Permalänk
Medlem

Jag tror TS hittar svaret på många av sina funderingar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnörden:

Jag tror inte att tiden står still för att man lever i skogen. Tiden är alltid i rörelse, den går även om
du och jag inte rör oss. Ingen tid inget liv. Inget liv: obefintligt utrymme för tolkningar av mer eller mindre meninglösa frågor.

Universums händelseförlopp ("tiden" i mänskliga termer) fortsätter såklart alltid. Bara att mänskligheten inte har en definition på det.

Tror du en myra går och tänker på vilken veckodag det är?

Puss haj

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Tänker ännu låta det här sjunka in och sedan efter veckoslutet svara på frågor etc,

nu skall jag sitta och lyssna på lite psychedelic trance och sjunka in i en egen värld.

morjens!

Va? Är det här något slags test? Vad menar du egentligen med tiden inte skulle finnas? Utan att utveckla så skulle jag också luta åt att inget skulle existera till att börja med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Beror på hur tid definieras, om man ser på saken ifrån ren fysik, så hade vi inte existerat

Rent filosofiskt, blir det lite knepigare man jag tänker mig att det förmodligen hade stagnerat rätt mycket, då en stor del utav alla uppfinningar osv har drivits av ett behov att lösa ett eller flera problem.

Permalänk
Medlem

BBC Horizon har haft en bra dokumentär om tid. Hittade den på youtube med lite halvkass kvalite men värd att se.

https://www.youtube.com/watch?v=z3vmdLpgVO0

lite bättre kvalite här http://www.dailymotion.com/video/xmjs6k_do-you-know-what-time... och här https://www.youtube.com/watch?v=4bPMsm02YHM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robertlindgren82:

Det andra alternativet är mer intressant, allt händer samtidigt.

Om allt ser ut att hända samtidigt kan det bero på att man ex. färdas med ljusets hastighet och kan ockupera varje punkt i universum vid samma tid enlig sin egen klocka eftersom tiden hos resenären står stilla antar jag. Om tiden flyter "normalt" hos det man betraktar medans tiden där man själv befinner sig står stilla ser allt man betraktar genom framrutan att hända med oändligt hög hastighet och\eller att tiden hos det man betraktar genom framrutan går oändligt snabbt. Det man betraktar genom bakrutan borde se ut att ha en tid som står stilla eftersom man har samma hastighet som ljuset från det man betraktar. Rörigt framåt & skit-lugnt bakåt.

Permalänk
Medlem

*Update*

Detta var ju bara en filosofisk fråga som otroligt många tycks ha tagit på fel sätt.

Vissa kommer hit för att samla gillanden, andra kommer hit och ifrågasätter hela idén med att skapa tråden medan bara ytterst få vill verkligen prata om det, synd att se att det inte finns någon slags akademisk anda här :/ ..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Om inte tiden hade funnits så hade vi nog uppskattat nu:et mycket bättre. Finns verkligen tiden? Är det inte mest en människoskapad sak? För att passa arbete, studier m.m + att synka samhället som vi alla är en del utav. Tycker det är en kul fråga här på sweclockers. Uppskattas. Dock är jag ingen akademiker eller dylikt. Har arbetarbakgrund men gillar sådana här ämnen. Piggar upp tillvaron här på detta forumet.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Equilibrium:

*Update*

Detta var ju bara en filosofisk fråga som otroligt många tycks ha tagit på fel sätt.

Vissa kommer hit för att samla gillanden, andra kommer hit och ifrågasätter hela idén med att skapa tråden medan bara ytterst få vill verkligen prata om det, synd att se att det inte finns någon slags akademisk anda här :/ ..

Du får dock ta på dig att frågan är väldigt otydligt ställd och diffus. Det är inte en speciellt ambitiös trådstart vilket leder till ett motsvarande engagemang från deltagarna. Hade du däremot förtydligat dina tankar hade folk kunnat vara mer seriösa i sitt eget deltagande. Det blir svårt att kliva in i en tråd man upplever är lite tramsig och sen ta ämnet seriöst.

Permalänk
Medlem

Tid är något som människan formulerat för att räkna på universums förlopp, d.v.s. den konstanta förändringen som sker. Utan tid, ptja.. Imho, om tiden inte existerat, så hade inget ändrats utan allt hade stått stilla. Säg att det plötsligt inte finns någon tid längre - allt hade frusit. Stått stilla. Ingen förändring, ingen rörelse, bara stillhet. Livet hade inte längre varit så roligt, då det inte går att göra något längre - inte ens tänka. Hum, får ta och läsa på detta lite mer..

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Klart tiden finns.. Dock vet vi bara hur vi räknar tiden på Jorden. 24 timmar på ett dygn är ju något som är en dag på Jorden och vi behöver vår sömn minst en gång per dygn, Hela planeten är byggd på set sättet. Men om vi kommer till en annan planet som är större/Mindre så är ju deras definition av tid annorlunda beroende på hur deras sol / solar rör sig samt hastighet etc. Där kanske en dag är 100 år räknat på jord tid, Fatta skönt att kunna sova 1/4 på 100 år

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Du får dock ta på dig att frågan är väldigt otydligt ställd och diffus. Det är inte en speciellt ambitiös trådstart vilket leder till ett motsvarande engagemang från deltagarna. Hade du däremot förtydligat dina tankar hade folk kunnat vara mer seriösa i sitt eget deltagande. Det blir svårt att kliva in i en tråd man upplever är lite tramsig och sen ta ämnet seriöst.

Intressant att du tycker frågan är otydlig samt diffus när den är ganska rak på sak.

Frågade ju hur världen skulle se ut om tiden inte skulle finnas i vårt dagliga liv.

Hur är denna fråga otydligt ställd? eller gärna rätta min fråga så att i framtiden skapar jag inte sådana trådar som är idiotiska och bortkastande av nyttig tid!

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Skulle vara mycket bättre. Tror vi är alldeles för besatta över att ha "kontroll" trots faktumet att vi aldrig kan ha den kontroll vi förgäves försöker nå. Istället så har man gjort system att ha "kontroll" över och ja.. det är ju rent ut av skit.

Tiden gör både gott och ont i slutändan antar jag.

Permalänk
Medlem

Det skulle nog vara mörkt. Totalt mörker. Om man hade haft tid hade man kunnat skrota ögonen.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Intressant att du tycker frågan är otydlig samt diffus när den är ganska rak på sak.

Frågade ju hur världen skulle se ut om tiden inte skulle finnas i vårt dagliga liv.

Hur är denna fråga otydligt ställd? eller gärna rätta min fråga så att i framtiden skapar jag inte sådana trådar som är idiotiska och bortkastande av nyttig tid!

Skrivet av Equilibrium:

Kanske visar det faktum att frågan har tagits på fel sätt och tråden ifrågasatts på att det inte var särskilt tydligt? Folk har ju tytt frågan på minst tre helt olika sätt, men du har varken svarat eller kommenterat på något. Sedan kommer du bara hit och beklagar dig över att ingen har förstått istället för att förtydliga. Om du vägrar tro att din frågeställning är otydligt formulerad så känns hela grejen lite bortkastad, ja.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Får mig att tänka på avsnittet av Doctor Who där de lyckats komprimera ihop all tid till en punkt och allt i historien händer samtidigt, kl 17:02.

Skrivet av Jopp<3:

Svagt minne av det, minns du vilket avsnitt det var?

Är det inte när han rebootar universum? S5e13?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Tid som koncept för männskliga handligar är helt i ett med vårat vara, liksom det är för allt. Fråga är hur skulle världen vara om vi inta var så besatta av att mäta denna tid.
Detta är en fråga som många religoner och filosofier har som mål att klargöra.

Samtidigt kan vi ta frågan på ett mer lättsmält viss, dvs vi har medvetenhet och kunskapen om hur vi mäter tid och kan applicera detta i byggande av datorer och maskiner.
Men vi som samhälle låser inte upp vår existens kring detta mått (tid).

Det samhället skulle klart fungera bara svårt för oss som är i den kulturen vi är att greppa ett samhälle där man inte ger vår maniska suktan efter att mäta allt en makt att bestämma hela samhället.

Får lite bilder av hur saker skulle kuna funka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Kanske visar det faktum att frågan har tagits på fel sätt och tråden ifrågasatts på att det inte var särskilt tydligt? Folk har ju tytt frågan på minst tre helt olika sätt, men du har varken svarat eller kommenterat på något. Sedan kommer du bara hit och beklagar dig över att ingen har förstått istället för att förtydliga. Om du vägrar tro att din frågeställning är otydligt formulerad så känns hela grejen lite bortkastad, ja.

Ja ja typ 1.

Nå jag kom ju in och förtydligade frågan men den är fortfarande för komplicerad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När vi ändå pratar om tid, visste ni att astronomiskt sett så är dygnet 24 timmar och ca 0,956 minuter
Alltså är året 365 dagar och ca 5,8 timmar

Med andra ord går alla klockorna fel om man tänker sig att ett år ska ta lika lång tid som det tar för jorden att rotera ett varv runt solen.

Edit: fast nu går ju inga klockor fel efter som att vi sagt att en timme är en timme och infört skott-år för att korrigera felet istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

När vi ändå pratar om tid, visste ni att astronomiskt sett så är dygnet 24 timmar och ca 0,956 minuter

Med andra ord går alla klockorna fel om man tänker sig att ett år ska ta lika lång tid som det tar för jorden att rotera ett varv runt solen.

Edit: fast nu går ju inga klockor fel efter som att vi sagt att en timme är en timme och infört skott-år för att korrigera felet istället

Men det som jag inte fattar: varför dra klockan frammåt och bakåt, så kallad vinter- respektive sommartid?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Men det som jag inte fattar: varför dra klockan frammåt och bakåt, så kallad vinter- respektive sommartid?

För att få mer chans till sol?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Det är en rest från tiden (heh) innan elektrisk belysning fanns tillgängligt överallt. Det var vettigt att ta vara på de ljusa timmarna så gott det gick.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

För att få mer chans till sol?

Men det borde väl inte ha någon skillnad, solen är ju ändå lika lite uppe fastän man drar klockan bakåt eller frammåt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Men det borde väl inte ha någon skillnad, solen är ju ändå lika lite uppe fastän man drar klockan bakåt eller frammåt?

Man har större chans att utnyttja soltimmarna, det är iaf tanken.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Finns även skottsekunder på en lite mer oregelbunden basis, onödigt vetande men kul information. Senaste var den 30 juni i 2015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Man har större chans att utnyttja soltimmarna, det är iaf tanken.

Men fastän man vaknar kl 07.00 så är då inte solen i princip på samma position fastän man har dragit klockan bakåt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Finns även skottsekunder på en lite mer oregelbunden basis, onödigt vetande men kul information. Senaste var den 30 juni i 2015.

Ja dessutom finns det ett till fel, eftersom att det riktiga felet är ca 5,8 timmar/år.
Men eftersom att skottår är var fjärde år, 24h/4år=6 timmar/år så är felet fortfarande 0,2 timmar per skottår.

Såg nån mer exakt uträkning med flera decimaler där dom lyfte fram att vi går miste om en dag var 125e år eller nått sånt (minns inte exakt), på grund av det.
Alltså inget som någon märker under sin livstid men om man tänker på jordens ålder blir det sjukt många astronomiska dagar man hoppat över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Men fastän man vaknar kl 07.00 så är då inte solen i princip på samma position fastän man har dragit klockan bakåt?

Det har med att det är lättare att sammla hela förskjutningen till en timme och ändra en gång än att man ska ändra 1min varje dag i två månaders tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Det har med att det är lättare att sammla hela förskjutningen till en timme och ändra en gång än att man ska ändra 1min varje dag i två månaders tid

Ja börjar inse att det hur som helst inte skulle fungera utan tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Ja dessutom finns det ett till fel, eftersom att det riktiga felet är ca 5,8 timmar/år.
Men eftersom att skottår är var fjärde år, 24h/4år=6 timmar/år så är felet fortfarande 0,2 timmar per skottår.

Såg nån mer exakt uträkning med flera decimaler där dom lyfte fram att vi går miste om en dag var 125e år eller nått sånt (minns inte exakt), på grund av det.
Alltså inget som någon märker under sin livstid men om man tänker på jordens ålder blir det sjukt många astronomiska dagar man hoppat över.

Men skulle inte det innebära att tiden sakta förskjuts så att solen så småningom är uppe på natten och det är mörkt mitt på dagen var 125e år? Tänker jag fel?

Visa signatur