Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem
Skrivet av lennartstek:

Dock så är det ju naturligtivs märkligt att Prisjakt knappt klarar av någon rea-galen trafik. Borde ju vara prio ett att de har bra servrar.

Det är precis vad jag tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vet du vad, besök vår hemsida istället för att spy galla hos Sweclockers.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=8

Fortsätt trolla där så jag kan använda min "banhammer" eller kom med konstruktiv kritik.

Falcon, ska jag ta det som att du arbetar för Prisjakt? Om du nu gör det, så måste väl du förstå att det skulle kännas bra för mig och andra att få en formell ursäkt från Prisjakt, typ:

"Vi beklagar att våra servrar inte klarade av trafiken under Black Fridays första timma/timmar och ska i framtiden förbättra våra kapacitet!"

Och missbruka inte begreppet trolla. Det finns verkliga troll som trakasserar folk och gör deras liv till ett helvete. Min kritik över Prisjakts fullkomliga misslyckande vid ett av årets största köpevent är inte att trolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennartstek:

Dock så är det ju naturligtivs märkligt att Prisjakt knappt klarar av någon rea-galen trafik. Borde ju vara prio ett att de har bra servrar.

Prisjakt har funkat bra för mig varenda dag i år fram tills idag.
Går ju inte att dimensionera för en topp en dag.

Det dom kunde ha gjort var att köra i nån molntjänst typ amazon, och skalat upp servrar. Hade utan problem funkat med tanke på hur låg belastning vi svenskar egentligen är.
Men, då är det återigen frågan, är det värt att bygga och drifta en dynamisk skalbar arkitektur för en topp en dag per år?

Eftersom tjänsten initialt gick ner så är svaret antagligen nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Man vet väl i förväg vilka varor man är ute efter? Du har säkert haft veckor/månader på dig att kolla priskurvan.
Eller är det enbart impulshandling som var på agendan?

Man kan veta att man ska ha en surfplatta eller en processor men man behöver inte nödvändigtvis känna till alla fakta om just de produkter som reas ut - om man inte kan spå framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Man kan veta att man ska ha en surfplatta eller en processor men man behöver inte nödvändigtvis känna till alla fakta om just de produkter som reas ut - om man inte kan spå framtiden.

Och då gråter du över att en kostnadsfri tjänst blev överbelastad, så du missade ett deal? Ring Aftonbladet!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Och då gråter du över att en kostnadsfri tjänst blev överbelastad, så du missade ett deal? Ring Aftonbladet!!

Hm, det här skulle kunna vara ett fall av att trolla. Du ser ut som ett troll

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Ni har all rätt att försvara Prisjakt. Men betänk följande:

* Vid tolvslaget är det absolut störst intresse hos människor att kolla efter extrapriser
* Prisjakt är kundens "ögon" när det gäller att veta vilka priser som är lägst samt hur produkternas prishistoria ser ut
* Kunden är av absolut störst behov av dessa "ögon" den första timmen på Black Friday då det är "först till kvarn" som gäller och man inte vill bli lurade av näringsidkarna som påstår det har låga priser.

Och även om jag, som ni kan se i mitt inledande inlägg, kan tänka mig att Prisjakt blir överbelastat så måste de be om ursäkta för deras tjänst slutade fungera. Jag kan inte se att de bett om ursäkta.

Förlåt, men nu har du nog rökt något riktigt skumt. En ursäkt? för vad?

Det är ingen samhällstjänst som prisjakt står för. Det är ingen rättighet. Du betalar inget. Du kan inte klaga på tjänsten.

Det finns verkligen inget resonemang om att de skulle behöva investera i bättre servrar, för ett event en gång per år. Det blir som att köpa en hangar istället för ett garage, schysst att ha men till vilken nytta?

"Först till kvarn" är just vad det är. Första som vill ha, får den.

Samtidigt så står X sajt och snurrar som Prisjakt samlar information ifrån. Då blir det svårt att få info och "visa upp för kunderna".

Tveksamt om du får någon ursäkt, men anser inte att du ska få en heller.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Falcon, ska jag ta det som att du arbetar för Prisjakt? Om du nu gör det, så måste väl du förstå att det skulle kännas bra för mig och andra att få en formell ursäkt från Prisjakt, typ:

"Vi beklagar att våra servrar inte klarade av trafiken under Black Fridays första timma/timmar och ska i framtiden förbättra våra kapacitet!"

Och missbruka inte begreppet trolla. Det finns verkliga troll som trakasserar folk och gör deras liv till ett helvete. Min kritik över Prisjakts fullkomliga misslyckande vid ett av årets största köpevent är inte att trolla.

Arbetar är ett "starkt" ord, jag är s.k Super-Moderator över forumet.

Som du kanske förstår så kan man inte, som ovanstående är inne på, överdimensionera serverkapaciteten p.g.a en händelse per år.
Någon ursäkt kan jag inte riktigt se hur någon kan kräva, för en produkt som för slutanvändaren är helt gratis.

Prisjakt låg nere cirka 45 minuter från midnatt och tillströmningen av trafik går att likna vid en DDoS.

Flertalet övriga sidor t.ex Komplett, Elgiganten, Dustin m.fl hade inte en chans och dessa låg dessutom nere en bra bit in på småtimmarna.

Vänligen notera att jag är här som Swec-medlem, inga av ovanstående synpunkter är representativt för Prisjakt.
Vill du ha deras syn och svar, vänligen besök forumlänken jag gav dig tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Hm, det här skulle kunna vara ett fall av att trolla. Du ser ut som ett troll

Trolla? Jag är för gammal så jag vet inte ens vad ordet betyder.
Jag menar vad jag säger, man kan orimligt bli sur över att en gratistjänst ligger nere.

Använd pricerunner eller leta runt efter ett bra pris själv istället!

Prisjakt tjänar förmodligen stålar på referalls så dom har nog en egen prio på att få det hela fungerande så fort som möjligt ändå...

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Att umgås med familjen och hemlagad mat

*tar pizzorna och i5an och springer*

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

@Naga:
@Laggzor:
@gaminggirl:
@Pamudas:
@lennartstek:

* Vid tolvslaget är det absolut störst intresse hos människor att kolla efter extrapriser
* Prisjakt är kundens "ögon" när det gäller att veta vilka priser som är lägst samt hur produkternas prishistoria ser ut
* Kunden är av absolut störst behov av dessa "ögon" den första timmen på Black Friday då det är "först till kvarn" som gäller och man inte vill bli lurade av näringsidkarna som påstår det har låga priser.

Och även om jag, som ni kan se i mitt inledande inlägg, kan tänka mig att Prisjakt blir överbelastat så måste de be om ursäkta för deras tjänst slutade fungera. Jag kan inte se att de bett om ursäkta.

jag tror inte det är ekonomiskt försvarbart att ladda så hårt inför ett sånt datum o igång massa extra kapacitet och allt, ärligt talat tror jag inte de bryr sig om att tjänsten går ner en stund på grund av överbelastning just då.

jag vet inte vilka summor det rör sig om för att försöka få sidan att hålla för trycken men jag tror ärligt att jag inte skulle bry mig så mycket om jag bestämde över sidan, det är ändå en gratistjänst

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Webhallens grafikkort tog slut medan jag låg och sov.

Jag känner mig blåst och förväntar mig en personlig ursäkt!

...och en pizza.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-Hippie:

@Naga:
@Laggzor:
@gaminggirl:
@Pamudas:
@lennartstek:

Frågar mig själv vilka du jobbar för...hmm..hmmm..mmmm..aaaa. Är det pricerunner? AMD?
Lugn o fin, sidan gick ner ett litet tag, tydligen i hela 45min, och har därefter varit uppe. Inget mysko med det.

Din bristande förståelse gör inget till en konspiration. Däremot gör du bort dig här på forat istället.
Prisjakt funkar fint, och jag har använt dom för att göra klipp idag. Var ligger konspirationen i det?

eh, det är ju du som ska be om ursäkt för att du sprider lögner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Eftersom flertalet butikers hemsidor kraschade vid midnatt pga hög belastning så kan inte heller Prisjakt få tag på aktuella priser ifrån dem då, så vems blir felet egentligen? Jag skulle anklaga sånna som dig som bara MÅSTE in precis när de startar och överbelastar deras sidor, så nu tycker jag du ska be det svenska folket om ursäkt.

Precis, och en butik eller webbsida kan inte dimensionera för sådan här trafik som det är under ett fåtal timmar under en natt, en gång per år, det går inte att göra ekonomiskt om man kör egna system.

Skrivet av lennartstek:

De klarar av det som är beräknat, som sagt kan ingen leverantör ha sådan här stor kapacitet inköpt för några få timmar under en enskild natt / år, går inte ihop ekonomiskt att sitta med hundratals fler servrar än vad som behövs normalt bara för att det krävs under ett par timmar en enskild natt /år.

Skrivet av BergEr:

Man vet väl i förväg vilka varor man är ute efter? Du har säkert haft veckor/månader på dig att kolla priskurvan.
Eller är det enbart impulshandling som var på agendan?

Precis, man vet säkerligen i förväg vad man är ute efter (ex tv, konsol, hemmabio, spel, eller vad som kan vara av intresse).

Skrivet av Fluf:

Hade varit intressant att se Prisjakts trafik vid tolvslaget. Många butiker upplever dagar som denna trafik som i andra tillfällen skulle kunna klassas som DDOS attacker med tiotusentals simultana requests, antar att prisjakt hade liknande.

Troligen många gånger mer än vad de brukar ha, lägg där till att alla priser ska hämtas in från butiker, databaser ska uppdateras mm så är det högre belastning som det är redan där, och därpå tillkommer alla stressande köpare som stressar och vill hänga på låset och köpa först, när de likväl kan vänta och ta det under dagen eller helgen.

Precis som jag sade, att butiken skickar en fil / prisjakt hämtar informationen från butiken.
Även om jag inte sade exakt hur de gjorde.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-Hippie:

Hur mycket har egentligen näringsidkarna betalat Prisjakt för att stoppa tillgången till deras tjänst nu under Black Fridays första timme? Visst så kan trafiken var stor men om Prisjakt inte kommer ut med en FET ursäkt för dessa fel, så kommer jag vara ordentligt sur på dem i framtiden!

Pricerunner fungerar dock felfritt...

Eftersom de inte har gjort något fel så ska de inte behöva komma med någon ursäkt.

Folk däremot borde börja tänka efter lite före istället...

Permalänk

Vet du vad såna här trådar skapar?

Jo det kallas misstro. Det är synd om alla butiker men även prisjakt, som får utstå detta, det borde inte gå att officelt klaga på sånt online, det skapar ett dåligt och ger problem för butiker och tjänster.
Nu blir iofs prisjakt försvarat vilket är hur bra som helst. Men kanske ska vi tänka oss för lite vad vi skriver. /Före detta butiksanställd

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Prisjakt har funkat bra för mig varenda dag i år fram tills idag.
Går ju inte att dimensionera för en topp en dag.

Det dom kunde ha gjort var att köra i nån molntjänst typ amazon, och skalat upp servrar. Hade utan problem funkat med tanke på hur låg belastning vi svenskar egentligen är.
Men, då är det återigen frågan, är det värt att bygga och drifta en dynamisk skalbar arkitektur för en topp en dag per år?

Eftersom tjänsten initialt gick ner så är svaret antagligen nej

Det är visserligen också sant. Jag tror att vi får vara glada att det finns pricerunner också.

Permalänk
Medlem

Allt var stendött första timman. Däremot kan jag tro att dustinhome torskade en hel del cash, dom var nere bra mycket längre än alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Eftersom de inte har gjort något fel så ska de inte behöva komma med någon ursäkt.

Folk däremot borde börja tänka efter lite före istället...

Ponera att McDonalds säljer förgiftad mat. Men de har fått den förgiftade maten av en leverantör och visste inte att maten de sålde var förgiftad. Folk blir magsjuka och med din logik kan McDonalds rycka på axlarna och säga "Vi har inte gjort något fel, så sluta klaga". En ursäkt känns alltid trevlig, men någon sådan har Prisjakt till dagens datum inte gett.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-Hippie:

Ponera att McDonalds säljer förgiftad mat. Men de har fått den förgiftade maten av en leverantör och visste inte att maten de sålde var förgiftad. Folk blir magsjuka och med din logik kan McDonalds rycka på axlarna och säga "Vi har inte gjort något fel, så sluta klaga". En ursäkt känns alltid trevlig, men någon sådan har Prisjakt till dagens datum inte gett.

Detdär är en RIKTIGT dålig jämförelse.

En bättre och mer rättvis jämföresle är att jag startar "Killboms pizzeria". Pizzorna är gratis hos Killboms pizzeria. Under nyårsdagen är trycket ovanligt högt och pizzorna tar slut i 40 minuter medan jag springer och köper mer mjöl. Några pizza sugna var då tvugna att vänta.

De som blev utan pizza förlorade inget (då jag erbjuder gratis hemleverans). Det var dock vissa som förväntade sig en gratis pizza och inte fick det. De kanske blir bittra eller sura, men de har inte investerart något och förtjänar då inte att gnälla något.

Det du jämför med är att prisjakt var en prenumerationstjänst, vilket det inte är. Dessutom har du fått med att du på något vis tog skada. Det var ju inte som om att använda prisjakt under de oroliga 45 minuterna förstörde din dator.

Går du i taket på detta viset varje gång bussen är sen, dina vänner inte bjuder dig på mat eller då mamma inte plockar ur diskmaskinen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-Hippie:

Kan du inte be alla som gjorde att sidan gick ner att de ber om ursäkt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Riktigt dålig jämnförelse, då McDonals som du skriver säljer saker, det gör inte prisjakt. De kan stänga ner sin sida när de vill och hur de vill utan att vara skyldiga någon en ursäkt. Vill du veta vad en sak kostar någon annanstans? Gör som man gjorde förr, ring butiken och fråga.

Om Sweclockers sida går ner under lanseringen av en ny AMD lansering. Är de då skyldiga dig en ursäkt för du inte kunde hitta information här just då?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Frågar mig själv vilka du jobbar för...hmm..hmmm..mmmm..aaaa. Är det pricerunner? AMD?
Lugn o fin, sidan gick ner ett litet tag, tydligen i hela 45min, och har därefter varit uppe. Inget mysko med det.

Din bristande förståelse gör inget till en konspiration. Däremot gör du bort dig här på forat istället.
Prisjakt funkar fint, och jag har använt dom för att göra klipp idag. Var ligger konspirationen i det?

eh, det är ju du som ska be om ursäkt för att du sprider lögner.

Om du bemödade dig att läsa mitt inlägg så ser du att jag endast framlade tankar som bottnade i en besvikelse. Jag har aldrig PÅSTÅTT att Prisjakt verkligen är korrupt; men jag funderade om det kanske kunde vara så. Och på den punkten har jag inte ändrat mig eftersom Prisjakt ännu inte bett om ursäkt till användarna av sin tjänst. Du var tydligen inte upp den natten och själv kunde jag inte komma in på Prisjakt under ca två timmar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-Hippie:

Du kan inte på fullaste allvar sätta den hypotesen, där något en kund betalar för (Som i din hypotes med McDonalds) och jämföra det mot en tjänst som är gratis och som du betalar 0 öre för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Ponera att kommunen har ställt upp ett 10-tal toaletter på ett torg under en festival.
Det är en timme kö till dessa.

Ska kommunen då ge dig en ursäkt?

Du misslyckas så brutalt med att inse problematiken med att driva en sådan hemsida.

364 dagar om året har de normal trafik på hemsidan, säg för enkelhetens skull att normaltrafiken kräver 1 server och 100 MBit trafik.
Under black friday har de rusningstrafik som låt oss säga kräver 10 servrar och 1GBit trafik.

Ska de då ha 10 gånger så höga kostnader för att stå pall, när det enda de tappar annars är en timmes uptime?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Riktigt dålig jämnförelse, då McDonals som du skriver säljer saker, det gör inte prisjakt. De kan stänga ner sin sida när de vill och hur de vill utan att vara skyldiga någon en ursäkt. Vill du veta vad en sak kostar någon annanstans? Gör som man gjorde förr, ring butiken och fråga.

Om Sweclockers sida går ner under lanseringen av en ny AMD lansering. Är de då skyldiga dig en ursäkt för du inte kunde hitta information här just då?

Ja, om Sweclockers slår på stora trumman att de är Sveriges största AMD informerare och de särskilt poängterat att de ska ta upp AMDs lansering. Ja, då tycker jag god kutym innebär att de ber om ursäkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Om du bemödade dig att läsa mitt inlägg så ser du att jag endast framlade tankar som bottnade i en besvikelse. Jag har aldrig PÅSTÅTT att Prisjakt verkligen är korrupt; men jag funderade om det kanske kunde vara så. Och på den punkten har jag inte ändrat mig eftersom Prisjakt ännu inte bett om ursäkt till användarna av sin tjänst. Du var tydligen inte upp den natten och själv kunde jag inte komma in på Prisjakt under ca två timmar.

Du har inte betalat dem något, därmed är de inte skyldiga dig någon ursäkt.

Permalänk
Medlem

Oh herregud.
Jag, eller vi, hoppas du skojar om att du tycker att nu både swec vid en eventuell krash och prisjakt är skyldiga dig en ursäkt? Du har inte betalat för nåt och därefter kan du inte kräva något heller. Kom tillbaka med rimliga krav då du betalat för nånting, att sidor kraschar händer titt som tätt vet du.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

så du blir sur för att ett företag som gör livet lättare för alla konsumenter överbelastas när det kommer enormt mycket trafik? och du vill att dom ska be om ursäkt till dig och alla andra trots att du inte har betalat dom en krona, alltså gör dom det för att dom kan för din skull, inte för att tjäna pengar på dig.

ibland är det enkelt att vara girig trots att man inte har betalat för det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@AMD-Hippie: Känner du dig kränkt och dåligt behandlad?