Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Nu åkte iaf Chrome in igen, gav Edge 500 chanser sen jag installerade win10 i somras. men när webbläsaren fan inte ens kan behålla flikar så får det vara. tappade alla flikar var och varannan dag sen th2 uppdateringen. det tråkiga nu är ju att nu har man en fungerande webbläsare så nu lär man inte ge Edge en chans igen

Edge klarar ju inte ens "Trusted sites/Betrodda platser" Helt värdelöst.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv

Microsoft kanske gör bra operativsystem men webbläsare har de aldrig varit bra på och därmed ska man undvika deras.

Jag har haft som huvudregel, bort med default läsaren och in med Firefox.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Fungerar det nu då efter att du gjort en ren installation från USB? Fick du något felmeddelande när du försökte tidigare?

Jag har inte provat igen, men tänkte göra det inom någon vecka... så jag får återkomma med svar på det.

Felmeddelande fick jag ja, som jag inte minns nu vad det stod. Fungerar det inte när jag provar igen sen så får jag se till att dokumentera det.

Har inte hittat något när jag sökt om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Japp. De har nu fixat en bugg som återställde vissa sekretessinställningar per default. Media Creation Tool installerar därför nu återigen version 1511.

Okej. Skönt att höra att det bara var det och trevligt att Microsoft faktiskt brydde sig om att göra något åt den buggen.

Permalänk
Medlem

Har nu installerat Win10 på mina samtliga datorer, är toknöjd! Hade problem innan sista uppdateringen med att nätverkskortet ej riktigt fungerade, fick felsöka efter varje gång datorn gick i viloläge eller stängdes av så fungerade det. nu funkar det utan problem!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Edge klarar ju inte ens "Trusted sites/Betrodda platser" Helt värdelöst.

Hur visar sig det? Utveckla gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Spelar väl inte så stor roll, Edge ÄR helt värdelöst även om den saken fungerar.

Windows 10 är ett bra OS som blir allt buggfriare mm, men medskickade Microsoft program, tex mail, foton, TV/Film osv är rena skämtet och är faktiskt betydligt sämre än motsvarande program som fanns i Windows 7 och 8.
Ända positiva är att formatstödet har blivit bättre..

Nåja jag använder inga av dessa, och dom tar nästan inget utrymme, och samtliga går att avinstallera om man vill via powersShell, dock ej Edge verkar det som, synd, skulle gärna vilja bli av med härket...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag jobbar mestadels i en Citrixmiljö mot olika servermiljöer och måste lägga till undantag i betrodda platser för vissa av dessa. Dock har Win10 fortfarande IE11 så det blir den istället.

Edit: Den har ju inte ens stöd för privata certifikat! Vaf... haha

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

Nu fick sista datorn erbjudandet om Windows s10 uppdatering. Bättre sent än aldrig. Får se om jag behåller det. På Windows-plattan var Windows 10 ren katastrof så där behåller jag pekvänliga W8.1 annars tycker jag 10:an är ett litet lyft.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag har kört Windows 10 sedan slutet på augusti och jag hade förväntat mig att det skulle vara betydligt bättre.
Windows 10 känns som att Microsoft slängt ihop något med en startmeny för att bli av med kritiken från Windows 8 men inte var klara med utvecklingen. Jag upplever Windows 10 som inkonsekvent och ologiskt och att det har lite för mycket småbuggar och att det absolut inte är någon Windows 8 killer.
På den dator som jag har Windows 7 på så behåller jag 7:an.

Permalänk
Avstängd

Vi håller på att trycka ut W10 till alla på jobbet och hittills har vi inte stött på några direkta problem. Av någon anledning fick vi Windows på svenska dock och det ställde till det en del, våra deploy-script och liknande är på engelska precis som våra gamla datorer. Det är enkelt att byta språk i tian, men tyvärr byts inte allt utan vi var tvungna att avinstallera svenska för att allt skulle funka som tidigare. I övrigt funkar det hur bra som helst och jag har hört förvånansvärt lite gnäll från mina kollegor som annars brukar klaga på det mesta.

Kan bero på att vi inte har lämnat tillbaka datorerna med sjuan på än dock, alla bakåtsträvare kanske fortfarande kör med den. Men om en vecka ska de tillbaka så då får vi se hur det verkligen funkar hos oss.

Vi har redan gått över till WS2012 för våra servrar och det funkar utmärkt, bättre än 2008R2 på de flesta sätt. Får se om 2016 håller samma mått, men jag har svårt att tro något annat.

Permalänk
Medlem

Fler som har problem med Intel® Virtualization Technology (Intel® VT) och nya uppdateringen..

Tog ett tag innan jag kom på vad som gjorde så mina menyer osv försvann osynliga ikoner i en ruta typ..

Slog av det i bios sen dess har det fungerat klockrent

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Windows 10 update removes software without permission:

Citat:

The first major update for Microsoft's latest operating system began rolling out on 12 November, alongside the New Xbox One Experience. The update was aimed at boosting overall performance standards, enhancing the features of digital assistant Cortana, and improving the Xbox experience on PC, along with introducing a handful of business-focused tweaks.

However, users have found that the update has also been removing programs, typically those that assist with hardware management or monitoring tools, without so much as a prompt or a permission pop-up. Among the affected are Speccy and CPU-Z, which allow users to more easily see and control their system components, and AMD's Catalyst Control Center, the command hub for Radeon graphics cards used by many PC gamers.

Så till påtvingade uppdatering lägger nu Microsoft till påtvingade avinstalleringar av program man själv installerat.

Aldrig i livet att Windows 10 blir mitt huvudos. Kanske att jag virtualiserar det.

Permalänk
Medlem

Fungerar betydligt bättre än 8.1 för mig i alla fall. Hade lite problem med nätverksinställningarna i början, men efter det har det inte varit några problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

Windows 10 update removes software without permission:

Så till påtvingade uppdatering lägger nu Microsoft till påtvingade avinstalleringar av program man själv installerat.

Aldrig i livet att Windows 10 blir mitt huvudos. Kanske att jag virtualiserar det.

Det var en bugg som är fixad nu.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av strejf:

Det var en bugg som är fixad nu.

Ungefär samma typ av bugg som gjort att man känt sig tvungna att släppa tre KB3035583 med ca tre månaders mellanrum? Dvs den bugg som pådyvlas w7/w8 att köra w10? Sorry, det är bara för mycket "oops" med w10 för att det skall kännas som oops längre.

Permalänk
Medlem

Är det fritt fram att använda sin gamla (win 81. i mitt fall) Windows nyckel/licens nu vid ny installation a win10 1511?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Är det fritt fram att använda sin gamla (win 81. i mitt fall) Windows nyckel/licens nu vid ny installation a win10 1511?

Japp!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får bort den rödmarkerade delen vid högerklick på knappar? Vill inte ha den där, utan för mig räcker det med "Stäng fönster"
(Detta gäller alla program som lägger sig i aktivitetsfältet)

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snövit:

Någon som vet hur man får bort den rödmarkerade delen vid högerklick på knappar? Vill inte ha den där, utan för mig räcker det med "Stäng fönster"

http://i.imgur.com/BoVQ3yW.png

Hyfsat säker på att det inte går att ta bort med vanliga inställningar i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@strejf:
Skitgrejer.
Så det är Stardock / Start10 liknande grejer som gäller då eller?

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snövit:

@strejf:
Skitgrejer.
Så det är Stardock / Start10 liknande grejer som gäller då eller?

Nej, det som gäller är att kasta ut W10 och lägga in ett fungerade OS, nämligen W7 :).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Nej, det som gäller är att kasta ut W10 och lägga in ett fungerade OS, nämligen W7 :).

Vad är det som inte fungerar i Windows 10?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snövit:

http://i.imgur.com/BoVQ3yW.png

Det var just sådana saker man satt och saknade lite när man använde gamla Windows.

Men självklart så kan ju inte alla tycka det är en bra sak. Vore ju inget dåligt om man kunde konfigurera allting lite mer själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galvanizer:

Vad är det som inte fungerar i Windows 10?

Ingen startmeny (Bara en förminskad "Metro" meny).
Dålig utforskare (Explorer).
Samlar in allt du skriver.
Delar med dig av dina WiFi namn/lösenord mfl.
Påtvingande av installering av uppdateringar.

Och diverse annan övervakning, insamling av information mm.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Vad ska du med startmenyn till?
Vad är dåligt med Explorer i Windows 10?

Går att "stänga av" allt utom påtvingande uppdateringar. Eller ja, du kan ju strunta i att uppdatera men du kan inte välja bort uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Det var just sådana saker man satt och saknade lite när man använde gamla Windows.

Men självklart så kan ju inte alla tycka det är en bra sak. Vore ju inget dåligt om man kunde konfigurera allting lite mer själv.

Jo, jag saknade det oxå förut, men nu när det väl är där så var det inget att ha xD.

Jag har gått i dem tankarna @PowerNet

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Om du tror att Microsoft inte samlar information och dylikt på Windows 7 så tror du fel. Delar med sig av WiFi och lösenord låter intressant. Var har du läst det?

Jag tycker Windows 10 fungerar bra och kanske till och med bättre än sjuan och åttan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Jag undrade vad som inte fungerar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ugga:

Vad ska du med startmenyn till?
Vad är dåligt med Explorer i Windows 10?

Går att "stänga av" allt utom påtvingande uppdateringar. Eller ja, du kan ju strunta i att uppdatera men du kan inte välja bort uppdateringar.

Ja, vad har man en startmeny till? Jo för att användas.
Kort sagt: "Ribbons", Microsofts påhitt som de introducerade i Office först och sedan infört i W8/W10.
Nej, du kan inte strunta i att uppdatera då OS:et gör det automatiskt, när du minst anar det.

Skrivet av Kote:

Om du tror att Microsoft inte samlar information och dylikt på Windows 7 så tror du fel. Delar med sig av WiFi och lösenord låter intressant. Var har du läst det?

Jag tycker Windows 10 fungerar bra och kanske till och med bättre än sjuan och åttan.

Det sade jag inte, utan att det är värre i W10.
Vilket de börjat införa mer och mer i W7 med efter att W10 fick en dålig start så måste de ju få in information till NSA på något sätt, hm hur ska vi göra, jo vi skickar ut uppdatering till W7 som går samma sak, #FailM$.

Skrivet av Galvanizer:

Jag undrade vad som inte fungerar?

Du fick en lista på en del saker.

Visa signatur