Nvidia GTX 980 Ti Bra, värt eller dåligt, ovärt köp?

Permalänk
Avstängd

Nvidia GTX 980 Ti Bra, värt eller dåligt, ovärt köp?

Permalänk
Medlem

Om det är bra?!

http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html - är bland dom bättre som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Om det är bra?!

http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html - är bland dom bättre som finns.

Tror snarare han menade just den specifika modellen. Personligen hade jag lagt till ett par hundra och tagit Zotacs AMP modell från Komplett.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Medlem

För 6390 är det ju ett kap.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Tror snarare han menade just den specifika modellen. Personligen hade jag lagt till ett par hundra och tagit Zotacs AMP modell från Komplett.

Modellen, är inte bara olika nivåer av "svinbra"? Eller vänta, finns det alltså dåliga/askass 980ti?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Modellen, är inte bara olika nivåer av "svinbra"? Eller vänta, finns det alltså dåliga/askass 980ti?!

Finns bra och mindre bra kylare - även när kärnan är "svinbra"...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Medlem

Ruskigt billigt måste jag säga.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Finns bra och mindre bra kylare - även när kärnan är "svinbra"...

Men sätter man på sämre kylare än referens?! Finns det någon sådan? Har du en länk/någon variant på en "dålig" kylare? (Ärligt förvånad här)

Permalänk
Medlem

@Gurk: Ingen som sagt något om sämre än referens. Bara att de finns bra och sen bättre kylare. Och bättre betyder till exempel:
Svalare = bra för OC
Tystare = förklarar nog sig självt
Sen använder sig vissa tillverkare av bättre komponenter än andra som gör att de håller längre, är stabilare och lättare att överklocka

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cityguysims:

@Gurk: Ingen som sagt något om sämre än referens. Bara att de finns bra och sen bättre kylare. Och bättre betyder till exempel:
Svalare = bra för OC
Tystare = förklarar nog sig självt
Sen använder sig vissa tillverkare av bättre komponenter än andra som gör att de håller längre, är stabilare och lättare att överklocka

Nej, det var det jag menade... har aldrig hört talas om någon dålig kylare på dom korten. Blev lite paff här.
Ah, refernskylaren är allt annat än dålg... den är möjligtvis "bra" eller "ok" som sämsta betyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Nej, det var det jag menade... har aldrig hört talas om någon dålig kylare på dom korten. Blev lite paff här.
Ah, refernskylaren är allt annat än dålg... den är möjligtvis "bra" eller "ok" som sämsta betyg.

Kände för att kalla dig trög - men avstod. Som sagt finns sämre kylare, finns bättre och finns fantastiska kylare. Kylaren på mitt Inno 3d 980 är helt okej. Den låter en del i load (väldigt mycket överklockat) men är ändå helt okej. Kylaren på det kortet du länkade är av samma snitt - medan Zotac kortet har en betydligt tystare och mer effektiv kylare. Alla klarar original TDP:n såklart. Men inte alltid det finns rum kvar för överklockning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Kände för att kalla dig trög - men avstod. Som sagt finns sämre kylare, finns bättre och finns fantastiska kylare. Kylaren på mitt Inno 3d 980 är helt okej. Den låter en del i load (väldigt mycket överklockat) men är ändå helt okej. Kylaren på det kortet du länkade är av samma snitt - medan Zotac kortet har en betydligt tystare och mer effektiv kylare. Alla klarar original TDP:n såklart. Men inte alltid det finns rum kvar för överklockning.

Nä du får gärna kalla mig trög, det är helt okej så länge jag får kalla dig oerfaren pojkspoling
Jag har väl varit med för länge och har sett alla möjliga varianter där även highendkortens delar har varit riktigt riktigt dåliga hos vissa leverantörer. Blev helt enkelt paff då jag är i villfarelsen att det tillhörde det glada 00-talet. Satt här och gnuggade händerna åt en potentiell supernyhet, att vi hade en liten skojig flashback till klantiga högljudda supervarma kort eller liknande.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Väldigt prisvärt. Kylaren ser massiv ut så det enda frågetecknet är väl ljudnivån men med tanke på det priset så är det ju värt att chansa. Skulle fläktarna vara högljudda så kan man alltid modifiera fläktkurvan så det blir tystare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Bra pris helt klart. 1000kr billigare än vad mitt kort kostar just nu samt att det även är 1200kr billigare än vad jag köpte mitt för. Då var mitt ett av de billigaste med ordentlig kylare när jag köpte mitt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Men sätter man på sämre kylare än referens?! Finns det någon sådan? Har du en länk/någon variant på en "dålig" kylare? (Ärligt förvånad här)

Personligen skulle jag säga att referenskylaren är den bra modellen, medans de flesta andra är dåliga.

Men så beror det på vad man menar med dålig också. Referenskylaren kyler sämre helt klart. Men i övrigt föredrar jag den designen om man ska välja mellan dem.