Skrivet av Paddanx:
Okej, okej, jag ger mig. Tänker inte säga mer efter detta.
@MBY, ärligt, tror du verkligen Linux hade funnits som 100 distros om det varit stängd källkod? Det har allt med öppen källkod att göra, det är ffs hela Linux OS grund.
Nej, det tror jag inte. Hur så? Hur sa? Det har ingenting med någonting att göra vad jag kan se!
Skrivet av Paddanx:
Jag säger dock en sak, och kommer ALDRIG ändra mig på den punkten, oavsett.
Vilken är punkten? Menar du den punkten där du objektivt har fel eller den punkten som inte har med saken att göra?
Skrivet av Paddanx:
Min identitet, min ekonomi och ägodelar får aldrig, ska aldrig och kommer aldrig så länge jag kan hindra det, att få köras på något som inte har en ansvarig utgivare och företag/organisation eller person man kan ställa ansvarig bakom. Det är vad jag begär och som det är nu, så uppfyller BankID, dessa krav för mig då det har sitt ansvar. Men som du säger, öppen eller stäng källkod, spelar mindre roll, så länge det uppfyller det.
Ja, och därför är din position så obegriplig. Nu säger du plötsligt "öppen eller stängd källkod spelar mindre roll". Gott så, du tycks nu ha förstått att distinktionen öppen eller stängd kod inte har med ansvarsbiten att göra.
Dessutom hoppas jag att du förstår att banker (och BankID) "tar ansvar" eftersom de är tvingade till detta av s.k. CYA-säkerhetsskäl, dvs "cover your ass-security". Banker vill *inte* att hackerattacker, kontokortsbedrägerier, ID-stölder osv ska bli offentliga eftersom det är väldigt, väldigt dålig PR.
Säkerhet på riktigt handlar alltid om incitament. Incitamenten kan vara positiva (vinning), negativa (dålig publicitet, böter, etc), juridiska, bra eller dålig, etiska eller oetiska, men det handlar *alltid* om just incitament. Bankerna har traditionellt och kommer även fortsättningsvis ersätta dig för ekonomisk skada så länge det är billigare än att fixa säkerheten. Incitamentet här är vad som är ekonomiskt och publicitetsmässigt gångbart, helt enkelt. Man väljer alltid säkerhetslösningar som man förlorar minst på att använda. Bankernas säkerhet är ej heller din säkerhet, så några större incitament för att skydda dig från skada utifrån ID-stöld är mycket mindre.
Öppen eller stängd källkod har *ingenting* med dessa incitament att göra, förutom att det ligger i *ditt* intresse att lösningar som vänder sig till dig är öppna, oavsett om du förstår dig på koden eller har tid eller inte tid att sätta dig in i den. Öppen källkod har, som jag tidigare förklarade, en högre grad av tillit i själva öppenheten. Jag talar om din tillit till mjukvaran, inte bankens. Och jag talar också om din rationella tillit, inte din tveksamhet eller osäkerhet som bygger på vad du själv tror eller inte tror om produkten. Alltså den tillit du teoretiskt skulle ha med full insyn.
Skrivet av Paddanx:
Men för mig, som slutkund, oavsett om det är vinstdrivande faller, eller säkerhets jury-riggnings fallet, så "skiter" jag i det, då där är någon att hålla ansvarig för det. Det är det viktiga för mig.
Jepp, och det är precis så det fungerar. Fast det har ju som sagt ingenting med källkodens licens eller följande av standarder att göra, förutom att standarder och öppenhet är en väsentlig del i all säkerhetsarkitektur. Hemligheter förutom nycklar/lösenord, är inte säkerhet. Tvärt om. Så fort någon minsta lilla pyttedel av säkerheten beror av något annat än nycklar/lösenord/token/fingeravtryck (devisen "något du vet, något du har, något du är") så medför det en inbyggd osäkerhet. Enda sättet att garantera att så inte sker är att källkoden är öppen. Det beror INTE på huruvida någon faktiskt läser koden eller inte. Det handlar bara om ett förhållningssätt. Öppen kod och öppna standarder medför att ingen kommer på den felaktiga "idén" att bygga in hemligheter i den biten. Hemligheten ska helt och fullt vara i lösenordet/nyckeln/dongeln/fingeravtrycket/etc.
Skrivet av Paddanx:
Jag gav också ett mycket tydligt exempel på varför konkurrens inte alltid är "bästa lösningen", nämligen våra järnvägar. Där har du den lösning du föreslår... i praktiken. Istället för en fungerande lösning, har vi fått en som ska vara utspridd på massor av aktörer, som alla ska göra enligt standard och som alla ska göra sin del. Förstå att där måste, även i "öppna världen" finnas en "chef" som säger, "så här gör vi".
Det där är mer en lovligt osammanhängande. Det har ingenting med saken att göra. En helt annorlunda sak. Varför har vi konkurrerande banker? Att flera banker samlas kring en gemensam standard och gemensamma protokoll är ju ingenting som kan misstas för järnvägens problem. Vad tusan yrar du om?
Säkerheten är en "commodity", och det spelar ingen roll vem som är leverantören av X är så länge X är standardiserat och öppet. Det är inte jag som försvarar flera parallella system, det är DU som gör det genom att argumentera för att det skulle vara någon poäng i att ha slutna system. Det är alltså DU som i detta läge försvarar järnvägens problem, inte jag. Få koll på dina liknelser tack!
Skrivet av Paddanx:
Okej, jag har troligen fått missförstånd i exakt vad öppen källkod betyder. För mig har den alltid varit att källkoden är tillgänglig för granskning och även vidare manipulering. Stängd kod är typ som patent på en lösning man har som absolut inte måste vara dålig, bara för att "alla" tycker så, men den är hemlig för att minska risken att ställa till med problem.
Jupp, det är fel uppfattning. Stängd kod kan bara öka risken att ställa till problem, aldrig minska den. Och nej, det spelar ingen roll om koden är öppen eller stängd, den är precis lika lätt att manipulera ändå. Det handlar bara om ett ytligt skydd. Stängd kod är inte alls "hemlig", den är obskyr och säkerhet genom obskyriteter är ingen säkerhet alls.
Om säkerheten kan minskas genom "manipulering av koden" så betyder det att säkerhetsarkitekturen var fel. Alltså är det mycket bättre att ha koden öppen, varvid sådana problem blir uppenbara. Men chansen att de ö.h.t. byggs in i koden blir minimal med öppen kod eftersom det liksom är självmotsägande att ha hemligheter i öppen kod. Med stängd kod finns alltid lockelsen att "ingen orkar nog ändå debugga detta".
Stängd kod är inte alls som patent. Patent är öppna, det är hela syftet med patent. Du kan ha patentskyddad kod i öppen mjukvara, inga problem. Patent betyder att du berättar för omvärlden precis vad du gör och får juridisk ensamrätt. Alltså att du INTE håller saken hemlig eller stängd.
Vidare, stängd källkod är att betrakta som dålig. Per "default". Stängd källkod förhåller sig till öppen källkod precis som anekdotisk bevisföring förhåller sig till peer-review. Det förra betraktas som pseudovetenskap och det senare är hur vetenskapen fortskrider.
Skrivet av Paddanx:
Alla fel går inte att rätta till... ta tex USB enheter. Samtliga är sårbara, inget går att göra. Det är en öppen standard, vida spridd... vad gör du? Bättre hade varit om det expoiten aldrig sett dagens ljus, då den inte går att laga.
Nej, nej, nej! Vi VILL att "exploiter" ska bli synliga så tidigt som möjligt. Grundantagandet är nämligen att finns det en sårbarhet så känner fienden till det. Kerchoffs princip igen, "the enemy knows the system".
Det är bra mycket bättre att alla känner till ett säkerhetshål än att upptäckandet av sådana kräver olaglig disassemblering varvid bara skurkar tillskansar sig den kunskapen. Det absolut dummaste antagandet man kan göra är att tro att säkerhetshål förblir oupptäckta.
Skrivet av Paddanx:
Men jag får be om ursäkt (även till dig då @Commander) för rabblande och dumma kommentarer då jag har fått saker om bakfoten. Förstå dock att för mig så finns den en anledning till varför någon pålitlig myndighet måste "verifiera" allt. Jag ser rätt mycket i vårt samhälle rasa när det skulle tas bort från statligt både insyn och kontroll. Iden är rätt och bra, men i praktiken går det inte alltid att göra.
Den svaga länken i public key-infrastruktur (PKI) är "CA" eller "TTP". Detta är nästan aldrig en myndighet och här är det 100% tillit som gäller. Detta har återigen inte ett smack med öppen eller stängd kod att göra, förutom att TTPer bygger upp det förtroende de har genom att följa öppna, granskade och publicerade standarder och gör allt för att inte bygga in hemligheter i implementationerna. Hela säkerhetsarkitekturen, hela grejen kring kryptering med nyckel, RSA, PKI, PKCS, osv bygger på öppenhet, på Kerchoffs princip och nästan alla implementationer är baserade på öppen källkod. Av uppenbara skäl, för sådana som sysslar med sådant här.
Skrivet av Paddanx:
Om det är som ni säger så är det mer tvärt om för källkod. Dock är det omöjligt för mig att lita på att 100 programmerare som gör en öppen lösning ska göra det säkert, då jag inte litar på någon av dem, även om 100 till granskar den. Men om jag har en myndighet som garanterar det, så litar jag på myndigheten, även om det kan vara dum tillit, för jag har verkligen inget val när man inte själv kan tolka det.
Jag förstår inte vad du menar? Litar du mer på stängd kod än på myndigheter som propagerar för öppna standarder? Litar du mer på stängd kod än på öppen kod rakt av? Tror du att öppen källkod är på tvärs med myndigheternas roll? Återigen verkar du blanda ihop saker huller om buller.
Säker kod är öppen kod. Oavsett om någon granskar den eller ej. Detta är lätt att missförstå, men tänk på att kod som är tänk att publiceras och dokumenteras garanterar att ingen får för sig att bygga in hemligheter i den. Vi vet ju att hemligheter inte ska finnas i en implementation, vi VET att hemligheten helt och hållet ska vara i nyckeln. Detta vet ju myndigheterna också, och bankerna. Så jag förstår inte vad du fiskar efter. Dessutom, som jag sade tidigare, att du är skyddad mot ekonomisk skada när du använder BankID beror INTE på BankID-programmens kvalité, utan helt och hållet på incitament. Så länge banken har incitament att skydda dig (rädsla för dålig publicitet) kommer de att så göra. Bekymret är att du "litar" på helt fel sak. Om det vore lönsammare/möjligt för banken att ta publicitetssmällen och låta dig ta den ekonomiska smällen så kommer de gladeligen att så göra. DIN säkerhet ligger alltså slutligen möjligtvis på kvalitén hos BankID, men det som skyddar dig är bankens incitament. Det är farligt att ha en diskrepans i sin säkerhetsuppfattning. Det är alltså skillnad mellan upplevd säkerhet och verklig säkerhet. Bankens incitament borde vara att BankID aldrig får komprometteras, vilket skulle förutsätta att själva säkerhetsarkitekturen vore öppen. Då skulle bankens och dina incitament överensstämma.
Återigen, hindret från en öppen implementation är inte att hemligheter hålls hemliga, för det är naivt att så tro. Hindret är enbart fiktivt juridiskt. Man får helt enkelt inte göra en kopia av BankID. Skulle någon säkerhet bygga på hemligheter i BankID så skulle alltså BARA kriminella faktiskt kunna utnyttja det.
Det finns ingen säkerhet i att hålla källkod stängd. Tvärt om, man bör betrakta stänga program som osäkra. Grundantagandet är att man stänger ett program för att man har något att dölja. Alltså, de allra viktigaste applikationerna att hålla öppna är säkerhetsapplikationer. Krypteringsmjukvara, certifikathanterande mjukvara, mjukvara som hanterar pengar, osv. Och de ska bygga på erkända standarder som AES, RSA och SHA2 och man VILL att säkerhetsbrister ska vara så kända som möjligt.