Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Hittade en "statistik för nördar" högerklicka på klippet på youtube i Edge, för att se ljudkvallite bland annat
http://www.pictures.se/bilder/t7LuF.png

Fungerar även i Chrome

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av strejf:

Var fan jobbar du? Här ligger vi 6 år bakåt i tiden...

Nu när IE6 har övergivits sedan över ett år sedan finns det väl inga skämmiga begränsningar i ett större företag?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Don_W:

Windows 10 är bra det håller jag med om. Dock förstår jag inte varför dom är så kontrollerande och helt skiter i vissa saker gentemot sina kunder. Så som att inte kunna avaktivera automatiska uppdateringar , visst är ett uppdaterat operativ bättre än ett gammalt många gånger . Men för folk med mobila abonnemang är detta rent förödande. Sen 1511 uppdateringen som tydligen kom den 24-25 november som jag var sen på tydligen och först fick in igår var ju allt annat än bra. Då den orsaka tekniska problem och lagg samt återställde varenda inställning i datorn som jag själv som användare gjort.

Men bättre än tidigare versioner är det på alla punkter förutom uppdateringar kan jag hålla med om. För min egen del spelar inte uppdateringar någon som helst roll för jag använder det bara till två program som inte är ms egna och jag har aldrig ens öppnat deras webbläsare eller någon av deras appar bortsett från inställnings menyerna som man måste in i.

Problemet med att en del inte uppgraderar är att om deras maskin smittas, påverkas säkerheten för andra maskiner.
Utan alla dessa smittade maskiner ute på Internet, skulle virusmakarna vara kraftigt beskurna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Fungerar även i Chrome

haha doh, det va nog en html5 grej

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Såhär kommer det se ut för er som ej sett denna förut

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av strejf:

Haha ni blev så irriterade på min lista som visade hur tekniskt överlägset Windows 8/8.1 var och är i jämförelse med det gamla Windows 7 från 2009. Allt är med i Windows 10 och det är helt fantastiskt, DirectX 12 exklusivt dessutom

Nej inte alls. Problemet är att du är allt för självgod och vet bäst, det är just den attityden många retar upp sig på.

Nu är det extremt mycket tycke och smak vilket os man föredrar. Så om du klarar den hemska sanningen, har vi båda fel (för det kvittar vad för tekniska fördelar nytt os har, Svenssons tar det dom gillar bäst ändå i detta fall blir dom påtvingade win 10/win 8 på nya dataköp).

Spelar liten roll om win 10 är överlägset tidigare os, jag märker marginell skillnad på win 7 och win 8 till win 10. Är fortfarande samma tråkiga/kassa UI som borde inte lämnat ritbordet.

Jaja, sen det med startmenysersättare, så är det om något en säkerhetsriskfaktor. Speciellt när fel personer utnyttjar möjligheten och lägger till skadlig kod i den. Är ju rätt stor risk att tanka hem en sådan, om man inte vet vem som står bakom (många kollar inte så noga, utan tankar hem en som är gratis).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Nej inte alls. Problemet är att du är allt för självgod och vet bäst, det är just den attityden många retar upp sig på.

Nu är det extremt mycket tycke och smak vilket os man föredrar. Så om du klarar den hemska sanningen, har vi båda fel (för det kvittar vad för tekniska fördelar nytt os har, Svenssons tar det dom gillar bäst ändå i detta fall blir dom påtvingade win 10/win 8 på nya dataköp).

Spelar liten roll om win 10 är överlägset tidigare os, jag märker marginell skillnad på win 7 och win 8 till win 10. Är fortfarande samma tråkiga/kassa UI som borde inte lämnat ritbordet.

Jaja, sen det med startmenysersättare, så är det om något en säkerhetsriskfaktor. Speciellt när fel personer utnyttjar möjligheten och lägger till skadlig kod i den. Är ju rätt stor risk att tanka hem en sådan, om man inte vet vem som står bakom (många kollar inte så noga, utan tankar hem en som är gratis).

Helt rätt. En anekdot: Jag tycker att startmenyn är en bra grej och att det är skitbra att man slipper helskärm. Min fru däremot, det första hon gjorde på sin laptop var att se till att startmenyn blev fullskärm, när hon uppgraderade till 10.
Hon lär göra samma sak på sin stationära

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Helt rätt. En anekdot: Jag tycker att startmenyn är en bra grej och att det är skitbra att man slipper helskärm. Min fru däremot, det första hon gjorde på sin laptop var att se till att startmenyn blev fullskärm, när hon uppgraderade till 10.
Hon lär göra samma sak på sin stationära

Samma här, har dock startmeny på min HTPC och de funkar ändå okej men inte så att jag vill gå över till det än..

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Min lista var dock aldrig riktad mot Svenssons, den var skriven för Sweclockers forummedlemmar på en nivå som de flesta här kan ta till sig.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Såhär kommer det se ut för er som ej sett denna förut

https://imgi.se/i/Capture.png

Engineering builds vill jag ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är mycket mer innehåll, vissa grejer kräver dock ny hårdvara eller att man befinner sig i en viss region. Cortana är till exempel den funktion som folk har röstat fram som den mest omtyckta nya funktionen i Windows 10. Den finns inte tillgänglig här ännu. Windows Hello är en annan sak som kräver ny hårdvara med stöd för det. Och så vidare..

Då kanske du kan tala om för oss, vad denna nya hårdvara är för något. Som inte Windows 7 klara av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Det är nog inte så vanligt att ha den lyxen. För många som är beroende av tredjeparts affärssystem, och mycket annat för den delen, är det senaste inte ett alternativ.

Fast många affärssystem har flyttat till webben och då spelar Windowsversion inte så stor roll längre. Det affärssystem som jag bygger har gjort det exempelvis (för typ tolv år sedan) och det stöder bara de senaste två versionerna av de stora webbläsarna (så snart är våra kunder tvungna att byta till Chrome eller FF om de vill stanna på en gammal version av Windows). Även affärssystem uppgraderas liksom. Flytten till webben gäller dock inte alla system men om en applikation fungerade i sjuan så är chansen väldigt stor att den funkar i tian också.

Citat:

Mitt arbete är mer på serversidan och där råder väl oavsett en konservativare policy. Du skriver åtminstone mycket om klientdatorer.

För oss är det tvärtom. Vi uppgraderade aldrig våra datorer till W8 utan låg kvar på sjuan tills nu typ, men Server 2012 har vi lagt på så snabbt vi hunnit då det ger en massa fördelar. Framför allt att det stöder de tekniker som vi vill använda i vår applikation men det är också bättre på en massa andra sätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Fast många affärssystem har flyttat till webben och då spelar Windowsversion inte så stor roll längre. Det affärssystem som jag bygger har gjort det exempelvis (för typ tolv år sedan) och det stöder bara de senaste två versionerna av de stora webbläsarna (så snart är våra kunder tvungna att byta till Chrome eller FF om de vill stanna på en gammal version av Windows). Även affärssystem uppgraderas liksom. Flytten till webben gäller dock inte alla system men om en applikation fungerade i sjuan så är chansen väldigt stor att den funkar i tian också.
För oss är det tvärtom. Vi uppgraderade aldrig våra datorer till W8 utan låg kvar på sjuan tills nu typ, men Server 2012 har vi lagt på så snabbt vi hunnit då det ger en massa fördelar. Framför allt att det stöder de tekniker som vi vill använda i vår applikation men det är också bättre på en massa andra sätt.

Det var inte riktigt så jag menade. Mitt svar ska ses som respons på att tvelander skrev att på hans arbetsplats byter dem direkt när något nytt kommer. Så nej som det nu är finns faktiskt inget annat än 2012 R2 bland de virtuella servrar jag administrerar, fast det började inte rullas ut förrän 1 år efter lansering. Och jag håller med, 2012 är en stor förbättring.

Det blir säkert bättre med tiden, men tyvärr uppfyller inte alla webbtjänster de krav som vissa kan ställa. Webben innebär bara att någon annan driftar tjänsten. Du kan vara den som driftar och om det då kräver Windows får du allt anpassa dig till det. Det som påverkar oss begränsar inte klienterna utan servrarna, fast som kan ses av första stycket är det ingen dramatisk "eftersläpning".

Om vi ser till klienter så har jag besökt företag som är beroende av diagnostikverktyg och vars mjukvara, oavsett hur världsledande inom sin nisch, uppdateras så långsamt att byte från Windows XP verkligen inte kunde ske förrän hela den utökade supporttiden för XP gått ut. Där är jag säker på att 7:an kommer att vara i drift ända in i kaklet. Jag är glad att jag inte jobbar inom den världen, för det verkade påfrestande ur ett administrativt perspektiv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Det var inte riktigt så jag menade. Mitt svar ska ses som respons på att tvelander skrev att på hans arbetsplats byter dem direkt när något nytt kommer. Så nej som det nu är finns faktiskt inget annat än 2012 R2 bland de virtuella servrar jag administrerar, fast det började inte rullas ut förrän 1 år efter lansering. Och jag håller med, 2012 är en stor förbättring.

Nej det är klart, uppgradera direkt är inte att rekommendera, inte ens för hemanvändare. Men Windows är samtidigt Windows, program som funkar på en version funkar sannolikt på efterföljande versioner i alla fall inom samma arkitektur. Det är klart att man inte bara kan anta att allt funkar precis som tidigare, någon måste ju genomföra kompatibilitetstester, men de behöver inte vara alls lika omfattande som exempelvis från XP till Vista/7.

Citat:

Det blir säkert bättre med tiden, men tyvärr uppfyller inte alla webbtjänster de krav som vissa kan ställa. Webben innebär bara att någon annan driftar tjänsten. Du kan vara den som driftar och om det då kräver Windows får du allt anpassa dig till det. Det som påverkar oss begränsar inte klienterna utan servrarna, fast som kan ses av första stycket är det ingen dramatisk "eftersläpning".

Jo visst är det så. Men det går alltid att lösa ändå liksom. Vi körde exempelvis vårt interna affärssystem remote för tidrapportering, fakturering och liknande. Det låg på en 2008R2-maskin och det går utmärkt att remota till de maskinerna från de flesta klientoperativ. Vi behöver inte det längre dock, men det hade inget med Windows att göra utan handlade om vem som skötte driften.

Citat:

Om vi ser till klienter så har jag besökt företag som är beroende av diagnostikverktyg och vars mjukvara, oavsett hur världsledande inom sin nisch, uppdateras så långsamt att byte från Windows XP verkligen inte kunde ske förrän hela den utökade supporttiden för XP gått ut. Där är jag säker på att 7:an kommer att vara i drift ända in i kaklet. Jag är glad att jag inte jobbar inom den världen, för det verkade påfrestande ur ett administrativt perspektiv.

Jo eller så löser man det med virtualisering (eller kompatibilitetsläge). Det funkar inte alltid, en del programvaror funkar inte virtuellt då de är för krävande eller så, men i de flesta fall så är det inget problem. Och det finns väldigt lite anledningar att hålla fast vid sjuan då tian ju är samma i botten och i princip alla program fungerar precis som förut liksom. Man kan gnälla över ändringar i gränssnitt eller säga att alla förändringar är försämringar, som många i denna tråd, men bakåtkompatibiliteten i tian är grym hur man än ser på det.

Samtidigt, har man programvara som bara fungerar på XP som är kritisk för företagets verksamhet som alla behöver ha på sina datorer, inte virtualiserat, och där programtillverkaren vägrar uppgradera så är det nog läge att börja leta efter en ny programtillverkare eller en ny programsvit. XP duger inte längre av flera anledningar.

Permalänk
Medlem

Nu när W10 har funnits ute ett tag, vad tycker ni om det? Finns det fortfarande mycket buggar/fel eller är det mesta löst? Hade tänkt att uppgradera från W8 till W10 men väntade i några månader för att felen som många upplevde skulle fixas. Så är det värt att uppgradera nu eller borde man vänta lite till?

EDIT: Börjar få slut på plats i datorn så om man vill avinstallera ett spel fullständigt räcker det med att man bara gör det via Steam? Och var hittar man "Avinstallera program" på W8?

EDIT 2: Hittade "Avinstallera eller ändra ett program" på W8. Man ska gå in på kontrollpanelen, klicka på "stora ikoner" under "visa efter" och välja "program och funktioner".

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av finally:

Nu när W10 har funnits ute ett tag, vad tycker ni om det? Finns det fortfarande mycket buggar/fel eller är det mesta löst? Hade tänkt att uppgradera från W8 till W10 men väntade i några månader för att felen som många upplevde skulle fixas. Så är det värt att uppgradera nu eller borde man vänta lite till?

Det kommer buggfixar i mängder hela tiden (även om Strejf säger att allt är perfekt) men visst är det bättre än när det släpptes men färdigt är det inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Okej, men fungerar det bra när man spelar/surfar eller märker man av problemen tydligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kommer buggfixar i mängder hela tiden (även om Strejf säger att allt är perfekt) men visst är det bättre än när det släpptes men färdigt är det inte.

Att det skulle vara perfekt är ju en väldigt rosenröd subjektiv åsikt som cementerat sig som den enda åsikten i den här tråden. Annars så är jag själv nöjd med Windows 10 som gaming platform. Fyller mina behov på den punkten. För alla andra ändamål så har jag min Linux installation.

§ 1.5
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av finally:

@mrqaffe:

Okej, men fungerar det bra när man spelar/surfar eller märker man av problemen tydligt?

Beror på kombinationen av delar och mjukvara, win 10 har en del fula saker för sig speciellt vid uppdateringar så verkar det ofta köra över de inställningar man själv gjort, jag har blivit mer o mer negativt inställd mot 10an desto mer jag använt det för det känns som MS tar kontroll över datorn och att de totalt struntar i användarens önskemål och gång på gång "gör misstag" så att man måste börja om, det har tex tagit bort program från min startmeny och lagt in sitt egna skräp som jag aktivt tagit bort där när jag uppdaterat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte vi är direkt oense om något. Strategin beror väl i stort på svaren på följande frågor:

• finns det någon ekonomisk fördel i att uppgradera?

• finns det någon för oss viktig teknisk fördel?

• är det ekonomiskt rimligt utifrån våra resurser att påbörja testning nu eller är det smartare att vänta?

Det finns ju inget rätt svar på det och svaret kan t o m bero på externa omständigheter som konjunktur osv.. Däremot kan jag svara på följande:

Skrivet av snajk:

Samtidigt, har man programvara som bara fungerar på XP som är kritisk för företagets verksamhet som alla behöver ha på sina datorer, inte virtualiserat, och där programtillverkaren vägrar uppgradera så är det nog läge att börja leta efter en ny programtillverkare eller en ny programsvit. XP duger inte längre av flera anledningar.

Diagnostikverktygen är beroende av drivrutiner och fungerar därför inte i virtuell miljö. Endast verkstadsarbetare som utför arbetet använder dessa verktyg och det innebär en mix av olika os-versioner. Som jag skrev kunde byte till 7 inte göras förrän XP var på sina sista veckor och detsamma lär gälla 7. Utöver det har du inte många alternativ då det inte är fritt val eftersom det kan sätta garantier ur spel.

Hur som är det inget jag behöver bekymra mig för, utan var endast en "rapport" om hur det kan vara i vissa branscher.

Permalänk
Hedersmedlem

*** raderade inlägg ***

Jag har raderat några inlägg, inte för att de i sig var dåliga, utan för att få bort en diskussion som kom att handla om en medlem i forumet istället för om sakfrågor. Jag ber om er förståelse för det.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Fler åsikter angående ovanstående?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Bara att uppgradera, även om det fortfarande är lite opolerat så tycker jag det är bättre än både Windows 7 och 8.

Permalänk
Medlem

Rullade tillbaka till 8.1 efter att jag upplevt samma problem som med min bärbara, nämligen att spelen hänger datorn titt som tätt.
Fler som hade samma problem så antar att det är något Microsoft får fixa innan jag uppgraderar ännu en gång, dock visuellt är det ju riktigt nice!

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Jag har inte stött på en enda bugg sen Windows 10 release.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Rullade tillbaka till 8.1 efter att jag upplevt samma problem som med min bärbara, nämligen att spelen hänger datorn titt som tätt.
Fler som hade samma problem så antar att det är något Microsoft får fixa innan jag uppgraderar ännu en gång, dock visuellt är det ju riktigt nice!

Det är drivrutiner som orsakar problemet. Inte Windows.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Inaktiv

Bara jag som tycker att windows home borde byta namn till windows starter och professional till home?

Jag kom över en dator med windows 10 home och jag klarade inte av en enda hel dag utan domän och Rdp servicen, lägg därtill dåliga val för windowsuppdateringar etc.
Det går inte utan att trixa bocka ut automatisk uppdatering och omstart, det sista omstart är de helt galna i huvudet eller? Det är lite som att lägga in en automatisk omstart på motorstyrningen till ett passagerarflygplan för att uppdatera drivers oavsett om planet för tillfället skulle göra en landning . För den automatiska omstarten lär ju knappast stänga av ens programvaror på rätt sätt, lägg där till att många datorer under några omständigheter aldrig får startas om mer än vid god planering hur man ska hantera detta.
Nå det blev att punga ut 1500kr till för Pro versionen bara för att få något som borde vara standard.

Och alla inställningar ligger gömda och man ska behöva leta, det känns lite som om Microsoft försöker låsa in en. Det är t.ex lätt att tro att inställningspanel är kontrollpanel och jag blev riktig frustrerad då denna saknade det mesta, speciellt Administrative tools som man är inne flera gånger dagligen och startar och stänger services.

Startmeny som standard är full med en massa skit som nästan ingen använder, hur vore det med alternativ vid skapande av ny användare som bloated startmeny, ja eller nej?
Och ja snikversionerna av windows 7 och 8 var också tafatta på funktioner, men allt eftersom åren går ju mer nätverksrelaterade saker gör helt vanliga konsumenter.

Så mitt omdöme hittills är visst inte ett dåligt OS, jag känner dock ingen mening att uppgradera många av mina andra burkar. Och när jag köper en ny laptop så blir jag nog tvungen igen på att lägga ut 1500kr extra för pro eller om jag nu köper en som har denna. (utbudet minskas dock då)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Det går inte utan att trixa bocka ut automatisk uppdatering och omstart, det sista omstart är de helt galna i huvudet eller? Det är lite som att lägga in en automatisk omstart på motorstyrningen till ett passagerarflygplan för att uppdatera drivers oavsett om planet för tillfället skulle göra en landning . För den automatiska omstarten lär ju knappast stänga av ens programvaror på rätt sätt, lägg där till att många datorer under några omständigheter aldrig får startas om mer än vid god planering hur man ska hantera detta.

Det är väl så att även i Windows 10 Home har man möjlighet att skjuta upp uppdateringar i cirka sex dagar. Sen är det kört.

Microsoft hade två val.

1. Gör det möjligt att skjuta upp uppdateringar hur länge som helst
2. Tvinga omstart efter en viss tid

Val ett leder till att ingen uppdaterar någonting någonsin och alla datorer på internet läcker som ett såll, virus och trojaner härjar fritt, det blir världskrig och jorden går under efter 2-3 månader.

Val två leder till att några envisa användare skjuter upp omstarten så länge det går tills dess att de blir tvingade och blir sen förbannade på hur Windows 10 Home är designat. Världen är säker, människorasen överlever och det blir fred på jorden.

*OBS* en smula överdrivet resonemang

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av strejf:

Microsoft hade två val.

Hur gick resonemanget runt beslutet man tog, du som var med?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Det är väl så att även i Windows 10 Home har man möjlighet att skjuta upp uppdateringar i cirka sex dagar. Sen är det kört.

Microsoft hade två val.

1. Gör det möjligt att skjuta upp uppdateringar hur länge som helst
2. Tvinga omstart efter en viss tid

Val ett leder till att ingen uppdaterar någonting någonsin och alla datorer på internet läcker som ett såll, virus och trojaner härjar fritt, det blir världskrig och jorden går under efter 2-3 månader.

Val två leder till att några envisa användare skjuter upp omstarten så länge det går tills dess att de blir tvingade och blir sen förbannade på hur Windows 10 Home är designat. Världen är säker, människorasen överlever och det blir fred på jorden.

*OBS* en smula överdrivet resonemang

Man kunde också skippat buggarna så uppdateringar inte behöv och man kunde ju också gjort så omstart inte behövs vid uppdateringar, det kan också gå att göra att datorn inte stänger av alla program så abrupt utan startar upp allt där det tidigare befann sig.
Okontrollerade omstarter är en jättelik nackdel i win, när man haft allt igång några veckor och fått sakerna på plats vill man inte ha en omstart eller att uppdateringen ändrar alla inställningar så den känns som den är nyinstallerad.

Visa signatur