[LÖST]Apache, owncloud och openvpn lagt av Ubuntu server 14.04

Permalänk
Medlem

[LÖST]Apache, owncloud och openvpn lagt av Ubuntu server 14.04

Hej,
nyligen var det strömavbrott och då stängdes servern av. När jag sedan startade om den så startade inte openVPN automatiskt och nu kan jag inte få igång det. Det är installerat genom att ladda ner deras senaste och köra dpkg -i istället för sudo apt-get openvpn.

Om jag kör htop så kör openvpn-a en massa processer som heter "openvpn -- errors-to-stderr --config stdin.

Försöker jag köra "openvpn" så hävdar terminalen att det inte är installerat.

Behöver rätt akut hjälp då jag har släkt som sitter i Kina och behöver komma åt saker.

EDIT: uppdaterat titel eftersom fler saker ej funkar

EDIT: Se sista

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Hur ser openvpn's loggfil ut?
Kan du starta tjänsten?

Visa signatur

$ /dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av qworx:

Hur ser openvpn's loggfil ut?
Kan du starta tjänsten?

Problemet är att jag kan kan inte hitta loggarna heller. Tjänsten går ej att starta.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Problemet är att jag kan kan inte hitta loggarna heller. Tjänsten går ej att starta.

Oj, det låter illa... Det borde däremot finnas loggfiler någonstans. Hur ser din server.conf ut?
Släng in: log-append /var/log/openvpn.log

Finns /etc/init.d/openvpn?

$ whereis openvpn

Visa signatur

$ /dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av qworx:

Oj, det låter illa... Det borde däremot finnas loggfiler någonstans. Hur ser din server.conf ut?
Släng in: log-append /var/log/openvpn.log

Finns /etc/init.d/openvpn?

$ whereis openvpn

Både openvpnas och openvpn finns.

i /etc/openvpn/ finns bara update-resolv-conf.

Visa signatur

En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Okej, märkt nu att varken apache eller owncloud funkar för den delen heller. Kör jag service apache2 restart får jag (fail). Hävdar att owncloud inte heller är installerat. Hjälp uppskattas

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Efter strömavbrottet fick jag tydligen ny IP av min leverantör och därför har inget funkat.

Visa signatur

En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl