Google lanserar ny Chromecast i oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

det jag är ute efter är nas->chromecast. alltså behöver bara nasen, tvn och chromecasten vara igång.
hur jag uppfattat att chromecasten funkar så är det nas->mobil/dator->chromecast.
jag vill alltså skippa mellansteget

Skrivet av wtfdoodle:

Det måste du ju ha på oavsett då chromecast inte har en hårddisk..?

Det finns förövrigt tjänster via plex där man betalar en avgift för en tjänst lik netflix - fast med fräscht material då.

nej, men min nas har

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

ja, men då måste dom alltså vara igång när jag kollar. vilket är precis det jag vill undvika och därför jag äger en boxee. behöver inte ha något igång förrutom den som står och surrar eller i mobilens fall våldtar mitt batteri

Men källan måste du ju ha igång? Om du nu pratar lokal media.

Dessutom påverkas ju inte mobilens batteri av att du styr din Chromecast med den, jag förstår inte vad du menar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis lägger de till stöd för andra uppdateringsfrekvenser än 60Hz.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

det jag är ute efter är nas->chromecast. alltså behöver bara nasen, tvn och chromecasten vara igång.
hur jag uppfattat att chromecasten funkar så är det nas->mobil/dator->chromecast.
jag vill alltså skippa mellansteget

Men vad ska du styra NAS:en med då?

Tycker inte Plex våldtar något batteri alls, du användar ju mobilen för att peka på vad CC ska göra annars gör ju inte mobilen något. Men visst bytar du media var 5 minut och ska spola och hålla på sä väcker du ju mobilen rätt mycket, men inte mer om Plex inte var igång. Min mobil drar inte mer när jag castar något från min Plex server och appen tar ca 3mb i ram minnet, fruktansvärt lite om man jämför med t ex Swiftkey som tar 50mb.

https://imgur.com/4fmXhP5

Permalänk
Medlem

@Schnelzer: Nu har jag den inte själv så det VET jag inte säkert men det står ju i specifikationen att den har BT 4.1 så åtminstone i princip borde det ju vara möjligt att ansluta ett BT-tangentbord/mus.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jo, har plockat ut boxen. Men annars så köper man bara en monitor eller kopplar till projektor.

Skrivet av wtfdoodle:

Eller svarar man helt enkelt inte på brevet från dessa blodiglar? :3

Vad är det med folk egentligen?
Tror ni att det är någon form av mänsklig rättighet att kunna konsumera media hur man vill utan att betala för sig?
Se på det ska ni men inte betala. Förstår ni inte att de som producerat det ni ser på också ska ha lön för sitt jobb precis som ni? Man kan tycka vad man vill om tvlicensen, att den är för hög eller att den borde bakas in i skatten eller vad som helst men just nu är det en avgift som man får lov att betala om man ska nyttja tjänsten. Då är det ju bara att gilla läget, betala eller låta bli att titta.

Ta inte min post för hårt, jag är faktiskt intresserad av att förstå hur man kan tycka att det är rätt att ta del av andras arbete utan att betala något för det.

Ontopic:
Älskar förresten min chromecast, sjukt nice att inte behöva koppla in laptopen i tvn längre när det ska kollas på film.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nice, får hoppas på stöd för 5GHz WiFi.

ja AC stöd är ett måste om den ska klara flera år framöver.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Det följde ju med en kort hdmi sladd. Perfekt att göra att den inte sticker ut.

Skrivet av Sambuccashake:

Och det hade varit prima ifall man kan vinkla den så man inte är beroende av TV-tillverkarens uppfattning om hur en HDMI-port ska sitta.

http://www.ohgizmo.com/wp-content/uploads/2008/07/free_angle_hdmi.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ljudnerd:

Vad är det med folk egentligen?
Tror ni att det är någon form av mänsklig rättighet att kunna konsumera media hur man vill utan att betala för sig?
Se på det ska ni men inte betala. Förstår ni inte att de som producerat det ni ser på också ska ha lön för sitt jobb precis som ni? Man kan tycka vad man vill om tvlicensen, att den är för hög eller att den borde bakas in i skatten eller vad som helst men just nu är det en avgift som man får lov att betala om man ska nyttja tjänsten. Då är det ju bara att gilla läget, betala eller låta bli att titta.

Ta inte min post för hårt, jag är faktiskt intresserad av att förstå hur man kan tycka att det är rätt att ta del av andras arbete utan att betala något för det.

Nu är det ju så att det räcker inte med att låta bli att titta för att slippa betala tvlicens. Det räcker med att ha en TV så är du skyldig att betala tvlicens. Jag inte använt min TV för att kolla på något som finns i det utbudet som erbjuds när man kopplar in tvn i väggen. (Jag har alltså kollat på basutbudet 0 gånger de senaste 4åren.) Är det då rätt att jag betalat tvlicens avgift för att jag har möjlighet att kolla på detta?

I min mening är det mycket bättre om man får betala, betalar du får du tillgång till kanalen eller det du betalar för. Som det är i nuläget blir man påtvingad ett paket med kanaler och får sedan hem "Hej du måste betala tvlicens".

Jag betalar varje månad för netflix, hbo-nordic & hulu. Betalar mer än gärna dessa avgifter då jag faktiskt kollar och använder dessa tjänster. Sverige måste hänga med i den tekniska utvecklingen.

Har inte en aning om vad dom andra skrev innan (de du svarade till). Men du tog upp tv-licens och detta är min syn på det hela.

Permalänk
Medlem

@EnDödRåtta:

Det jag reagerar över är hur man kan tycka att det är försvarbart att köpa en tv, plocka ur mottagaren och sätta i en chromecast för att se svtplay utan att behöva betala licensavgiften.

Wow, jag trodde inte det var möjligt att undgå public service media i fyra år, inte ett rapport eller aktuellt, inte ett OS, inte ett sommarprat eller ekot? Inte ens Kalle Anka?

Kalle kan man ju kanske skippa och hurvida sommarens medverkande av sommarpratarna presterade är ju tveksamt men annars tycker jag att Svt producerar intressant och informativ media som är värd att betala för.

Sorry för att det här blev så oftopic.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Videostream som tillägg till Google Chrome = klockrent.

Streamar 1080p utan problem.

Alla tummar jag har upp för denna appen, fungerar klockrent!

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Avstängd

Tycker den blir ganska begränsad eftersom den är beroende av en smartphone eller surfplatta för styrningen.

Permalänk
Medlem

Ah. Köpte min för några veckor sen. Ser än så länge inte varför jag ev skulle uppgradera till nya. Men de kommer väl. Native stöd för Popcorn Time hade ju varit nice.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Chromecasten jag har är grym. Bara synd att jag lever ett sånt stressat liv att jag aldrig får chilla framför tvn...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Hedersmedlem

Får hoppas på 1080p om inte 1440p.
Känns som att 720P som är i nuvarande varianten är lite lite.

EDIT: Det ser ut som att man kan få upp nuvarande Chromecasten i 1080p dock så är det en sak som kommit till på senare tid, när den kom så hade den endast stöd för 720p.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

4k över det trådlösa lär väl bli rätt extremt, eller menar du tex youtube i 4k?

Du tror inte 600-700Mbps över 802.11AC räcker för en hyfsad 4k stream?

Netflix 4K som visserligen är ganska hårt komprimerad kräver runt 20Mbps så detta hoppas jag verkligen stöds om det inte redan gör det med den gamla Chromecasten.

En bra HDTV kanal ligger på runt 40Mbps, tar man detta gånger 4 för den högre upplösningen borde detta landa på runt 160Mbps vilket enkelt ryms inom AC standarden

Därav min fråga

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Du tror inte 600-700Mbps över 802.11AC räcker för en hyfsad 4k stream?

Netflix 4K som visserligen är ganska hårt komprimerad kräver runt 20Mbps så detta hoppas jag verkligen stöds om det inte redan gör det med den gamla Chromecasten.

En bra HDTV kanal ligger på runt 40Mbps, tar man detta gånger 4 för den högre upplösningen borde detta landa på runt 160Mbps vilket enkelt ryms inom AC standarden

Därav min fråga

vet inte exakt hur bra ac fungerar eller så, men i mitt nät har jag tur om jag når 100mbit över det trådlösa med 2 väggar emellan. därav min fråga

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

@ljudnerd: Nej plocka ur mottagaren och kolla svt play då tycker jag man kan betala. Men att bli tvingad att betala för något man inte använder är det jag tycker är fel. Men ja, man kan klara sig 4år utan att använda sig av de kanaler man blir påtvingad i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

Får hoppas på 1080p om inte 1440p.
Känns som att 720P som är i nuvarande varianten är lite lite.

Max upplösning för nuvarande Chromecast är 1080p.

Permalänk
Medlem

@Christley: Nej, klart du inte får 500+ Mbit genom två hela väggar. Särskilt inte med AC som i regel har sämre räckvidd än N-standarden.

Själv får jag runt 400 Mbit mot min AC-router vilket förmodligen räcker gott för 4k. Vem bryr sig dock, har ingen 4k-TV ens och det mesta jag tittar på är 720p ändå.

För er som vill streama allt rekommenderar jag förresten en router med stöd för USB-diskar + BubbleUPNP. Då kan man spela upp allt man har på en USB-disk på nätverket oavsett format osv. Inget krångel med Plex och annat onödigt. Har själv en Netgear R6300 v2 (ca ~1000 kr) + USB-disk + BubbleUPNP, fungerar utmärkt.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem

Chromecast + Plex = Kärlek

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är ju inte det som är riktigt poängen, vanlig digital tv kan den inte styra. Det är en liten mediadator som du kan kolla på play tjänster på och spela upp media på; SVT Play, TV4 Play, PLEX, Netflix, Deezer, Youtube och du kan även spegla ditt skrivbord eller mobil skärm. Och det är dessa tänster du styr med mobilen.

Säg att jag har SVT play appen på mobilen, hittar något intressant och klickar på cast ikonen och vips så är det på tvn. Så om man vill komma undan tv avgiten men ändå kolla SVT så skaffa en CC.

Jo, jag har en som jag använder med Plex, så jag vet hur det fungerar! Det jag efterlyser är att istället för att krångla med att ta fram telefonen för att starta uppspelning så kan jag starta uppspelningen med TV-fjärren. (HDMI-CEC) Det går i nuläget att pausa och återuppta uppspelning med TV-fjärren. Att behöva telefonen för detta är för mig lika ologiskt och omständigt som att jag skulle behöva använda den för att bläddra mellan vanliga TV-kanaler. Sen kan jag tänka mig att det finns folk som använder Chromecast på andra sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Om man rippar en blue-ray film rakt av, kan man streama den över chromecast förlustfritt då?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

24 hz stöd så man kan se filmer utan hack. 2:3 pulldown duger inte!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ljudnerd:

Vad är det med folk egentligen?
Tror ni att det är någon form av mänsklig rättighet att kunna konsumera media hur man vill utan att betala för sig?
Se på det ska ni men inte betala. Förstår ni inte att de som producerat det ni ser på också ska ha lön för sitt jobb precis som ni? Man kan tycka vad man vill om tvlicensen, att den är för hög eller att den borde bakas in i skatten eller vad som helst men just nu är det en avgift som man får lov att betala om man ska nyttja tjänsten. Då är det ju bara att gilla läget, betala eller låta bli att titta.

Ta inte min post för hårt, jag är faktiskt intresserad av att förstå hur man kan tycka att det är rätt att ta del av andras arbete utan att betala något för det.

Ontopic:
Älskar förresten min chromecast, sjukt nice att inte behöva koppla in laptopen i tvn längre när det ska kollas på film.

Absolut inte, däremot vill jag inte betala för något som jag inte konsumerar. Jag hade mer än gärna betalat en avgift årligen för att radion ska finnas i liv - och faktiskt kunna satsa på saker så som DAC+ - som staten förövrigt beslutat att skita i för att de anser att FM är bra nog - men jag kommer aldrig få för mig att att betala en avgift om det inkluderar tv-kanaler som jag inte använt på över 10 år, om det nu ska vara grejer befolkningen gillar så kan de ju ge en valet att stödja antingen radio, tv eller både och.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

Får hoppas på 1080p om inte 1440p.
Känns som att 720P som är i nuvarande varianten är lite lite.

Men den nuvarande chromecasten stöder väl 1080p? har för mig att jag har kört det rätt mycket via videostream

Permalänk
Hedersmedlem

@Ph4st: det verkar faktiskt som att dom fixat 1080p stöd om sändaren har stöd för det, dock så var det 720p som gällde när jag använde den sist.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ergonomatic:

Tycker den blir ganska begränsad eftersom den är beroende av en smartphone eller surfplatta för styrningen.

Alltså, hur mycket jag än gillar Chromecast så har jag nog också ibland längtat efter en vanlig fjärrkontroll till den.

Problemet med detta är ju hur du ska välja media? Ska du köra appar på själva Chromecasten då som Youtube, svtplay osv? Ja då har du Nexus Player... i princip en Chromecast som kan köra appar, och det medföljer en fjärrkontroll!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Trevligt! Ser dock inte vad som kan uppgraderas som skulle göra min upplevelse bättre.

Min chromecast är nog den billigaste och mest använda -teknikprylen jag använder. Det som är intressant är att jag för 270 kr har fått 6 månader viaplay och 6 månader Google Music totalt på köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

personligen hoppas jag på native support för att en dator inte behöver vara igång eller en mobil. vill kunna starta tvn och den fattar att jag vill kolla film från min nas.
ac support tack
hecv/h265 support
undertext support
rarfil support (omg om det funkar)

LocalCast bör klarar detta om din NAS har DLNA. https://play.google.com/store/apps/details?id=de.stefanpledl....
Alternativt kan Plex gå att installera på din NAS om den är av rätt modell