Tråden om NN3DS, N3DS, N2DS, NDSi & NDS

Permalänk
Medlem

Funderar på att ge flickan (6½år) ett New 3DS XL i julklapp. Vi har spelat en del Zelda och Mario på Wii och Wii U. Köpte Phantom Hourglass till Wii U i helgen och det fastnade hon för direkt. Vilka spel rekommenderas? Mario & Luigi Paper jam bros tror jag hon skulle gilla. Vanliga DS spel funkar också? Har inte haft någon handhållen konsoll sen första Gameboy var aktuellt nån gång på 90-talet.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Funderar på att ge flickan (6½år) ett New 3DS XL i julklapp. Vi har spelat en del Zelda och Mario på Wii och Wii U. Köpte Phantom Hourglass till Wii U i helgen och det fastnade hon för direkt. Vilka spel rekommenderas? Mario & Luigi Paper jam bros tror jag hon skulle gilla. Vanliga DS spel funkar också? Har inte haft någon handhållen konsoll sen första Gameboy var aktuellt nån gång på 90-talet.

Alla Europeiska 3ds-spel och nästan alla europeiska DSi- och globala DS-spel fungerar på en europeisk (New) 3DS och 2DS. Undantaget är de DS-spel som behöver GBA-porten (typ Guitar Hero-spelen).

Edit:
Om ni/hon inte tänkt använda 3D-effekten mycket (vet inte vad det senaste som sagts om barnögon och den är) kan det vara en bra idé att istället köpa ett begagnat vanligt 3DS/3DS XL/2DS. Dom går ofta att hitta riktigt billigt och kanske med några roliga spel till. Blir mindre trist när den tappas i golvet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Alla Europeiska 3ds-spel och nästan alla europeiska DSi- och globala DS-spel fungerar på en europeisk (New) 3DS och 2DS. Undantaget är de DS-spel som behöver GBA-porten (typ Guitar Hero-spelen).

Edit:
Om ni/hon inte tänkt använda 3D-effekten mycket (vet inte vad det senaste som sagts om barnögon och den är) kan det vara en bra idé att istället köpa ett begagnat vanligt 3DS/3DS XL/2DS. Dom går ofta att hitta riktigt billigt och kanske med några roliga spel till. Blir mindre trist när den tappas i golvet också.

Lät ju lovande med så pass bra, tom golbal, bakåtkompatibilitet.
Kollade lite på begagnade 3DS men det mesta verkar vara förbättrat på New 3DS så lutar mer mot en den. Kommer det något bra Jul/Black Friday/Cybermonday-erbjudande slår jag nog till.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Lät ju lovande med så pass bra, tom golbal, bakåtkompatibilitet.
Kollade lite på begagnade 3DS men det mesta verkar vara förbättrat på New 3DS så lutar mer mot en den. Kommer det något bra Jul/Black Friday/Cybermonday-erbjudande slår jag nog till.

Det globala är som jag skrev bara DS-spel (de är regionsfria). 3DS och DSi-spel är regionslåsta.
Skönt ändå med de bakåtkompabiliteten! Hade inget DS innan jag skaffade mitt 2DS så har haft mycket nytta av ett enormt spelbibliotek jag plötsligt fick tillgång till.

Hoppas själv också på New 3DS XL i bra Black Friday-kampanj. Har även kollat lite efter roliga special/temavarianter av New 3DS XL, men inget skoj har annonserats på ett tag.
Är mycket nöjd med mitt 2DS, men nu när spelbiblioteket växt och kommer att fortsätta växa så vore större skärm och (väl) fungerande 3D-funktion skoj.
Annars är det inte så stor skillnad på gamla och new 3DS. Två extra knappar och en extra spak finns också (användbart i några enstaka spel).
2DSen blir en utmärkt leksak till lillgrabben när han växt upp lite

Permalänk
Medlem

IPS vs TN övre skärm på New 3DS XL i Sverige

Ni som köpt en New 3DS XL här i Sverige!
Har ni fått IPS eller TN-panel på övre skärmen?
Var och när är den inköpt?

Verkar vara ett lotteri med vad man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Ni som köpt en New 3DS XL här i Sverige!
Har ni fått IPS eller TN-panel på övre skärmen?
Var och när är den inköpt?

Verkar vara ett lotteri med vad man får.

Hade ingen aning om att det fanns både IPS och TN. Efter lite snabbt googlande verkar det som att detta gäller även den vanliga New 3DS, får kolla min när jag kommer hem!

För övrigt, när kommer man att kunna ladda ner Blue/Red/Yellow? Kommer de att vara gratis?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av wixia:

Hade ingen aning om att det fanns både IPS och TN. Efter lite snabbt googlande verkar det som att detta gäller även den vanliga New 3DS, får kolla min när jag kommer hem!

För övrigt, när kommer man att kunna ladda ner Blue/Red/Yellow? Kommer de att vara gratis?

tror det bara var på XL som det kunde vara TN eller IPS.

Blue/red/yellow kommer komma 27 februari 2016 och kommer kosta ca 100 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Konsolgrävare

Nu kan man förhandsboka Bravery Second: End Layer Deluxe Edition på Webhallen

http://www.webhallen.com/se-sv/spel/nintendo_3ds/232835-brave...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Nu kan man förhandsboka Bravery Second: End Layer Deluxe Edition på Webhallen

http://www.webhallen.com/se-sv/spel/nintendo_3ds/232835-brave...

Lite dyrare än jag trodde. Trodde snarare de skulle ta ca 450:- för grundspelet + 150-200 per tillbehör (CD, docka, bok), så det paketet skulle därmed kosta ca 900-1000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

tror det bara var på XL som det kunde vara TN eller IPS.

Det var min uppfattning också. Alla vanliga new 3DS verkar ha 2 TN-paneler. Bara XL som kommer i två olika typer av övre panel - en med TV-panel och en IPS-panel med alla vanliga IPS-fördelar fast kanske lite flimrigare än TN-panelen.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av mudde:

Lite dyrare än jag trodde. Trodde snarare de skulle ta ca 450:- för grundspelet + 150-200 per tillbehör (CD, docka, bok), så det paketet skulle därmed kosta ca 900-1000:-

håller med, trodde den skulle vara billigare.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mudde:

Skrivet av tyvar1:

håller med, trodde den skulle vara billigare.

Mediamarkt fick igår upp den på sin sida tidigare än Webhallen.
Bravely Second: End Layer Deluxe Collector's Edition 3DS (649:-)

edit:
kan nämna att mediamarkt också har lagt upp
Fire Emblem Fates: Special Edition (799:-)
Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past (449:-)
Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King (449:-)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_no_one:

edit:
kan nämna att mediamarkt också har lagt upp
Fire Emblem Fates: Special Edition (799:-)
Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past (449:-)
Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King (449:-)

Oj, jag hade missat att DQ8: Journey of The cursed king släpps utanför japan. Gillade spelet på PS2 men kom av mig mot slutet. Får nog bli ett nytt försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_no_one:

Nån av dem måste ha gjort fel. Känns inte rimligt att det är halva priset.

Permalänk

@Blewris

Fick idag mail från Media Markt:
"Dessvärre så har vi haft ett tekniskt problem på vår hemsida i samband med att du lagt din beställning på artikel 1282745 -Bravely Second: End Layer Deluxe Collector's Edition 3DS
Priset ska vara 1290 :- och inte 649 :-
"

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Mr_no_one:

@Blewris

Fick idag mail från Media Markt:
"Dessvärre så har vi haft ett tekniskt problem på vår hemsida i samband med att du lagt din beställning på artikel 1282745 -Bravely Second: End Layer Deluxe Collector's Edition 3DS
Priset ska vara 1290 :- och inte 649 :-
"

jo var faktiskt bered på den :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev det några Black Friday-fynd för någon av er?

Köpte mig ett New 3DS XL på electroworld som hade 10% rabatt (blev 1700:-).
Blir lite mer skärmyta och en fungerande 3D-funktion jämfört med mitt 2DS. Vet dock inte om det är värt att sälja 2DS:en (lär inte ge mycket) eller behålla det för att testa lite i de få spel som stödjer single Card Multiplayer.

Orkade inte vänta på att det kanske kommer en snygg limiterad variant bundlat med något av alla de kommande intressanta spelen.
Passade även på att handla ALBW med samma 10% rabatt och 32 GB SDHC + Skylanders Superchargers Racing för 222:- på CDON som jag hoppas ska vara lite Mario Kart-liknande.
32 GB räcker långt för mig som ändå föredrar mina spel på kasett.

Permalänk
Medlem

Något jag funderade över.

Satt och lirade SMB3.
Så finns alternativet "Download play".

Antar det aktiverar 2player läget i SMB3.
Ska båda ha spelet eller räcker det med att bara jag har?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

@Toivo83: Räcker med att du har det.

Permalänk
Medlem

Var och hämtade ut mitt New 3DS XL och spelet ALBW idag och blev väldigt glad av att se att jag fick IPS-versionen
Visserligen betyder det att den är skärmen långsammare det skiljer mer i bild mellan övre och nedre skärmen (som alltid verkar vara TN-panel), men det är värt det för de bättre färgerna och betraktningsvinklarna.
Synd bara att det inte verkar finnas mycket tid över för spelande nu i helgen!

Hur är det med er andra New 3DS XL-ägare? Vilken version har ni? Vore kul att se statistik över hur vanlig TN resp. IPS-versionen är i olika regioner.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Zelda Triforce-fråga

Några här på forumet har väl Zelda Triforce Heroes och kan kanske svara på detta:

Är uppkopplingen i spelet lika usel som i demot?

Jag har spelat demot lite med slumpmässiga online-personer och tycker generellt det verkar riktigt kul, roligare än jag trodde, när det fungerar.
Alltför ofta blir det dock irriterande nätverksfel som gör att alla kastas ut och ofta segar spelet också ner sig rejält innan! Är detta lika uselt i fulla versionen?

Permalänk
Konsolgrävare

Har något hittat en svensk butik som tar emot förhandsbokning av Fire Emblem Fates: Special Edition?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Har något hittat en svensk butik som tar emot förhandsbokning av Fire Emblem Fates: Special Edition?

Har letat lite själv men inte hittat något. Det kommer väl samtidigt som vi får release-datum.
Det verkar som om de måste fixa alla andra översättningar klara innan det släpps i Europa, vilket ska ske nån gång i år.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av mudde:

Har letat lite själv men inte hittat något. Det kommer väl samtidigt som vi får release-datum.
Det verkar som om de måste fixa alla andra översättningar klara innan det släpps i Europa, vilket ska ske nån gång i år.

Jo bara att hoppas!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Jo bara att hoppas!

Nu vet jag inte sidans källa, men de säger att nintendo uttalat sig om att den kommer till Europa:
http://mynintendonews.com/2015/11/12/fire-emblem-fates-coming...

Hoppas det stämmer och att det inte bara är till nåt enstaka land eller orimligt få i antal.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av mudde:

Nu vet jag inte sidans källa, men de säger att nintendo uttalat sig om att den kommer till Europa:
http://mynintendonews.com/2015/11/12/fire-emblem-fates-coming...

Hoppas det stämmer och att det inte bara är till nåt enstaka land eller orimligt få i antal.

Det kommer till europa!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Perfekt

Ser helt klart fram emot det och behöver ändå ett skydd till min NN3DS XL som har bättre passform än 2ds-väskan.

Då är det bara att hoppas att det inte är i för begränsad upplaga så att även jag som inte kommer hovra över F5-knappen när det ska släppas också kan skaffa det.

Permalänk
Medlem

Cdon har bra pris på bravely second collectors
https://cdon.se/spel/bravely_second_end_layer_deluxe_collecto...

Om du är cdon+ kund har du nog en 100kr rabattkod i din mail också

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur