Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Jag börjar mer och mer luta mot denna lilla server för formatet skulle passa perfekt och funktionsmässigt räcker den för mig.

Hittade dock ProLiant ML110 v2. Om jag kan leva med formatet och en enklare form av iLO, missar jag något väsentligt med ML10?

Inte såvitt jag kan se, snarare tvärtom med lite bättre expansionsmöjligheter, det skulle isf vara drive bays, ML10 har väl interna diskar. Microserverns controller klarar ju däremot inte hotswap men det går att lösa med annan HBA.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Jag börjar mer och mer luta mot denna lilla server för formatet skulle passa perfekt och funktionsmässigt räcker den för mig.

Hittade dock ProLiant ML110 v2. Om jag kan leva med formatet och en enklare form av iLO, missar jag något väsentligt med ML10?

Microservern har dubbla RJ45 medan ML10 bara har en.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av breakman:

Microservern har dubbla RJ45 medan ML10 bara har en.

ML10 har också två.

Från Dustin:

Skrivet av :

Ethernet portar 2 x Gigabit Ethernet

Från HP:

Skrivet av :

Pre-Installed with 2x1GbE and up to four (4) PCIe slots to adapt and grow to meet changing business needs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

ML10 har också två.

Från Dustin:

Från HP:

Men är inte ena av dessa avsedd för iLO?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av breakman:

Men är inte ena av dessa avsedd för iLO?

Kan nog vara så, lite svårtolkat i beskrivningen;

Skrivet av HP:

Network RJ-45 (Ethernet) 2 (1 shared for HPE Integrated Lights - Out)

"Shared (Delad)" kan man väl tolka på olika sätt, som att den både kan agera vanlig ethernet port och för iLO?
Någon annan som har kört servern kanske vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

"Shared (Delad)" kan man väl tolka på olika sätt, som att den både kan agera vanlig ethernet port och för iLO?
Någon annan som har kört servern kanske vet?

Nu har jag inte kollat på HPs grejer men hos Supermicro kan man köra vanligt nätverk samt IPMI på samma port. Fysiskt har den då två olika IP-adresser där ena endast går till IPMI/BMC. Jag misstänker att det är snarlikt på HPs grejer också.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

Kan nog vara så, lite svårtolkat i beskrivningen;

"Shared (Delad)" kan man väl tolka på olika sätt, som att den både kan agera vanlig ethernet port och för iLO?
Någon annan som har kört servern kanske vet?

Skrivet av Kuufukuji:

Nu har jag inte kollat på HPs grejer men hos Supermicro kan man köra vanligt nätverk samt IPMI på samma port. Fysiskt har den då två olika IP-adresser där ena endast går till IPMI/BMC. Jag misstänker att det är snarlikt på HPs grejer också.

Precis så ja, om man vill så körs porten som vanlig NIC och iLO samtidigt med separat IP-adress för iLO.

Permalänk
Medlem

Jag kör en ml10v2 och ILO och OS kan dela ethernetport. De får var sitt IP och har unika mac-adresser.

Sen vet jag inte vad någon menade att den har en enklare form av ILO. Vill man uppgradera till ilo 4 advanced är det bara googla lite..

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske.

Går det att köra alla diskar "stand-alone", alltså inte raid? Tänkte på att köpa mig en för att byta ut min NAS som börjar bli lite gammal och slö.

Tänkte dra in alla diskarna i denna och köra operativet på den interna USB:n.

Funkar det?

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Dum fråga kanske.

Går det att köra alla diskar "stand-alone", alltså inte raid? Tänkte på att köpa mig en för att byta ut min NAS som börjar bli lite gammal och slö.

Tänkte dra in alla diskarna i denna och köra operativet på den interna USB:n.

Funkar det?

Inga problem, ställer du om diskkontrollern till AHCI så presenteras de precis som vanligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Inga problem, ställer du om diskkontrollern till AHCI så presenteras de precis som vanligt.

Kanon! Fick bli 2 st. En till mig och en till frun. Blir RAID 5 på min och stand-alone på hennes.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk

Har precis fått hem min Microserver.
Försöker koppla min garanti till deras hemsida, så jag kan ladda ner Service pack.
Men får det inte att fungera..

Fyller i uppgifterna, s/n, p/n m.m

Får detta hela tiden: "This entitlement does not exist. Please review the entitlement identifier and make any necessary edits, or check the box to remove this item."

Förstår inte riktigt vad jag gör fel?

Permalänk
Skrivet av danne_silver:

Har precis fått hem min Microserver.
Försöker koppla min garanti till deras hemsida, så jag kan ladda ner Service pack.
Men får det inte att fungera..

Fyller i uppgifterna, s/n, p/n m.m

Får detta hela tiden: "This entitlement does not exist. Please review the entitlement identifier and make any necessary edits, or check the box to remove this item."

Förstår inte riktigt vad jag gör fel?

Fyll i att maskinen i köpt i Spanien => Hey presto...

Permalänk

Hum det fungerade

Skrivet av miniGranis:

Fyll i att maskinen i köpt i Spanien => Hey presto...

Permalänk
Medlem

Passade på att köpa en bestyckad med G1610T och 4gb ram, köpte även till 2st WD red 2TB. Planen var först att köra NAS och experimentera med esxi, linux och lite sånt som jag inte vanligtvis gör.

Satt och läste lite om servern och blev lite sugen på att kunna köra film på den till min TV. Problemet är att min TV (en sunkig Andersson) inte har nätverk, kan koppla med VGA men servern har ingen 3.5mm uttag. Aktiva VGA > HDMI verkar gå loss på en bra hacka också.

Jag har en raspberry pi liggandes, borde väl gå att köra någon "filmdistro" eller liknande och att den hämtar filerna från NAS medans PI är kopplad till TV, eller tänker jag helt galet?

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Passade på att köpa en bestyckad med G1610T och 4gb ram, köpte även till 2st WD red 2TB. Planen var först att köra NAS och experimentera med esxi, linux och lite sånt som jag inte vanligtvis gör.

Satt och läste lite om servern och blev lite sugen på att kunna köra film på den till min TV. Problemet är att min TV (en sunkig Andersson) inte har nätverk, kan koppla med VGA men servern har ingen 3.5mm uttag. Aktiva VGA > HDMI verkar gå loss på en bra hacka också.

Jag har en raspberry pi liggandes, borde väl gå att köra någon "filmdistro" eller liknande och att den hämtar filerna från NAS medans PI är kopplad till TV, eller tänker jag helt galet?

absolut, in med Kodi på raspberryn så kommer det funka fint
tror inte man hade så många färger ut från VGA porten om jag minns rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Jag har en raspberry pi liggandes, borde väl gå att köra någon "filmdistro" eller liknande och att den hämtar filerna från NAS medans PI är kopplad till TV, eller tänker jag helt galet?

Skrivet av Viochee:

absolut, in med Kodi på raspberryn så kommer det funka fint
tror inte man hade så många färger ut från VGA porten om jag minns rätt

Finns trådar om detta, kolla http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göktytan:

HA
Nu lyckades jag starta med min ssd va inne i bios o ändra lite.

Vad gjorde du för ändringar i BIOS? Har samma problem men får den inte att boota på hdd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av drthvdr:

Vad gjorde du för ändringar i BIOS? Har samma problem men får den inte att boota på hdd.

Skickades från m.sweclockers.com

Gå in o ställ in: enable SATA Legacy support
efter det så går det ställa in botoordningen så din ssd kommer först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miniGranis:

Fyll i att maskinen i köpt i Spanien => Hey presto...

Den är ju jävligt märklig. Varför blir det så? Kör Dustin med parallellimport, och burkarna är egentligen avsedda för den spanska marknaden, eller vad?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miniGranis:

Har en Gen8 som skall ersätta min gamla N54L (som kör Esxi) och är lätt förvirrad kring Raid (0) och AHCI.
Vad jag kan förstå så är väl Raid 0 tillsammans med "driver 88" i Esxi det vanligaste (bla för att få en tyst maskin)

Jag kör som sagt Esxi och bla Xpenology som NAS.
Nu funderar jag om jag skall köra NAS diskarna som Raid 0 (en per fysisk disk) eller AHCI.
Jag kommer att köra med interna Sata controllern och RDM för att diskarna skall "synas" i XPenology. Xpenology kör diskarna som Synology Hybrid Raid (SHR).

Jag klurar på om Raid 0 eller AHCI ger mig större möjlighet att "plocka ut data" via SATA => USB adapter mountat mot en linux maskin om någon disk skulle krasha och någon form av recovery måste ske.
Raid 0 tillsammans med SHR blir väl lite "kaka på kaka" och någon extern recovery lär väl bli omöjlig men hur är det med AHCI, går en sådan disk att mounta via tex en SATA-USB adapter ?

Någon som har någon input i frågan ?

Om du kör varje disk i en egen raid-0 så ska till min vetskap inget annat göras än att disken presenteras som en single disk till os'et.

Kör precis som du ESXI, först hade jag diskarna i AHCI men pga att fläkten lät lite mer i detta läget så bytte jag till att använda den interna b120i raidkontrollern och presenterar varje disk som en egen raid-0. Vid bytet så trodde jag att disken skulle formateras osv, så tog höjd för detta. Men när jag skulle skapa en ny datastore på SSD'n där den gamla funnits så låg allt kvar. Vilket borde styrka ovanstående påstående.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Den är ju jävligt märklig. Varför blir det så? Kör Dustin med parallellimport, och burkarna är egentligen avsedda för den spanska marknaden, eller vad?
B!

Knappast något nytt med Dustin. Det jag direkt minns är Samsung-TV eller WD HDs utan tillverkargaranti i Sverige t ex. Dustin lovar att stå för garantin om något händer men detta har pågått i många år och man får själv välja om man gillar förfarandet att gråimportera. Inte många som kollar giltigheten av garantierna direkt efter köp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Kör precis som du ESXI, först hade jag diskarna i AHCI men pga att fläkten lät lite mer i detta läget så bytte jag till att använda den interna b120i raidkontrollern och presenterar varje disk som en egen raid-0. Vid bytet så trodde jag att disken skulle formateras osv, så tog höjd för detta. Men när jag skulle skapa en ny datastore på SSD'n där den gamla funnits så låg allt kvar. Vilket borde styrka ovanstående påstående.

Rent generellt är HP's RAID-lösningar rätt snälla. De scannar själv diskarna och låter en sätta upp de befintliga array'n efter att man flyttat dem mellan burkar osv. Det är (så klart) en fördel om man vet vilken ordning diskarna ska sitta i, men det är inte ett krav, så länge man bara vet vilken typ av array de kommer från. Tacksamt när man uppgraderar, eller behöver försöka lyfta ut data från ett ickefungerande system.

Skrivet av MultiMan:

Knappast något nytt med Dustin.

Jag hade ingen aning. Inte HELT säker på att det hade påverkat mina inköps-val i heller, jag handlar sällan eller aldrig av dem, och när jag gör det, är det inte privat i alla fall.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Hittade ingen FDD-power -> SATA-power-adapter, så jag rotade fram lödkolven. Borde väl funka bra med en SSD här nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hahavaffan:

Hittade ingen FDD-power -> SATA-power-adapter, så jag rotade fram lödkolven. Borde väl funka bra med en SSD här nu?

http://i.imgur.com/chxUx99.png?1

Inte bättre och köpa en splitter och koppla via molexen som ligger undertill? Så kör jag iallafall. Rätt många som inte insett att man kan göra så, utan beställer FDD to SATA istället från ebay tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Skrivet av IceKey:

Inte bättre och köpa en splitter och koppla via molexen som ligger undertill? Så kör jag iallafall. Rätt många som inte insett att man kan göra så, utan beställer FDD to SATA istället från ebay tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Hittade också den, så jag köpte även en 1->2 molex-splitter igår, men tyckte det blev snyggare så här

Permalänk
Medlem

Hej! Sitter i köptankar om en MicroServer gen8 eller en ProLiant ML10 v2.
Tänkte använda den som filserver och köra Windows server 2012/2016 på den.

MicroServer går det trycka in 4 diskar i om jag fattat rätt men har fler usb portar. (har några externa diskar som ska användas också)
ML10 verkar ha 6 sata portar, två 6Gbps och fyra 3Gbps, men färre usb portar.

Är kluven, vilken bör jag slå till på? Ljud spelar roll. Tänkte inte raida i dagsläget.

EDIT: jag köpte en microserver. Bra pris och verkar vara precis vad jag är ute efter

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Hur är ljudnivån på dessa, både microservern och ml10 varianten, med två diskar i?

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purren:

Hur är ljudnivån på dessa, både microservern och ml10 varianten, med två diskar i?

jag har ML10 V2, och den låter en del vid boot men sen när den börjar ladda OS så tystnar den och låter som en vanlig dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purren:

Hur är ljudnivån på dessa, både microservern och ml10 varianten, med två diskar i?

Har inte ML10 men däremot ett par Micro G8 och det är främst diskarna som hörs så det beror på dem.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX