Asus ROG Swift PG279Q - Den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Du är medveten om att de använder i princip samma panel, eller hur?

Finns massor som haft problem med Acer's skärm och vice versa. Leverantören till båda är densamma.

Nja inte riktigt men nästan, verkar som det bara kommit ut bra XB271:or än så länge..
Asus verkar inte fixa biffen iaf

Man kanske skall köpa två till

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Du är medveten om att de använder i princip samma panel, eller hur?

Finns massor som haft problem med Acer's skärm och vice versa. Leverantören till båda är densamma.

Är är dom olika panelerna från samma tillverkare:

XB270HU: M270DAN02.3
PG279Q: M270Q008 V0
S2716DG: M270DTN01.5
XB271HU: M270DAN02.6

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem

Man börjar bli mer och mer sugen på acern. Vill ändå ge asusen en sista chans, men har tyvärr inte hört något mer från Netonnet om när de kommer få in fler på lager. Det är ingen annan som har hört något eller fått något preliminärt datum från Netonnnet?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

Måste flika in att vissa av oss haft tur med knappt noterbar glow. Oktober batch OC passed

Permalänk
Medlem

Har inte heller höet nått från netonnet om min utbytesskärm.
Kan det vara så att Asus håller in/kollar över skärmarna pga står mängd RMA.

När jag lämnade in min skärm för mer än 2 v sen sade dom på netonnet att 100st var beställda mne hade i get datum.

Tycker dom borde åtminstone fått en preliminär-datum..

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

@hajvan

De har uppdaterat infon på Netonnet
"Åter i lager ca 2015-12-23"

En bit bort alltså :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@RawN:

Mm såg det nyss, ingen skärm förräns efter nyår typ..

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Nämde tidigare i tråden att min skärm hade vissa brister men att det inte var något som störde i spel. Men nu har jag kört en del webdesign och mitt ex håller tyvärr inte måttet. När man har stora enfärgade ytor så ser man att nedre vänstra fjärdedelen drar en aning åt gulbrunt. Tydligast är en gulaktig rand 1 cm in i vänsterkanten som syns tydligt i grå verktygslister. OBS! Har ökat färgmättnaden lite på fotot nedan så att det blir tydligare. Men det ska vara en jämn grå färg ända ut i kanten.

På jobbet kör jag två Dell IPS-skärmar där jag inte märkt av något sånt här. Jag har köpt många skärmar genom åren men detta får bli min första reklamation någonsin.

Permalänk
Medlem

jag är på väg åt samma håll.. Testat fler mörkare spel senaste och det tar bort för mycket av känslan med den stora gulbruna partierna...
Det tråkiga är att man fick det till ett bra pris på black friday.. Annars hade jag lämnat tillbaka den utan problem. Därför kommer jag nog ge det en chans till om de får in nya på lager 23de

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Attans.. hos netonnet står det nu "Åter i lager ca: 2016-01-07"

Får väl hoppas vi får en november-batch med 0 fel då

Visa signatur

|CPU: 9950X3D |GPU: Gigabyte RTX 4080 Gaming OC |MB: Gigabyte X870 Aorus Elite |RAM: Kingston 6000/C30 64GB |Chassi: Antec Flux Pro |PSU: Seasonic TX 1600W Noctua Edition
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

@SKaKIG

Såg det också, riktigt segt. Samtidigt har man något hopp att de ska hinna släppa en ny batch som ställer sig lika bra som Acers xb271hu. Enda anledningen jag fortfarande väntar istället för att köpa acern eller en ny någon annanstans, är för att jag också fick den för bra pris (black friday)

Menmen, snart kommer ju mellandagarna också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Whoop nu finns den visst på lager hos netonnet, spännande hoppas man får hem en i början på nästa vecka.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

@hajvan

Hahah såg det också, blev väldigt överraskad när man såg mailet om leveransbeskedet )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@RawN:

Jag gar varken fått någon ny ordernr när jag lämnade in skärmen eller fått något mail nu, killen på netonnet frågade bara om mina kontaktuppgifter stämde när jag lämnade in den.

Hoppas inte dom klantar till det nu :S

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

@hajvan

Du fick inget papperskvitto på en ny skärm då? Det fick jag, och på andra bladet står ordernummer för mig.
Dock har jag inte fått någon form av bekräftelse på mail och kan inte följa den via mitt netonnet-konto.

Visa signatur

|CPU: 9950X3D |GPU: Gigabyte RTX 4080 Gaming OC |MB: Gigabyte X870 Aorus Elite |RAM: Kingston 6000/C30 64GB |Chassi: Antec Flux Pro |PSU: Seasonic TX 1600W Noctua Edition

Permalänk
Medlem

@SKaKIG:
nej fick nada
ringde och pratade med support nyss, fick svaret att dom på lagershoppen lagt in att en ny skärm ska skickas och att jag borde få den under nästa vecka.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

@hajvan

Ah, ok. Då löste det sig iallafall, då slipper vi vänta till nästa år iallafall. Kalas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

@RawN:

Jag gar varken fått någon ny ordernr när jag lämnade in skärmen eller fått något mail nu, killen på netonnet frågade bara om mina kontaktuppgifter stämde när jag lämnade in den.

Hoppas inte dom klantar till det nu :S

Jaha oj, ja de verkar hanterat ärendena lite olika då. För mig så ordnade de allt på en gång, trots att de inte fanns i lagret så ordnade de ett "nytt köp" med nytt ordernummer. Fick även kvitto på en gång. Sedan några dagar senare fick jag mail om att produkten inte fanns i lager, utan kommer att skicka den så snart den kommer in. Att jag har möjlighet att kontakta kundservice om jag undrar eller vill ändra något med min order. Sedan har jag fått fler mail som uppdaterat mig om läget, att den fortfarande inte finns i lager och de inte har fått något bekräftat datum än, samt att de ska höra av sig inom ett antal dagar.

Tycker det har fungerat väldigt smidigt. Uppskattar verkligen att de hållt mig uppdaterad varje vecka, även om inte informationen inte ändrat sig direkt. Nu återstår det att se hur det nya exemplaret verkar vara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ni som har bytt den. Har ni lämnat tillbaka på öppet köp då eller reklamerat den ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

ni som har bytt den. Har ni lämnat tillbaka på öppet köp då eller reklamerat den ?

Efter två fail så bad jag att få häva köpet, det var inga problem antar att det går under öppet köp.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

jag är så kluven... IPS glow blir aldrig bättre med tiden eller? någon som tycker sig känna av det?
Jag störde mig inte så mycket i börjanb och gör det inte i de flesta miljöer nu heller.. Men så fort det är t.ex. ett mörkt spel blir det rätt illa.. Har ca 2 veckor på mig att lämna tillbaka och byta på netonnet men de har inga andr ai lager..

vad gör man

Skrivet av RawN:

Jag har inte hört något om att just glow ska kunna bli bättre eller sämre, däremot har jag hört folk rapportera att BLB bli värre då skärmen blir varm, men även hört folk rapportera att den kan bli bättre efter någon vecka. Vet inte om det beror på att skärmen "körts in" eller om det är något tryck från ramen som släppt efter den fått stå fritt?

Hur är din glow, är den gul/orange eller silver/lila?

Väntar fortfarande på en ny från Netonnet, och var i kontakt med dem idag. De vet fortfarande inte när de kommer få in nya, de har fortfarande obekräftat datum. Kommer nog vänta och se hur det urartar sig, om det snart blir någon förändring, eller om det fortsätter i samma stil med massor av problem. Har också ögonen öppna på en Acer XB271HU, även om jag inte gillar designen, men de verkar haft betydligt större andel bra exemplar.

Hehe, jag blandar alltid ihop IPS Glow och Back Light Bleed men så som jag förstått det är BLB alltid där men IPS Glow något som försvinner med tiden efter att skärmen "körts in". Så min skärm i sign hade rätt häftig IPS Glow den första veckan varav majoriteten försvann andra veckan och nu ser jag knappt någon Glow. BLB har jag turen att bli utan denna gången. Däremot är min LG TV kraftigt befläckad med BLB vilket alltid är där, även nu 3-4 år senare. Känns faktiskt som att det blivit värre med tiden tom.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hehe, jag blandar alltid ihop IPS Glow och Back Light Bleed men så som jag förstått det är BLB alltid där men IPS Glow något som försvinner med tiden efter att skärmen "körts in". Så min skärm i sign hade rätt häftig IPS Glow den första veckan varav majoriteten försvann andra veckan och nu ser jag knappt någon Glow. BLB har jag turen att bli utan denna gången. Däremot är min LG TV kraftigt befläckad med BLB vilket alltid är där, även nu 3-4 år senare. Känns faktiskt som att det blivit värre med tiden tom.

Det man menar med BLB vs Glow är att BLB finns alltid där. Glow Finns bberoende på vilken vinkel man tittar från. Att glow ska bli bättre eller sämre har jag inte lyckats hitta något om. De verkar som det inte påverkas med tiden.. Däremot kan BLB bli lite bättre efter första veckorna då skärmen fått landa lite och andra fysiska faktorer efter transport (som jag förstått det). Därefter blir ingen av dom bättre eller sämre med tiden. Rätta mig gärna om jag har fel då jag gärna har fel ang glow.. Ming low har inte blivit bättre efter dessaa 2 veckor cirkus som jag haft skärmen.. BLB struntar jag i då det bara är en liten vit remma vid vissa kanter.. men Glowen sträcker sig nästan 25% av skärmen i 2 olika hörn. Värst nere till höger vid knapparna..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Det man menar med BLB vs Glow är att BLB finns alltid där. Glow Finns bberoende på vilken vinkel man tittar från. Att glow ska bli bättre eller sämre har jag inte lyckats hitta något om. De verkar som det inte påverkas med tiden.. Däremot kan BLB bli lite bättre efter första veckorna då skärmen fått landa lite och andra fysiska faktorer efter transport (som jag förstått det). Därefter blir ingen av dom bättre eller sämre med tiden. Rätta mig gärna om jag har fel då jag gärna har fel ang glow.. Ming low har inte blivit bättre efter dessaa 2 veckor cirkus som jag haft skärmen.. BLB struntar jag i då det bara är en liten vit remma vid vissa kanter.. men Glowen sträcker sig nästan 25% av skärmen i 2 olika hörn. Värst nere till höger vid knapparna..

Hoppas någon expert svarar för det hade vart skönt att reda ut det Mitt minne är kasst och kan bara gå efter vad jag hörde av en kille på Webbis för ett par månader sedan. BLB hade jag nog tyckt var mer störande än Glow (tänker på TVn igen där det är vita partier som stör när filmscenen är mörk, usch :/ Glow var också störande men kan verkligen svära på att min gått ner

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hoppas någon expert svarar för det hade vart skönt att reda ut det Mitt minne är kasst och kan bara gå efter vad jag hörde av en kille på Webbis för ett par månader sedan. BLB hade jag nog tyckt var mer störande än Glow (tänker på TVn igen där det är vita partier som stör när filmscenen är mörk, usch :/ Glow var också störande men kan verkligen svära på att min gått ner

Backlightbleed (BLB) uppstår när panelens bakgrundsbelysning inte riktigt har blivit blockerat och läcker igenom vissa har löst det genom att öppna skärmen och maskerat kanten med eltejp och satt i hop skärmen igen men det är inget jag skulle rekommendera på en helt ny skärm då är det bättre att returnera. Sen finns det även andra faktorer som kan skapa en backlightbleed effekt t.ex Ovarsam transport kan orsaka att ett skikt (lager) i panelen inte är helt rakt, statiskt elektricitet kan vara orsak när det "binder" ihop ett skikt mot ett annat speciellt på tv apparater då skikten blir mer elastiska (pga storlek), bezeln (ramen) kan skapa för "hårt" tryck mot panelen. En del av bleedingen kan försvinna med tiden men man blir aldrig riktigt av med det helt, möjligen om man har tur men det verkar höra till ovanligheterna.

IPS-Glow är något som alla IPS skärmar som använder sig av AU Optronics AHVA teknik har problem med, vet inte hur det är med LG´s AH-IPS eller Samsungs PLS-IPS har för mig att de inte släppt någon panel som kommer upp i samma framerate som AHVA panelerna ännu så i dagsläget kommer vi att få leva med mer eller mindre IPS-Glow om man köper en IPS med AU Optronics AHVA-panel men däremot BLB kan man ha tur att slippa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Backlightbleed (BLB) uppstår när panelens bakgrundsbelysning inte riktigt har blivit blockerat och läcker igenom vissa har löst det genom att öppna skärmen och maskerat kanten med eltejp och satt i hop skärmen igen men det är inget jag skulle rekommendera på en helt ny skärm då är det bättre att returnera. Sen finns det även andra faktorer som kan skapa en backlightbleed effekt t.ex Ovarsam transport kan orsaka att ett skikt (lager) i panelen inte är helt rakt, statiskt elektricitet kan vara orsak när det "binder" ihop ett skikt mot ett annat speciellt på tv apparater då skikten blir mer elastiska (pga storlek), bezeln (ramen) kan skapa för "hårt" tryck mot panelen. En del av bleedingen kan försvinna med tiden men man blir aldrig riktigt av med det helt och möjligen om man har tur men det verkar höra till ovanligheterna.

IPS-Glow är något som alla IPS skärmar som använder sig av AU Optronics AHVA teknik har problem med, vet inte hur det är med LG´s AH-IPS eller Samsungs PLS-IPS har för mig att de inte släppt någon panel som kommer upp i samma framerate som AHVA panelerna ännu så i dagsläget kommer vi att få leva med mer eller mindre IPS-Glow om man köper en IPS med AU Optronics AHVA-panel men däremot BLB kan man ha tur att slippa.

Tror du är spot on angående backlightbleed men IPS glow är jag lite mer osäker.. Vissa av killarna som postat bilder här visar minimal IPS glow jämfört med hur jag upplever min skärm ibland.. Vad har det att göra med egentligen och hur stor chans är det att en utbytesskärm kommer ha mindre upplevd IPSglow.. ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Tror du är spot on angående backlightbleed men IPS glow är jag lite mer osäker.. Vissa av killarna som postat bilder här visar minimal IPS glow jämfört med hur jag upplever min skärm ibland.. Vad har det att göra med egentligen och hur stor chans är det att en utbytesskärm kommer ha mindre upplevd IPSglow.. ?

Som jag skrev: mer eller mindre

IPS-glow kommer du aldrig att slippa med dessa paneler och det upplevs ju som mest bara när du tittar från sidan på en mörk bakgrund. Jämförelsevis upplever jag mindre ips-glow på Acer skärmen än på de två Asus som jag hade innan men om det berodde på en sämre batch eller konstruktion från Asus kan jag inte svara på.

Det här är ips-glow fenomenet på blb fria skärmar:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hämtat min nu och testat en stund (october batch). Har inget av det oranga backlight bleedet.

En del IPS-glow nere i högra hörnet, silvrigt ips-glow alltså vilket jag upplever betydligt mindre störande än orange backlight bleed.

Så tror jag kommer nöja mig med denna! Åtminstone baserat på första intrycken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@SKaKIG

Men fan så skönt! Låter ju kanon! Hoppas på att få ge ett likadant omdöme på min som dyker upp på måndag.

Du upplever ingen gul tint på skärmens övre del eller så? Hade den någon QC-sticker?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@RawN

Japp, underbart Håller tummarna för dig med!
Upplever ingen gul tint när jag testar vitt på helskärm, så helt ok änsålänge. Det var ingen QC-sticker på min.

Visa signatur