Muskampen 2025: Segraren korad!

KD överger decemberöverenskommelsen, vad blir resultatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

På tal om flyktingskrisen, flyktingar som flyr från krig lyckas komma till länder med gott skydd och trygghet. Varför stannar dom inte där? Varför bemöda sig en enorm resa norrut till sverige? Är det bara pga av bidragen? För jag ser ingen annan orsak till varför dom gör så.

Det finns inget gott skydd eller trygghet i närområdet. Majoriteten av flyktingarna från Irak flydde till Syrien nu har de fått fly igen. Från Libanon fick flyktingarna från Palestina fly när inbördeskriget bröt ut under 80-talet. Idag utsätts de Syriska flyktingarna för systematiska trakasserier och de saknar uppehållstillstånd i Libanon. I Turkiet gäller samma sak, samt att det på sistone utbrutit våldsamma oroligheter med nu ett bombdåd som senaste yttring för detta.

Så nej, grundantagandet i din tes faller platt, det är ett oriktigt påstående.

Skrivet av Valiumballong:

Libanon och Turkiet (eller Sverige) har inte brist på mark. Mark finns. Det problematiska är mat, säkerhet, utbildning, sjukvård och andra samhällstjänster som krävs. Skillnaden är att dessa förnödenheter och tjänster kostar avsevärt mer att erbjuda i Sverige än i Libanon eller Turkiet. Om det är jobb till alla, [fast] bostad till alla eller social integration som är målet, för att erbjuda någon ett helt nytt liv, så kostar det väldigt mycket mer än att erbjuda ett tillfälligt skydd. Det är inte en mänsklig rättighet att få PUT bara för att det är krig och konflikt i hemlandet.

Att de två grupper du nämner har fått fly igen är förstås tragiskt, men det betyder inte att de ska migrera till Europa.

Som sagt jag upprepar mig för att du flyttar på målstolparna, nu gör du det igen genom att skylla ifrån dig.
Du moraliserar om ditten och datten, Först ville du hävda att flyktingarna var bidragssökande latmaskar för att de inte stannade I Grekland, När jag påpekade att Grekland inte kan ta emot alla flyktingar som passerar genom landet så bytte du fot till och hävdade flyktingar är moraliskt förpliktade att stanna i grannländer, oavsett om grannländerna kan ta emot dem eller inte. Du har bytt fot flera gånger Valiumballong och du har inte kommer med något annat än moraliserande.
Hur är det du tänker egentligen? Om flyktingarna inte får uppehållstillstånd i Libanon och Turkiet ska vi då hota Libanon och Turkiet med Krig? Ingen har hävdat att PUT är en mänsklig rättighet, men att söka asyl är dock det.

Därtill så far du med flagrant osanning, Libanon har en befolkningstät som är högre än i princip alla länder i världen förutom ö-riken och mikrostater. Jordanfloden, regionens största vatten drag har ett utflöde under ett år som motsvar Dalälven under en vecka, Detta vet du också. Så var god sluta flytta på målstolpar och sluta hävda det du vet är osannt.

*** raderat ***

Upprepning och § 5
Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det finns inget gott skydd eller trygghet i närområdet. Majoriteten av flyktingarna från Irak flydde till Syrien nu har de fått fly igen. Från Libanon fick flyktingarna från Palestina fly när inbördeskriget bröt ut under 80-talet. Idag utsätts de Syriska flyktingarna för systematiska trakasserier och de saknar uppehållstillstånd i Libanon. I Turkiet gäller samma sak, samt att det på sistone utbrutit våldsamma oroligheter med nu ett bombdåd som senaste yttring för detta.

Så nej, grundantagandet i din tes faller platt, det är ett oriktigt påstående.

Hur tar dom sig till sverige tror du? Med spocks telepati manick? Det är bra mkt länder på vägen hit tror du inte det? Och det är inga krig i dom länderna va jag vet, men du kanske vet?

vad jag sett och läst så är det stora korståg med folk som paraderar genom alla i-länderna för att nå svenska bidragen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du gör ett ganska fatalt misstag i ditt resonemang. Du menar att antal anmälda brott = antal gjorda brott vilket i sig är helt fel. Antal anmälda brott behöver inte betyda att fler brott sker utan att mörkertalet sjunker. För att få en bättre slutsats så måste man titta på brott som lett till domar.

Så det är alltså ett bättre mått att mäta enbart antalet domar? Om vi lägger ner rättsväsendet har vi då 0 st begångna brott då ingen blivit dömd (så klart en grov överdrift). Att inte fler blir dömda kan exempelvis bero på att andel uppklarade brott är låg.

Du gör ett ganska fatalt misstag i ditt resonemang. Du menar att antal dömda för brott = antal gjorda brott vilket i sig är helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Men det beror väl inte på hög invandring eller tror du det? Det kunde ju förmodligen varit ännu lägre brott och våran ekonomi kunde lika gärna vart det dubbla ifall vi hade haft sträng invandrar politik. Lika lite vet jag om hur det hade varit som du vet, jag vet inte för har ingen fakta utan bara lägger fram en hypotes. Men du kanske vet?

Ser vi till våra grannländer så finns det inte så mycket som stödjer idén att låg invandring borgar för god ekonomi, snarare tvärtom om vi sak vara krassa. Ekonomin, brottsligheten osv. har givetvis flera faktorer men det är oavsett detta så att argumentet att invandringen försämrar Sverige klingar falskt när vi ser att Sverige har en minskande brottslighet, är rikare än någonsin och har en bättre ekonomi än våra grannländer.

Skrivet av Silcan:

Hur tar dom sig till sverige tror du? Med spocks telepati manick? Det är bra mkt länder på vägen hit tror du inte det? Och det är inga krig i dom länderna va jag vet, men du kanske vet?
vad jag sett och läst så är det stora korståg med folk som paraderar genom alla i-länderna för att nå svenska bidragen.

Det moralistiska argumentet att man ska stanna i första bästa land är intressant, förutom att de inte kan förväntas få uppehållstillstånd i dessa länder så begriper väl även du att varken Grekland, Bosnien eller Ungern för den delen ensamma kan ta emot alla flyktingar.
Nej vill du argumentera så får du komma med något mer faktabaserat än verklighetsfrånvänd moralism.

Skrivet av Massy:

Så det är alltså ett bättre mått att mäta enbart antalet domar? Om vi lägger ner rättsväsendet har vi då 0 st begångna brott då ingen blivit dömd (så klart en grov överdrift). Att inte fler blir dömda kan exempelvis bero på att andel uppklarade brott är låg.
Du gör ett ganska fatalt misstag i ditt resonemang. Du menar att antal dömda för brott = antal gjorda brott vilket i sig är helt fel.

Antal anmälda brott påverkas av anmälningsfrekvens och andra faktorer. Att blanda ihop antal begågna brott med antal anmälda är synnerligen fel. Det är också därför forskarna på området använder sig av betydligt fler data material, vilket jag påpekat flera gånger; och summan våra professorer och andra namnkunniga kommer fram till är att brottsligheten minskar.

*** raderat ***

Upprepning och § 5
Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anhjo:

Ett bra exempel på inlägg som bryter flera av forumets trivselregler.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Poänglösa oneliners och påhopp kommer hädanefter raderas utan vidare notis.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

@Huzzbutt: Jag läser i Trelleborgs Allehanda att det nu kommer 170 barn och ungdomar om dygnet med färjorna och att 1.195 anlänt under den senaste månaden.
Av dem har 163 registrerats. 685 har avvikit eller blivit ”uppgraderade” på grund av sin ålder. Endast tio har blivit anvisade en ny kommunplats. Enhetschefen Catharina Lilja på Migrationsverket i Malmö konstaterar att registreringen är problematisk, eftersom det är svårt att hitta tolkar och man inte förstår vad ”barnen” säger. Hon tillägger:

Man har lyckats rekrytera fantastisk personal och lyckats göra en bra tillvaro för barnen. Jag uppfattar inte att ett enda barn far illa. På denna korta tid har man gjort ett oerhört professionellt arbete.

Jaha?

Morten Uhrskov Jensen skrev i går i Jyllandsposten om hur den svenska eliten nu genomför det sammanbrott som annars kunde ha tagit årtionden:

Sverige sjunker ned i ett fullständigt oöverskådligt kaos av olösliga kulturella, etniska och religiösa konflikter, det hela toppat med att den svenska välfärdsstaten avvecklas, något som garanterat leder till att konflikterna mångdubblas. När det är tomt i krubban börjar hästarna som bekant att bitas.

Samtidigt som jag läser det får jag ett mail från en svensk forskare som skriver:

I övrigt kan jag med förfäran konstatera att min spådom om att Sverige kommer att gå en väg som liknar Nazitysklands 1944-45 (beskriven i Kershaws The End) tycks besannas. Alla resurser mobiliseras för massinvandringen trots att slutet är oundvikligt, och propagandan har skruvats upp ännu en nivå. Från de ”ledande” tycks man fast besluten att låta landet förödas. Hitler lär ju ha ansett att tyskarna svikit honom och därför förtjänade att gå under. Undrar ibland om det är samma sentiment bland ”kultureliten” på Södermalm. I vilket fall, vansinnet tycks komplett. På min arbetsplats på universitetet arbetar vi på som vanligt, och de flesta tycks helt omedvetna om att vår västerländska kultur nu går under framför ögonen på oss. För egen del gör jag vad som fordras för att få min lön (så länge det nu varar) och inget mera. Mitt fokus är nu på hur jag bäst ska kunna skydda min familj inför det som komma skall.

I ett annat mail frågar en förtvivlad bloggläsare, med referens till invandringspolitiken: ”Varför blir det inte revolution i Sverige?” Jag svarar henne att i Sverige finns det inte några revolutionärer.

Några timmar dessförinnan åt Gunnar och jag lunch med vänner, ett gift par som också var helt på det klara med att systemkollapsen har inletts. Under lunchen sa mannen upprepade gånger att svenskarna är idioter som finner sig i att på det här sättet bli berövade sin välfärd, sitt land och sitt kulturarv.

Jag höll med, men utan riktig glöd, eftersom jag har svårt för ”idiot-teorin”. Det är ju det överheten tycker om oss vanliga människor, att vi är idioter. Folkförakt är inget jag vill ägna mig åt. Inte heller vill jag lägga skulden för den accelererande invandringskatastrofen på svenska folket. Visst är det idiotiskt att inte bygga upp en motståndsrörelse, att inte revoltera mot makthavarna, men det är ju inte det svenska folket som står för den destruktiva politiken. De är de drabbade, de som föses över stupet. Till skillnad från makthavarna så har de allra flesta inga fallskärmar.

Emellertid, även jag är ju förtvivlad över att Sverige förstörs så motståndslöst. Frågan hänger kvar: Varför är så många idioter? Eller med en något annan formulering: Vilka är skälen till att vi inte har en motståndsrörelse? Mitt svar i tio punkter (det finns fler):

Historiskt sett har svenska folket en extremt hög tillit till sina valda ledare. Internationellt har Sverige länge legat i topp. Statsvetaren Bo Rothstein är den svenska forskare som mer än andra ägnat sig åt forskning om tillit. Han menar att förklaringen är den svenska välfärdsmodellen, okorrumperade myndigheter och att Sverige länge varit etniskt homogent. Sverigedemokraternas framgångar är det tydligaste tecknet på hur tilliten eroderar. Ännu har dock en majoritet av invånarna förtroende för det politikerna säger, liksom för medias redovisning. De förstår inte att de blir lurade.
Agendajournalistiken och propagandan blommar i media. En av journalistikens metoder är språkförvanskning. Media kallar exempelvis massinvandringen som, om den fortsätter snarare bör betecknas som en invasion, konsekvent för en flyktingkris. Därmed säger man att det handlar om flyktingar, trots att majoriteten av dem som söker asyl mer rättvisande bör betecknas som välfärdsmigranter. Med begreppet kris säger journalisterna också att det handlar om en akut situation som kräver en extraordinär insats.
En annan av medias metoder är att spela på våra känslor. Journalisterna visar inte unga muslimska män som med alla medel, våld inbegripet, försöker ta sig in i Europa. Istället visar de bilder och filmer på barn och familjer som är av samma slag som vi själva. Budskapet kan ingen missa: nu måste alla hjälpa till! Det är också vad jag nyss hörde statsministern säga i radion, med aningen av desperation i rösten.
Journalister och politiker säger unisont att Sveriges demografiska situation gör det nödvändigt med ”påfyllning”. När svenskarna åldras, vilka ska då jobba och upprätthålla välfärden? Det är ett budskap som bara är sant till tio procent men media levererar ingen kritik.
Journalisterna spelar ner den nationella avgränsningen. De påpekar aldrig att det kan vara etiskt problematiskt att spendera svenska skattebetalares pengar på insatser som ligger långt utanför det svenska ansvarsområdet. En bloggläsare påpekar att i tidskriften Sans 4/2015 finns en artikel av den klarseende misantropen Niklas Anderberg om “Den ljusa medeltiden”. Han tar bland annat upp begreppet teleskopisk filantropi, ett uttryck som lär ha myntats av Charles Dickens. I dåtidens England var det inne att hjälpa fattiga i Afrika men inte att se eller bry sig om de fattiga i den egna slummen: ”… genom ett teleskop riktade man sin blick mot de fattiga i Afrika”. Anderberg fyller på med ett parallelluttryck: Teleskopisk rädsla. Det skulle innebära att vi skapar oro och insatser för människor långt borta, t ex i Syrien, Libanon, Afghanistan etc., utan att se eländet vi skapar i våra egna förorter. Vad han också lyfter in i sin text är funderingar kring begreppet “mänskliga rättigheter” som Jeremy Bentham lär ha förklarat som “nonsens på styltor”.
Journalister och opinionsbildare hävdar att alla som behöver hjälp måste få det. Politikerna talar om att Sverige klarar att spela rollen av en humanitär stormakt. Få verkar uppmärksamma den bristande logiken. När det gäller att hjälpa, så handlar det om gränslösa insatser. Samtidigt bör nationen Sverige vara stolt över sin insats. Det är sympatiskt med fri invandring och att andra människor får del av det svenska välståndet.
Hur mycket man än försäkrar att ”min bästa vän är …” så definieras man i Sverige som rasist, om man kritiserar invandringspolitiken. Det är alltså ett både stort och riskabelt steg. Det betyder inte att man agerar som en ansvarsfull samhällsmedlem utan att man har anslutit sig till samhällets mörka och bruna krafter.
Många välutbildade människor har under sin ungdom och utbildning skaffat sig en solid vänsterpolitisk identitet. Det innebär att de ser verkligheten i en höger-vänsterskala. Att gå emot invandringspolitiken är för dem liktydigt med att liera sig med fiendelägret, ja värre än så, eftersom kritiken inte etiketteras som höger utan som högerextrem. Man skyddar sin identitet med kunskapsresistens, så att man ska slippa byta till en identitet man inte vill ha.
Trots att vi har en historia av starka folkrörelser, så är dagens svenskar extremt individualiserade. För dem som flyter medströms är kollektiva manifestationer möjliga, därför att de därigenom kan bekräfta sin godhet inför varandra. De som är kritiska och vill agera kollektivt, kletas ner med ett antal skamliga beteckningar. Det går att rösta på Sverigedemokraterna och det gör allt fler, därför att det handlar om ett individuellt agerande. En motståndsrörelse däremot, det kräver ett bejakande av kollektivet, med alla de olika slags kostnader det medför.
Eftersom samhället runt oss fortsätter att fungera är tanken på en systemkollaps abstrakt. Tron på att Sverige är osårbart är en slags fredsskada. Det är ju mer än tvåhundra år sedan Sverige var i krig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det moralistiska argumentet att man ska stanna i första bästa land är intressant, förutom att de inte kan förväntas få uppehållstillstånd i dessa länder så begriper väl även du att varken Grekland, Bosnien eller Ungern för den delen ensamma kan ta emot alla flyktingar.
Nej vill du argumentera så får du komma med något mer faktabaserat än verklighetsfrånvänd moralism.

Jag syftar inte på dom länderna, tex så paraderade dom igenom danmark pga det högre bidraget dom får i sverige (så fort danmark sänkte bidragen vart det att dra illa kvikt ifrån danmark). Och finns en hel del i-länder innan danmark som dom far igenom och/eller andra i-länder som ligger närmare en bidrags-landet sverige.

*** raderat ***

§ 1.2
Permalänk
Medlem
Skrivet av not:

@Huzzbutt: Jag läser i Trelleborgs Allehanda att det nu kommer 170 barn och ungdomar om dygnet med färjorna och att 1.195 anlänt under den senaste månaden.
Av dem har 163 registrerats. 685 har avvikit eller blivit ”uppgraderade” på grund av sin ålder. Endast tio har blivit anvisade en ny kommunplats. Enhetschefen Catharina Lilja på Migrationsverket i Malmö konstaterar att registreringen är problematisk, eftersom det är svårt att hitta tolkar och man inte förstår vad ”barnen” säger. Hon tillägger:

Man har lyckats rekrytera fantastisk personal och lyckats göra en bra tillvaro för barnen. Jag uppfattar inte att ett enda barn far illa. På denna korta tid har man gjort ett oerhört professionellt arbete.

Jaha?

Morten Uhrskov Jensen skrev i går i Jyllandsposten om hur den svenska eliten nu genomför det sammanbrott som annars kunde ha tagit årtionden:

Sverige sjunker ned i ett fullständigt oöverskådligt kaos av olösliga kulturella, etniska och religiösa konflikter, det hela toppat med att den svenska välfärdsstaten avvecklas, något som garanterat leder till att konflikterna mångdubblas. När det är tomt i krubban börjar hästarna som bekant att bitas.

Samtidigt som jag läser det får jag ett mail från en svensk forskare som skriver:

I övrigt kan jag med förfäran konstatera att min spådom om att Sverige kommer att gå en väg som liknar Nazitysklands 1944-45 (beskriven i Kershaws The End) tycks besannas. Alla resurser mobiliseras för massinvandringen trots att slutet är oundvikligt, och propagandan har skruvats upp ännu en nivå. Från de ”ledande” tycks man fast besluten att låta landet förödas. Hitler lär ju ha ansett att tyskarna svikit honom och därför förtjänade att gå under. Undrar ibland om det är samma sentiment bland ”kultureliten” på Södermalm. I vilket fall, vansinnet tycks komplett. På min arbetsplats på universitetet arbetar vi på som vanligt, och de flesta tycks helt omedvetna om att vår västerländska kultur nu går under framför ögonen på oss. För egen del gör jag vad som fordras för att få min lön (så länge det nu varar) och inget mera. Mitt fokus är nu på hur jag bäst ska kunna skydda min familj inför det som komma skall.

I ett annat mail frågar en förtvivlad bloggläsare, med referens till invandringspolitiken: ”Varför blir det inte revolution i Sverige?” Jag svarar henne att i Sverige finns det inte några revolutionärer.

Några timmar dessförinnan åt Gunnar och jag lunch med vänner, ett gift par som också var helt på det klara med att systemkollapsen har inletts. Under lunchen sa mannen upprepade gånger att svenskarna är idioter som finner sig i att på det här sättet bli berövade sin välfärd, sitt land och sitt kulturarv.

Jag höll med, men utan riktig glöd, eftersom jag har svårt för ”idiot-teorin”. Det är ju det överheten tycker om oss vanliga människor, att vi är idioter. Folkförakt är inget jag vill ägna mig åt. Inte heller vill jag lägga skulden för den accelererande invandringskatastrofen på svenska folket. Visst är det idiotiskt att inte bygga upp en motståndsrörelse, att inte revoltera mot makthavarna, men det är ju inte det svenska folket som står för den destruktiva politiken. De är de drabbade, de som föses över stupet. Till skillnad från makthavarna så har de allra flesta inga fallskärmar.

Emellertid, även jag är ju förtvivlad över att Sverige förstörs så motståndslöst. Frågan hänger kvar: Varför är så många idioter? Eller med en något annan formulering: Vilka är skälen till att vi inte har en motståndsrörelse? Mitt svar i tio punkter (det finns fler):

Historiskt sett har svenska folket en extremt hög tillit till sina valda ledare. Internationellt har Sverige länge legat i topp. Statsvetaren Bo Rothstein är den svenska forskare som mer än andra ägnat sig åt forskning om tillit. Han menar att förklaringen är den svenska välfärdsmodellen, okorrumperade myndigheter och att Sverige länge varit etniskt homogent. Sverigedemokraternas framgångar är det tydligaste tecknet på hur tilliten eroderar. Ännu har dock en majoritet av invånarna förtroende för det politikerna säger, liksom för medias redovisning. De förstår inte att de blir lurade.
Agendajournalistiken och propagandan blommar i media. En av journalistikens metoder är språkförvanskning. Media kallar exempelvis massinvandringen som, om den fortsätter snarare bör betecknas som en invasion, konsekvent för en flyktingkris. Därmed säger man att det handlar om flyktingar, trots att majoriteten av dem som söker asyl mer rättvisande bör betecknas som välfärdsmigranter. Med begreppet kris säger journalisterna också att det handlar om en akut situation som kräver en extraordinär insats.
En annan av medias metoder är att spela på våra känslor. Journalisterna visar inte unga muslimska män som med alla medel, våld inbegripet, försöker ta sig in i Europa. Istället visar de bilder och filmer på barn och familjer som är av samma slag som vi själva. Budskapet kan ingen missa: nu måste alla hjälpa till! Det är också vad jag nyss hörde statsministern säga i radion, med aningen av desperation i rösten.
Journalister och politiker säger unisont att Sveriges demografiska situation gör det nödvändigt med ”påfyllning”. När svenskarna åldras, vilka ska då jobba och upprätthålla välfärden? Det är ett budskap som bara är sant till tio procent men media levererar ingen kritik.
Journalisterna spelar ner den nationella avgränsningen. De påpekar aldrig att det kan vara etiskt problematiskt att spendera svenska skattebetalares pengar på insatser som ligger långt utanför det svenska ansvarsområdet. En bloggläsare påpekar att i tidskriften Sans 4/2015 finns en artikel av den klarseende misantropen Niklas Anderberg om “Den ljusa medeltiden”. Han tar bland annat upp begreppet teleskopisk filantropi, ett uttryck som lär ha myntats av Charles Dickens. I dåtidens England var det inne att hjälpa fattiga i Afrika men inte att se eller bry sig om de fattiga i den egna slummen: ”… genom ett teleskop riktade man sin blick mot de fattiga i Afrika”. Anderberg fyller på med ett parallelluttryck: Teleskopisk rädsla. Det skulle innebära att vi skapar oro och insatser för människor långt borta, t ex i Syrien, Libanon, Afghanistan etc., utan att se eländet vi skapar i våra egna förorter. Vad han också lyfter in i sin text är funderingar kring begreppet “mänskliga rättigheter” som Jeremy Bentham lär ha förklarat som “nonsens på styltor”.
Journalister och opinionsbildare hävdar att alla som behöver hjälp måste få det. Politikerna talar om att Sverige klarar att spela rollen av en humanitär stormakt. Få verkar uppmärksamma den bristande logiken. När det gäller att hjälpa, så handlar det om gränslösa insatser. Samtidigt bör nationen Sverige vara stolt över sin insats. Det är sympatiskt med fri invandring och att andra människor får del av det svenska välståndet.
Hur mycket man än försäkrar att ”min bästa vän är …” så definieras man i Sverige som rasist, om man kritiserar invandringspolitiken. Det är alltså ett både stort och riskabelt steg. Det betyder inte att man agerar som en ansvarsfull samhällsmedlem utan att man har anslutit sig till samhällets mörka och bruna krafter.
Många välutbildade människor har under sin ungdom och utbildning skaffat sig en solid vänsterpolitisk identitet. Det innebär att de ser verkligheten i en höger-vänsterskala. Att gå emot invandringspolitiken är för dem liktydigt med att liera sig med fiendelägret, ja värre än så, eftersom kritiken inte etiketteras som höger utan som högerextrem. Man skyddar sin identitet med kunskapsresistens, så att man ska slippa byta till en identitet man inte vill ha.
Trots att vi har en historia av starka folkrörelser, så är dagens svenskar extremt individualiserade. För dem som flyter medströms är kollektiva manifestationer möjliga, därför att de därigenom kan bekräfta sin godhet inför varandra. De som är kritiska och vill agera kollektivt, kletas ner med ett antal skamliga beteckningar. Det går att rösta på Sverigedemokraterna och det gör allt fler, därför att det handlar om ett individuellt agerande. En motståndsrörelse däremot, det kräver ett bejakande av kollektivet, med alla de olika slags kostnader det medför.
Eftersom samhället runt oss fortsätter att fungera är tanken på en systemkollaps abstrakt. Tron på att Sverige är osårbart är en slags fredsskada. Det är ju mer än tvåhundra år sedan Sverige var i krig.

Jag tror att mycket av det du talar om är förändringar som inte har med invandring att göra utan som du själv också verkar hävda, hänger samman med förändringar i vår samhällsstruktur. Själv är jag engagerad i folkrörelser och jag lägger uppemot 20 timmar I veckan på detta, men det är tungt och det finns andra, enklare och ofta roligare saker att göra särskilt sedan vi fick fler än två kanaler och internet, vilket också syns en ska med detta minnas att det Sverige som Åkesson "minns" skapades av kultureliten på Södermalm: Det svenska midsommar firandet, Folkrörelserna allt detta kan härledas till kultureliten

Det är väldigt svårt att bemöta någon som målar fan på väggen och talar om systemkollaps, sådant tal är sällan om inte aldrig kopplat till verkligheten. Sverige har haft ett högt mottagande av utomeuropeiska flyktingar alltsedan slutet av 70-talet. Vi har under denna tid blivit ett säkrare och rikare land. Tanken att de ska ske en kollaps vid en kritisk massa har jag hört förut, jag tror inte på det är en teori utan grund. Ditt resonemang bygger på antagandet att nationen är ett viktigt koncept, jag tror inte på detta jag tror att det är nys och påhitt. Den Svenska identiteten uppstod för att dåtidens kulturelit ville formalisera Sverige, hur vi ser på oss själva och hur vi ser på andra är flytande fenomen.

*** raderat ***

Skrivet av Anhjo:

Folk är inte dumma, alla har sett gamlingarna som rotar i tunnorna, misshandeln, stölderna. Din propaganda kan du ta nån annanstans.

Nej folk är inte dumma. Men nu blandar du ihop exempel med statistiken, summan av alla de saker du talar om har minskat.

Skrivet av Silcan:

Jag syftar inte på dom länderna, tex så paraderade dom igenom danmark pga det högre bidraget dom får i sverige (så fort danmark sänkte bidragen vart det att dra illa kvikt ifrån danmark). Och finns en hel del i-länder innan danmark som dom far igenom och/eller andra i-länder som ligger närmare en bidrags-landet sverige.

Flyktingströmmarna till Danmark minskade en lång tid innan sommaren; Flyktingströmmarna gick förbi Danmark långt innan Danmark sänkte bidragen och skälet till att färre och färre har sökt asyl i Danmark beror på att Danmark har infört hårdare och hårdare krav.

*** raderat ***

§ 1.2 och annat citat av raderat mtrl
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ser vi till våra grannländer så finns det inte så mycket som stödjer idén att låg invandring borgar för god ekonomi, snarare tvärtom om vi sak vara krassa. Ekonomin, brottsligheten osv. har givetvis flera faktorer men det är oavsett detta så att argumentet att invandringen försämrar Sverige klingar falskt när vi ser att Sverige har en minskande brottslighet, är rikare än någonsin och har en bättre ekonomi än våra grannländer.

Kan du hosta upp lite fakta nu som styrker det du påstår. För annars kunde ju sverige ha varit dubbelt så starkt ekonomiskt utan invandring om man får tro lite hursom. Som min hypotes förut, som bygger på fantasi och helt utan fakta. En kul gissa lek helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Angående sjukvården, kan du ge några exempel på den undermåliga kvalitet du säger existera?

Skickades från m.sweclockers.com

6 månader kötid för att operera mitt knä och en släkting som inte får plats på äldreboende är ett par exempel från de senaste 6 månaderna som jag har upplevt iaf.

Skrivet av Huzzbutt:

Mina påståenden är vedertagna och är det så att du finner dem oriktiga så är det enkelt för dig att presentera uppgifter som motsäger dem, men fram tills dess så gäller att:

• Sverige är rikare än vad det någonsin har varit.

• Brottsligheten minskar.

• Vi har en bättre ekonomi än våra grannländer.

Nu vet jag inte vem som kom med vilket påstående först, men påstår man någonting måste man backa upp det. Det är snarare så att det någon påstår inte gäller förens den personen har backat upp det.

Sverige är inte rikare än vad det någonsin har varit, BNP/capita var högre 2007 än idag t.ex. http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP-per-...

På vilket sätt menar du att vi har bättre ekonomi än t.ex. Norge? De låg bakom oss i BNP/capita 1990 men de har idag nästan 50% högre BNP/capita.

Det jag oroar mig för är att vi tappar relativt andra länder, enligt HDI var vi 2009 på plats 7 och 2014 på plats 12.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kakann:

6 månader kötid för att operera mitt knä och en släkting som inte får plats på äldreboende är ett par exempel från de senaste 6 månaderna som jag har upplevt iaf.

Låter inte kul med knäet, var det kortare köer för liknande operationer förr? Äldrevården är jag inte så insatt i mer än att inom min egen familj har vi inte märkt något om platsbrist då behovet inte funnits.
Fick nyligen två cancerfall inom familjen och båda har fått och får väldigt snabb och enligt oss bra vård i samband med detta så våra upplevelser skiljer sig onekligen åt.
Personligen fick jag lite sömnproblem i och med detta och fick hjälp av doktor samma dag som jag sökte den.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Låter inte kul med knäet, var det kortare köer för liknande operationer förr? Äldrevården är jag inte så insatt i mer än att inom min egen familj har vi inte märkt något om platsbrist då behovet inte funnits.
Fick nyligen två cancerfall inom familjen och båda har fått och får väldigt snabb och enligt oss bra vård i samband med detta så våra upplevelser skiljer sig onekligen åt.
Personligen fick jag lite sömnproblem i och med detta och fick hjälp av doktor samma dag som jag sökte den.

Opererade mitt andra knä 2007 och då var det betydligt kortare väntetid men det är knappast jämförbart då jag bodde i ett annat län etc. Vet alltså inte om det har blivit sämre, men det kan utan tvekan vara bättre. Just nu har vi alltså en släkting som är dement (läs: 1 minuts minne) och 99 år gammal som inte får plats på äldreboende. Den befolkningsökning vi har just nu måste påverka sådana här saker, allt annat är orimligt. Befolkningen ökar snabbare än vi har tid att utbilda sjuksköterskor, lärare, bygga sjukhus/boende/ etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Opererade mitt andra knä 2007 och då var det betydligt kortare väntetid men det är knappast jämförbart då jag bodde i ett annat län etc. Vet alltså inte om det har blivit sämre, men det kan utan tvekan vara bättre. Just nu har vi alltså en släkting som är dement (läs: 1 minuts minne) och 99 år gammal som inte får plats på äldreboende. Den befolkningsökning vi har just nu måste påverka sådana här saker, allt annat är orimligt. Befolkningen ökar snabbare än vi har tid att utbilda sjuksköterskor, lärare, bygga sjukhus/boende/ etc.

Du har dåligt minne. Det är rätt många år som landstingspolitiker drivit linjen att gamla ska bo hemma. Om de gamla vill bo hemma är inte intressant när ideologin råder. Man har ju lagt ner ett antal boenden som aldrig varit onödiga. Resultatet blir att 99 åringar tvingas bo hemma och hemtjänsten far som skållade råttor hit och dit i stan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ska jag hosta upp fakta som motsäger ditt kontrafaktiska påstående tycker du? Då har du missförstått bevisbördan.
Vill du hävda att Sverige kunde ha varit rikare utan invandring så är det upp till dig att bevisa detta, de faktum att vi är rikare idag än vad vi någonsin varit, att vi har en sjunkande brottslighet och att vår ekonomi är bättre grannländernas gör dock detta svårt för dig.

Som sagt: du argumenterar med exempel mot summan. Använd dig av statistiken istället.
Att Sverige är rikare idag än vad det någonsin är en effekt av BNP och BNP per capita, hade vi bara räknat den ena eller den andra så hade:
Monaco varit rikare än USA
Eller Indien rikare än Monaco.
Norges ekonomi drabbas hårt av oljepriserna och den norska kronan har sjunkit under den Svenska, Finland har haft nolltillväxt I fem år och vi har gått förbi Danmark igen.

Verkligheten är den att brottsligheten minskar och att vi redovisar detta med statistik.

Följande är fortfarande obestritt:

Vi är inte rikare än vad vi någonsin har varit, vi var rikare 2007 än 2014. Kan du vänligen utveckla vad du menar att jag " du argumenterar med exempel mot summan. Använd dig av statistiken istället.". Jag visade att BNP/capita var högre 2007 än 2014 och att Norge är mycket rikare än oss räknat på samma sätt (BNP/capita). Så nej, dina påståenden är inte obestridda. Vad menar du ens att vi har bättre ekonomi än våra grannländer om du inte menar BNP/Capita?

Permalänk
Medlem

Världens mest skuldsatta ekonomier alla kategorier hamnar Sverige på andra plats med skulder på 293 procent av BNP, endast slaget av Japan med 411 procent. Det är bara en tidsfråga innan bubblan spricker, förutspår SvD Näringsliv. Dessutom har Sveriges kommuner skulder på otroliga 500 miljarder, som lånats upp för att klara den anstormande invandringen.

Ja att låna pengar och säga att Sverige har en bra ekonomi låter som ett fall för lyxfällan.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vi är inte rikare än vad vi någonsin har varit, vi var rikare 2007 än 2014. Kan du vänligen utveckla vad du menar att jag " du argumenterar med exempel mot summan. Använd dig av statistiken istället.". Jag visade att BNP/capita var högre 2007 än 2014 och att Norge är mycket rikare än oss räknat på samma sätt (BNP/capita). Så nej, dina påståenden är inte obestridda. Vad menar du ens att vi har bättre ekonomi än våra grannländer om du inte menar BNP/Capita?

Jag har redan besvarat ditt påstående: Om vi enkom utgår ifrån BNP per Capita så är Monaco rikare än USA.

Skrivet av fermia:

Världens mest skuldsatta ekonomier alla kategorier hamnar Sverige på andra plats med skulder på 293 procent av BNP, endast slaget av Japan med 411 procent. Det är bara en tidsfråga innan bubblan spricker, förutspår SvD Näringsliv. Dessutom har Sveriges kommuner skulder på otroliga 500 miljarder, som lånats upp för att klara den anstormande invandringen.
Ja att låna pengar och säga att Sverige har en bra ekonomi låter som ett fall för lyxfällan.

Att räkna skulder mot BNP är vanskligt. De Svenska hushållens skulder ska räknas mot värdet av deras tillgångar, likvida som belånade. Ser vi till bostadsmarknaden så är det så att vi även idag kan köpa bostäder i storstadsområdena till priser betydligt lägre än nyproduktion. En bubbla förutsätter att belåningen överstiger värdet, så är inte fallet ännu och det kommer förmodligen ej heller så bli.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

En flykting som precis kommit till Sverige får 25kr om dagen. Så bara lägg ner skitsnacket om bidrag.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Angående sjukvården, kan du ge några exempel på den undermåliga kvalitet du säger existera?

Skickades från m.sweclockers.com

Ni verkar ha missat hur sjukskrivningarna ökar och de som arbetar inom vården går på knäna? Bemanningen dras ner mer och mer, pusslas ihop med delade turer (2 arbetspass på en dag, exempelvis kl 07-14, 15-22). Detta gynnar inte den som behöver vård, risk för att misstag begås osv.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Ni verkar ha missat hur sjukskrivningarna ökar och de som arbetar inom vården går på knäna? Bemanningen dras ner mer och mer, pusslas ihop med delade turer (2 arbetspass på en dag, exempelvis kl 07-14, 15-22). Detta gynnar inte den som behöver vård, risk för att misstag begås osv.

Bemanningen i sjukvården hänger samman med att man inte har förmått säkra personalförsörjningen vilket hänger samman med att man har haft stora pensionsavgångar samtidigt som andelen unga inte ökat i samma takt. Mer pengar till sjukvården kommer inte att trolla fram fler sjuksköterskor eller läkare utan bara gör de som redan finns dyrare.

Schemaläggningen är arbetsplatsens ansvar och många kommuner, däribland Västervik har sedan valet påbörjat arbetet med att erbjuda alla anställda heltid och sammanhängande schema.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag undrar vad kostar tälten i månaden. Naturligtvis tillkommer övrigt som tillhör ett boende + + + + + + + +. Och vad säger bert om det.
Och Löfven ska höga skatten igen. Oj Sverige är rikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du borde anta mindre och förlita dig mer på fakta och verklighet: Kötider och vårdtider har minskat, fler personer och mer åkommor botas
Detsamma gäller Äldrevården och detsamma gäller skolan Att påstå något annat är fullkomligt osakligt, du gick själv i skolan under krisåren, då hade vi inte lärarbrist i samhället utan tusentals arbetslösa lärare för att man skar ner i skolan med motorsåg.
Du hänvisar till en rapport som inte finns och försöker styrka ditt falska påstående med: "en kompis, asså inte jag."

Vårdtider är inte detsamma som vårdkvalite. Det är du som borde förlita dig på riktig fakta, från de som arbetar inom vården. Att du bara kan påstå att äldrevården och skolan är bra idag. Missat att vi faller i alla skolundersökningar?

Sen att du har mage att anklaga någon för att ljuga gör ju inte det hela bättre, det visar bara att du inte kan lyssna på någon annans åsikter om de inte överensstämmer med dina egna.

Skrivet av Huzzbutt:

Bemanningen i sjukvården hänger samman med att man inte har förmått säkra personalförsörjningen vilket hänger samman med att man har haft stora pensionsavgångar samtidigt som andelen unga inte ökat i samma takt. Mer pengar till sjukvården kommer inte att trolla fram fler sjuksköterskor eller läkare utan bara gör de som redan finns dyrare.

Schemaläggningen är arbetsplatsens ansvar och många kommuner, däribland Västervik har sedan valet påbörjat arbetet med att erbjuda alla anställda heltid och sammanhängande schema.

Det stämmer inte, det finns mängder av undersköterskor som kan arbeta i äldrevården. Ändå så dras det ner på personal, du hänvisar till Västervik. I Kalmar som inte ligger allt för långt ifrån blev de anställda nekade ledighet pga att det var för dyrt att sätta in vikarier. Samma sak om någon i personalen blev sjuk så sattes ingen vikare in för att det var för dyrt.

Stod mycket om detta i den lokala tidningen Barometern i våras, även att vissa demensboenden skulle ha personallösa avdelningar nattetid. Bra vård? nja...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

@DDemis

*** raderat ***

Inte nödvändigtvis.

Du kan visa i princip vad som helst med statistik.

För några år sedan så visade statistik att Volvos herrgårdsvagn var säkrare än sedanen, det visade sig dock att herrgårdvagnarna i större utsträcking kördes av hemmafruar och mammor i de centrala delarna av städerna medans männen körde sedanerna ute på motorvägen. Så när olyckan var framme så blev skadorna större på motroväg än i centrum, vilket är ganska så självklar utgång.

Enligt statisktiken så var herrgårdvagnarna säkrare.

Citat raderat
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Huzzbutt:

Du påstår att Sverige skulle vara bättre utan invandringen men du väljer att inte argumentera för din sak och nu försöker du vifta bort det.

Är det relevant då? Brottsligheten minskar men våldet från gäng i kriminellt belastade förorter ökar, vilket skapar en större otrygghet för folk som bor där, trots att det dödliga våldet i "spontanbråk och dispyter" minskar.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/trots-allt-det-dodliga-valde...

Rensat redan raderat mtrl
Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du påstår att Sverige skulle vara bättre utan invandringen men du väljer att inte argumentera för din sak och nu försöker du vifta bort det.

Jag påstår inget. Jag drog bara en hypotes byggt på fantasi och utan fakta, som du. Du läser ju inte mina inlägg. Dags för dig att hosta upp bevis och fakta nu för jag påstår ingenting och hävdar ingenting, läs om mina inlägg om du tror något annat. den som påstår och hävdar nåt annat är du och således bevisbördan på din sida. Men du har ju inget att komma med det fattar ju alla som läser denna tråden så det bästa försvaret för dig är att blunda.

Jag känner att mina inlägg på något sätt misstolkas pga att jag är imot flyktingar, det är jag inte jag vill hjälpa. Men man kan inte bara se det på den ljusa sidan man får ta i andra beräkningar som redan nämnts i tråden.

En fråga, är det pga invandring och flyktingar som brottsligheten har gått ner och ekonomin är bättre eller vad är det du igentligen vill föra fram med dina påståenden?

Rensat redan raderat mtrl
Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du är en mästare på att få alla diskussioner att handla om invandrare.
Vidare kräver du alla andra på källor till sina påstående, men när det gäller storskrävlaren själv
så skall han plötsligt överbevisas, suck.

Vad du egentligen vill ha sagt med dina påståenden är:

Sverige är rikare än vad det någonsin har varit.
En direkt följd av all invandring.

Brottsligheten minskar.
Invandrare begår inga brott.

Vi har en bättre ekonomi än våra grannländer.
Invandringen lyfter Sverige.

Kan du rikta om antennerna och diskutera DÖ nu?

Rensat redan raderat mtrl.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Följande är fortfarande obestritt:

/www.ekonomifakta.se/

Brottsligheten minskar.

Brå.se

google.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det kan inte ha något att göra med efterblivna löner inom vården? Tror betydligt fler hade pluggat till vårdyrken om lönen var bättre, och de som faktiskt pluggat kanske stannar i Sverige istället för att jobba i Norge. Jag tycker det är sjukt att det ens finns folk som vill bli t.ex sjuksköterskor idag, måste vara ett av de mest otacksamma jobben. Du pluggar några år och drar på dig studieskulder för att sedan få låg lön och panikstress på jobbet pga underbemanning..

Förstår inte varför vi inte bara höjer lönerna för t.ex lärare, sjuksköterskor, poliser till rimliga nivåer. Pengarna borde ju inte vara något problem eftersom "Sverige är rikare än någonsin".

Någon stans kan man ju tycka att politikerna borde lösa alla akuta problem på hemmaplan innan de försöker rädda hela världen med våra skattepengar. Statens främsta uppgift bör väl rimligtvis vara att tillgodose svenska medborgares intresse och inte att vara en global hjälporganisation?

Permalänk
Inaktiv

Kommer nog inte hända så mycket.

Det tråkiga är ju att vi inte har något parti som fungerar fullt ut alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av not:

Jag undrar vad kostar tälten i månaden. Naturligtvis tillkommer övrigt som tillhör ett boende + + + + + + + +. Och vad säger bert om det.
Och Löfven ska höga skatten igen. Oj Sverige är rikt.

Alliansen och Åkesson sänkte skatten och finansierade detta genom att sälja gemensamma tillgångar för att klara ekonomin.
Det funkar inte längre och nu tar Löfven ansvar och rättar till efter misskötseln.

Skrivet av Fade:

Vårdtider är inte detsamma som vårdkvalite. Det är du som borde förlita dig på riktig fakta, från de som arbetar inom vården. Att du bara kan påstå att äldrevården och skolan är bra idag. Missat att vi faller i alla skolundersökningar?

Sen att du har mage att anklaga någon för att ljuga gör ju inte det hela bättre, det visar bara att du inte kan lyssna på någon annans åsikter om de inte överensstämmer med dina egna.

Tittar du på vårdkvalité undersökningar så ser du att den har ökat också och även om vi har sämre skolresultat än Finland så har högutbildade större chans att få jobb I Sverige än vad de har i Finland. Det är vanskligt att jämföra betyg, för det som gäller är om Arbetsmarknaden efterfrågar de som skolan tillhandahåller och det gör den i högre grad i Sverige än i Finland.

Skrivet av Larsioni:

Inte nödvändigtvis.
Du kan visa i princip vad som helst med statistik.
För några år sedan så visade statistik att Volvos herrgårdsvagn var säkrare än sedanen, det visade sig dock att herrgårdvagnarna i större utsträcking kördes av hemmafruar och mammor i de centrala delarna av städerna medans männen körde sedanerna ute på motorvägen. Så när olyckan var framme så blev skadorna större på motroväg än i centrum, vilket är ganska så självklar utgång.
Enligt statisktiken så var herrgårdvagnarna säkrare.

Ja man kan visa i princip allting med statistik, allt som går att kvantifiera kan presenteras med statistik.
I ditt exempel handlar det om att missförstå statistik, som t ex att blanda ihop anmälningsstatistiken med antalet begångna brott vilket om jag minns rätt är något du har gjort Larsioni.

Skrivet av anon99339:

Är det relevant då? Brottsligheten minskar men våldet från gäng i kriminellt belastade förorter ökar, vilket skapar en större otrygghet för folk som bor där, trots att det dödliga våldet i "spontanbråk och dispyter" minskar.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/trots-allt-det-dodliga-valde...

Givetvis är det relevant att lyfta fram att brottsligheten minskar.
Är det så att din granne drabbas av inbrott så kommer du känna dig mer otrygg än innan inbrottet. Otrygghet är psykosocial fråga som sällan hänger samman med faktiska risker.

Skrivet av Silcan:

Jag påstår inget. Jag drog bara en hypotes byggt på fantasi och utan fakta, som du. Du läser ju inte mina inlägg. Dags för dig att hosta upp bevis och fakta nu får jag påstår ingenting och hävdar ingenting, läs om mina inlägg om du tror något annat. drn som påstår och hävdar nåt annat är du och således bevisbördan på din sida. Men du har ju inget att komma med det fattar ju alla som läser denna tråden så det bästa försvaret för dig är att blunda.
Jag känner att mina inlägg på något sätt misstolkas pga att jag är imot flyktingar, det är jag inte jag vill hjälpa. Men man kan inte bara se det på den ljusa sidan man får ta i andra beräkningar som redan nämnts i tråden.

Jag vet inte riktigt hur du tänker nu, Det jag påstår är vedertaget och hade mina tre påståenden varit osanna så hade de med enkelhet motbevisats av något av ca 300 inlägg. Trots att en stor andel av dessa inlägg söker att motbevisa dem så har det inte skett.
Det kanske är orättvist mot er att jag har rätt, men det är den verklighet du och andra i tråden får rätta sig efter.

*** raderat ***

Skrivet av SUMITOMO:

Du är en mästare på att få alla diskussioner att handla om invandrare.
Vidare kräver du alla andra på källor till sina påstående, men när det gäller storskrävlaren själv
så skall han plötsligt överbevisas, suck.

Vad du egentligen vill ha sagt med dina påståenden är:

En direkt följd av all invandring.

Brottsligheten minskar.
Invandrare begår inga brott.

Invandringen lyfter Sverige.

Kan du rikta om antennerna och diskutera DÖ nu?

Jag stod för det andra inlägget i den här tråden och där förklarar jag min hållning utan att beröra invandring. Du står för det tredje där du önskar se enfråge-politikern Åkesson vinna nästa val. Vem var det som berörde invandring först?
Hur som helst så vet du också att det är något av en Sweclockers lag att alla diskussioner om politik börjar handla om invandring, hade du själv velat prata om något annat så måste jag också anta att du hade gjort det men då du inte gör det så finns det ingen anledning för mig att anta att du vill prata om annat.

*** raderat ***

Skrivet av EnJoker:

http://i.imgur.com/afeKhTf.png
/www.ekonomifakta.se/

Brottsligheten minskar.
http://statistik.bra.se/solwebb/action/anmalda/urval/diagram
Brå.se

http://i.imgur.com/oIsDiLX.png
google.se

1. Utgår vi ifrån BNP per Capita så är Monaco rikare än USA

2. Anmälda brott är inte detsamma som Begågna brott

3. Finland och Danmark har haft nolltillväxt i flera år och den Norska ekonomin är beroende av oljan och den norska kronan har sjunkit under den svenska.

Skrivet av Defeat^:

Det kan inte ha något att göra med efterblivna löner inom vården? Tror betydligt fler hade pluggat till vårdyrken om lönen var bättre, och de som faktiskt pluggat kanske stannar i Sverige istället för att jobba i Norge. Jag tycker det är sjukt att det ens finns folk som vill bli t.ex sjuksköterskor idag, måste vara ett av de mest otacksamma jobben. Du pluggar några år och drar på dig studieskulder för att sedan få låg lön och panikstress på jobbet pga underbemanning..

Förstår inte varför vi inte bara höjer lönerna för t.ex lärare, sjuksköterskor, poliser till rimliga nivåer. Pengarna borde ju inte vara något problem eftersom "Sverige är rikare än någonsin".

Någon stans kan man ju tycka att politikerna borde lösa alla akuta problem på hemmaplan innan de försöker rädda hela världen med våra skattepengar. Statens främsta uppgift bör väl rimligtvis vara att tillgodose svenska medborgares intresse och inte att vara en global hjälporganisation?

Förmodligen så har löneutvecklingen varit en bidragande orsak Men den främsta orsaken är att andelen pensionärer dvs stor konsumenter av sjukvård har ökat i betydligt snabbare takt än någon annan åldersgrupp i samhället sedan 1970-talet. Vi har helt enkelt en problematisk befolkningspyramid.

Att höja lönerna löser inte personalförsörjningsfrågan, som jag redan har sagt så har vi hyrläkare som tjänar multum och pytsar vi ut mer pengar så ökar bara deras löner. Att höja sjuksköterskelönerna ger effekt om några år. Men visst på sikt så måste lönerna upp och det har också redan skett i och med och efter sjuksköterske uppropet.

*** raderat ***

Upprepning, § 1.2 och rensat redan raderat mtrl
Visa signatur