Muskampen 2025: Segraren korad!

Hur använda BankID med Linux 64 bitar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Det finns människor som fått för sig att dom har problem med mobilstrålning och ballar ut och är konstiga och ofta dessa som syns på TV. Dessa är dessa du pekar till. Jag själv har vissa problem med strålningen. Tydligaste exemplen i mitt liv är när jag har åkt färja och alla mobilerna då drar igång på max för att försöka få kontakt med master. Jag har känt effekterna flera dagar efteråt. Då jag går på bio så får jag planera så jag inte har något viktigt dagen efteråt på grund av att vara helt seg dagen efter.

En jag känner säger att flesta känner inte av effekterna av mobilstrålningen för att dom konstant utsätts för den, som att konstant vara full och känna bakfyllan men att det är normalt. Det är normalt idag att vara sjuk. Så hur är det egentligen att vara frisk i dagens samhälle? Detta kan nog vara en av anledningarna många idag mår så mycket bättre i naturen för strålningen är så mycket lägre där, kroppen slappnar av.

Att kalla all känslighet till mobilstrålning, wifi m.m. rakt av för "inbildningssjukdom" är fel. Det finns garanterat fler som är känsliga och påverkas negativt av strålningen men vet inte om det.

Men nu har tråden garanterat spårat ut och jag slutar här.

Som källa emot påhitt som "elallergi"; http://www.vof.se/skepdic/eloverkanslighet/ Vetenskap och Folkbildning.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Jag anser också det är idiotiskt. Därför jag ansåg dom skulle släppt speficiationerna fria så exempel FriBID kunde utvecka en helt fri klient till GNU/Linux.

Jag förstår dock helt varför de inte gör det. Det handlar om vår identitet och vår säkerhet här.

Det du föreslår är lite som att släppa loss exakta beskrivningarna vad man behöver för att göra pass, körkort och andra ID, eller instruktionerna på allt och alla skydd våra pengar har. Vem som än kan göra det, kan då göra det. Det måste hållas hemligt så bra det bara kan, för att man ska kunna garantera det stämmer.

OpenSource i all ära, men nej. När det gäller BankID så hade jag inte litat på det om öppna instruktioner funnits. Det är trots allt en organisation som ska garantera att det som kommer ur deras mjukvara kan garanteras vara äkta, annars får de ta ansvaret.

Dock tycker jag de kunde struntat i 32-bit Linux och kört 64-bit linux version, så att iaf de som väljer att köra moderna Linux har möjligheten.

Permalänk
Medlem

@NodCommander:
Har du något exempel om hur det skulle gå till att göra det enbart som en webbapp? Du behöver ju ha något slags certifikat eller liknande som gör att du inte enbart med lösenord på en ny dator kan komma åt ditt BankID.

Rent tekniskt är den nya BankID-lösningen mycket bättre än den tidigare då man nu slipper plugin i webbläsaren och är webbläsaroberoende. Nackdelen är ju som många påpekat att själva appen inte finns till linux mm. Den nya lösningen har ju dock gjort så att Mobilt BankID fungerar på många fler ställen än tidigare då implementationen för webbplatsen för att hantera de olika sorterna av BankID:n nu är likadan. Att Mobilt BankID inte fungerar överallt nu är enbart ett beslut hos den individuella parten som aktivt valt att inte tillåta dessa.

Håller helt med om att handelsbanken behöver fixa till så att de tillåter andra BankID än deras BankID på kort utgivna av dem själva. Ur säkerhetsperspektiv kan det dock deras beslut motiveras då dom inte har koll på utgivningen av BankID hos andra parter än dom själva. Det kan dock lösas genom att man med sitt BankID på kort godkänner att ens andra BankID:n är korrekt utställda till en själv.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag förstår dock helt varför de inte gör det. Det handlar om vår identitet och vår säkerhet här.

Det du föreslår är lite som att släppa loss exakta beskrivningarna vad man behöver för att göra pass, körkort och andra ID, eller instruktionerna på allt och alla skydd våra pengar har. Vem som än kan göra det, kan då göra det. Det måste hållas hemligt så bra det bara kan, för att man ska kunna garantera det stämmer.

OpenSource i all ära, men nej. När det gäller BankID så hade jag inte litat på det om öppna instruktioner funnits. Det är trots allt en organisation som ska garantera att det som kommer ur deras mjukvara kan garanteras vara äkta, annars får de ta ansvaret.

Dock tycker jag de kunde struntat i 32-bit Linux och kört 64-bit linux version, så att iaf de som väljer att köra moderna Linux har möjligheten.

I grunden så är bankid en certifikatsutgivare och deras applikationer certifikathanterare så inte särskilt annorlunda än vilken certleverantör som helst särskilt inte när dom går till standard federatationsprotokoll för kommunikationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

I grunden så är bankid en certifikatsutgivare och deras applikationer certifikathanterare så inte särskilt annorlunda än vilken certleverantör som helst särskilt inte när dom går till standard federatationsprotokoll för kommunikationen

Visserligen helt rätt, men det är precis som posten som hanterar att lämna ut ditt körkort. Dock har de extremt tydliga bestämmelser för hur de ska göra, och vad de ska kräva. De tar ansvaret för att deras personal gör detta till punkt och pricka. De har också ögonen på sig från dessa myndigheter, och ska garantera att det görs rätt.

Inte tusan vill jag att någon vikarie på UPS slänger mitt körkort till första bästa person, för det är "enklare". Eller för att det ska vara konkurrens så att alla leveransbolag får göra det, bara för att det ska.

Utan precis som BankID som är certifikatutgivare och då har specifik mjukvara och ställe att hantera denna, så har andra myndigheter sina sätt, för att kunna garantera att allt blir rätt. Och om detta ändras så är risken stor att man ifrågasätter säkerheten, och kanske inte litar på det.
Dell's och Lenovo's Certifikatfusk är 2 tydliga exempel på vad som sker när förtroende bryts, och varför certifikat och ID måste hanteras mycket varsamt.

Jag vet att det finns extremt duktiga programmerar som säkert kunde gjort minst lika bra jobb som BankID, med klienter till Linux och alla möjliga andra OS, men jag har ingen anledning till att lita på dem. Det blir en "opålitlig källa" som ska hantera ett certifikat som alla ska lita på.

Permalänk
Medlem

Det finns fortfarande sidor som inte implementerat mobilt bankid. Minns det var så förra året, kommer inte ihåg vilken sida det var, men jag stötte på det själv. Då fick jag beställa en kod som kom med snigelpost.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det finns fortfarande sidor som inte implementerat mobilt bankid. Minns det var så förra året, kommer inte ihåg vilken sida det var, men jag stötte på det själv. Då fick jag beställa en kod som kom med snigelpost.

Implementationsmässigt så får man alla sorters BankID:n på samma gång, det är bara konfigurering som skiljer om vilka man vill tillåta. Om det sen finns nån sida som inte stödjer Mobilt BankID så har dom gjort ett aktivt val att inte stödja detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel:

Implementationsmässigt så får man alla sorters BankID:n på samma gång, det är bara konfigurering som skiljer om vilka man vill tillåta. Om det sen finns nån sida som inte stödjer Mobilt BankID så har dom gjort ett aktivt val att inte stödja detta.

Yes, det har jag påtalat tidigare. Har för mig det var något fackförbunds sida som inte hade stöd för detta, eller liknande. Minns inte.
Det ligger i sido-ägarnas intresse. det har varit rätt svalt fram till för något år sedan. Nu har de flesta stöd för mobilt bank-id. Det är bra.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Va? "Security through obscurity" är ingen säkerhet alls och det är en smal sak att dissamblera vilket program som helst. Tvärt om är det något som ska vara öppen källkod så är det säkerhetsprodukter. Glöm inte Kerckhoffs princip.

Att något hålls hemligt är liktydigt med dålig säkerhet. Det finns inget som hindrar BankID från att fortsatt vara certifikatutgivare eller TTP även om källkoden till själva appen är öppen. Tvärt om, en stängd säkerhetsapp gör att man litar mindre på den.
---

Jag har lite svårt att förstå att det ens är lagligt att göra stängd mjukvara knutet till specifika plattformar för detta ändamål. Oavsett hur, är det vi bankkunder som betala på ett sätt eller annat för "servicen". Banker, skolor och myndigheter får givetvis inte förutsätta att kunder, elever och medborgare kör proprietära OS och på så sätt ge fördelar för dessa proprietära plattformar. Om BankID är en stängd app ska den brytas med eller utan "cleanroom". Maken till oförskämdheter och aningslöshet av bankerna att implicit tvinga kunder till osäkra, förlegade och stängda plattformar som dessutom inte är gratis. Tjänster i ett tjänstesamhälle ska givetvis vara helt teknikneutrala, plattformsoberoende och substratneutrala och måste man låsa sig till något av tekniska skäl, ja då får man lov att låsa sig till öppna plattformar eftersom *alla* kan köra sådana direkt eller i virtuell maskin eller whatever, men det omvända gäller ej.

---
Btw, @Vatten: Elöverkänslighet är somatiseringssyndrom till 100%. Bekymren kan tas på allvar, men att ta det på allvar innebär bl.a. att man förstår att det är ett psykosomatiskt problem.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Va? "Security through obscurity" är ingen säkerhet alls och det är en smal sak att dissamblera vilket program som helst. Tvärt om är det något som ska vara öppen källkod så är det säkerhetsprodukter. Glöm inte Kerckhoffs princip.

Att något hålls hemligt är liktydigt med dålig säkerhet. Det finns inget som hindrar BankID från att fortsatt vara certifikatutgivare eller TTP även om källkoden till själva appen är öppen. Tvärt om, en stängd säkerhetsapp gör att man litar mindre på den.

Nej det gör att DU litar mindre på den.
Vem du litar på är totalt irrelevant, då hela principen går ut på att BankID garanterar att den gör vad den ska, och får stå för konsekvenserna om det inte gör det, likt en bank som får ta förlusten om någon hackar in i deras system och därför behöver du inte lita på deras säkerhet, utan du kan lita på att de får ta ansvar för den. Eller kräver du öppen källkod för din bank också?

Självklart är där säkerhetsbrister i BankIDs program, skulle inte tro något annat. Men oavsett så garanterar BankID att blir det hackat så är det inte "mitt" problem. Problemet ligger i att öppen källkod endast är mer säker om alla inblandade vet vad mjukvaran gör. Du kanske vet, din vän kanske vet... men troligen sitter resten av användarna och kliar sig i huvudet. Det krävs därför någon/något som "jag som icke kunnig" kan lita på, som garanterar att detta är säkert, och tar på sig ansvaret om det inte är.

Det första man får göra med typ alla programvara, Windows som Linux är att godkänna att "de tar inget ansvar" för något som går fel. Redan där faller allt vad heter tillit, och därför måste man ha det låst, så att man kan skippa det. Annars skulle jag vilja se dig när du fibblar med denna lösning i öppen källkod, garantera min identitet, mina pengar och allt bakom, men det är du troligen inte villig att göra, för även du gör misstag.

Roliga i det hela är att elektronik måste klara vissa bestämmelser, där den måste tåla vissa störningar och även tåla en del utanför specifikationerna, även om det orsakar enheten att bete sig galet. I mjukvara så kan du skiva vf du än vill, göra grova misstag som förstör annan mjukvara och "ingen kan hålla dig ansvarig".
Tills dessa att man tar bort möjligheten att avsäga sig ansvaret, så litar jag mer på stängd mjukvara i ett kontrollerat system och miljö, än någon öppen lösning, oavsett "hur många som har granskat det". Det handlar om hela paketet, med ansvar... allt är inte buggar vetu?

Permalänk
Medlem

Det kanske redan nämnts, och jag vet heller inte hur det fungerar med Swedbank.
Men har inte Handelsbanken iaf möjligheten att "logga in utan sladd" med dosan?
Dvs man får en kod i webbläsaren som man knappar in i dosan och får en ny kod tillbaka att logga in
med?

Lite krångligare, men man bör kunna betala sina räkningar iaf?

Permalänk
Skrivet av MBY:

Va? "Security through obscurity" ...

Tänkte precis ta upp det men såg att du hunnit före. Håller med dig fullt ut, tål inte koden att granskas så är det inte säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vem du litar på är totalt irrelevant, då hela principen går ut på att BankID garanterar att den gör vad den ska, och får stå för konsekvenserna om det inte gör det, likt en bank som får ta förlusten om någon hackar in i deras system och därför behöver du inte lita på deras säkerhet, utan du kan lita på att de får ta ansvar för den. Eller kräver du öppen källkod för din bank också?

Självklart är där säkerhetsbrister i BankIDs program, skulle inte tro något annat. Men oavsett så garanterar BankID att blir det hackat så är det inte "mitt" problem. Problemet ligger i att öppen källkod endast är mer säker om alla inblandade vet vad mjukvaran gör. Du kanske vet, din vän kanske vet... men troligen sitter resten av användarna och kliar sig i huvudet. Det krävs därför någon/något som "jag som icke kunnig" kan lita på, som garanterar att detta är säkert, och tar på sig ansvaret om det inte är.

Det första man får göra med typ alla programvara, Windows som Linux är att godkänna att "de tar inget ansvar" för något som går fel. Redan där faller allt vad heter tillit, och därför måste man ha det låst, så att man kan skippa det. Annars skulle jag vilja se dig när du fibblar med denna lösning i öppen källkod, garantera min identitet, mina pengar och allt bakom, men det är du troligen inte villig att göra, för även du gör misstag.

Roliga i det hela är att elektronik måste klara vissa bestämmelser, där den måste tåla vissa störningar och även tåla en del utanför specifikationerna, även om det orsakar enheten att bete sig galet. I mjukvara så kan du skiva vf du än vill, göra grova misstag som förstör annan mjukvara och "ingen kan hålla dig ansvarig".
Tills dessa att man tar bort möjligheten att avsäga sig ansvaret, så litar jag mer på stängd mjukvara i ett kontrollerat system och miljö, än någon öppen lösning, oavsett "hur många som har granskat det". Det handlar om hela paketet, med ansvar... allt är inte buggar vetu?

Nu vill jag inte lägga ord i din mun men vad jag förstår utav dina utalanden är att; öppen källkod inte kan vara säker för att man ser källkoden?

Skrivet av Seyaro:

Det kanske redan nämnts, och jag vet heller inte hur det fungerar med Swedbank.
Men har inte Handelsbanken iaf möjligheten att "logga in utan sladd" med dosan?
Dvs man får en kod i webbläsaren som man knappar in i dosan och får en ny kod tillbaka att logga in
med?

Lite krångligare, men man bör kunna betala sina räkningar iaf?

Swedbank har princip samma, du har en dosa (personlig) som du loggar in på med 4 siffrig kod och den spottar ut sig lösenord som man sedan skall använda sig av i deras webbformulär.

Skrivet av BergEr:

Finns en här som vägrar ta kort och äter där hälften av gångerna pizza/kebab står på menyn.

Har aldrig sett något sån som tar swish, men om några år kanske det kommer
Aldrig sett någon som tar kort på såna ställen heller för den delen. Är nog mycket som går svart

Finns en pizzeria här som skall sluta ta kort pga avgiften och har redan Swish bricka på fönstret som man kan betala mot. Nackdelen är för de som inte har swish / smartmobil. Men tittar man hur bankerna redan nu gnider händerna lär Swish få avgifter för eller senare så lite värdelöst att hoppa från en stängd betalning kontrollerad av banker till en annan stängd betalning kontrollerad av exakt samma banker.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av BergEr:

Finns en här som vägrar ta kort och äter där hälften av gångerna pizza/kebab står på menyn.

Har aldrig sett något sån som tar swish, men om några år kanske det kommer
Aldrig sett någon som tar kort på såna ställen heller för den delen. Är nog mycket som går svart

Han kör nog svartpizza

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Han kör nog svartpizza

Man vet aldrig.
De har dock drivit stället i tjugo år och redovisar omsättning på miljoner
Inge fuffens som att stänga och öppna nytt företag vartannat år som andra ställen brukar göra.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Nu vill jag inte lägga ord i din mun men vad jag förstår utav dina utalanden är att; öppen källkod inte kan vara säker för att man ser källkoden?

Nej, fel tolkning.

Men att anta att den är säker, för att några få kan förstå källkoden gör den inte säker. Jag kan inte tolka källkod, och det kan inte majoriteten av folk. Vi måste därför lita på de som kan och även på de som kompilerar den, gör det både utan att modifiera koden.

Så jag har två vägar, ena där jag vet att de som gör det, tar fullt ansvar för sin kod, fullt ansvar för om något sker och garanterar mig att det ska vara säkert nog.
Den andra har ska jag lita på fullt främmande människor, som i licens avtal bortförklarar allt vad skydd och garantier för mig heter, och detta är då "säkert".

Jag tar gärna öppen källkod när det gäller mjukvara där min säkerhet, ekonomi eller identitet inte är på spel, men tyvärr, jag vet att all mjukvara, öppen som stängd, har buggar och svagheter, och då vill jag hellre ha säkerheten som lovas utöver mjukvaran i sig, för att känna mig säker, även om det kanske är en falsk säkerhet, så kan jag iaf hålla någon ansvarig när något sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nej, fel tolkning.

Men att anta att den är säker, för att några få kan förstå källkoden gör den inte säker. Jag kan inte tolka källkod, och det kan inte majoriteten av folk. Vi måste därför lita på de som kan och även på de som kompilerar den, gör det både utan att modifiera koden.

Så jag har två vägar, ena där jag vet att de som gör det, tar fullt ansvar för sin kod, fullt ansvar för om något sker och garanterar mig att det ska vara säkert nog.
Den andra har ska jag lita på fullt främmande människor, som i licens avtal bortförklarar allt vad skydd och garantier för mig heter, och detta är då "säkert".

Jag tar gärna öppen källkod när det gäller mjukvara där min säkerhet, ekonomi eller identitet inte är på spel, men tyvärr, jag vet att all mjukvara, öppen som stängd, har buggar och svagheter, och då vill jag hellre ha säkerheten som lovas utöver mjukvaran i sig, för att känna mig säker, även om det kanske är en falsk säkerhet, så kan jag iaf hålla någon ansvarig när något sker.

Bara för att saker är öppen källkod måste du inte avsäga dig ansvaret likaså är motsatsen för stängd källkod. När det kommer till främmande människor jag antar du inte inte känner vem som programmerar på BankID du känner bara företaget som släpper programvaran. Det ändrar inte att de skulle likabra släppa bankID som öppen kod och fortfarande ansvara för programmet.

Vill de inte skapa en egen opensource app så borde de skapa ett API så andra kan göra det. Att myndigheter använder stängd kod som bara funkar på några utvalda operativsystem är BS.

BankID har redan blivit anklagade att de använder öppen källkod i sitt program, de har också blivit anklagade för dålig säkerhet när det kommer till betalningar.
Edit: (Swish)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS

Permalänk
Medlem

Det finns något som heter fribid. https://fribid.se/
Jag minns inte om jag fick det att funka. Bankid i windows verkar stödja 64 bit browsers nu i alla fall.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Det finns något som heter fribid. https://fribid.se/
Jag minns inte om jag fick det att funka. Bankid i windows verkar stödja 64 bit browsers nu i alla fall.

Funkar på vissa sidor som inte kräver senaste, sedan har vissa sidor säkerhetsproblem ie de har kvar systemet men bara tagit bort länkarna. Skatteverket verkar vara en av dessa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Bara för att saker är öppen källkod måste du inte avsäga dig ansvaret likaså är motsatsen för stängd källkod. När det kommer till främmande människor jag antar du inte inte känner vem som programmerar på BankID du känner bara företaget som släpper programvaran. Det ändrar inte att de skulle likabra släppa bankID som öppen kod och fortfarande ansvara för programmet.

Vill de inte skapa en egen opensource app så borde de skapa ett API så andra kan göra det. Att myndigheter använder stängd kod som bara funkar på några utvalda operativsystem är BS.

BankID har redan blivit anklagade att de använder öppen källkod i sitt program, de har också blivit anklagade för dålig säkerhet när det kommer till betalningar.
Edit: (Swish)

Nej, självklart inte, men titta på hur det normalt är. Kan man förvänta sig samma krav och ansvar? Kan man hålla denna som gör just denna bit ansvarig?
Tittar man på tex Svenska järnvägen som skulle bli så mycket bättre när 50 aktörer skulle göra "sin del" så är ju resultatet en tydlig katastrof. Och där i ligger problemet om du gör denna öppen mjukvara, vem och hur ska ta ansvaret? Att BankID skulle anlita en "underleverantör" är väl en sak, och då får ju BankID ta sitt ansvar, men om de ska släppa allt löst så blir det ingen garanti på något, då de själva inte håller i det längre.
Förstår inte hur de kan släppa det öppet, men ändå säga... "ingen får ändra något", för ändras något, hur ska de då kunna ta ansvaret? Om det nu görs för Ubuntus grund säger vi, så kanske andra distro-utveklare tänker.. men det ska vi modifiera så att det fungerar till oss. Just här är problemet. Hur reglerar du att det är open-source, men du får inte modifiera det?

Swish är inget att lita på, vet. Jag ser det som kontanter eller en osäker överföring där om något går fel så ser man aldrig de pengarna igen. Men samtidigt så är Swish bara ett betalsätt som använder BankID för att legitimera sig, precis som när du handlar på en online butik eller går in på trafikverket. Du har ingen aning om trafikverket gör allt säkert, men du ska iaf kunna lita på att BankID garanterar att det krävs din ID för deras system ska godkänna det. Sen om du kan gå förbi detta på annat sätt hos Swish eller Trafikverket är något som dessa sidor och tjänster måste ta sitt ansvar för.

Tanken med opensource är god, och till enorma mängder saker ser jag nyttan i den, men mjukvara i ren allmänhet ligger redan i ruinens brant när det gäller ansvarsfrihet, där ingen tar något ansvar alls (vilket nog är hela anledningen till att Apples produkter säljer, då de tar ansvaret att deras mjukvara, med deras hårdvara och deras godkända appar ska fungera bra).

Med risk att komma off topic, så säger jag så här...
Ge mig ett Linux. Ett enda, gemensamt gjort, på gemensam öppen grund, med en väl optimerad distro, så vi får mer än nån enstaka % användare, så är jag på banan. Samma grund, samma drivare och alla dessa opensource utvecklare som jobbar mot ett enda mål och OS. Ett Linux OS som kort och gott.. är Linux. Inte Ubuntu, Redhat,, Mint, Arch, FreeBSD och alla möjliga avvikelser och distros.. utan Windows, ett OS, vs Linux, ett OS. Då har man en standard att bygga på. Idag är väl gamla Debian grunden det närmaste till detta som finns, trots att det finns många distros som bygger på det så är det bara byggt på den grunden, och kanske tom optimerat för Ubuntu så fungerar det på de flesta liknande distros (mjukvara och drivare tänker jag främst på).

Men om inte ens Linux miljontals utvecklare kan enas om det... hf ska de kunna enas om att ta ansvar för sin utveckling av program? Säkerhet i all ära men när ska jag slippa behöva leta forum och trix för att laga något? När ska de sluta hävda att opensource är enda vägen, när ingen vill ta ansvaret för det, eller ens kan få alla andra att ställa sig bakom ett alternativ som görs? Forking är döden för Linux och är problemet med opensource idag. 100 styrman, men inte en enda kapten.

Titta på gamla goda DOS tiden, där inte det bästa, utan det mest spridda blev det enda som överlevde. Och samma med Windows vs OS/2. Mao, sluta dividera med mig på ett forum om varför opensorce är bästa sedan skivat bröd, och se till att visa det genom att kompromissa och göra den bästa lösningen, istället för alla 100 av dem. Jag vet att Linux är bra, och jag börjar se det på många sätt, men denna forking driver mig vansinnig nog att jag hellre tar ett Windows OS med BankID, trots att det är "sämre".

Linux i all ära, men tills ni få kan ena er och samarbeta, så kommer egentligen vilja satsa på er, verken spel-studior, hårdvara-utvecklare eller BankID mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nej, självklart inte, men titta på hur det normalt är. Kan man förvänta sig samma krav och ansvar? Kan man hålla denna som gör just denna bit ansvarig?
Tittar man på tex Svenska järnvägen som skulle bli så mycket bättre när 50 aktörer skulle göra "sin del" så är ju resultatet en tydlig katastrof. Och där i ligger problemet om du gör denna öppen mjukvara, vem och hur ska ta ansvaret? Att BankID skulle anlita en "underleverantör" är väl en sak, och då får ju BankID ta sitt ansvar, men om de ska släppa allt löst så blir det ingen garanti på något, då de själva inte håller i det längre.
Förstår inte hur de kan släppa det öppet, men ändå säga... "ingen får ändra något", för ändras något, hur ska de då kunna ta ansvaret? Om det nu görs för Ubuntus grund säger vi, så kanske andra distro-utveklare tänker.. men det ska vi modifiera så att det fungerar till oss. Just här är problemet. Hur reglerar du att det är open-source, men du får inte modifiera det?

Swish är inget att lita på, vet. Jag ser det som kontanter eller en osäker överföring där om något går fel så ser man aldrig de pengarna igen. Men samtidigt så är Swish bara ett betalsätt som använder BankID för att legitimera sig, precis som när du handlar på en online butik eller går in på trafikverket. Du har ingen aning om trafikverket gör allt säkert, men du ska iaf kunna lita på att BankID garanterar att det krävs din ID för deras system ska godkänna det. Sen om du kan gå förbi detta på annat sätt hos Swish eller Trafikverket är något som dessa sidor och tjänster måste ta sitt ansvar för.

Tanken med opensource är god, och till enorma mängder saker ser jag nyttan i den, men mjukvara i ren allmänhet ligger redan i ruinens brant när det gäller ansvarsfrihet, där ingen tar något ansvar alls (vilket nog är hela anledningen till att Apples produkter säljer, då de tar ansvaret att deras mjukvara, med deras hårdvara och deras godkända appar ska fungera bra).

Ge mig ett Linux. Ett enda, gemensamt gjort, på gemensam öppen grund, med en väl optimerad distro, så vi får mer än nån enstaka % användare, så är jag på banan. Samma grund, samma drivare och alla dessa opensource utvecklare som jobbar mot ett enda mål och OS. Ett Linux OS som kort och gott.. är Linux. Inte Ubuntu, Redhat,, Mint, Arch, FreeBSD och alla möjliga avvikelser och distros.. utan Windows, ett OS, vs Linux, ett OS. Då har man en standard att bygga på. Idag är väl gamla Debian grunden det närmaste till detta som finns, trots att det finns många distros som bygger på det så är det bara byggt på den grunden, och kanske tom optimerat för Ubuntu så fungerar det på de flesta liknande distros (mjukvara och drivare tänker jag främst på).

Men om inte ens Linux miljontals utvecklare kan enas om det... hf ska de kunna enas om att ta ansvar för sin utveckling av program? Säkerhet i all ära men när ska jag slippa behöva leta forum och trix för att laga något? När ska de sluta hävda att opensource är enda vägen, när ingen vill ta ansvaret för det, eller ens kan få alla andra att ställa sig bakom ett alternativ som görs? Forking är döden för Linux och är problemet med opensource idag. 100 styrman, men inte en enda kapten.

Titta på gamla goda DOS tiden, där inte det bästa, utan det mest spridda blev det enda som överlevde. Och samma med Windows vs OS/2. Mao, sluta dividera med mig på ett forum om varför opensorce är bästa sedan skivat bröd, och se till att visa det genom att kompromissa och göra den bästa lösningen, istället för alla 100 av dem. Jag vet att Linux är bra, och jag börjar se det på många sätt, men denna forking driver mig vansinnig nog att jag hellre tar ett Windows OS med BankID, trots att det är "sämre".

Linux i all ära, men tills ni få kan ena er och samarbeta, så kommer egentligen vilja satsa på er, verken spel-studior, hårdvara-utvecklare eller BankID mjukvara.

Sorry men MS-Forum that way http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows för du är i linuxdelen men argumenterar emot linux grundprinciper. Men visst öppna protokoll fungerar inte för hela internet är ju ett under av icke funktion eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Hur ska du ha det? Först säger du "nej, det gör att du litar mindre på den" och direkt efter "vem du litar på är totalt irrelevant". Vad gäller?

För det första, banker kör öppen källkod i stor utsträckning. Just eftersom de är säkerhetsmedvetna. För det andra, vad man litar på är i allra högsta grad relevant. Hela idén med ID, digitalt eller inte, och kvalifikationer, underskrifter, legitimerade yrken, krypterade peer-to-peer-kopplingar, certifikat o.dyl är att detta är ett stöd för tilliten. Det är liksom hela poängen. Fundera på varför en certifikatutgivare är en TTP, Trusted Third Party. "Trusted" handlar om tillit och vad man litar på.

Det du talar om har ingenting med öppen eller stängd källkod att göra. Absolut ingenting.

Skrivet av Paddanx:

Självklart är där säkerhetsbrister i BankIDs program, skulle inte tro något annat. Men oavsett så garanterar BankID att blir det hackat så är det inte "mitt" problem.

Detta har ingenting med öppen eller stängd kod att göra.

Skrivet av Paddanx:

Problemet ligger i att öppen källkod endast är mer säker om alla inblandade vet vad mjukvaran gör.

Nej, tvärt om. Mjukvara ö.h.t. kan bara betraktas som säker för dig om du faktiskt vet vad den gör. Detta gäller alla och alla parter, alltid. Det spelar ingen roll om mjukvaran är öppen eller stängd, men öppen mjukvara gör på ett naturligt sätt det enklare för alla parter att faktiskt veta vad mjukvaran gör. Men den största fördelen är att denna princip inte bygger på att alla faktiskt kan/vill läsa koden, utan själva möjligheten ökar förtroendet.

Så, du har vänt uppochner på allting. För stängd mjukvara så *måste* alla inblandade veta hur den fungerar för att lita på den, för öppen mjukvara behövs inte detta, så själva öppenheten i sig förser med detta lager av tillit.

Skrivet av Paddanx:

Du kanske vet, din vän kanske vet... men troligen sitter resten av användarna och kliar sig i huvudet. Det krävs därför någon/något som "jag som icke kunnig" kan lita på, som garanterar att detta är säkert, och tar på sig ansvaret om det inte är.

Vad talar du om?

Skrivet av Paddanx:

Det första man får göra med typ alla programvara, Windows som Linux är att godkänna att "de tar inget ansvar" för något som går fel. Redan där faller allt vad heter tillit, och därför måste man ha det låst, så att man kan skippa det.

Vad yrar du om? "Därför måste man ha det låst" är en komplett non sequitur.

Skrivet av Paddanx:

Annars skulle jag vilja se dig när du fibblar med denna lösning i öppen källkod, garantera min identitet, mina pengar och allt bakom, men det är du troligen inte villig att göra, för även du gör misstag.

Allvarligt, jag tror inte du förstår hur detta fungerar på ett principiellt plan. Alls. Vet du ö.h.t. vad ett certifikat är? Varför man har sådana? Förstår du vari säkerheten ligger i dylika system? Säkerheten och tilliten ligger inte i källkoden och det vore fel om någon kryptografisk hemlighet vore inbyggd i källkoden. Det vore ett väldigt, väldigt allvarligt säkerhetshål. Det är därför man litar mer på öppna lösningar och det är därför det finns öppna standarder (som även slutna program använder sig av).

Skrivet av Paddanx:

Du pratar i nattmössan. Vad är det för bestämmelser du talar om? Skydd mot EMP? Du vet väl att även hårdvara kan vara öppen (OSHW)? Du vet väl att även hårdvara kan studeras?

Skrivet av Paddanx:

Ja, jag vet det nog bättre än du. Allting är inte buggar och säkerhetsinformatik medför tillit. Nu råkar det ju vara så att tilliten till ett öppet system faktiskt är större än till ett stängt. Det vet industrin och bankerna, varvid de kör öppet. Däremot tror de att vi användare inte bryr oss så de bryr sig ej heller när det kommer till gränssnittet mellan bank och kund, aka BankID.

Du förstår väl att projekt som "FreeId" eller vad det nu hette stoppas på implicit juridiska grunder, inte säkerhetsmässiga? För det vore en smal sak att disassemblera e.dyl, koden och protokollen. Men om BankID inte vill släppa sina protokoll så medför det att andra aktörer kan få juridiska problem med att använda dem.

Vilket är märkligt och komiskt. Det råkar ju vara så att protokoll och standarder som alla litar på är öppna och just det, standardiserade, t.ex. PKCS-standardena. Så frågan blir, vad gör BankID som inte tål granskning?

Det finns bara två möjligheter här:
1) BankID kör med helt öppna standarder, men vill ha koden stängd för att utestänga konkurrens. Den oetiska förklaringen.
2) BankID kör med en hemmakokt lösning, fri från peer-review, standardisering och rigorös testning. Den osäkra förklaringen.

I båda fall litar ju den som förstår det minsta av detta mindre på BankID än om det vore öppen källkod. Ingen av förklaringarna har med säkerhet att göra och ingen ändrar vem som tar ansvaret. Det är fullt möjligt att ta/ha ansvaret för förluster och ändå köra med öppen källkod. Bankerna kör så redan idag. Banker har givetvis ett zoo av datorer, operativsystem och programvara av allehanda licenser. Men banker har faktiskt begripit tidigt att öppen mjukvara ökar säkerhet och framförallt tillit. Utan att ansvaret skiftar på något sätt.

Du talar i nattmössan.

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Nej, fel tolkning.

Förstår du vad "öppen källkod" i sammanhanget är? Det handlar inte bara om kodrader som du kanske, kanske inte, kan granska. Det handlar om att följa standarder, om att mjukvaran som helhet är dokumenterad och att de som faktiskt kan granska. Ett osäkert program som är öppen källkod blir snabbt exponerat. Inte minst om man kan se att standarder inte följs. Standarder som är öppna.

Skrivet av Paddanx:

Ännu en gång nu: det där har ingenting med öppen eller stängd mjukvara att göra. Du talar i nattmössan. Detta handlar om tillit, och den är större till öppna lösningar. Bankerna har ett jätteincitament att ta ansvaret när du blir utsatt för kortbedrägeri eller när ditt konto blir hackat. De har lagen på sig, de har hela tillit-biten på sig. Det är bättre att ta hand om problem i tysthet än att basunera ut att "vi kör med osäkra lösningar". Detta beror inte av öppen eller stängd mjukvara. Återigen, bankerna kör i regel kritiska system med mer eller mindre öppen mjukvara, t.ex. linux eller *BSD som operativsystem.

Dina "garantier" har inte ett smack med mjukvaran att göra.

Skrivet av Paddanx:

Men snälla någon! Återigen snackar du om en sak och drar slutsatser kring en helt annan. Det där är lika korkat som att säga "jag ska skjuta någon med min OSHW-pistol och kommer aldrig bli fälld, för pistolen är öppen".

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Ett oändligt rant som har nil med BankID att göra? När du inte klarar av att förklara varför öppen källkod på något sätt skulle ändra BankIDs ansvar, så börjar du ranta om att det finns "100-tals linuxdistar"? Vad har det med saken att göra? Ingenting!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, okej, jag ger mig. Tänker inte säga mer efter detta.

@MBY, ärligt, tror du verkligen Linux hade funnits som 100 distros om det varit stängd källkod? Det har allt med öppen källkod att göra, det är ffs hela Linux OS grund.

Jag säger dock en sak, och kommer ALDRIG ändra mig på den punkten, oavsett.
Min identitet, min ekonomi och ägodelar får aldrig, ska aldrig och kommer aldrig så länge jag kan hindra det, att få köras på något som inte har en ansvarig utgivare och företag/organisation eller person man kan ställa ansvarig bakom. Det är vad jag begär och som det är nu, så uppfyller BankID, dessa krav för mig då det har sitt ansvar. Men som du säger, öppen eller stäng källkod, spelar mindre roll, så länge det uppfyller det.
Men för mig, som slutkund, oavsett om det är vinstdrivande faller, eller säkerhets jury-riggnings fallet, så "skiter" jag i det, då där är någon att hålla ansvarig för det. Det är det viktiga för mig.

Jag gav också ett mycket tydligt exempel på varför konkurrens inte alltid är "bästa lösningen", nämligen våra järnvägar. Där har du den lösning du föreslår... i praktiken. Istället för en fungerande lösning, har vi fått en som ska vara utspridd på massor av aktörer, som alla ska göra enligt standard och som alla ska göra sin del. Förstå att där måste, även i "öppna världen" finnas en "chef" som säger, "så här gör vi".

Skrivet av MBY:

Förstår du vad "öppen källkod" i sammanhanget är? Det handlar inte bara om kodrader som du kanske, kanske inte, kan granska. Det handlar om att följa standarder, om att mjukvaran som helhet är dokumenterad och att de som faktiskt kan granska. Ett osäkert program som är öppen källkod blir snabbt exponerat. Inte minst om man kan se att standarder inte följs. Standarder som är öppna.

Okej, jag har troligen fått missförstånd i exakt vad öppen källkod betyder. För mig har den alltid varit att källkoden är tillgänglig för granskning och även vidare manipulering. Stängd kod är typ som patent på en lösning man har som absolut inte måste vara dålig, bara för att "alla" tycker så, men den är hemlig för att minska risken att ställa till med problem. Alla fel går inte att rätta till... ta tex USB enheter. Samtliga är sårbara, inget går att göra. Det är en öppen standard, vida spridd... vad gör du? Bättre hade varit om det expoiten aldrig sett dagens ljus, då den inte går att laga.

Men jag får be om ursäkt (även till dig då @Commander) för rabblande och dumma kommentarer då jag har fått saker om bakfoten. Förstå dock att för mig så finns den en anledning till varför någon pålitlig myndighet måste "verifiera" allt. Jag ser rätt mycket i vårt samhälle rasa när det skulle tas bort från statligt både insyn och kontroll. Iden är rätt och bra, men i praktiken går det inte alltid att göra.
Om det är som ni säger så är det mer tvärt om för källkod. Dock är det omöjligt för mig att lita på att 100 programmerare som gör en öppen lösning ska göra det säkert, då jag inte litar på någon av dem, även om 100 till granskar den. Men om jag har en myndighet som garanterar det, så litar jag på myndigheten, även om det kan vara dum tillit, för jag har verkligen inget val när man inte själv kan tolka det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Okej, okej, jag ger mig. Tänker inte säga mer efter detta.

@MBY, ärligt, tror du verkligen Linux hade funnits som 100 distros om det varit stängd källkod? Det har allt med öppen källkod att göra, det är ffs hela Linux OS grund.

Nej, det tror jag inte. Hur så? Hur sa? Det har ingenting med någonting att göra vad jag kan se!

Skrivet av Paddanx:

Jag säger dock en sak, och kommer ALDRIG ändra mig på den punkten, oavsett.

Vilken är punkten? Menar du den punkten där du objektivt har fel eller den punkten som inte har med saken att göra?

Skrivet av Paddanx:

Min identitet, min ekonomi och ägodelar får aldrig, ska aldrig och kommer aldrig så länge jag kan hindra det, att få köras på något som inte har en ansvarig utgivare och företag/organisation eller person man kan ställa ansvarig bakom. Det är vad jag begär och som det är nu, så uppfyller BankID, dessa krav för mig då det har sitt ansvar. Men som du säger, öppen eller stäng källkod, spelar mindre roll, så länge det uppfyller det.

Ja, och därför är din position så obegriplig. Nu säger du plötsligt "öppen eller stängd källkod spelar mindre roll". Gott så, du tycks nu ha förstått att distinktionen öppen eller stängd kod inte har med ansvarsbiten att göra.

Dessutom hoppas jag att du förstår att banker (och BankID) "tar ansvar" eftersom de är tvingade till detta av s.k. CYA-säkerhetsskäl, dvs "cover your ass-security". Banker vill *inte* att hackerattacker, kontokortsbedrägerier, ID-stölder osv ska bli offentliga eftersom det är väldigt, väldigt dålig PR.

Säkerhet på riktigt handlar alltid om incitament. Incitamenten kan vara positiva (vinning), negativa (dålig publicitet, böter, etc), juridiska, bra eller dålig, etiska eller oetiska, men det handlar *alltid* om just incitament. Bankerna har traditionellt och kommer även fortsättningsvis ersätta dig för ekonomisk skada så länge det är billigare än att fixa säkerheten. Incitamentet här är vad som är ekonomiskt och publicitetsmässigt gångbart, helt enkelt. Man väljer alltid säkerhetslösningar som man förlorar minst på att använda. Bankernas säkerhet är ej heller din säkerhet, så några större incitament för att skydda dig från skada utifrån ID-stöld är mycket mindre.

Öppen eller stängd källkod har *ingenting* med dessa incitament att göra, förutom att det ligger i *ditt* intresse att lösningar som vänder sig till dig är öppna, oavsett om du förstår dig på koden eller har tid eller inte tid att sätta dig in i den. Öppen källkod har, som jag tidigare förklarade, en högre grad av tillit i själva öppenheten. Jag talar om din tillit till mjukvaran, inte bankens. Och jag talar också om din rationella tillit, inte din tveksamhet eller osäkerhet som bygger på vad du själv tror eller inte tror om produkten. Alltså den tillit du teoretiskt skulle ha med full insyn.

Skrivet av Paddanx:

Men för mig, som slutkund, oavsett om det är vinstdrivande faller, eller säkerhets jury-riggnings fallet, så "skiter" jag i det, då där är någon att hålla ansvarig för det. Det är det viktiga för mig.

Jepp, och det är precis så det fungerar. Fast det har ju som sagt ingenting med källkodens licens eller följande av standarder att göra, förutom att standarder och öppenhet är en väsentlig del i all säkerhetsarkitektur. Hemligheter förutom nycklar/lösenord, är inte säkerhet. Tvärt om. Så fort någon minsta lilla pyttedel av säkerheten beror av något annat än nycklar/lösenord/token/fingeravtryck (devisen "något du vet, något du har, något du är") så medför det en inbyggd osäkerhet. Enda sättet att garantera att så inte sker är att källkoden är öppen. Det beror INTE på huruvida någon faktiskt läser koden eller inte. Det handlar bara om ett förhållningssätt. Öppen kod och öppna standarder medför att ingen kommer på den felaktiga "idén" att bygga in hemligheter i den biten. Hemligheten ska helt och fullt vara i lösenordet/nyckeln/dongeln/fingeravtrycket/etc.

Skrivet av Paddanx:

Jag gav också ett mycket tydligt exempel på varför konkurrens inte alltid är "bästa lösningen", nämligen våra järnvägar. Där har du den lösning du föreslår... i praktiken. Istället för en fungerande lösning, har vi fått en som ska vara utspridd på massor av aktörer, som alla ska göra enligt standard och som alla ska göra sin del. Förstå att där måste, även i "öppna världen" finnas en "chef" som säger, "så här gör vi".

Det där är mer en lovligt osammanhängande. Det har ingenting med saken att göra. En helt annorlunda sak. Varför har vi konkurrerande banker? Att flera banker samlas kring en gemensam standard och gemensamma protokoll är ju ingenting som kan misstas för järnvägens problem. Vad tusan yrar du om?

Säkerheten är en "commodity", och det spelar ingen roll vem som är leverantören av X är så länge X är standardiserat och öppet. Det är inte jag som försvarar flera parallella system, det är DU som gör det genom att argumentera för att det skulle vara någon poäng i att ha slutna system. Det är alltså DU som i detta läge försvarar järnvägens problem, inte jag. Få koll på dina liknelser tack!

Skrivet av Paddanx:

Okej, jag har troligen fått missförstånd i exakt vad öppen källkod betyder. För mig har den alltid varit att källkoden är tillgänglig för granskning och även vidare manipulering. Stängd kod är typ som patent på en lösning man har som absolut inte måste vara dålig, bara för att "alla" tycker så, men den är hemlig för att minska risken att ställa till med problem.

Jupp, det är fel uppfattning. Stängd kod kan bara öka risken att ställa till problem, aldrig minska den. Och nej, det spelar ingen roll om koden är öppen eller stängd, den är precis lika lätt att manipulera ändå. Det handlar bara om ett ytligt skydd. Stängd kod är inte alls "hemlig", den är obskyr och säkerhet genom obskyriteter är ingen säkerhet alls.

Om säkerheten kan minskas genom "manipulering av koden" så betyder det att säkerhetsarkitekturen var fel. Alltså är det mycket bättre att ha koden öppen, varvid sådana problem blir uppenbara. Men chansen att de ö.h.t. byggs in i koden blir minimal med öppen kod eftersom det liksom är självmotsägande att ha hemligheter i öppen kod. Med stängd kod finns alltid lockelsen att "ingen orkar nog ändå debugga detta".

Stängd kod är inte alls som patent. Patent är öppna, det är hela syftet med patent. Du kan ha patentskyddad kod i öppen mjukvara, inga problem. Patent betyder att du berättar för omvärlden precis vad du gör och får juridisk ensamrätt. Alltså att du INTE håller saken hemlig eller stängd.

Vidare, stängd källkod är att betrakta som dålig. Per "default". Stängd källkod förhåller sig till öppen källkod precis som anekdotisk bevisföring förhåller sig till peer-review. Det förra betraktas som pseudovetenskap och det senare är hur vetenskapen fortskrider.

Skrivet av Paddanx:

Alla fel går inte att rätta till... ta tex USB enheter. Samtliga är sårbara, inget går att göra. Det är en öppen standard, vida spridd... vad gör du? Bättre hade varit om det expoiten aldrig sett dagens ljus, då den inte går att laga.

Nej, nej, nej! Vi VILL att "exploiter" ska bli synliga så tidigt som möjligt. Grundantagandet är nämligen att finns det en sårbarhet så känner fienden till det. Kerchoffs princip igen, "the enemy knows the system".

Det är bra mycket bättre att alla känner till ett säkerhetshål än att upptäckandet av sådana kräver olaglig disassemblering varvid bara skurkar tillskansar sig den kunskapen. Det absolut dummaste antagandet man kan göra är att tro att säkerhetshål förblir oupptäckta.

Skrivet av Paddanx:

Men jag får be om ursäkt (även till dig då @Commander) för rabblande och dumma kommentarer då jag har fått saker om bakfoten. Förstå dock att för mig så finns den en anledning till varför någon pålitlig myndighet måste "verifiera" allt. Jag ser rätt mycket i vårt samhälle rasa när det skulle tas bort från statligt både insyn och kontroll. Iden är rätt och bra, men i praktiken går det inte alltid att göra.

Den svaga länken i public key-infrastruktur (PKI) är "CA" eller "TTP". Detta är nästan aldrig en myndighet och här är det 100% tillit som gäller. Detta har återigen inte ett smack med öppen eller stängd kod att göra, förutom att TTPer bygger upp det förtroende de har genom att följa öppna, granskade och publicerade standarder och gör allt för att inte bygga in hemligheter i implementationerna. Hela säkerhetsarkitekturen, hela grejen kring kryptering med nyckel, RSA, PKI, PKCS, osv bygger på öppenhet, på Kerchoffs princip och nästan alla implementationer är baserade på öppen källkod. Av uppenbara skäl, för sådana som sysslar med sådant här.

Skrivet av Paddanx:

Om det är som ni säger så är det mer tvärt om för källkod. Dock är det omöjligt för mig att lita på att 100 programmerare som gör en öppen lösning ska göra det säkert, då jag inte litar på någon av dem, även om 100 till granskar den. Men om jag har en myndighet som garanterar det, så litar jag på myndigheten, även om det kan vara dum tillit, för jag har verkligen inget val när man inte själv kan tolka det.

Jag förstår inte vad du menar? Litar du mer på stängd kod än på myndigheter som propagerar för öppna standarder? Litar du mer på stängd kod än på öppen kod rakt av? Tror du att öppen källkod är på tvärs med myndigheternas roll? Återigen verkar du blanda ihop saker huller om buller.

Säker kod är öppen kod. Oavsett om någon granskar den eller ej. Detta är lätt att missförstå, men tänk på att kod som är tänk att publiceras och dokumenteras garanterar att ingen får för sig att bygga in hemligheter i den. Vi vet ju att hemligheter inte ska finnas i en implementation, vi VET att hemligheten helt och hållet ska vara i nyckeln. Detta vet ju myndigheterna också, och bankerna. Så jag förstår inte vad du fiskar efter. Dessutom, som jag sade tidigare, att du är skyddad mot ekonomisk skada när du använder BankID beror INTE på BankID-programmens kvalité, utan helt och hållet på incitament. Så länge banken har incitament att skydda dig (rädsla för dålig publicitet) kommer de att så göra. Bekymret är att du "litar" på helt fel sak. Om det vore lönsammare/möjligt för banken att ta publicitetssmällen och låta dig ta den ekonomiska smällen så kommer de gladeligen att så göra. DIN säkerhet ligger alltså slutligen möjligtvis på kvalitén hos BankID, men det som skyddar dig är bankens incitament. Det är farligt att ha en diskrepans i sin säkerhetsuppfattning. Det är alltså skillnad mellan upplevd säkerhet och verklig säkerhet. Bankens incitament borde vara att BankID aldrig får komprometteras, vilket skulle förutsätta att själva säkerhetsarkitekturen vore öppen. Då skulle bankens och dina incitament överensstämma.

Återigen, hindret från en öppen implementation är inte att hemligheter hålls hemliga, för det är naivt att så tro. Hindret är enbart fiktivt juridiskt. Man får helt enkelt inte göra en kopia av BankID. Skulle någon säkerhet bygga på hemligheter i BankID så skulle alltså BARA kriminella faktiskt kunna utnyttja det.

Det finns ingen säkerhet i att hålla källkod stängd. Tvärt om, man bör betrakta stänga program som osäkra. Grundantagandet är att man stänger ett program för att man har något att dölja. Alltså, de allra viktigaste applikationerna att hålla öppna är säkerhetsapplikationer. Krypteringsmjukvara, certifikathanterande mjukvara, mjukvara som hanterar pengar, osv. Och de ska bygga på erkända standarder som AES, RSA och SHA2 och man VILL att säkerhetsbrister ska vara så kända som möjligt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Visserligen helt rätt, men det är precis som posten som hanterar att lämna ut ditt körkort. Dock har de extremt tydliga bestämmelser för hur de ska göra, och vad de ska kräva. De tar ansvaret för att deras personal gör detta till punkt och pricka. De har också ögonen på sig från dessa myndigheter, och ska garantera att det görs rätt.

Posten lämnar inte ut några körkort, de bara transporterar dom som vilka andra spårbara försändelser som helst. Körkort kommer i vanliga rekommenderade brev, som lämnas ut av postombuden enligt samma förfarande som om jag skulle skicka ett rekommenderat brev till dig (visa leg + signera).
Personalen som lämnar ut dom är alltså anställda på t ex ICA eller Coop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

...
Finns en pizzeria här som skall sluta ta kort pga avgiften och har redan Swish bricka på fönstret som man kan betala mot. Nackdelen är för de som inte har swish / smartmobil. Men tittar man hur bankerna redan nu gnider händerna lär Swish få avgifter för eller senare så lite värdelöst att hoppa från en stängd betalning kontrollerad av banker till en annan stängd betalning kontrollerad av exakt samma banker.

Swish för företag kostar pengar redan idag.

Skrivet av Commander:

Funkar på vissa sidor som inte kräver senaste, sedan har vissa sidor säkerhetsproblem ie de har kvar systemet men bara tagit bort länkarna. Skatteverket verkar vara en av dessa

Är du säker på detta? Mig veterligen så stöds inte den gamla lösningen längre så den borde inte fungera.

Skrivet av MBY:

...
Du förstår väl att projekt som "FreeId" eller vad det nu hette stoppas på implicit juridiska grunder, inte säkerhetsmässiga? För det vore en smal sak att disassemblera e.dyl, koden och protokollen. Men om BankID inte vill släppa sina protokoll så medför det att andra aktörer kan få juridiska problem med att använda dem.
...

Är du säker på detta? I Sverige är det väl inte olagligt att disassemblera koden och protokollen? Vilka lagparagrafer reglerar detta?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Finns en pizzeria här som skall sluta ta kort pga avgiften och har redan Swish bricka på fönstret som man kan betala mot.

Är mer troligt att det är för att kunna sälja svart, då det är mycket enklare vid kontantförsäljning.

Finns ingen seriös pizzeria som inte tar kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel:

Är du säker på detta? I Sverige är det väl inte olagligt att disassemblera koden och protokollen? Vilka lagparagrafer reglerar detta?

Nej, det är troligtvis inte olagligt. Men på samma sätt som att EULA inte är juridiskt bindande (det ska vad jag förstår aldrig ha prövats i någon domstol och inte ens i USA är det självklart att EULA är något man godkänner genom att klicka "ok") är det juridiskt hämmande. Det räcker alltså med själva misstanken om att någon kan reagera och ta till advokater för att många saker som i princip skulle vara lagliga eller åtminstone oprövade aldrig genomförs. Du får fråga de som skulle utveckla de där "freeID" om varför de inte fullföljde. Det är ju givetvis så att det inte kan bero på att det skulle vara stört omöjligt att ta sig igenom stängda binärer. Så om inte hindret är internt (dvs exempelvis avsaknad av resurser för att disassemblera) så är det juridiskt. Fiktivt eller verkligt. Jämför med att det inte är tillåtet att diskutera piratkopiering här på forumet, för att avlasta moderatorerna så att de inte behöver vara experter på lag för att veta om något är tillåtet eller ej. Enklare då att falla till föga och mer konsekvent förbjuda diskussioner som implicerar innehav.

Alltså, det jag försöker säga är att det troligtvis inte är förbjudet att disassemblera och det skulle förvåna mig om det fanns någon sådan generell lagparagraf. Däremot är det precis som med fallet "EULA" något som effektivt förhindrar sådant och denna effekt är ju också "juridisk". Det räcker ju med att BankID "förbjuder" disassemblering i deras användaravtal. Så, ja, orsaken kan vara juridisk och nej, det finns nog ingen lagparagraf.

Personligen tycker jag att låtsaslagar av detta slag mer eller mindre är till för att brytas, av ren princip.

Visa signatur