Desktop online (Datorn online som remote desktop) framtidstänk

Permalänk
Medlem

Desktop online (Datorn online som remote desktop) framtidstänk

När tror ni att vi kommer kunna ha datorn helt online på ett steam liknande sätt för alla program spel osv? Man ska kunna installera/lagra allt på ett ställe och sen välja vad man vill ha ifrån listan på installerade saker på alla olika enheter.

Jag skulle alltså vilja ha min laptop och PC sammankopplade i ett, där alla program osv är installerade online på något sätt. Så väljer man i en lista på vilket man vill ha funktionellt beroende på vilken enhet man är på (så det finns diskutrymme till allt)

Jag skulle även kunna tänka mig att desktopen är samma på alla enheter dvs är firefox öppet så är det öppet på alla enheter med exakt samma fönster, dvs som en typ av remote desktop.

Jag skulle även vilja se settings då som gör att man kan välja "på jobbet/Hemma" så vissa filer/program blir dolda på jobbet till ex.

Visa signatur

~Ametz~

Permalänk
Medlem

Tycker det låter extremt läskigt. Jag vill inte att min data och annat ligger hos tredje part. Förstå sårbarheterna i detta... Om jag förstår dig rätt så är det som en tunn-klient, sort of?

Förstår tanken och smidigheten... läste någon artikel om detta för ett tag sedan om att man ska kunna installera sina spel i molnet och "streama" det till din burk. Själva speltanken förstår jag. Men förstå att lagra ditt OS "i molnet" och egentligen bara sitta med skärm/mus/tangentbord och få allting streamat till dig. Njae, jag är skeptiskt...

Visa signatur

$ /dev/null

Permalänk
Medlem

Vad sägs om möjligheten att ha det på en egen server/NAS då?

Skolor och myndigheter brukar ha något liknande, så på varje dator man sätter sig vid så är man vid "sin egen dator" vad använder dom sig av? Tror det är Citrix, men inte helt säker på om det är det som gör allt.

Vore smidigt att ha en "rot dator" som alla andra enheter är länkade till.

Visa signatur

~Ametz~

Permalänk
Medlem

Jag arbetar som systemtekniker inom en kommun. Vi kör en Citrix-lösning som är snarlik den du pratar om. Användaren startar upp sin dator, kör igång Citrix Reciever och väljer att starta sitt desktop. Där har användaren en helt egen virtuell maskin att köra på.

Användaren kan i princip sitta hemma och även där starta Citrix Reciever, klicka igång sin virtuella maskin och köra på som vanligt. Användaren får samma virtuella maskin som tidigare använts. Det smidiga är att den går att köra i helskärms-läge så det märks nästan inte att du kör på en virtuell maskin. Normalt sätt så får varje användare en 2-kärning processor och 4gb ram. Det funkar faktiskt väldigt bra.

Jag undrar vad som skulle hända om man trycker in tex CS på en av dessa virtuella maskiner. Grafiken kommer troligtvis inte hänga med men ingenting är ju omöjligt att fixa och trixa med. Oj va sugen jag blev på att testa

Visa signatur

$ /dev/null

Permalänk
Medlem

tror aldrig någonsin det kommer komma in i mainstream. så många föredrar att modda sina egna saker, göra saker man inte ska.
man vill alltså ha fria händer helt och hållet.
man vill också vara ansvarig för eventuella fel händer. du vill tex inte att mediashare har pajat dina semesterbilder och rökt din dator för dom råkade koppla fel och dom vägrar ersätta tex.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

tror aldrig någonsin det kommer komma in i mainstream. så många föredrar att modda sina egna saker, göra saker man inte ska.
man vill alltså ha fria händer helt och hållet.
man vill också vara ansvarig för eventuella fel händer. du vill tex inte att mediashare har pajat dina semesterbilder och rökt din dator för dom råkade koppla fel och dom vägrar ersätta tex.

Har du en seriöst host så finns förhoppningsvis valet att återskapa från backup (off-site). Chromebooks är ju redan inne på det här spåret...

Visa signatur

$ /dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av qworx:

Har du en seriöst host så finns förhoppningsvis valet att återskapa från backup (off-site). Chromebooks är ju redan inne på det här spåret...

och se hur populärt chromebooks är

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qworx:

Jag undrar vad som skulle hända om man trycker in tex CS på en av dessa virtuella maskiner. Grafiken kommer troligtvis inte hänga med men ingenting är ju omöjligt att fixa och trixa med. Oj va sugen jag blev på att testa

Därför vore det bra om Citrix eller liknande kunde ladda ner filer som behövs till den enheten man är på, så det inte går via internet.
Dvs välja i en lista vilka program som just den här enheten ska ha och uppdaterar då dom konstant i bakgrunden.

Visa signatur

~Ametz~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

och se hur populärt chromebooks är

Inom skolvärlden skulle jag säga att Chromebooks är ett riktigt bra val. Du slipper elever som drar ner diverse torrents och snuskar ner datorer med annan mjukvara som segar ner datorn. Då dom synkar med gdrive minskar arbetet för dom tekniker som annars får slita arslet av sig för att hitta dokument och återskapa korrupta filer som eleven annars haft sönder.

Skrivet av Ametz:

Därför vore det bra om Citrix eller liknande kunde ladda ner filer som behövs till den enheten man är på, så det inte går via internet.
Dvs välja i en lista vilka program som just den här enheten ska ha och uppdaterar då dom konstant i bakgrunden.

Du tänker så... det låter smidigt. Tror inte att den funktionen finns idag om jag ska vara ärlig. Du startar din virtuella maskin men använder vissa lokala filer för vissa program. Tex lokala grafikdrivrutiner och grafikkort.

Visa signatur

$ /dev/null

Permalänk
Medlem

Jag tror snarare på att mobilerna blir så flexibla att du kan koppla in dom (trådlöst) till tex skärm, tangentbord och mus. Idag kategoriserar vi enheter efter hur man interagerar med dom, vilket egentligen är lite konstigt. Skillnaden mellan en mobil och surfplatta är ju bara skärmstorleken, en spelkonsol är en datorn som du kopplar till TV:n och styr med en handkontroll osv.

Det är lite samma tänk som med dockningsstationer för bärbara datorer. Datorn är smidig att bära runt på och när du behöver ett riktigt tangentbord, mus och fler/större skärm så kopplar du in den till det. Externa grafikkort via thunderbolt gör plötsligt att din bärbara kan spela spel.

Självklart kommer en desktop-dator nog aldrig kunna ersättas av en mobil för de som behöver den prestandan, men för de flesta räcker prestandan i en surfplatta väl. Speciellt om den kan skala frekvenser mm baserat på om den går på batteri eller ej.

Att streama över internet kommer nog aldrig bli något förrän någon uppfinner ett helt nytt sätt att kommunicera på som helt tar bort latenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qworx:

Inom skolvärlden skulle jag säga att Chromebooks är ett riktigt bra val. Du slipper elever som drar ner diverse torrents och snuskar ner datorer med annan mjukvara som segar ner datorn. Då dom synkar med gdrive minskar arbetet för dom tekniker som annars får slita arslet av sig för att hitta dokument och återskapa korrupta filer som eleven annars haft sönder.

ja, vilket är extremt limited. du sitter fast med att datorn kan bara göra ett par fjuttiga saker, du äger inte dina filer själv, du är restrikterad att göra vad dom vill, inte vad du vill. du är bunden till att ha en internetkoppling konstant. och ska OPs tjänst gälla så lär man ju minst behöva 100mbit ned, och vill man spela så kan man ju glömma det då du först kommer få delay på vad du ser, och din input kommer ge delay.
vill du göra något mindre lagligt likt piratkopiering kommer det inte vara speciellt smart då du inte äger din dator. kan dock vara bra för filmbranchen i deras ögon

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Om vi tittar på företag så sker detta redan.
https://www.citrix.se/

De ansluter med valfri dator, kan få med lokala enheter/skrivare och kan sedan jobba direkt på en "virtuell" dator. De kan koppla från mitt i ett jobb, springa till bilen, och fortsätta när de kommer hem.

Tror det var Nvidia som ville göra något liknande för spel...
Det är faktiskt enklare och närmare än vad många här verkar tro.