Betalar tv licens men får inga kanaler att fungera?

Permalänk
Medlem

Betalar tv licens men får inga kanaler att fungera?

Tjenare!
Det är så att jag betalar tv avgift men jag får inga kanaler.
På jacket där man kopplar tv kabeln så är det ett comhem märke men comhem säger att vi inte har några kopplingar med comhem.
Men om jag inte har några tv kanaler alls varför måste jag då betala tv avgift? Vart ska jag vända mig angående kanaler? Min isp är bahnhof för övrigt!
Alla svar uppskattas och har jag formulerat något konstigt så säg till!

Permalänk
Medlem

Kontakta hyresvärd eller liknande

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

TV-avgift betalar du för att du har en tv-mottagare att du inte har några tv-kanaler är oväsentligt, och vilken isp du har har inte helelr med saken att göra.

Det du kan göra är att antingen kolla med din hyresvärd vilken leverantör och vad för typ av teknik som finns i det där uttaget eller köpa en bordsantenn och köpa kanaler på www.boxer.se (eller bara fixa en bordsantenn om du nöjer dig med 1,2,4,6)

Permalänk
Skrivet av 007onex:

Tjenare!
Det är så att jag betalar tv avgift men jag får inga kanaler.
På jacket där man kopplar tv kabeln så är det ett comhem märke men comhem säger att vi inte har några kopplingar med comhem.
Men om jag inte har några tv kanaler alls varför måste jag då betala tv avgift? Vart ska jag vända mig angående kanaler? Min isp är bahnhof för övrigt!
Alla svar uppskattas och har jag formulerat något konstigt så säg till!

TV-licens betalar man för att man äger en TV-mottagare, dvs den betalar man även om man inte kan ta emot TV-sändningar där man är...

Däremot vad gäller uttaget du har så säger jag som tidigare postare att du borde prata med din hyresvärd och höra om det är något fel på ditt uttag eller så...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Kontakta hyresvärd eller liknande

Skrivet av trollhattan:

TV-avgift betalar du för att du har en tv-mottagare att du inte har några tv-kanaler är oväsentligt, och vilken isp du har har inte helelr med saken att göra.

Det du kan göra är att antingen kolla med din hyresvärd vilken leverantör och vad för typ av teknik som finns i det där uttaget eller köpa en bordsantenn och köpa kanaler på www.boxer.se (eller bara fixa en bordsantenn om du nöjer dig med 1,2,4,6)

Skrivet av gaminggirl:

TV-licens betalar man för att man äger en TV-mottagare, dvs den betalar man även om man inte kan ta emot TV-sändningar där man är...

Däremot vad gäller uttaget du har så säger jag som tidigare postare att du borde prata med din hyresvärd och höra om det är något fel på ditt uttag eller så...

Jag har ingen hyresvärd dvs det är en villa.
Uttaget till min cpe (fiberconverterare).

Permalänk
Medlem

Betalar du för tv?

Permalänk
Skrivet av 007onex:

I så fall se på din portal där du köpte bredbandet om du kan få TV därigenom eller skaffa en parabol eller annan antenn och ta kanalerna på det viset.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 007onex:

Då får du teckna ett tvabbonemang med den tvoperatör du vill ha, eller så ansluter du helt enkelt en vanlig antenn till tvn, eller strömmar via nån playtjänst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det en villa är det ju inte ens säkert att du har något antennuttag någonstans. Och då får du helt enkelt skaffa en antenn som du kopplar till tv:n. Och har du inte digitalbox i tv:n behöver du en sådan fristående också.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd

Om du har en villa tycker jag du ska skaffa en parabol, det är överlägset bäst bildkvalité och högst bitrate på kanalerna där.
www.viasat.se
eller
www.canaldigital.se

Beroende på vilka kanaler du gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tippen:

Betalar du för tv?

Skrivet av gaminggirl:

I så fall se på din portal där du köpte bredbandet om du kan få TV därigenom eller skaffa en parabol eller annan antenn och ta kanalerna på det viset.

Skrivet av mrqaffe:

Då får du teckna ett tvabbonemang med den tvoperatör du vill ha, eller så ansluter du helt enkelt en vanlig antenn till tvn, eller strömmar via nån playtjänst.

Skrivet av HugSeal:

Är det en villa är det ju inte ens säkert att du har något antennuttag någonstans. Och då får du helt enkelt skaffa en antenn som du kopplar till tv:n. Och har du inte digitalbox i tv:n behöver du en sådan fristående också.

Jag får kolla upp det, tack för svaren!
Men jag har fortfarande inte förstått varför jag betalar tv licens när jag inte har några kanaler alls? Ska jag betala även om jag har en tv hemma och den är till min dator?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 007onex:

Ska jag betala även om jag har en tv hemma och den är till min dator?

Om den har en inbyggd mottagare, ja.

Permalänk
Skrivet av 007onex:

Men jag har fortfarande inte förstått varför jag betalar tv licens när jag inte har några kanaler alls? Ska jag betala även om jag har en tv hemma och den är till min dator?

Om du inte vill betala för din TV får du antingen försöka bli av med TV-mottagaren i den, eller köpa en stor skärm för att ha till datorn.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg borttagna*

Se § 8 i forumets regler gällande att allt innehåll på SweClockers är reglerat av svensk lagstiftning. TV-avgiften är just reglerad i lag, och är rätt tydlig: innehar man en licenspliktig TV-mottagare så är man licensskyldig. Radiotjänst har detaljerad ytterligare information på sin hemsida.

Vill man ha diskussioner kring lagens vara eller icke vara så rekommenderar jag att söka i forumdelen Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt då detta ämne förekommit flitigt där.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av 007onex:

TV-licensen är en avgift man betalar för att äga en TV, ungefär som du betalar skatt på bilen oavsett om du kör med den eller inte. Tidigare har det gått att montera ut den delen som gör TV:n till en TV och inte bara en skärm så den inte kan ta emot TV längre och då slippa licens. Vet inte hur det är med det idag.

Huruvida man har tillgång till kanaler eller hur mottagningen är där man bor påverkar inte alls huruvida man betalar licens. Precis som skicket på vägarna runt dig inte påverkar om du ska betala bilskatt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gaminggirl:

Tidigare har det gått att montera ut den delen som gör TV:n till en TV och inte bara en skärm så den inte kan ta emot TV längre och då slippa licens. Vet inte hur det är med det idag.

Företag har och har haft den möjligheten, men för privatpersoner har det aldrig varit en rättighet i lagen. Det finns de som hävdar att de sluppit avgift på det sättet, men innan jag har sett väldigt tydlig dokumentation på att det var exakt därför de slapp så är jag naturligt lite skeptisk; åtminstone måste jag anta att de i så fall har pratat med en Radiotjänstrepresentant som inte följt deras egna riktlinjer.

Minns en tidigare utläggning om detta i forumet (detta ämne har vevats rätt frekvent genom åren ), då jag samlade en del länkar till källmaterial:

Skrivet av phz:
Skrivet av nikwid:
Skrivet av phz:
Skrivet av nikwid:

Jag tror man kan lämna in sin TV och få mottagaren utplockad/deaktiverad. Men det måste ske av certifierad tekniker. Då kan du meddela detta till Radiatjänst och slippa avgiften.

Gäller inte för privatpersoner.

Okej, tack för infon. Då har de ändrat detta. Kanske skedde det i samband med att Banhof skapade sin "Block SVT-tjänst". En "TV" som inte har en fungerande TV-mottagare är dock inte en TV längre, så det är ju hårklyverier. Har man pajjat sin mottagare eller demonterat och kastat den så äger man ingen mottagare, och är enligt lagen inte skyldig att betala avgiften.

Formuleringen fanns med redan i första propositionen till Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst (se 5 §). Jag vet inte hur lagen såg ut innan dess, men att privatpersoner har kunnat undslippa avgift genom att använda en plomberad mottagare är vad jag vet ganska mycket av en modern myt (många "har hört" att det går, eller eventuellt "har en kusin som", men, tja) — möjligen gick det att göra i en gråzon innan det var explicit upptaget i lagen, men åtminstone inte sedan 25 år tillbaka .

På samma sätt så är en trasig mottagare också en mottagare. Har man kastat den så att man inte längre äger en mottagare så är det en sak, men en TV utan fungerande mottagare pga funktionsfel är fortfarande en TV, i lagens mening: Måste jag betala radio- och tv-avgift för en trasig tv-mottagare? [Radiotjänst]

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Prata med stadsnätet/de som satt upp cpe:n om vad det finns för alternativ för tv.

Permalänk
Medlem

Även om du inte har något abonnemang med någon tv-leverantör kan du få in vissa gratiskanaler via antenn/bordsantenn. Jag bor i ett comhemhus, men vill inte betala för något digitaltv-abonnemang, hyresvärden har visserligen avtal om massa kanaler (konverterade till analoga signaler av comhem innan de skickas ut) men de ser för djävliga ut. Så jag kör med bordsantenn och tar in svt1, svt2, tv4, tv6, barnkanalen/svt24 samt svt1hd och svt2 hd.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande fall, men vill gärna höra om jag har större chans.

Status: Jag bor i ett comhemhus, men jag har inget abonnemang. Jag har en Toshiba TV MEN utan digitalbox kan Toshiban inte omvandla comhems signaler och visa kanaler.

Jag har ingen digitalbox och har således inga kanaler.

Vad tror ni?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad tror vi om vad? Du ställer faktiskt inte någon fråga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Oj då!:)

Men frågan bör nog vara lätt för folk att gissa: behöver jag betala tv-licens?

Permalänk
Skrivet av Claudius:

Status: Jag bor i ett comhemhus, men jag har inget abonnemang. Jag har en Toshiba TV MEN utan digitalbox kan Toshiban inte omvandla comhems signaler och visa kanaler.

Vad tror ni?

Du äger en Tv-mottagare, oavsett om du har en extern digitalbox eller ej så måste du betala enligt reglerna.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Du har en tv så du ska betala. Det spelar ingen roll att du inte använder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claudius:

Vad tror ni?

Fast om du nu bor i ett comhemhus så får du in SVT via comhems analoga "must carry"-utsändningar, detta enligt Radio- och TV-lagen (RTL, SFS 1996:844). Så du behöver ingen digitalbox. Således har du visst dom kanaler som ingår i det du betalar radio- och tv-avgift för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Du har en tv så du ska betala. Det spelar ingen roll att du inte använder den.

Tror mer han menar, var går gränsen för vad som är en TV? Om man inte kan ta emot TV-kanaler med den, utan behöver en extern låda - är det då en TV?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Hedersmedlem

Den innehåller fortfarande en tv-mottagare så ja.

Permalänk
Medlem

Rätt sjukt ändå,....I Schweiz har man ett liknande system, men där kan man be dem komma och plugga igen hålet i väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Tror mer han menar, var går gränsen för vad som är en TV? Om man inte kan ta emot TV-kanaler med den, utan behöver en extern låda - är det då en TV?

Så länge han ej äger en mottagare, intern eller extern så behöver han inte betala. Punkt.

Med det sagt så är det väldigt väldigt få tv-apparater idag som inte har någon form av DVB-mottagare i sig så risken är stor att han har en intern.

Skrivet av Andreaz1:

OM den innehåller en tv-mottagare så ja.

Fixade ditt inlägg åt dig.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Du måste ha någon form av TV-mottagare. Bara för att du betalar TV-licens innebär inte det att du får kanalerna bar sådär.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Nej, det ska du inte. Att radiotjänst vill att du ska betala är en helt annan femma.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |