daemon:

*Tråd rensad*

Tagit bort vilseledande inlägg/marknadsföring i enlighet med §9/10.2.
/moderator

Skrivet av Lifooz:

Såg aldrig eran trevliga pratstund med Cometzz grabbar. Men det verkar som att han inte var vassaste strået i stacken, då Screamin Daemon gjorde sin grej och stängde ner honom.
/Lifooz

Skrivet av Tumnus:

Han skrev skitsnack om att han haft kontakt med dessa personer och fått allt han velat ha plus en massa extrasaker. Han påstod även att vi spred rykten för att snacka skit om företaget.. Ett ganska vanligt försök att sprida felaktig marknadsföring från någon som är insyltad i det hela.. antagligen den som försöker lura folk eller helt enkelt känner den/dem som gör det.

Skrivet av Lifooz:

Hahah, jovars, en massa extrasaker. Om han hade läst på lite så hade han vetat att vinstmarginalen på elektronik är så liten att det liknar ett skämt. Då har man fan inte råd att ge "extrasaker" åt random-personer som handlar av en.

Ah well, då är jag updated på vad det var för troll som var i farten. Inget att bry sig om, sådant folk gallrar automatiskt bort sig själva från ett så pass hårdregulerat forum som Sweclockers. Frågan är ju om han ens kunnat komma undan på Flashback.

Då glömmer vi honom nu, men tillägnar honom ändå en fin låt, med han själv i huvudrollen.

https://www.youtube.com/watch?v=NZQQdlPoz5g
/Lifooz

Skrivet av Broken-arrow:

Angående numer ett, han även skrev paypal med blå stil, så det såg ut att höra ihop med postloggan.

Skrivet av Grönahunden:

OK nu faller Yxan det får bära eller brista. är det verkligen Ahmad´s bilder bara att han skrivit 2015 istället för 2012 så är det bra märkligt varför ljuga en vit lögn om det är ens egna bilder.. jag anklagar inte heller att han stulit utan frågar hur det blev med 3års mellanskillnad

så tänkte skriva ner hela min mail historik med Ahmed (anledningen varför jag inte gjort det innan var att andra gånger ja gjort det så har ja fått indikationer på att annonsören har hittat Sweclockers tråden och då slutat svara på mina mail.) alla hans svar kommer vara understrukna

okej bra kan du maila över Microsoft certifikatet ?

så till nästa fråga om "om oss sidan" det finns tre bilder dom som var 2 kunders datorer & en kompis.
är du medveten om att dom bilderna som ska vara från 2015 så är Youtube klippet från 2012 ?

"karls bygge" denna bild hittar jag på
http://techreport.com/review/23624/how-to-build-a-pc-the-tech...
&
http://www.daskeyboard.com/blog/should-you-build-or-buy-your-...

kan också hitta hela guiden på Youtube spola fram till 35:19
https://www.youtube.com/watch?v=ea_bs5G1yYU

"Eriks bygge" om det är du som har användarkonto "PathOfTheRighteousMan" så borde du fått ett meddelande i din inkorg, svara gärna. även denna är från 18 april 2012.
http://www.overclock.net/t/912437/how-to-photograph-your-rig/...

"Omars bygge" bläddra fram till sidan 11
http://www.pcworld.com/article/2041645/pcs-strut-their-e3-stu...

Har alla dessa stora sidor som pcworld, daskeyboard, techreport använt dina bilder ?

Skrivet av pre-dator:

Vad heter firman? Hittar inget. De skriver ju rakt ut att de jobbar svart, för att det blir billigare för kunden

Detta stod på deras sida.

Citat:

Är ni ett företag eller privat, behöver man vara skeptisk?

För tillfället är vi två privatpersoner som driver denna verksamhet. Varför vi valt att marknadsföra oss som privatpersoner istället för ett företag grundar sig i att vi då kan erbjuda er billigare priser. Då utgifterna ökar markant när man f-skattar sig som småföretagare, en ökning som många andra annars brukar lösa genom att höja priserna.

Skrivet av Reyintaz:

Kan det inte räknas som hobbyverksamhet på något vänster? Dock är jag ju övertygad av att allt är en bluff, men det blev väl en sakfråga

Skrivet av Grönahunden:

får se om jag får ett långt argt mail tillbaka, det är ju inte så allvarligt att ta bilder på nätet. högst en form av Copyright brott. men att sen hävda att man sen själv har byggt dom åt kunder. och ha det på sin hemsida...

om nu det inte visar sig att Ahmed bor på Irland. och det verkligen är hans bild fast den är från 2012.

Skrivet av Deatlev:

Det är solklart plagiat från hans sida. Det är olagligt (lag 1960:729).

Skrivet av Grönahunden:

ja fick svar från Ahmed

plus en fin bild problemet är att han använt printscreen när det längst upp finns ett val "Authorize A Viewer"
alla andra av Ahmed´s bilder har ju varit lånade så varför inte denna också?
http://forumbilder.se/EBV80/certiproof.PNG?width=150

företagets som använts heter certiport (säger inte mig nånting)
http://www.certiport.com/PORTAL/desktopdefault.aspx?tabid=1&r...

Skrivet av Broken-arrow:

Är rätt liten bild. Ser inte så bra, så jag kan avgöra äktheten.

Skrivet av pre-dator:

För hobbyverksamhet ska det inte finnas ett vinstintresse. Du får dock tjäna lite på det, även om det inte finns någon exakt gräns utsatt sägs det att skatteverket börjar ifrågasätta om du tjänar över 30k på ett år. Men är det tänkt som en verksamhet med regelbunden försäljning, som verkar vara fallet här, ska man skatta från första kronan.

Skrivet av Sibirius:

Han verkar ha lagt upp det på hemsidan nu också: http://www.techomeck.se/#!certifieringar/cxuk det ser dock inte alls likt ut det som han verkade skicka via mail

Skrivet av Grönahunden:

bra att han har bokmärkt "online image editor" inte helt säker på hur förtroendegivande det blir

http://i.imgur.com/QAaFRzF.png?1

Skrivet av Broken-arrow:

Det lustiga är att han skaffa ena licensen 2014. Sen känns detta inte som bevis heller, utan ska han visa detta är äkta, borde han länka till oberoende part.

Skrivet av mir0:

vilken grab han fuskar på league of legends då han har bokmärkt L# league sharp och även har han laddat ner L#

Skrivet av Jonssown:

Om han vill så finns det alternativ att spara en "Skrivarvänlig" kopia. Jag har själv flertalet certifieringar via MTA (Microsoft Technology Associate), så jag kan säga att det ser legitimt ut, men photoshop eller liknande är inte svårt. Be honom skicka en kopia som PDF eller PNG/JPG annars.

I övrigt så tycker jag inte att dessa certifieringar har så stor betydelse för kunskap angående dator hårdvara, dessa är mer inriktade på mjukvara, OS, servermiljöer och så vidare.

Skrivet av Mieriola:

Kul story att följa (dags för egen tråd snart?), så jag bidrar här med nästa vända i händelsutvecklingen.
Jag vet inte om jag hittat rätt, men denna på länken tror jag att man skall kunna verifiera äktheten hos certifikaten: https://www.certiport.com/Portal/Pages/CredentialVerification...

Hittar inget "Credential Identification Code" från certifikatet han lagt upp som jag kan kontrollera, vilket tydligen skall finnas..

Skrivet av Grönahunden:

fast hela Ahmed´s sida är baserad på "lånade" bilder inte nånting från kund datorer till framsidan är ju hans eget.
ska den enda bild som är äkta vara ett certifikat som dessutom på sidan ser ut som hej kom och hjälp mig ?
är man Microsoft certifierad så klarar man väl av att ha en bild som går att verifiera.

Edit.. och uppdatering

jag är inte helt insatt i lagen men så mycket vet jag att helt fritt får man inte använda andras bilder och påstå att det är en egna.
Om det inte står (Copyright) i bilden så ska man fråga ägaren om man kan låna bilden mot att man uppger källan..
vilka regler gäller om det står "C" fast man inte hittar något på http://www.prv.se

Skrivet av Tumnus:

Samtidigt som han tror sig att han får ned priserna för att han är privatperson. Faktiskt så är det raka motsatsen. Som privatperson så läggs även moms på själva priset vilket gör att privatpersoner måste betala mer än säg företag. Uppenbarligen har denna "certifierade" person inte en aning vad han uttalar sig om.

Skrivet av pre-dator:

Varför tror du det är så attraktivt att sälja saker svart om det inte skulle löna sig? Visst får du tillbaka ingående moms som företag, men du måste även betala in utgående momsen på det du säljer. Och när du ska ta ut pengar ur firman och köpa något privat får du ut knappt hälften efter skatt.

Hade du köpt prylar för 5000 och sålt för 6000 kr hade du privat tjänat en tusenlapp (självklart). Gör du samma affär på firman och tar ut pengarna i lön har du kvar knappt 400 kr.

Skrivet av Reyintaz:

Kolla om han tar emot besök till sitt företag! Bor i närheten av hans adress.

Skrivet av Grönahunden:

ahmed har inget företag hans ide var att göra jobbet svart. hans certifikat har han troligen fått genom sin gymnasieutbildning.

ja är nu en kändis.. undrar vilka falska rykten som jag har spridit ?
dom lånade bilderna, ? nix dom är lånade utan ägarens tillstånd.
Mail ? ja vadå är det inte tillåtet att lägga ut Mail i en forumtråd..

strutar jag högaktningsfullt i

Ahmed kan ju inte ta en diskussion. han har mitt användarnamn och ett Gmailkonto där jag heter johanandersson som jag bara använder för blocket annonser.

han tycker också det är helt ok att låna bilder utan ägarens tillstånd och lägga ut som att det är han som äger dom..
ja har ingen respekt för såna personer skiter fullkomligt i vad han skriver.

IP-adresser ja va bra då vet han att jag har comhem som leverantör och bor i Stockholm (intresseklubben antecknar)

Skrivet av Tumnus:

Självfallet sker det "svart". Däremot att påstå att någon tjänar mer på att sälja privat än via sitt företag håller inte.. Det finns inga "fulknep" att ta till som privatperson. Var ska killen fått tag i prylar för 5000 och sålt för 6000? Menar han att arbetet ska vara värt 1000:- då eller?

Har ytterst liten respekt för personer som ljuger från dag ett. Att jag ens skulle tänka tanken att köpa från dessa finns inte heller på denna jord. Vet att liknande certifikat delades ut efter att man tagit en gymnasiekurs på det kommunala gymnasiet jag gick på. Det håller ungefär lika värde som datorkörkortet man fick i lågstadiet.

Skrivet av Grönahunden:

Nä nu jävlar! har Ahmed inte ens kunnat fota av sin egen dator eller har han "lånat" den här bilden också ?
Ahmed jag vet inte om du läser den här tråden men är det verkligen du som är användaren Slvr ?

https://pcpartpicker.com/b/PFf8TW
https://cdn.pcpartpicker.com/static/forever/images/userbuild/149209.afefe328c87887f2f567910c481c4ab5.b2acb006b087b104803129287eaa324d.1600.jpg

Skrivet av Deatlev:

Bra fynd! Helt otroligt vad denna person snor bilder lite hur han vill. Lag 1960:729 någon?

Skrivet av Broken-arrow:

Snygg tapet #Ahmed lär inte lura så många efter den massiva rapporteringen från oss (om kunderna kan googla alltså).

Skrivet av Grönahunden:

har en känsla att Slvr bor i USA/ Kanada.. aja han har fått en länk till blocket annonsen
ja reagerade mest på att Ahmed hade skrivit Chassi: BitFenix Comrade. när det är ett Zalman chassi.

sen med tanke på Ahmed´s tidigare lättja att inte orka fota sina egna datorer så blev det ett test med Google bildsök denna fantastiska funktion som gör att man på några sekunder kan se varifrån bilden har sitt ursprung

du menar väl så här ? #AhmadGaib #AdrianG

Skrivet av Deatlev:

Han har ju också sick editing skillz på alla sina foton. Grått-svart-vitt filter med lite mönster. Liknar något jag hade sytt ihop i femman på tvång av läraren.

Skrivet av Snövit:
Skrivet av Tumnus:

Hahah patetiskt. Sidan är skräp och personer snor bilder och annat från andra sidor. Skämma ut sig kan han ju allt.. Sedan att hota att de är IP och annat känsligt (som vadå?) är ju bara barnsligt. Proxyserver säger jag bara..

Skrivet av Grönahunden:

jo ja vet.. fast vad har han mitt användarnamn och en Gmail address. ja är väl ett hot mot hans verksamhet då jag hittar hans bilder nu när han inte orkar lägga upp egna

Skrivet av Tumnus:

Det är ju bra att få Sweclockers emot sig... Har ju lyckats tidigare...

Skrivet av Grönahunden:

vadå typ med Jocke från PC-Enter
eller Leif från Thailand det är ju riktiga klassiker.. jag är stolt att jag är med och skapar en bit historia.

Skrivet av Broken-arrow:

Jag tar två 980 lätt

Hahaha, lycka till att ha sidan uppe något längre, en annan bluffmakare försökte ju. Tog inte mer än någon vecka så var sidan borta #sweclockers_power !!!

Gillar denna inklippning, andra seriösa sidor sätter inte logga och ett namn under på detta vis (ser ju ut att höra ihop). Desutom inte klickbart och i låg upplösning.
http://i.imgur.com/OtP5lzh.jpg

Skrivet av Grönahunden:

vad jag förstått så kan man Copyright skydda en logga till det företag som man har..
Kan Ahmed jävlas så kan jag också eftersom det inte finns något företag och vad jag sett ingen registrering på PRV.se så borde det vara fritt fram använda loggan.
http://i.imgur.com/JrsXD5D.png?1

Leif från Thailand & Computerstocklots är samma. Sweclockers tråden klättrade ju upp på första sidan. glöm nu inte att skriva techomeck.se lite då och då så klättrar väl snart denna tråden också upp på första sidan

Skrivet av Deatlev:

Haha...

Det där ser bara oprofessionellt ut. Bedriver man en ärlig verksamhet har man inget behov av att försvara sig. Tänk er om någon t.ex hoppade på inet? Inte fan hade dem lagt upp info på deras sida för att försvara sig och peka ut folk som en liten fem-åring på dagis.

Skrivet av Grönahunden:

ja har sett det där förut brukar vara Scam/lurendrejeri sidor. har man det tänket så har man inget sinne för "kundbemötande" om nån börjar kritisera då är det bäst attackera.
Ahmad har ju nu inte så mycket livserfarenhet M$ licensen gör man första året så det är hela ett år kvar innan gymnasiet är slut.

en positiv grej kan vara att han lär ju tänka till både en & två gånger innan han använder "lånade" bilder igen

Skrivet av Deatlev:

HAH, techomeck i farten igen med stulna bilder och lurendrejeri, bluff och allmänt oärliga. För övrigt är det skitdelar med ökände bulldozer.

Annonsen:
http://www.blocket.se/ostergotland/Helt_NY_Speldator_Med_Foku...
http://i.imgur.com/bFwoaE2.png

Observera bilden

Hittat på pcpartpicker.com
https://pcpartpicker.com/b/nJd6Mp
https://cdn.pcpartpicker.com/static/forever/images/userbuild/149402.caf07d886d58ed352aaeafdd4f0f1577.23ac98fa4dbf98b2084ed1b703f5eec5.1600.jpg

Skrivet av Grönahunden:

anmäld till blocket och mailat "armpit"
så enkelt det blir att anmäla Achmed när det ända man behöver göra är ta ctrl+C ctrl+V och lägga till länken till originalet.
"Denna annonsör använder oftast stulna bilder. datorn på bild överensstämmer inte med dom specifikationer som finns"

Skrivet av Sibirius:

Datorerna på bilderna stämmer ju inte överrens med det man köper överhuvudtaget, får man verkligen göra så?

Skrivet av MinscS2:

Haha, MSI-kortet på den bilden är verkligen inget R7 250.

Haha, wow. Jag har bara en sak och säga: Patetiskt!

Skrivet av Deatlev:

Jag kom nyss underfund med att han mycket säkerligen stör sig på att du stavar hans namn fel (som nämnt på hans sida) så jag tycker vi i fortsättningen kan hänvisa till Achmed.

Denna annons har också en stulen bild från en annan annonssida (dock borttagen? Ser bara indexerade sidan)
http://www.blocket.se/ostergotland/Helt_Ny_Grym_Speldator_Til...
Asrock moderkort på bilden, Asus moderkort i annonsen. Checks out... fast nä.
http://i.imgur.com/iEgvMxT.png

Mycket riktigt, väldigt patetiskt. Att där även skriva att vi inte har giltiga källor är ju med all ära lögn.

Som säljare får man inte ljuga om sina saker, det kan leda till åtal. Dock tror jag att bilden snarare hamnar under upphovsrättskränkning.

Skrivet av Tumnus:

Har sänt iväg ett email till blocket och till Achmed från "Techomeck" angående hans stöld av copyrightskyddat material och hans försök till lurendrejeri. Förhoppningsvis kommer jag upp på hans hemsida också. E-famous baby ohh yeah!

Om man nämner det i Annonsen så varför inte? En slumpmässigt vald bild har sällan någon funktion men är inte direkt omoraliskt så länge man inte försöker påstå att DET ÄR DEN varan man säljer.

Kan ju ha och göra med att det är ett GTX 770 och inte ett R7 250..

Här har du ett R7 250 från MSI.

http://www.avadirect.com/images/items/VCX-MSI-R72502GD3OC.jpg

Skrivet av Grönahunden:

annonsen är nu borttagen.. alla annonser från Achmed ska det nog göras print-screen på så dom kan sparas till eftervärlden..

Skrivet av Tumnus:

Fick svar från honom just nu..

"Du kanske ska ta en titt på andra annonser innan du klandrar. Alla av great tech, it sale & webhallen osv använder inte egna bilder utan studobilder.

Men eftersom man inte får ladda upp sådan på blocket som privat har man inte många val innan man har egna.
Google Image search, inget nytt direkt"

Kan ju säga att han ljuger ganska friskt.

Skrivet av Tumnus:

Fick ett nytt email där han påstår att han har datorer att bygga och därför inte har tid att "slösa" tid på mig. Blev nästan ledsen...

Skrivet av Grönahunden:

med tanke på att att det är en privatperson och inget företag "thought luck suck it up"
han tar inte studiobilder utan andra användares bilder och påstår att det är hans egna det är stor skillnad.
använder han studiobilder så ska det stå det i annonsen. använder Achmed andra användares bilder så ska det stå källan+ att det ska frågas innan om man får använda bilden.

ja har en känsla att han använder samma specifikationer i annonserna och bara ändrar på chassit.. vad många chassin/datorer Achmed måste ha hemma.

Skrivet av Tumnus:

Tror nog att jag har fler datorer hemma hos föräldrarna än han har i hela sitt "lager".

Skrivet av Deatlev:

*harklar mig* Enligt Blockets Användarvillkor står bland annat följande, och jag citerar

Med andra ord kan han mycket lätt bli jagad av blocket för att han har brutit mot dessa. Nedanstående svar från en av dessa personer som innehar originalbild kan användas som bevis. Annonsen som har tagits bort finns på bild i denna tråd, så det är inget problem.
Edit: Och även det han svarade med ovan kan även det användas som bevis. Detta är någon han själv skrev så nu sitter han i klistret.

Mycket bra.

Skrivet av Exiler:

Detta står i köplagen:

"Vid ett privatköp är utgångspunkten att det som du och säljaren har avtalat om, är det som gäller.

Varan kan ändå anses felaktig om:
> varan inte är som säljaren har sagt"

Notera sista meningen.
Att Achmed skriver fel specs för bilder han lägger upp, är inte tillåtet enligt svensk lag.

Skrivet av Grönahunden:

fel specs blir det ju först om Achmed verkligen har några datorer och bilden inte överensstämmer.
nu är det mest lånade bilder från användare som inte har en aning vad deras bilder används för,

än så länge har jag inte sett många egentagna bilder och ser jag några så ska det helst stå mobilnumret på en postit lapp i annat fall söker jag direkt efter liknande bilder kollar om det är något som Achmed har lånat.

Skrivet av Christley:

4gb grafikkort på bilden, 2gb i bygget
750w g2 evga nätagg på bilden, 500w cooler master i bygget
Xgb samsung ssd på bilden, 120gb kingston i bygget (som troligen är ssdnow vilket aldrig uppnår 450mb/450mb read/write)
Xtb mekanisk hårddisk på bilden, ingen i bygget
z97 asrock på bilden, h81 asus i bygget
troligen en i5 4690k eller i7 4790k på bilden, i3 4370 i bygget

det enda som stämmer med bilden är caset. och glöm inte den otroliga rean på hela 200kr.

Skrivet av fufuheo:

Sweclockers är nu borta från Tech och mecks FAQ...

Skrivet av Grönahunden:

Awww ja som hade drömmar på att bli en Kändis, känner mig lite tom inombords som att en del av mig är borta..

Skrivet av compaq älskaren:

Här kommer en annan blocket annons av Tech&Meck
http://i.imgur.com/Dd7mk1g.jpg

Skrivet av compaq älskaren:
Skrivet av ArcticFire:

Ja du, ATX-moderkort i ett chassi som endast stöder mITX.

Skrivet av Grönahunden:

snyggt den hade ja missat

Skrivet av Deatlev:

Och än en gång är bilden tagen från någon annan
http://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/Graphite_380T/4.ht...

Det är ju också lite svårt att få plats med ett ATX-moderkort i ett ITX chassi

Skrivet av Grönahunden:

äh! småsaker det är ju två stycken Microsoft Certifierade personer, allt går om man bara vill.

"Just nu är vi två personer, jag och Adrian. kort och gott sköter jag bygget och han marknadsföringen"
så det är Adrian som lånar alla bilder på olika sidor & sköter Blocket annonseringen ?

yep nytt 1155 moderkort
http://www.blocket.se/ostergotland/SNABB_SPELDATOR_i7_a_SSD_1...

Processor: Intel(R) Core(TM) i7-2600 Sandy Bridge 3,40 (3,80) GHz 4-Core 8 Threads går som 8-kärnig

Skrivet av Tumnus:

Har en gammal dator med LGA775 moderkort och en i5 650 liggandes här. Har även delar till en dator med C2D liggandes som fungerar perfekt. Har även en lövblås i form av ett HD4850 och ett Sparkle GTX 260 liggandes till ingen nytta. Kan nog lätt sätta ihop tre datorer med de delar jag har hemma och det är utöver min dator (signaturen) och brorsans som jag har satt ihop och farsans laptop. Man samlar på sig en hel del komponenter genom åren... Kanske ska göra en artikel i form med titlen "TekochSmeck presenterar... Superspeldatorer för billig peng (10.000:-)" Och sedan slänga in min C2D med typ GTX 260.

Nu säger ju "Achmed" inte att det är datorn på bilden så något lagbrott (förutom Copyrightbrott då..) har han antagligen inte gjort sig skyldig till. Däremot är jag inget annat än på sin höjd en hobbyjurist med typ 10 min utbildning (slösurf) bakom mig. Det är om man inte räknar med den tid man studerat skollagen och diverse lagar som handlar om utbildning och skola under sin lärarutbildning.

Join the club. Grät nästan en tår när Achmed menade att han inte hade tid med mig...

Problemet är att den "Adrian" inte finns registrerad i Sverige.

Okunniga. Betalar lätt extra för att veta att ingen klåpare har varit och pillat i datorn och dessutom ha kvar garantin.

Skrivet av Lalle-:

Likt alla seriösa datorbutiker kan Tech & Meck inte bara sälja datorer, det går åt gaming-tillbehör också!
Detta "tillbehör" blir ditt för endast 1895kr!
http://www.blocket.se/ostergotland/Nytt_Lackert_Pistol_kit__Revolver__Fri_Frakt_61759157.htm

Skrivet av xpanterx:

@Grönahunden: Du blir nog snart poppis hos inte bara Achmed utan Mohammed också ska du se ;).

P.s. Man måste ju älska din sign haha

Skrivet av Jonny Myran:

Och vips så var Achmeds senaste blocketannons borttagen Det kostar att vara oärlig.

Skrivet av Snövit:

Nu har visst Tech&Meck med grabbar advancerat till Twitter med
https://twitter.com/Tech_Meck

Skrivet av daempull:

De där MS certen får man ta på Realgymnasiet i Norrköping, det står även på certen "Administered by : Realgymnasiet".

Så om han inte har hoppat så kommer han kanske även ta "År 3: Security Fundamentals" innan han går ut.

Eller som han själv uttrycker det :

"Det kan nämnas att dessa certifieringar tar både tid och pengar att få, det vill säga att det är ingen barnlek direkt. "

Skrivet av ArcticFire:

Ser jag dåligt eller är det:
2 tangentbord
1 moderkort
2 APU
1 SSD (SSDNow...)
1 USB-minne
1 mus
1 musmatta
1 chassi

Inget nätagg ens.

Han har lärt sig att visa att bilden är äkta åtminstone via den handskrivna lappen

Skrivet av Deatlev:

Dog lite inuti när bakgrundsbilden till hans twitter är stulen den med :,)... och man får inte glömma den lågupplösta profilbilden.

Original hittas här:
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=280456&viewmode=a...

Skrivet av Snövit:

Nja, Någonting är ju faktiskt beställt från MaxFPS.se så alla är nog inte tomlådor
Troligen är det E-BLUE Polygon som han beställt därifrån. (99kr) Det ligger inte uppe på hans sida än, så man kan ju undra vilket "datorpaket" han ska trycka in det i? De mesta mus/tangentborden är ju från CM som han använder.

Skrivet av Tumnus:

Tid? Absolut pengar? Inte alls eftersom han inte betalar dessa själv utan staten gör det med en del av hans föräldrars skattepengar. Och en barnlek brukar dessa sorters grundläggande "certifieringar" vara om man faktiskt behärskar grundläggande kunskaper. Har själv ett par liknande certifieringar som jag lallade till mig när jag gick i gymnasiet.

Måste ju säga att det inte är några högklassiga saker han beställt direkt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8231703/2015-07-28 (Inte samma moderkort men det kostar ungefär lika mycket).

Skrivet av MinscS2:

Sen lär han väl bygga ihop det själv och sälja det till någon stackare för det dubbla...

Skrivet av Tumnus:

Exakt. Antagligen utan PSU.

Skrivet av iCannot:

Tech & Mecka är sanna poeter:

"[...]ett dåligt rykte väger upp lika myckt som 10 andra bra."

ETT DÅLIGT RYKTE VÄGER UPP LIKA MYCKT SOM 10 ANDRA BRA

http://i.imgur.com/y1NxZI8.jpg?1

Skrivet av Sybre:

Skickade ett mail där jag utvgav mig för att vara en potentiell köpare. men var orolig pga denna tråd.

Fick följande som svar: (ÅÄÖ samt R saknas? använde Dispostable.com som maillåda.)

Hej ka Perw!

Man ska inte tro pallt man ser och h, som du mker finns det mycket svartsjuka mskor d ute
som ute efter att bara att sprida falsk information samt vilseleda folk f egna intressen eller liknade.
Detta gler inte enbart oss, utan i princip har alla butiker utsatts f falska rykten. en de mest
kd ssom Webbhallen, Inet, Komplett och svidare...

Detta vt officiella svar till det du frar om:

"Angnde informationen pSweclosker's-forumet stmer knappt not av det som st, mga av de som skriver har varken varit kunder eller i kontakt med oss. I enlighet med v kassa-katalog kan vi en spa att mga oseria bestlningar kommer ifr "folk" pSweclocker-forumet, sta inte det som skrivs d f serit! Ta gna "Grahunden" som ett exempel, en person som verkar tycka och tka mycket om oss men som varken sjv vet vad Certiport f not eller kan stava rt till arens namn, trots att det enbart best av fem bokster. Men eftersom vi respekterar personlig integritet enligt va bestmelser och villkor vill vi inte gin pvilka dessa , trots att vi har IP-adresser och annan kslig personlig information om dem. Slutligen med all respekt och a i behl till grabbarna pSweclockers vnar vi er att kontakta oss innan ni slger er ptangentbordet och skriver en massa andra rykten om oss. Vilseledande rykten och annat pitt som saknar be giltiga klor och bevis!"

Varf skulle vi erbjuda spbar frakt och Paypal karskydd som kan sta ditt oss om vi vore som de pt "oseria"?
Har du andra fror eller funderingar du sjvklart vkommen att stla dem, uter det ha en fortsatt trevlig dag!

Aldrig hört några "falska rykten" om webhallen/inet/komplett.

Skrivet av Grönahunden:

kan tycka det är otroligt att dom är listade som "företag" på blocket när dom själva skriver att det är 2 privatpersoner, krävs det inte ett Org nummer för att hamna i den kategorin ?

På vilket sätt vet ja inte vad en Microsoft certifiering är för något ? att den är som ett datorkörkort och mest kollar att man kan servrar/nätverk eller att man sätter ATX moderkort i ITX chassin ? lånar bilder från andra forum. ljuger om vilka datorer man har byggt. dom tre byggen där Fotona inte höll måttet varför inte visa upp dom ?

att ja skriver Ahmad, Ahmed, Achmed är alltså ett stort problem? ja kan skriva Adrijan också ?

jag har det som ett nöje att hitta svagheter i en blocket annons ex: ATX moderkort i ITX chassin eller lånade bilder och sen få den andra att uttryckligen skriva att dom gjort något som dom uppenbarligen inte gjort eller inte kan göra..

sorry Achmed men du gick i fällan jag hittade dom delar där din hemsida inte håller tätt. tycker du fortfarande att det är ok låna bilder så får du jätte gärna länka till den del av lagen som säger att du får låna vad du vill hur som helst, i annat fall kommer vi på sweclockers att söka efter dom bilder som du lägger ut där det inte finns en lapp där det står "techomeck" och där det finns en chans att det är forumbilder och inte pressbilder.

Upphovsrättslagen gäller fullt ut på Internet. Det innebär att man inte får ta en annans bild och använda den för egen publicering, då bryter man mot lagen.

(KAY)OBA kniven borde det inte finnas ett lite bättre sätt att försöka dölja vad det är man säljer än att sudda ut tre bokstäver i en logga ?

på vilket sätt kan ni erbjuda garanti att datorn håller om det är privatpersoner som man handlar med. hur blir det med kvitto ? ja antar att ni tar betalt för jobbet = då ska det vara 1års garanti från er sida.

varför kan du inte skriva ÅÄÖ R ? är det fel på tangentbordet eller engelskt ?

  • till den stund ja ser er använda egna bilder

så kommer jag printscreena alla dina annonser. dom pressbilder som du använder nu, visar ju inte att du ens har en dator till försäljning det är ju bara ett exempel på hur datorn kan se ut.

  • att du har ett Organisationsnummer

  • vad heter Aktiebolaget / enskilda firman ?

hela grejen luktar Computerstocklots hemsidan med Leif som sålde dator delar från Thailand.
leif hade ingen firma och blev lika sur som du när SweC påpekade att det var nånting som inte stod rätt till.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1296810-ar-computerstoc...

för att få en uppfattning om vad som saknas på techomeck kan man ju titta på en konkurrent
http://www.itsale.se/omoss/forsaljningsvillkor/

bland annat detta

  • Ångerrätt ? 14 dagar var det eller

  • Garanti och reklamationsrätt (inte vad tillverkarna ger utan ni som "företag")

  • Tvist ?

  • Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

  • transportskada ? vad göra

  • Förinstallerat operativsystem är det 30 dagar eller full licens ?

Företagsinformation:
Org.nummer: xxxxxx-xxxx
Bolagsform: Aktiebolag

Skrivet av Snövit:

https://twitter.com/Tech_Meck
Nu har han fått en ny leverans med delar

Riktigt fina kvalité aggregat!
Kan det vara LC-POWER 420W måntro?

Skrivet av Sybre:

@Snövit: Kina nätagg? Kina SSD? Kina trådlös dongalongadingdong?
Det enda som är bra är ju fan minnena

Skrivet av Snövit:

@Sybre:

TP-Link's USB donglar är faktiskt förvånansvärt bra för priset. Jag har använt dem flera gånger:P

Intenso diskar är väl WD som äger? eller har jag helt fel där?

Skrivet av Tumnus:

Och självfallet med snodda bilder..

Om man skriver som han gjort så ska man då inte klaga på andra kan jag ju lätt säga. Sedan att han har känslig information är ju rent skitsnack. IP kan inte räknas som känslig information. Sedan dessa "certifikat" är inget annat än behandling av mjukvara..

Skrivet av iCannot:

Dock stensäker på att texten är Achmeds eget mästerverk

ETT DÅLIGT RYKTE VÄGER UPP LIKA MYCKT SOM 10 ANDRA BRA

Så underbart...

Skrivet av Grönahunden:

intenso top ssd ja dom är ju billigare än Kingston V300, bäst att ta billigaste SSD och nätagg som går att få tag på. Achmed & Adrijan hur kan det vara "Stabilitet" om ni tagit så billiga prylar ? Intenso ssd är ju ett direkt bottennapp.

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/ssd-test-intenso...

4665kr där Win8 Microsoft Office 2013 & Bitdefender ingår ? är det för bra för att vara sant så är det oftast det.
det går knappast att få det att gå plus om det säljs för 5 490kr dom kan inte köpa delarna utan moms. hur ska det bli billigare för kunden än om man skulle köpa från en Riktig firma ?
http://www.blocket.se/ostergotland/Med_Fokus_Pa_Hog_Stabilite...
http://i.imgur.com/XhR5u65.png?1

HA!
http://www.sweclockers.com/nyhet/16703-eu-direktiv-begransar-...
Utöver dessa restriktioner sätts även krav på effektiviteten för nätaggregaten. Dessa är i praktiken identiska med definitionerna i den välkända 80 Plus-certifieringen. Det betyder att nätaggregat med en maximal effekt på upp till 500 W måste uppfylla minst 80 Plus Bronze, 500–1000 W ska uppfylla 80 Plus Silver och modeller över 1000 W måste klara 80 Plus Gold.

Bortsett från de nya kraven på nätaggregat kommer det nya EU-direktivet endast att påverka färdigbyggda datorer som säljs kompletta i paket. Hemmabyggda datorer berörs inte och spelkonsoler är explicit undantagna i reglerna.

tyvärr blir det ju en färdigbyggd dator som Achmed & adrijan säljer så blir nog ett 80+brons för att det ska vara okej.
inter-tech SL-500A är inte ens 80+
http://www.inter-tech.de/index.php?option=com_content&id=112%...

Skrivet av erieri02:

och inte stämmer bilden här heller...
på bilden är det vattenkylning på processors, asus moderkort, ser ut som asus grafikkort annan nätdel och 3 st HDD.s och ev 1 ssd på buren och grafikkortet är inte inkopplat...

Skrivet av Grönahunden:

kan du hitta en bild som stämmer så får du en kaka. dom har använt Aerocool egen pressbild
http://www.aerocool.us/pgs/pgs-v/pgs_v_bh_bk.html

Skrivet av Tumnus:

Bara skriva till Blocket och visa att han snor copyrightmaterial.

Skrivet av Snövit:

Gjorde precis det

Skrivet av Sybre:

@Snövit: Har tyvärr ingen uppfattning om en enda av produkterna, tycker dem ser för jä-la billiga ut bara, inget man sätter i en "pro gaming data" om man inte heter Ahmed/Adrian/Bert eller vad han nu heter.

Skrivet av Black Zero:

Usch nu orkar jag inte med att titta på fler annonser från Tech & Mek eller deras hemsida för den delen heller.

Allt är en ren bluff och folk har genomskådat det för länge sedan, när ska någon sätta stopp för detta egentligen?

Nä fy fasen man blir äcklad av sånt här bluffmakeri, måtte dem få sitt straff snart och få ta konsekvenserna av sitt handlande.

Skrivet av Broken-arrow:

Dom gör inte olagligt (inte vad vi vet i alla fall), så svårt att stoppa det hela.

Det med kvalités delar speciellt agg snålar även större butiker på. Ifrågasatt det många gånger, men helt enkelt kunden som inte klarar av att datorn inte är prispressad till max

Skrivet av Grönahunden:

fast enligt EU reglerna så ska alla färdigbyggda datorer från butik ha nätagg som har samma krav som 80+ brons

Skrivet av Black Zero:

Olagligt och olagligt men det är riktiga rufflare vi pratar om som man ska undvika till varje pris!

Detta baserar jag på:

1. Dem plagierar och snor upphovsrättsskyddade bilder till höger och vänster och retuscherar dem

2. Dem utger sig för att vara företag på Blocket medans på hemsidan under deras FAQ punkt #6 (Är ni ett företag eller privat, behöver man vara skeptisk?) skriver dem att dem inte vill marknadsföra sig som företag utan är bara två personer p.g.a. att dem kan sätta billigare priser

3. Dem utgav sig för att vara certifierade av Trygg E-Handel när dem i själva verket bara hade plagierat loggan

4. Om dem är certifierade av Microsoft heter jag Bill Gates

5. Mycket bristfällig, oprofessionell och icke förtroendeingivande svenska

6. "Ett dåligt rykte väger upp lika mycket som tio andra bra"

Skrivet av Grönahunden:

du glömde att jag fortfarande är anklagad för att ha spridit falska rykten..
hur kommer man ens på tanken att börja tjafsa med nån som lägger fram fakta på vad som är fel ?

Skrivet av Black Zero:

Bedrövligt, istället borde dem ta åt sig kritiken och råda bot på sina misstag.

Just nu inger dem inget uns av förtroende och tycker synd om dem som verkligen går på deras annonser och fadäser.

Skrivet av Broken-arrow:

Jo, glömde i för sig den detaljen. Men tror garanterat EU inte bryr sig så mycket speciellt om det är privatpersoner som håller på Sen skulle det vara ett företag, dels skulle det ta ett tag innan det upptäcks och sen gå genom pappers kvarnen kommer ta tid.

Sen vet jag inte om det går att gå runt denna lag på något vis dessutom.

1. helt riktigt, men lagar runt detta är rätt slappa (om det inte är ett gigantiskt företag som denne har snott bilder).

2. jupp, men det bevisar just att dom bara är ett halvseröst/skumraskeföretag . men vad jag vet bryter inte detta direkt mot någon lag.

3. Kan dom vara, enligt vad som nämns tidigare så är det tydligen enkelt att få dessa, speciellt genom en skola. Men det bevisar ju inte mycket alls så klart. Speciellt inte om dom är seriösa eller inte.

5 och 6 kan jag bara hålla med om

Oavsett så håller jag helt med om dessa inte borde få vara på marknaden, men så länge dom inte blåser folk på pengar eller/och inte levererar det som står på fakturan, är det svårt att få bort dessa på marknaden.

Sen verkar det som dessa två aldrig drivit ett företag förut, så kan ju också förklara hur dom agerar och beter sig. Får hoppas i så fall dom får erfarenhet och gör ett betydligt bättre intryck som företagare i framtiden i detta eller annat bolag. Som det är nu så är det rätt tja dåliga byggen och enligt mig inte prisvärda.

Skrivet av Grönahunden:

ja har letat lite och inte hittat nånting som är billigare än i "riktiga butiker" som dom skrev att det skulle vara.

skulle dom lägga till Office Home & Student & Bitdefender total security på en dator som dom troligen köpt på CDON,
det går inte få tag på Aspire ES1-311 för 1500kr för att sen spendera 1100 på office mattematiken går inte ihop

Skrivet av ArcticFire:

Japp, ganska enkelt att gissa vad för sorts licenser de sätter in för att gå med vinst.
Skriver inte ens ut modellnamnet för att göra det svårt att söka.

Skrivet av Tumnus:

Vinst? Programmen han lovar att lägga in kostar de också. Om han nu inte handlar med fullicenser så kostar Office 365 749:- plus annan program han lovar att installera... Om han nu inte sitter och ljuger om att han är en student (för att få eventuella studentpriser) till vilket är ett lagbrott. Jag får helt enkelt inte ihop det?

Samma här. Får det inte att gå ihop.

Om han nu inte handlar med fullicenser så går det inte ihop.

Skrivet av ArcticFire:

Han verkar ju inte bry sig om vad som är rätt och fel så jag gissar på "gratisalternativet".

Skrivet av Jonny Myran:

Kan inte någon som sitter på Tech&Meck-jäpparnas fulla namn sula iväg ett mail till Skatteverket? Att sitta och bedriva uppenbar affärsverksamhet utan att ha ett registrerat företag kan väl omöjligen vara lagligt?

Skrivet av Loxus:

Tror det kan gå under hobbyverksamhet. Skatta ska man göra ändå, dock.

Skrivet av sj6:

Hobbyverksamhet man tjänar pengar på ska ändå registreras. Det är skattefritt upp till en viss summa.

Skrivet av Macatonia:

Du behöver iunte registrera en hobbyverksamhet som du gör ett bolag. Skatten är betydligt mindre men du får endast bedriva den under vissa omständigheter:
1. Max du får tjäna per år: 50000kr
2. Detta får inte vara din huvudsakliga inkomst.
3. Skatten är då 30% på vinsten, ingen moms eller arbetsgivaravgift.

Skrivet av Macatonia:

Tech och Meck hahahah vilka jävla tomtar.

Skrivet av Tumnus:

50 000 per år... Låter som någon måste jobba på sidan av för att klara sitt levende. Alltså snackar vi mindre tid för support. Undrar om denna tomte ens vet om detta.. Jag tvivlar ganska starkt på det.

Skrivet av Grönahunden:

Achmed har ett år kvar på gymnasiet om jag räknat rätt så troligen har han CSN-bidrag

Skrivet av Sibirius:

Stämmer bra det, finns bild på han i skolkatalogen.

Skrivet av Tumnus:

Alltså 1050:- i månaden. Har han sparat ett läsårs värde av CSN bidrag för att ha råd med datordelarna?

Säkert snyggast i klassen.

Skrivet av ArcticFire:

Kvalitetsprylar...
https://twitter.com/Tech_Meck/status/630687403309703168/photo...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=535511
http://www.hartware.de/review_1808_5.html
http://www.hartware.de/review_1808_3.html

500W men klarade inte mera än ca 66% belastning, ca 330W och då låg effektiviteten på 69%. Den var 72% på 50% belastning.

Skrivet av Tumnus:

Det ironiska är att dessa nätagg inte för säljas inom EU egentligen.

Skrivet av peakx:

Jag blev tydligen Tech&mecks första följare på twitter, lol.

Skrivet av Tumnus:

Akta dig. Spä inte på killens ego.

Skrivet av fredde997:

Är det någon som har beställt från Tech&Meck? Hur ser det ut? Ska man beställa därifrån som ett test för att se vad som händer?
Spänningen stiger..

Dold text
Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

Gillar även "Allt helt nytt och aldrig använt, även programmen som ingår!" som står vid varje dator. Hur han har lyckats smälla in ett OS som inte är använt på en SSD som inte heller den någonsin är använd är något jag länge har undrat över.
Med tanke på att sakerna inte är använda (i mina ögon skall dessa då inte ens vara startade) så är han riktigt skicklig Frågan återstår ifall Achmed har bootat upp och testat, eller om han har köpt någon slags "fabriksisntallerad-SSD-med-alla-drivers-färdiga" direkt från Microsoft^^

Skrivet av fredde997:

https://imgur.com/z9IGs5l

Fan jag glömde skriva att frakten kostade också! Så det hamnade på 4.5k! Kvittot har ni över

Edit: 5an blev en 2a ..

Skrivet av ShatteredXs:

Fina namn han använder på datorerna

Skrivet av Grönahunden:

skriver nu så ja inte glömmer bort ta å testa om det är pirat versionen av alla program som följer med ink Windows.

Skrivet av fredde997:

@Grönahunden: Det ska kollas upp

Skrivet av Christley:

måste ju älska att kvittot säger "order numer" istället för ordernummer
samma gäller "kund numer" och "artikel numer"

och hur kan han ha skatt på något som han inte skattar? och 5% moms bara?

Skrivet av fredde997:

Hm, PayPal tar någon form av avgift om jag inte minns fel. Eller för att det ska se snyggt ut?

Skrivet av Grönahunden:

vadå ta ut moms när man inte har ett företag ? ja enligt Achmed borde det ju vara helt ok.

Skrivet av Tumnus:

Hatten av för den "uppoffring" du gör för "vetenskapen".

Felstavning på nummer och särskrivningar. Nu kan det vara så att han har dyslexi men ifall han inte har det.. Lär de inte sig grundläggande svenska på skolan som han får "certifieringarna" ifrån?

Sitter just nu och överklockar brödrosten... Måste få det där brödet nog fort vet du.

Skrivet av Sibirius:

Shit, att du vågar beställa från den där achmed idioten. Men ångerräten måste väl gälla?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av fredde997:

Det måste undersökas! helt enkelt.

Att man vågar beställa är lite som att leka med elden ibland. Gillar det

Skrivet av RedbullF1:

Haha du e fan kung! Synd bara att lilla Achemd antagligen läserr detta och vet att din beställning kommer returneras =p.

Vad fick du in på hästarna?

Skrivet av Deatlev:

http://www.techomeck.se/#!product-page/cyak/2250d99f-05c2-c13...

Om man dessutom kollar på andra bilden ser man ett AMD Referenskort och ett Asus ROG-moderkort, och tittar man ännu närmare ser man att han har använt en grå penna för att sudda ut "Radeon" på kortet, haha.

Hoppas du inte är rädd för att inte få tillbaka dina pengar. Man vet aldrig. Om man inte orkar se till att saker och ting är ordentligt gjorda så kanske man faller under kategorin oseriös, alternativt bedragare. Det återstår att se då. Håll oss uppdaterade.

Om du vill höra min åsikt tycker egentligen att det var dumt gjort av dig. Nu finansierar du hans tillväxt. Du ska definitivt använda dig av ångerrätten. Om han nekar dig så ska du förklara för honom att han som säljare - företag eller privatperson - ska hålla vad som lovats. Om han skriver att han erbjuder ångerrätt står detta i erat "avtal" mellan varandra. Ett brutet sådant kan han bli åtalad och dömd för. Se köplagen om du vill läsa själv.

Skrivet av fredde997:

Jadå, jag vet vad som är rätt och fel . Kan dra tillbaka pengarna på PayPal inom 45 dagar. Finansierar hans tillväxt tror jag inte så mycket på med tanke på allt som står här och alla varningsklockor. Jag gör detta mest för underhållning och ren spänning

Självklart ska jag hålla er uppdaterade. Kanske startar en egen tråd om det. Ifall jag inte ballar ur och avbeställer datorn..

Skrivet av Broken-arrow:

5% moms jäklar vad fint att du slipper 25% moms

Skrivet av ShatteredXs:

http://www.techomeck.se/#!product-page/cyak/2250d99f-05c2-c13...

Om man dessutom kollar på andra bilden ser man ett AMD Referenskort och ett Asus ROG-moderkort, och tittar man ännu närmare ser man att han har använt en grå penna för att sudda ut "Radeon" på kortet, haha.

Lol snacka om proffsigt

Skrivet av ArcticFire:

De övriga produkterna finns inte kvar på Techomeck.
http://www.techomeck.se/#!shop/c1ng0

Skrivet av Grönahunden:

nätagget andra bilden.
http://www.techomeck.se/#!product-page/cyak/0fe2ad48-294e-433...

snälla hej kom och hjälp mig, grundkurs i Photoshop är kanske något som borde satsas på .. andra bilden nätagget (fast Achmed glömde ovandelen med klisterlappen)
http://www.techomeck.se/#!product-page/cyak/0c6ce6a1-2298-acc...

så till mitt bidrag det ska inte vara för bra men det håller väl Achmed standard ?
hela grejen med att sälja elektronik är ju att sudda ut loggan med paint så det blir lite svårare hitta att det finns billigare på andra ställen.. varför inte ha ett liten tävling bästa "terjade" Achmed bilden vinner ?
http://i.imgur.com/bDhDPGb.png?1

för alla er som undrar vad terjade är för något så var det naturfotografen Terje Hellesö som photoshoppade in grävlingar, lodjur, mårdhund, osv. terje hade iallafall lite stil & försökte dölja det han ändrat achmed försöker ju inte ens.

Skrivet av ArcticFire:

Datorerna på bilderna har ju inte ens samma delar så det är väl för att dölja det. Skärmarna, laptopen och mus/tangentbordsseten däremot är det ju för att försvåra en prisjaktssökning. Väldigt konsekvent 250-300 kr över billigaste butiken dock

Skrivet av Deatlev:

Ja, det är också rent påhitt för 5% momssats finns inte i sverige överhuvudtaget.

Finns endast 25%, 12%, 6% och 0%, och alla dessa har regler och krav etc.

Man kanske skulle ta och tipsa skatteverket om denna skattesmitare.

Skrivet av Grönahunden:

hur gick det med beställningen ?

Skrivet av fredde997:

Jag har inte ballat ur ännu, men börjar noja lite. Hoppas den kommer nästa vecka. Kan maila imorgon för att se hur det går med min beställning. Jag tror han kommer leverera iallafall.

Hoppas jag lol

Skrivet av Grönahunden:

lugn! du måste va iskall, innan du avbeställer så borde du ju få ett svar annars kan det ju bli trubbel senare.
vilken dag beställde du den ? skulle det inte ta 3-7dagar ? har han sagt när den ska vara klart.

dom sidor jag sett på FB så ska man ha en väldigt bra förklaring till varför man uteblir från ett möte om grejer ska säljas, annars blir man utkickad ur gruppen.

Skrivet av Henrik-W:

Såg att han plockat bort knivarna från sidan nu. Kanske beror på att bilderna var tagna från Julas hemsida.
Datorerna är ju fortfarande kvar så det finns gott hopp för din del!

Skrivet av Grönahunden:

angående Tech&meck, deras användningsvillkor är en ren kopia av paypal (inget fel med det) men det står uttryckligen att nån återbetalning eller retur förekommer inte.

För att ge er extra trygghet erbjuder vi er att kunna avbeställa alla era beställningar så länge de inte har börjat byggas och produktnycklar aktiverats. Skulle det vara något fel på er order eller att den skiljer sig markant från vår produktbeskrivning köper vi självklart tillbaka produkten till samma pris, förutsatt att felet och/eller skadan kan bevisas.

fick du något presentkort ?

Skrivet av Deatlev:

Och jag som tyckte att han för några dagar sedan erbjöd ångerrätt och allt sådant. Vilken lurare, håller på och ändrar hit och dit med villkor som endast främjar han själv. Visste att det var en dum idé att beställa dator. Har hela tiden velat åka till hans hem och läxa upp han lite för hans dåliga svenska och oärliga, inexistenta företag. Ska giva han på moppo

Skrivet av Grönahunden:

vägrar han ångerrätt så borde det kunna tas upp i domstol ?

Skrivet av Tumnus:

Killen ändrar ju sig konstant.

Skrivet av Grönahunden:

fniss Adrian har beställt en dator till sig själv
https://se.trustpilot.com/review/www.techomeck.se

Skrivet av Tumnus:

Hahah. Anmäl dem till "Trustpilot". För hur stor chans är det att tre sprillans nya konton magiskt dyker upp och beställer datorer på samma dag från samma person?

https://se.trustpilot.com/review/www.techomeck.se?r=16906792&...

Kunde inte motstå.

Skrivet av Grönahunden:

nu kanske jag generaliserar (några ton) men om man lägger ihop allt detta trustpilot, uthängningen av mig på sidan, utsuddade loggor, stulna bilder, osv är ju inte direkt nånting som hör ihop med västerländsk tradition ?

ClickOK är ju ett annat bra exempel dom gjorde ju samma sak la upp falska omdömen på olika sidor.

Skrivet av SuperSverker:

Jag vill inte vara sån...men...jag tror inte att Windows samt övr mjukvara är legitim. En lätt magkänsla bara...

F.ö, gillar iniativet, alltid kul att följa denna typen av personer samt "företag"

Mvh

Skrivet av Tumnus:

Nej. Det hör ihop med människans fixering vid att bygga på sig rikedomar. Har inget med tradition att göra utan med girighet. Har du inget företag som står ut eller har stark konkurrenskraft så är det inte ovanligt att folk börjar ljuga. Vi hade ju bland annat någon som påstod sig vara bosatt i Thailand och sälja billiga datordelar som han köpt upp "via konkursbon" påstod han. Och han lät som en värmlänning när han ringde till Sweclockers.

Skrivet av Grönahunden:

Tech & Meck har nu en butik däremot hittar jag inget på google maps verkar mest vara bostadshus.
https://businessdataindex.com/l/tech-meck/55b3c57d839d1536185...

sen hittade jag kanske den port där man går in till butiken Tech & Meck

https://www.google.com/maps/@58.591809,16.1975677,3a,75y,296....

för alla er som undrar så ligger Norrköping i Norrbotten
http://www.hotfrogse.se/Companies/Tech-Meck#Overview

Skrivet av Tumnus:

Vänta nu lite här? Var det inte han som påstod att de inte var ett företag för att få saker "billigare"? Så han menar att det ska bli dyrare nu? Alltså mer överpris? Haha. Någon butik har då han inte..

Skulle de vara "legit" så skulle han gå i KK ganska fort. Vi snackar alltså om över 2000:- (minst) i mjukvara som man får "gratis".

Skrivet av Deatlev:

Japp, mycket riktigt. Personer som köper från företag på distans har enligt lag rätt till ångerrätt.

Skrivet av Grönahunden:

problemet är att det är 2 privatpersoner som är säljare

Skrivet av Deatlev:

Som registerar sig som företag på blocket och gör annat dumt. Jo, jag tror att det finns jädra massa saker dem kan bli åtalade för och tvingade att ge pengarna tillbaka. T.ex missvisande bild utan att berätta detta.

Skrivet av fredde997:

@SuperSverker: Spänningen stiger, Jag har inte hört så mycket från Tech&Meck,

Ska dra tillbaka min betalning senare ikväll och försöka avbryta köpet.

Dold text
Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

Bra initiativ, @Deatlev!

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av iCannot:

Bra initiativ, @Deatlev!

Tackar. Nu finns allt material i denna tråd till slut. Tog mig ca 2 timmar att gå igenom sida 80-nånting till sida 109.

Apropå den där trustpilot sidan anmäldes massor av våra reviews som tydde på att hans sida var bluff. Han sitter där ivrigt och anmäler sådant som inte faller honom i smaken tror jag. Vi borde anmäla hans reviews som uppenbarligen är gjorda av honom.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Tackar. Nu finns allt material i denna tråd till slut. Tog mig ca 2 timmar att gå igenom sida 80-nånting till sida 109.

Apropå den där trustpilot sidan anmäldes massor av våra reviews som tydde på att hans sida var bluff. Han sitter där ivrigt och anmäler sådant som inte faller honom i smaken tror jag. Vi borde anmäla hans reviews som uppenbarligen är gjorda av honom.

Mycket bra sida dock rörig! annars skitbra rekomenderar värkligen
ja, men visst är det han.

la till lite info på den sidan så dom som faktiskt läser den ser vilket lurendrejeri det är

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Det var väl någon som köpte någon dator därifrån bara för att testa?
Hur gick det med det?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

@Deatlev

Bra jobbat

Skrivet av solomon:

Det var väl någon som köpte någon dator därifrån bara för att testa?
Hur gick det med det?

#15626874
Han kommer avbryta köpet, vad det verkar.

Spännande och se hur detta kommer sluta, troligen kommer företaget läggas ner när det visar sig för Ahmed att det det bara kommer gå med förlust.

Kommer väl ihåg #Computerstocklots.com ? företaget hann ju lägga ner innan tråden svalnade.

Som tidigare nämn kör han ju inte helt enligt regelboken (lagen i detta fall ). Som vissa påpekat kör han t.ex nätdelar utan 80+ märkning, men kommer ta bra tid innan detta ens kommer till utredning. Kör med bilder som inte motsvarar datorn (inget olagligt, men rätt lustigt).

Sen klistrar in avtal från andra hemsidor och konstant ändrar avtalen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Fattar inte denna tråd riktig.... Är det någon som har beställt något och blivit scammad eller har ni bara roligt åt nån som inte på att är bra på svenska i tal och skrift? Är ju förmodligen inte det lättaste att starta upp denna typ av business...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem

@xxxPaladinxxx:

En person har helt enkelt skapat en sida. På den sida ljuger han, snor bilder och har dåliga delar som i vissa fall t.ex inte går ihop (mitx chassi till vanligt ATX-moderkort?!?!). Många av oss tror att det handlar om bedrägeri. Vi misstänker att han till och med skriver reviews till sig själv för att det ska se bra ut. Kort sagt försiggår mycket oärliga saker hos honom. Svenskan är inte professionell heller. Särskrivningar och annat som nästan skulle tyda på en person som inte gått färdigt år 9 i grundskola.

Skrivet av Broken-arrow:

@Deatlev

Bra jobbat

#15626874
Han kommer avbryta köpet, vad det verkar.

Spännande och se hur detta kommer sluta, troligen kommer företaget läggas ner när det visar sig för Ahmed att det det bara kommer gå med förlust.

Kommer väl ihåg #Computerstocklots.com ? företaget hann ju lägga ner innan tråden svalnade.

Som tidigare nämn kör han ju inte helt enligt regelboken (lagen i detta fall ). Som vissa påpekat kör han t.ex nätdelar utan 80+ märkning, men kommer ta bra tid innan detta ens kommer till utredning. Kör med bilder som inte motsvarar datorn (inget olagligt, men rätt lustigt).

Sen klistrar in avtal från andra hemsidor och konstant ändrar avtalen.

Jag var inte aktiv när computerstockslots var här. Vill du berätta lite om det för någon som är utanför?

En av de fortfarande roliga grejerna som har sagts är detta från deras FAQ. Att vara privatpersoner har aldrig gjort att man får billigare... snarare tvärtom då man måste betala 25% moms istället för 12% eller 6%.

Citat:

För tillfället är vi två privatpersoner som driver denna verksamhet. Varför vi valt att marknadsföra oss som privatpersoner istället för ett företag grundar sig i att vi då kan erbjuda er billigare priser.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Fattar inte denna tråd riktig.... Är det någon som har beställt något och blivit scammad eller har ni bara roligt åt nån som inte på att är bra på svenska i tal och skrift? Är ju förmodligen inte det lättaste att starta upp denna typ av business...

Denna eller dessa beter sig som amatörer eller blåser folk. Deatlev förklarar riktigt bra

Skrivet av Deatlev:

@xxxPaladinxxx:

En person har helt enkelt skapat en sida. På den sida ljuger han, snor bilder och har dåliga delar som i vissa fall t.ex inte går ihop (mitx chassi till vanligt ATX-moderkort?!?!). Många av oss tror att det handlar om bedrägeri. Vi misstänker att han till och med skriver reviews till sig själv för att det ska se bra ut. Kort sagt försiggår mycket oärliga saker hos honom. Svenskan är inte professionell heller. Särskrivningar och annat som nästan skulle tyda på en person som inte gått färdigt år 9 i grundskola.

Jag var inte aktiv när computerstockslots var här. Vill du berätta lite om det för någon som är utanför?

En av de fortfarande roliga grejerna som har sagts är detta från deras FAQ. Att vara privatpersoner har aldrig gjort att man får billigare... snarare tvärtom då man måste betala 25% moms istället för 12% eller 6%.

Ironiskt nog så satte han ju på kvittot rätt märklig moms, var det 4%? Precis blir ju dubbel moms i stället (om jag tänker rätt, dessutom så tar han ju ett par hundra imellan)

Här har du hela härligheten
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1296810-ar-computerstoc...

Är lång tråd, men riktigt kul när det begav sig.

Det hela urartade när Leif (som ägde Computerstocklots.com och även annan dator butik tidigare om jag inte mins fel), klampa in i tråden.

Han påstod att han köpte konkursbon och överskottslager över hela världen (därför han fick så bra priser).

Som du själv redan ser här, ringer ju klockorna något är ju inte rätt här. Inte kan ju det finnas Titan kort i överflöd som företag vill bli av med. Men Leif stod på sig och sist så lämna han tråden (han förstod att gick inte hålla uppe bluffen på swec).

Även prata in till sweclockers telefonsvarare
I text form (tack @phz för texten)

Citat:

Yes, this is Leif from Computer Stocklots. This time I can leave a message in English, it's much, eh, much more fun, because you will never find a way to [längre paus] make a call back anyway, so.

Ehh, what we are talking about here is that I give you an offer that you can have a person invited, coming, looking, eh, already paid for. <svenska>Om du…</svenska> You don't even agree to that, that must mean that you are not even slightly interested of giving your people in your forum the right information.

Still the answer I can get out of it. If you have another please inform me.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

nu har tech&meck varit en vit sida i nästan ett dygn undrar vad som kommer ?
sitter lite som när man var 7år och fick ett kinderägg, lite överraskning, nånting roligt att leka med

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

nu har tech&meck varit en vit sida i nästan ett dygn undrar vad som kommer ?
sitter lite som när man var 7år och fick ett kinderägg, lite överraskning, nånting roligt att leka med

Jag får upp hela sidan här hos mig.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av thulin82:

Jag får upp hela sidan här hos mig.

Måste va denna länk till computerstock som är vit:http://www.computerstocklots.t15.org/index.php

Tech & Mech funkar som du sa.

Permalänk
Skrivet av thulin82:

Jag får upp hela sidan här hos mig.

Skrivet av Tiamat:

Måste va denna länk till computerstock:http://www.computerstocklots.t15.org/index.php

Tech & Mech funkar som du sa.

hmmm firefox funkar inte så bra, skumt

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

hmmm firefox funkar inte så bra, skumt

Just firefox som jag använder... Kanske nån cache hos dig...

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Grönahunden:

hmmm firefox funkar inte så bra, skumt

Kör också med firefox, ctrl + f5 och se om det funkar.

Permalänk
Skrivet av thulin82:

Just firefox som jag använder... Kanske nån cache hos dig...

ja använder no script addons och hade blockerat vissa sidor som fick hans sida att vara helt vit.
blockerar ja ex doubleclick på en sida så blir den visst förbjuden överallt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag tycker detta hör hemma under konsumenträtt. Hade man diskuterad om detta är ett legitimt företag osv så kanske. Men dom har vad vi vet inte sålt en enda dator. Det är helt enkelt 2 unga människor som leker lite "sälja saft på gatan" 2015.

Så vidare dom inte blåst någon så bör det heller inte snackas så mycket skit, precis som ni hade bättre saker för er när ni var 18.

Däremot borde någon säga åt dom att man inte får driva ett företag som "privat". Men så länge man inte säljer något så spelar väl det inte heller så mycket roll. Troligtvis får dom inga kunder utom nära å köra.

Permalänk
Skrivet av johan184:

Vet inte om jag tycker detta hör hemma under konsumenträtt. Hade man diskuterad om detta är ett legitimt företag osv så kanske. Men dom har vad vi vet inte sålt en enda dator. Det är helt enkelt 2 unga människor som leker lite "sälja saft på gatan" 2015.

Så vidare dom inte blåst någon så bör det heller inte snackas så mycket skit, precis som ni hade bättre saker för er när ni var 18.

Däremot borde någon säga åt dom att man inte får driva ett företag som "privat". Men så länge man inte säljer något så spelar väl det inte heller så mycket roll. Troligtvis får dom inga kunder utom nära å köra.

Om jag som 10åring skulle ställt mig med polaren och sålt saft på gatan, och lagt till "lånade" blider på Saftsorter som är dyrare än den Eldorado smörja ja säljer. och sen fått utbrott och lagt ut namn på den som kritiserar, klippt in trygg handel loggor. osv då kan det nog räknas som bedrägligt beteende..

Om du utger dig för att det är ett företag och båda 2 troligen är Vuxna personer, det är ingen lek längre, dagis/fritis är slut för flera år sedan. kanske dags för Achmed att börja bete sig som en vuxen ?

Achmed gör alla fel som han kan göra, han har noll koll på konsumentköplagen, kan uppenbarligen inte ett skit om upphovsrätten.
undrar lite om det är nån lärare som lärt honom att det är OK att låna bilder om man inte orkar lägga upp egna?

1. ska du jobba starta en enskild firma, eller ha det som ett hobby projekt men skriv det då! att skriva vi har inget företag för då slipper vi betala moms och din dator blir billigare, ja det är ju förtroendegivande ?

2 registrera dig (om det är ett hobby projekt) ha dokumentation på att det är Legit.
är det en riktig firma Orgnummer, adress, telefonnummer, företag x har F-skattesedel, osv

3 ska du sälja datorer och ger bort programvara för 2000kr så är det rätt självklart att det inte är legit. har datorn kostat 2000kr och han säljer den för 2600kr och köpt programvara för 2000kr så kan ju den mest otekniska person att här är det något fel.

4. ge fan i att ta bilder från andra forum punkt!

har säkert glömt hälften.

nej johan184 att ha ett företag är ingen lek sköter man det som Achmed så förtjänar man att bli sågad utmed fotknölarna.
vem vet vad han har sålt men det är skit samma då det inte finns något företag så är ingen ansvarig att göra nånting varken garantiärenden eller reklamationer, varför trodde du man har ett minimum av 50,000kr för aktiebolag och att ägaren står för alla skulder i enskild firma. jo en av anledningarna kan ju vara att man ska anstränga sig lite att inte fucka upp allt och sticka när det sjunker.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Om jag som 10åring skulle ställt mig med polaren och sålt saft på gatan, och lagt till "lånade" blider på Saftsorter som är dyrare än den Eldorado smörja ja säljer. och sen fått utbrott och lagt ut namn på den som kritiserar, klippt in trygg handel loggor. osv då kan det nog räknas som bedrägligt beteende..

Om du utger dig för att det är ett företag och båda 2 troligen är Vuxna personer, det är ingen lek längre, dagis var slut för flera år sedan. kanske dags för Achmed att börja bete sig som en ?

Achmed gör alla fel som han kan göra, han har noll koll på konsumentköplagen, kan uppenbarligen inte ett skit om upphovsrätten.
undrar lite om det är nån lärare som lärt honnom att det är OK att låna bilder om man inte orkar lägga upp egna.

1. ska du jobba starta en enskild firma, eller ha det som ett hobby projekt men skriv det då! att skriva vi har inget företag för då slipper vi betala moms och din dator blir billigare, ja det är ju förtroendegivande ?

2 registrera dig (om det är ett hobby projekt) ha dokumentation på att det är Legit.
är det en riktig firma Orgnummer, adress, telefonnummer, företag x har F-skattesedel

3 ska du sälja datorer och ger bort programvara för 2000kr så är det rätt självklart att det inte är legit. har datorn kostat 2000kr och han säljer den för 2600kr och köpt programvara för 2000kr så kan ju den mest otekniska person att här är det något fel.

4. ge fan i att ta bilder från andra forum punkt!

har säkert glömt hälften.

nej johan184 att ha ett företag är ingen lek sköter man det som Achmed så förtjänar man att bli sågad utmed fotknölarna.
vem vet vad han har sålt men det är skit samma då det inte finns något företag så är ingen ansvarig att göra nånting varken garantiärenden eller reklamationer, varför trodde du man har ett minimum av 50,000kr för aktiebolag och att ägaren står för alla skulder i enskild firma. jo en av anledningarna kan ju vara att man ska anstränga sig lite att inte fucka upp allt och sticka när det sjunker.

Sure. Men med 0kr i omsättning skulle jag säga att det inte är akut att ta en f-skatts. Men jag håller med om företag, moms osv. Och jag tycker också att det var otroligt roligt skrivit om varför han inte är ett f-skattesedel. Jag är själv företagare och stör mig dagligen på personer som konkurerar som privatpersoner och därmed kan hålla lägre priser. Men denna är ju inte i närheten av att faktiskt sälja något. Seriöst, ingen kan omöjligt faktiskt köpa något från en sida som denna. Det är i princip helt omöjligt om personen inte har någon som helst anknytning till dessa personer.

Det jag menar att många har varit där, 18-år drömmer om att starta ett företag, men inte riktigt vet vad man måste och skall.
Men oavsätt så har ju 90% av innehållet i denna tråd extremt lite med själva konsumenträtten att göra. Visst ska han bli tillrättavisad, men ni pysslar ju mer med någon sorts åtlöjes-lynchning. Om ni bryr er så mycket, ring till skatteverket så dom kontaktar honom istället.

Hade han sålt eller blåst någon hade jag förstått all uppståndelse.

Permalänk
Skrivet av johan184:

Sure. Men med 0kr i omsättning skulle jag säga att det inte är akut att ta en f-skatts. Men jag håller med om företag, moms osv. Och jag tycker också att det var otroligt roligt skrivit om varför han inte är ett f-skattesedel. Jag är själv företagare och stör mig dagligen på personer som konkurerar som privatpersoner och därmed kan hålla lägre priser. Men denna är ju inte i närheten av att faktiskt sälja något. Seriöst, ingen kan omöjligt faktiskt köpa något från en sida som denna. Det är i princip helt omöjligt om personen inte har någon som helst anknytning till dessa personer.

Det jag menar att många har varit där, 18-år drömmer om att starta ett företag, men inte riktigt vet vad man måste och skall.
Men oavsätt så har ju 90% av innehållet i denna tråd extremt lite med själva konsumenträtten att göra. Visst ska han bli tillrättavisad, men ni pysslar ju mer med någon sorts åtlöjes-lynchning. Om ni bryr er så mycket, ring till skatteverket så dom kontaktar honom istället.

har man drömmar som 18åring att starta företa läs då på vad som gäller. det finns tillräckligt många bedragare som drar nästan samma deal som Achmed så hur ska man se skillnad som konsument ?

många av dom har till och med bättre fasad än techomeck

90% av denna tråd är underhållning och det är Achmed som är artisten sweclockers publiken sitter mest å laddat med popcorn, väntar på hur det ska sluta.
ja letar fortfarande efter andra blocket/tradera annonser men techomeck är ju en av dom första som fått en egen tråd.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan184:

Vet inte om jag tycker detta hör hemma under konsumenträtt. Hade man diskuterad om detta är ett legitimt företag osv så kanske. Men dom har vad vi vet inte sålt en enda dator. Det är helt enkelt 2 unga människor som leker lite "sälja saft på gatan" 2015.

Så vidare dom inte blåst någon så bör det heller inte snackas så mycket skit, precis som ni hade bättre saker för er när ni var 18.

Däremot borde någon säga åt dom att man inte får driva ett företag som "privat". Men så länge man inte säljer något så spelar väl det inte heller så mycket roll. Troligtvis får dom inga kunder utom nära å köra.

Verkar nog ha sålt några.
I bilderna hittar jag 4 st moderkort, 4 st CPU/APU och 4 st otroligt dåliga nätaggregat + diverse annat. Han har troligtvis sålt några. Nästan värre om det är familj/vänner då nätaggregaten är totalt värdelösa och klarar högst 66% belastning med en verkningsgrad på 69% (72% vid 50% belastning).

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av johan184:

Sure. Men med 0kr i omsättning skulle jag säga att det inte är akut att ta en f-skatts. Men jag håller med om företag, moms osv. Och jag tycker också att det var otroligt roligt skrivit om varför han inte är ett f-skattesedel. Jag är själv företagare och stör mig dagligen på personer som konkurerar som privatpersoner och därmed kan hålla lägre priser. Men denna är ju inte i närheten av att faktiskt sälja något. Seriöst, ingen kan omöjligt faktiskt köpa något från en sida som denna. Det är i princip helt omöjligt om personen inte har någon som helst anknytning till dessa personer.

Det jag menar att många har varit där, 18-år drömmer om att starta ett företag, men inte riktigt vet vad man måste och skall.
Men oavsätt så har ju 90% av innehållet i denna tråd extremt lite med själva konsumenträtten att göra. Visst ska han bli tillrättavisad, men ni pysslar ju mer med någon sorts åtlöjes-lynchning. Om ni bryr er så mycket, ring till skatteverket så dom kontaktar honom istället.

Hade han sålt eller blåst någon hade jag förstått all uppståndelse.

+1 på detta.

computerstocklots var ju något helt annat där leif helt tydligt var en bedragare som desutom hotade folk. Där var det tydligt. Här känns det mer som en lite barnslig ton i trådarna. Men det är bara min åsikt....

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att det är väldigt roande att läsa om Tech & Mech

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

@Deatlev

Bra jobbat

#15626874
Han kommer avbryta köpet, vad det verkar.

Spännande och se hur detta kommer sluta, troligen kommer företaget läggas ner när det visar sig för Ahmed att det det bara kommer gå med förlust.

Kommer väl ihåg #Computerstocklots.com ? företaget hann ju lägga ner innan tråden svalnade.

Som tidigare nämn kör han ju inte helt enligt regelboken (lagen i detta fall ). Som vissa påpekat kör han t.ex nätdelar utan 80+ märkning, men kommer ta bra tid innan detta ens kommer till utredning. Kör med bilder som inte motsvarar datorn (inget olagligt, men rätt lustigt).

Sen klistrar in avtal från andra hemsidor och konstant ändrar avtalen.

Kan ju ha och göra med att killen var en solklar lurendrejare.. Undrar vad som hade hänt Sweclockers om de accepterat den resa som de erbjöds? Fast på Arlanda? En fejkad Guidad tour ala Nordkorea? Eller värre? Minns att jag kollade upp "adressen" som killen angav och den ledde mig bara till ett hus (google earth) som verkade vara halvt fallfärdigt. I jämförelse så är denna "Ahmed" betydligt mer legit. Däremot så hjälper det ju inte att killen ljuger och dessutom förfalskar "rekommendationer" på diverse sidor.

Skrivet av Deatlev:

@xxxPaladinxxx:

En person har helt enkelt skapat en sida. På den sida ljuger han, snor bilder och har dåliga delar som i vissa fall t.ex inte går ihop (mitx chassi till vanligt ATX-moderkort?!?!). Många av oss tror att det handlar om bedrägeri. Vi misstänker att han till och med skriver reviews till sig själv för att det ska se bra ut. Kort sagt försiggår mycket oärliga saker hos honom. Svenskan är inte professionell heller. Särskrivningar och annat som nästan skulle tyda på en person som inte gått färdigt år 9 i grundskola.

Jag var inte aktiv när computerstockslots var här. Vill du berätta lite om det för någon som är utanför?

En av de fortfarande roliga grejerna som har sagts är detta från deras FAQ. Att vara privatpersoner har aldrig gjort att man får billigare... snarare tvärtom då man måste betala 25% moms istället för 12% eller 6%.

Det var det samma gamla vanliga vi har sett här tidigare. Potentiell kund (Sweclockers medlem) hittar sidan som är "Väldigt mycket billigare" än sina konkurrenter. Kunden skapar en tråd och undrar om denne är legit. Detta följs upp av en halv sida av personer som påpekar att det måste vara något fel alt. lurendrejeri. Helt plötsligt dyker en kille som påstår sig ligga bakom sidan upp. Drar någon halvkass historia om att han köper upp konkursboenden och lager billigt och säljer packlårar (Var under den tid då Nvidia nyligen släppt Titan) av komponenter för billigt pris. Alla som ifrågasätter honom blir direkt påhoppade av denne och får allt från sitt privatliv till intelligens ifrågasatt. Sweclockers admins rycker in och ger honom en varning och kräver att han anmäler sig som ett bolag i detta forum. Han börjar hota om stämning mot all och alla och börjar ringa upp Sweclockers redaktion där han kräver att de ska ta ned allt från tråden till forumet helt. Han tom. erbjuder deras redaktörer en resan ned till Thailand för att visa att han inte försöker lura någon. Självfallet tar redaktörerna inte detta seriöst utan väljer istället att lägga upp samtalet på forumen. Killen bannas när han börjar hoppa på moderatorerna och andra medlemmar. I slutändan så visar det sig att hemsidan försvinner ganska fort, han har "företaget" "registrerat" i Thailand men har bara en postbox i Sverige och ingenstans finns det några bevis på att han ens existerar. I samtalet så låter han som han vore en man i 40 års åldern... etc. etc. etc. Vi har sett det förut. Någon försöker lura folk och när de blir påkomna så börjar de hota.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

lite uppdatering ett Riktigt org nummer och moms nummer.
en viss Persson har skaffat sig en enskild firma, således kan man inte komma undan om man inte sköter sig i en tvist mot en kund, hur mycket man än säger att man har 100% nöjda kunder.
undrar om jag har varit drivande i denna fråga ?

dom håller dock fortfarande fast vid Paypals köpeskydd som gäller enskilda varor men som samtidigt inte gäller för hopbyggda datorer, konstigt då det är det Achmed säljer ?
det går ju inte avtala bort.

nu börjar dom ju äntligen spela efter samma regler som alla andra ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Humor.
En bekant till mig bor granne med detta "Företag". Styrmansgatan 23 som de på sin hemsida anger som företagsadress, är en vanlig fastighet med bara privatbostäder, inga företagslokaler. Techomecks verksamhet bedrivs således gissningsvis i pojkrummet, alternativt i det gemensamma förrådsutrymmet...

I trapphusen på intilliggande fastigheter (23,25 mfl) har det nu placerats uppklistrade lappar med reklam för företaget. Kan be min vän fota de fenomenala erbjudande som erbjuds ifall ni är intresserade.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Humor.
En bekant till mig bor granne med detta "Företag". Styrmansgatan 23 som de på sin hemsida anger som företagsadress, är en vanlig fastighet med bara privatbostäder, inga företagslokaler. Techomecks verksamhet bedrivs således gissningsvis i pojkrummet, alternativt i det gemensamma förrådsutrymmet...

I trapphusen på intilliggande fastigheter (23,25 mfl) har det nu placerats uppklistrade lappar med reklam för företaget. Kan be min vän fota de fenomenala erbjudande som erbjuds ifall ni är intresserade.

Är absolut inget konstigt att en enskild firma drivs hemifrån.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Är absolut inget konstigt att en enskild firma drivs hemifrån.

Vilket jag vet om och inte heller har påstått. Flertalet av mina bekanta driver enskilda firmor i sina hem.

Däremot ger det ett lite sisådär intryck det av deras hemsida att döma pratas om "all personal", "mångårig erfarenhet" mm då det drivs från en 19-årings pojkrum.

Profilera sig är viktigt, men det är bra om man även har ett stråk av ärlighet i sin framtoning.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM