Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd

Photoshop (CS6) är ju toksegt nu med Win10!
trycker man på zoom knappen så tar det 1 sekund innan det reagerar

nån som har nån lösning på det?

Edit:
tillfällig lösning är att avaktivera "Use Graphics Processor"
då är prestandan normal.
så jag antar att det är nåt galet med Nvidia drivarna (kör med nyaste)

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Har också problem med olika filmsidor i Win10, men om jag använder Chrome som webläsare, brukar de flesta fungera.. Edge kraschar ganska omgående.

Körde då win 8.1 när jag körde genom hemsidan med FF.

Provat appen först i win 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

De senaste uppdateringarna för Windows 10 har strulat till det rejält för en ThinkPad på jobbet. Trådlösa anslutningar har förvandlats till "blinkers" där anslutningar kontinuerligt bryts. T o m ansluten till eluttag börjar den varna för att batteriet är slut. Den får plötsligt för sig att ett fullt batteri är tomt och vägrar starta upp och det finns ingen väg runt detta, utan datorn förblir låst tills hård avstängning görs.

Det blir lite att kolla upp efter helgen. Hade inte väntat mig att uppdateringar så här långt efter lansering skulle kunna få de effekterna och har därför låtit den automatiskt uppdatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

De senaste uppdateringarna för Windows 10 har strulat till det rejält för en ThinkPad på jobbet. Trådlösa anslutningar har förvandlats till "blinkers" där anslutningar kontinuerligt bryts. T o m ansluten till eluttag börjar den varna för att batteriet är slut. Den får plötsligt för sig att ett fullt batteri är tomt och vägrar starta upp och det finns ingen väg runt detta, utan datorn förblir låst tills hård avstängning görs.

Det blir lite att kolla upp efter helgen. Hade inte väntat mig att uppdateringar så här långt efter lansering skulle kunna få de effekterna och har därför låtit den automatiskt uppdatera.

Jag uppdaterade åt en kompis och efter det att uppdateringen var gjord blev jag tvungen att helt stänga av och starta om datorn fyra gånger innan allt fungerade som vanligt igen. Det är tydligen många konfigureringar som den fixar med i bakgrunden innan allt är på banan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Efter 4 dagar har jag äntligen lyckats installera skiten på min väns dator.

Fan vad nice att du fick in det till slut. Vet du vad som löste problemet?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Windows 10 har fungerat riktigt bra och felfritt för mig den senaste tiden. Enligt mig ett riktigt bra operativsystem efter 1511-uppdateringen.

Permalänk
Avstängd

Microsoft visar sitt idiotiska tänk ännu en gång genom att tvinga ut Windows 10 mer och mer.
"Microsoft tar i med hårdhandskarna för att fler ska byta till Windows 10"
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.646551/windows-10

Blandannat:
* Återställer Windows Update inställningar
* Installerar KB3035583 uppdateringen gång på gång.
* Diverse andra onödiga Windows 10 relaterade uppdateringar tvingas ut gång på gång med.

Ska de aldrig lära sig att det är användaren som bestämmer när en uppdatering installeras, om de vill byta till nyare version av operativ, eller stanna kvar, och att inte installera uppdatering gång på gång, trots att den upprepade gånger avinstallerats och blockerats (Precis som de gör med KB3035583).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av andropen:

Windows 10 har fungerat riktigt bra och felfritt för mig den senaste tiden. Enligt mig ett riktigt bra operativsystem efter 1511-uppdateringen.

Håller med till 100, kör denna (1511) på 4 Datorer och är riktig nöjd..
MVH Hubbe

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem

@PowerNet: Ja ,dom är mer och mer desperata, snart kommer dom ta bort alternativet att tacka nej till uppgraderingen(win10) http://betanews.com/2015/12/16/microsoft-wants-you-to-upgrade...

Permalänk
Avstängd

Synd att inte det OS som verkligen skulle behäva en gratis uppdatering inte är med. Nämligen Vista. Men för de som hatar Windows 10 kanske det blir en marknad för Vista?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Microsoft visar sitt idiotiska tänk ännu en gång genom att tvinga ut Windows 10 mer och mer.

Blandannat:
* Diverse andra onödiga Windows 10 relaterade uppdateringar tvingas ut gång på gång med.

Ska de aldrig lära sig att det är användaren som bestämmer när en uppdatering installeras, om de vill byta till nyare version av operativ, eller stanna kvar, och att inte installera uppdatering gång på gång, trots att den upprepade gånger avinstallerats och blockerats (Precis som de gör med KB3035583).

Ur säkerhetssynpunkt så är detta ett framsteg.

Konstigt att det bara är Windows 10 man ser folk gnälla på? De andra är helt ok? Varför?

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Blandannat:

Detta är mest lustigt.

Jaja, MS lär få ta till XP användarna i stället

Ja lär vänta med win 10, körde nyligen ren installation med win 7 och funkar inte sämre än win 10.

Är hel del som behöver fixas i win 10, sen lär jag aldrig köra home versionen som win 10 fungerar nu.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Konstigt att det bara är Windows 10 man ser folk gnälla på? De andra är helt ok? Varför?

Tja win 8 är nu mest en prick i historien, kommer bli mer glömt än vista.

Något dom inte skulle ha släppt från ritbordet, win 10 är betan av win 8.

Får hoppas nästa OS blir bättre, win 7 fungerar riktigt bra än, men dom där rutorna borde bort. Jag uppgraderar om jag vill inte tvärt om, kunden har ju alltid rätt

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Enligt Steam Hardware Survey är Windows 10 nu väldigt nära att ta över tronen som den största Windowsversionen bland gamers. Detta efter endast fem månader ute på marknaden.

Windows 10 = 34,38%
Windows 7 64bit = 35,98%

Ännu mer glädjande är att DX12 hårdvara + ett OS som klarar av DX12 nu finns ute bland 36% av alla gamers. Det är nu det största API:et bland gamers vilket bör skynda på adoptionen bland speltillverkare! I november låg det på 29%, vilket kan förklaras av att NVIDIA inte hade släppt DX12-drivrutiner för Fermibaserade grafikkort.

http://store.steampowered.com/hwsurvey/directx/?sort=chg

Utöver det så ryktas det att Windows 10 finns på över 200 miljoner enheter. Microsofts strategi för att få ut Windows 10 till så många enheter som möjligt verkar fungera. Då har de ändå inte börjat skjuta ut Windows 10 via Windows Update automatiskt som man kommer att göra i januari.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av strejf:

Enligt Steam Hardware Survey är Windows 10 nu väldigt nära att ta över tronen som den största Windowsversionen bland gamers. Detta efter endast fem månader ute på marknaden.

Windows 10 = 34,38%
Windows 7 64bit = 35,98%

Ännu mer glädjande är att DX12 hårdvara + ett OS som klarar av DX12 nu finns ute bland 36% av alla gamers. Det är nu det största API:et bland gamers vilket bör skynda på adoptionen bland speltillverkare! I november låg det på 29%, vilket kan förklaras av att NVIDIA inte hade släppt DX12-drivrutiner för Fermibaserade grafikkort.

Utöver det så ryktas det att Windows 10 finns på över 200 miljoner enheter. Microsofts strategi för att få ut Windows 10 till så många enheter som möjligt verkar fungera. Då har de ändå inte börjat skjuta ut Windows 10 via Windows Update automatiskt som man kommer att göra i januari.

Så dom dom kastar win 10 i ansiktet hela tiden är det inte konstig att folk uppgraderar, vill ju slippa reklamen.

Tydligen enligt MS får man inte ens använda win 7/win 8 lägre. Nej nu får dessa lugna ner sig och fixa win 11 eller 12 och fixa vettigt ui.

Ser inte roligt ut idag alls, är ju som en 5 åring kladdat ihop ui:t. Jag skulle till och med kunna göra det bättre.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hyperbol:

@PowerNet: Ja ,dom är mer och mer desperata, snart kommer dom ta bort alternativet att tacka nej till uppgraderingen(win10) http://betanews.com/2015/12/16/microsoft-wants-you-to-upgrade...

Precis, de är sjukt att de håller på så här, att försöka trycka ut W10 till alla, fast uppdateringen avinstalleras gång på gång mm.

Skrivet av Kaine_Uro:

Är det ju inte, ur säkerhetssynpunkt så är det ett nederlag, då nya W10 innehåller mer övervakning, mer "moln" baserat, mm. Och W10 är inte säkrare än om användaren kör ett W7 system som underhålls.

Skrivet av Broken-arrow:

Detta är mest lustigt.

Jaja, MS lär få ta till XP användarna i stället

Ja lär vänta med win 10, körde nyligen ren installation med win 7 och funkar inte sämre än win 10.

Är hel del som behöver fixas i win 10, sen lär jag aldrig köra home versionen som win 10 fungerar nu.

Home versionen är ju mer "du hyr din W10 Home licens för dyra pengar, men har inget ägande/eget bestämmande"....

Skrivet av strejf:

Windows 10 = 34,38%
Windows 7 64bit = 35,98%

Och så tar du inte tillförlitlig statistik...
Vi har redan konstaterat att Steam HWS inte är relevant/tillförlitlig, då det inte representerar hela snvändarbasen, och är frivilligt att vara med i, vilket gör att ett fåtal är med i statistiken.

Det är som intervjuerna där en tidning eller liknande tar "tempen" från väljare, vilka de skulle rösta på och då kanske intervjuar 1000 pers, det är inte tillförlitlig statistik ställt mot närmare 10 miljoner invånare inom snar tid.

Skrivet av strejf:

"Glödjande"? DX12 tillför inget av värde, och hade enkelt kunna släppts till W7, W8/8.1 med men de valde att låsa DX12 till W10, använda falsk marknadsföring om "hur bra" det är för att locka över oinsatta användare.

Och som sagt så är inte Steam HWS statistiken bra, då det är valfritt att vara med (vilket gör att endast de mer insatta/de mer kunniga/villiga/de som är i framkant med hårdwara/teknik är med, vilket ger en skev bild) så användarbasen för DX12 är en bråkdel av de knappa 35% som du tror.

Skrivet av strejf:

"Verkar fungera"? Nej den fungerar inte när de fullständigt våldtar användarnas datorer.
Är en uppdatering installerad, den avinstalleras och läggs i blocklista (döljs) så ska den INTE installeras gång på gång igen, det är det som de gör nu och det är inte en fungerande strategi, och det finns säkert en passande lagtext mot det beteendet Microsoft håller på det att anmäla dem för.

Skrivet av Broken-arrow:

Så dom dom kastar win 10 i ansiktet hela tiden är det inte konstig att folk uppgraderar, vill ju slippa reklamen.

Tydligen enligt MS får man inte ens använda win 7/win 8 lägre. Nej nu får dessa lugna ner sig och fixa win 11 eller 12 och fixa vettigt ui.

Ser inte roligt ut idag alls, är ju som en 5 åring kladdat ihop ui:t. Jag skulle till och med kunna göra det bättre.

Ne precis, och det är ju sjukt att en uppdatering ska behövs avinstalleras varje gång WU körts, fast den blockats/dolts och valts bort.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Det blir inget Windows 11 eller 12 enligt Microsoft. Men Windows 10 kommer uppdateras så att det liknar ett helt nytt OS, men aldrig byta namn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Blandannat:

Tycker också att de går för långt när aktiverar notifieringarna hos de som aktivt gått in och valt bort Windows 10. Skapar bara irritation och mindre nöjda användare som går ut publikt och svär över Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Det blir inget Windows 11 eller 12 enligt Microsoft. Men Windows 10 kommer uppdateras så att det liknar ett helt nytt OS, men aldrig byta namn.

Det kommer med största sannolikhet bli ett Windows 11, Windows 12 osv när Microsoft kommer på att Windows 10 varumärket är draget ner i kvicksanden, precis som att de snabbt ville bli av med varumärket Windows Vista efter mindre än 3 år på marknaden.

W8/W10 är floppar i samma klass som Vista var/är, så vi kan med största sannolikhet förvänta os att det kommer ett W11/W12 eller vad de nu kommer kalla det om några få år.

Skrivet av jocke92:

Tycker också att de går för långt när aktiverar notifieringarna hos de som aktivt gått in och valt bort Windows 10. Skapar bara irritation och mindre nöjda användare som går ut publikt och svär över Windows 10

Precis, sjukt sätt som de håller på med, hoppas de snart blir stämda för det i USA så de inser att det inte är okej på något sätt som de håller på.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Det kommer med största sannolikhet bli ett Windows 11, Windows 12 osv när Microsoft kommer på att Windows 10 varumärket är draget ner i kvicksanden, precis som att de snabbt ville bli av med varumärket Windows Vista efter mindre än 3 år på marknaden.

Windows 7 släpptes tre år efter Windows Vista. Windows 8 släpptes tre år efter Windows 7. Windows 10 släpptes tre år efter Windows 8.

Jag vill påstå att vi tydligt kan se att det har varit standard för Microsoft att släppa nytt OS efter tre år. Tre år är alltså ingen indikation på huruvida en release är en flopp eller ej utan det har varit sättet man jobbat på. Nu är det slut med det och precis som jag har skrivit till dig tidigare säger Microsoft själva att det är den sista releasen och alla i branschen tror också att det blir så. Varför det spelar någon roll för dig har jag svårt att förstå. I slutändan blir det ju ändå samma resultat även om namnet Windows 10 aldrig ändras.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Det har fungerat på det viset i många många år att Microsoft skjuter ut uppdateringar igen om uppdateringen har uppdaterats.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hyperbol:

Nej de kommer inte att ta bort möjligheten att säga nej. Microsoft har tydligt skrivit i sin blogg att det även fortsättningsvis kommer gå fint att tacka nej. Inte ens nu i januari när Windows 10 laddas ner automatiskt via Windows Update om man har automatiska uppdateringar påslaget kommer installationen att sätta igång utan möjlighet att säga nej.

Det har alltid varit 100% valfritt och kommer att vara så fortsättningsvis. Men jag hoppas förstås att alla förbättringar som kommer i januari som gör det ännu enklare att uppgradera kommer leda till att fler gör så.

Läs själv här om du inte tror mig:

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/10/29/making...

"We understand you care deeply about what happens with your device. This is why – regardless of your upgrade path – you can choose to upgrade or decline the offer."

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av PowerNet:

Och så tar du inte tillförlitlig statistik...
Vi har redan konstaterat att Steam HWS inte är relevant/tillförlitlig, då det inte representerar hela snvändarbasen, och är frivilligt att vara med i, vilket gör att ett fåtal är med i statistiken.

Det är som intervjuerna där en tidning eller liknande tar "tempen" från väljare, vilka de skulle rösta på och då kanske intervjuar 1000 pers, det är inte tillförlitlig statistik ställt mot närmare 10 miljoner invånare inom snar tid.

Jämför t.ex. Sifo-mätning, undantaget vissa väldigt speciella fall som t.ex. att många tillfrågade i senaste valet uppenbarligen inte ville säga att de tänkte rösta på SD så får man otroligt träffsäkra utsagor om hur hela populationen röstar genom att endast fråga 1000-2000 personer.

Problemet med Steams statistik är därför knappast antalet som deltar, rätt säker på att deras HW-survey är väldigt träffsäker. Däremot lär ändå Steams statistik inte vara en bra måttstock för alla datoranvändare, det då personer som spelar tenderar att tidigare anamma ny teknik. Så Win10 andel är garanterat mindre totalt sett, men den är nog sådär pass stor för Steams användare.

Skrivet av PowerNet:

"Glödjande"? DX12 tillför inget av värde, och hade enkelt kunna släppts till W7, W8/8.1 med men de valde att låsa DX12 till W10, använda falsk marknadsföring om "hur bra" det är för att locka över oinsatta användare.

Inte sant att DX12 skulle kunna släpats till tidigare versioner då nyheterna i DX12 kräver en icke-kompatibel förändring av drivarmodellen. Microsoft har i alla fall inte tidigare infört sådana förändringar i en existerande Windows-version.

Det sista är vad som får mig att gissa att Win10 trots allt inte blir den "slutgiltiga" Windows-versionen. När någon ny förändring likt DX12 kommer så lär man endera göra en kernel-förändring som kräver nya drivrutiner, något som aldrig hänt tidigare alt. så kan man aldrig göra sådana förändringar i framtiden, vilket inte känns rimligt.

Valet att inte uppgradera till Win10 verkar redan borttaget
Den ruta som min Win8.1 maskin konstant slänger upp har två val

1. Upgrade now

2. Start download, upgrade later

Då maskinen i fråga bara måste fungera så är inte Win10 ett alternativ för tillfället. Ingen Windows-version har varit "rock-solid" inom 12 månader från release, så fattar inte varför MS trycker ner Win10 i halsen på folk så här tidigt efter release. Man borde inte heller satt en 12 månaders gräns för gratis uppgradering, 12 månader känns som minimitid att utvärdera innan man uppgraderar kritiska maskiner. 24-36 månader hade varit en rimligare tidsgräns.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Windows 7 släpptes tre år efter Windows Vista. Windows 8 släpptes tre år efter Windows 7. Windows 10 släpptes tre år efter Windows 8.

Jag vill påstå att vi tydligt kan se att det har varit standard för Microsoft att släppa nytt OS efter tre år. Tre år är alltså ingen indikation på huruvida en release är en flopp eller ej utan det har varit sättet man jobbat på. Nu är det slut med det och precis som jag har skrivit till dig tidigare säger Microsoft själva att det är den sista releasen och alla i branschen tror också att det blir så. Varför det spelar någon roll för dig har jag svårt att förstå. I slutändan blir det ju ändå samma resultat även om namnet Windows 10 aldrig ändras.

XP: 2001 (hösten, augusti)
5 år 5 månader ->
Vista: Januari 2007
2 år 9 mån ->
W7: okt 2009
3 år ->
W8: okt 2012
2 år 10 månader ->
W10: Juli 2015

Ser du ett samband?
Mellan Vista - W7 och W8 - W10 så är det kortare tid än mellan XP - Vista, och W7 till W8, just för att XP / W7 är det bästa operativsystemen.
Sen så kan man ju knappast ens räkna varken Vista eller W8 som något operativsystem som fått fäste, och då så är egentligen tiderna
8 år 2 månader mellan XP och W7 och 5 år 9 månader mellan W7 och W10, om det nu får fotfäste framöver.

Det syns tydligt när det kommer närmare, om det är ett vettigt system eller inte.
Sedan så är det inte bara tiden som styr det hela, som vid ex XP - W7 som tog över 8 år för att komma ett vettigt operativ, eller som nu när vi är uppe på över 6 år utan att ha fått ett nytt vettigt operativsystem, då varken W7, eller W10 kan räknas som användbara, eller vettiga.

Skrivet av strejf:

Det har fungerat på det viset i många många år att Microsoft skjuter ut uppdateringar igen om uppdateringen har uppdaterats.

Nu så har ju Microsoft tryckt ut KB5035583 gång på gång även fast den avinstallerats, och lagts i "dölj uppdatering" så återkommer den och installeras gång på gång, och det är samma uppdatering varje gång och lägger upp flaggan nere vid klockan, och får avinstalleras och sedan efter ett tag så åker den in igen, de ändrar inställningarna för Windows Update till att automatiskt installera uppdateringar, och således åker skiten in igen osv.

Skitdåligt hanterat av Microsoft, men de känner väl att de måste göra allt de kan för att få ett floppande operativ till att nå upp till någon större "användarbas" så de inte framstår som idioter att de släpper ännu ett floppande system i raden av ett tidigare, men de framstår som idioter för att de inte låter användaren vara i kontroll och styra det hela, att installera samma skit gång på gång trots att den avinstallerats och dolts.

Skrivet av Yoshman:

Jämför t.ex. Sifo-mätning, undantaget vissa väldigt speciella fall som t.ex. att många tillfrågade i senaste valet uppenbarligen inte ville säga att de tänkte rösta på SD så får man otroligt träffsäkra utsagor om hur hela populationen röstar genom att endast fråga 1000-2000 personer.

Problemet med Steams statistik är därför knappast antalet som deltar, rätt säker på att deras HW-survey är väldigt träffsäker. Däremot lär ändå Steams statistik inte vara en bra måttstock för alla datoranvändare, det då personer som spelar tenderar att tidigare anamma ny teknik. Så Win10 andel är garanterat mindre totalt sett, men den är nog sådär pass stor för Steams användare.

Fast det är stor skillnad på en undersökning om politik, och mot en undersökning digitalt om ett specifikt område.
Även deras undersökningar Sifo gör kan ju variera, beroende på vilka som frågas, vart de frågar mm.

Sen så är det inte jämförbart med Steam´s, Sifo har "kommer du rösta på x, y, z, å eller ö parti?" mot Steam där det inte är en fråga, utan mycket samlas in automatiskt om de väljer att gå med.
Därav så skulle jag säga att Steam´s statistik inte blir tillförlitlig, då dels många tackar nej att vara med (pga tidsbrist, ointresse eller annat) och så är det troligen endast de mer insatta som är med, de som satsar mer på nyare hårdvara, och som går på Microsofts marknadsföring om att DX12 "är guld värt", så kallade entusiaster som är lurade.

Skrivet av Yoshman:

Inte sant att DX12 skulle kunna släpats till tidigare versioner då nyheterna i DX12 kräver en icke-kompatibel förändring av drivarmodellen. Microsoft har i alla fall inte tidigare infört sådana förändringar i en existerande Windows-version.

Det sista är vad som får mig att gissa att Win10 trots allt inte blir den "slutgiltiga" Windows-versionen. När någon ny förändring likt DX12 kommer så lär man endera göra en kernel-förändring som kräver nya drivrutiner, något som aldrig hänt tidigare alt. så kan man aldrig göra sådana förändringar i framtiden, vilket inte känns rimligt.

Valet att inte uppgradera till Win10 verkar redan borttaget
Den ruta som min Win8.1 maskin konstant slänger upp har två val

1. Upgrade now

2. Start download, upgrade later

Då maskinen i fråga bara måste fungera så är inte Win10 ett alternativ för tillfället. Ingen Windows-version har varit "rock-solid" inom 12 månader från release, så fattar inte varför MS trycker ner Win10 i halsen på folk så här tidigt efter release. Man borde inte heller satt en 12 månaders gräns för gratis uppgradering, 12 månader känns som minimitid att utvärdera innan man uppgraderar kritiska maskiner. 24-36 månader hade varit en rimligare tidsgräns.

Klart att de skulle kunna släppa DX12 till W7 och W8 med, bara de ville, finns egentligen inget som hindrar dem för det, då W7, W8 och W10 bygger i grunden på samma kärna (NT 6), men med en del förändringar mellan 6.0, 6.1 (W7), 6.2 (W8) 6.3 (W8.1 SP), 6.4 (W10, även kallad 10.0).

Om de nu vill få ut W10 till alla så är det ju mycket konstigt att de försöker så hårt, då det blir mer "no way, vi vill inte" än att istället låta användarna undersöka, och vänta tills ett nytt system kan anses stabilt, vilket på Windows sidan brukar ta 1-2 år, då det är en del ändringar i grunden, mot ex på Linux sidan där det kanske är mindre ändringar och nya versioner släpps med 6-12 månaders mellanrum, och sedan en stor "bump" efter några år till (ex CentOS 6 till CentOS 7), vilket kräver en del testande där med, och där avvaktar de som kräver en fungerande plattform i grunden utan problem.

Och vill de få ut till 1 Miljard enheter så är det ju också märkligt att de satte 1 år som gräns på "gratis" (betala med din information som säljs vidare).

Och Windows 10 kommer inte bli Microsofts sista operativsystem, för de kommer inte att använda Windows 10 som varumärke om säg 3 år, då kommer det något nytt som är Windows 11 eller Windows 12 för att just markera att det är något nytt, för att få folk att byta till nyare och få in mer pengar, då Microsofts nuvarande strategi kommer göra att deras inkomster minskar betydligt om de inte kommer med en ny köp version inom några år.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Varför det spelar någon roll för dig har jag svårt att förstå. I slutändan blir det ju ändå samma resultat även om namnet Windows 10 aldrig ändras.

Att Microsoft har påstått att namnet aldrig ska ändras stämmer och så kanske det blir, men då får program och hårdvarutillverkarna använda andra beteckningar för att på ett enkelt sätt tala om när ett visst program/hårdvara är byggt för att fungera emot.
Inte ens inom mobiltelefoner där de flesta program är för lek, så går det på ett enkelt sätt strunta i att namnge de olika versionerna. Och inom persondatorer körs många olika program där en program-komponentuppdatering för att få en viss sak att fungera, kan resultera i att ett helt annat program att slutar att fungera. Programmet som slutade att fungera kan dessutom vara kritisk för verksamheten.

Jag tror att Microsoft prat om att sluta med versionsnummer kommer sluta på samma sätt som gränssnittet i windows8, Microsoft kommer inse att de på något enkelt sätt för särskilja större uppdateringar.
Det kan vara en väldigt massa olika beteckningar, problemet är då vanligt folk som ska minnas allt. Vissa har ju svårt att veta vilken windowsversion de har, service pack vet inte alla ens vad det är, ska de då ha med sig något A4 blad med en massa programkomponentversioner så får de svårt att handla mjuk/hårdvara.
Så på något sätt måste microsoft särskila operativsystemen, att kalla alla för windows 10, sedan build 2421, varför då inte skipa 10an och bara kalla den för windows build 2421?

Sedan allt kritik emot windows 10 så var det ungefär likadant för de andra operativsystemen också, ta windows 95 där folk kritiserade hur dumt det var att lira spel i windows, då all datakraft försvann i onödan..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Nej de kommer inte att ta bort möjligheten att säga nej. Microsoft har tydligt skrivit i sin blogg att det även fortsättningsvis kommer gå fint att tacka nej. Inte ens nu i januari när Windows 10 laddas ner automatiskt via Windows Update om man har automatiska uppdateringar påslaget kommer installationen att sätta igång utan möjlighet att säga nej.

Det har alltid varit 100% valfritt och kommer att vara så fortsättningsvis. Men jag hoppas förstås att alla förbättringar som kommer i januari som gör det ännu enklare att uppgradera kommer leda till att fler gör så.

Läs själv här om du inte tror mig:

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/10/29/making...

"We understand you care deeply about what happens with your device. This is why – regardless of your upgrade path – you can choose to upgrade or decline the offer."

Bara layouten på uppdateringsfönstret är ju numera patetiskt, de försöker verkligen på alla sätt att få användarna att klicka på att byta till win 10 genom att dölja alla andra uppdateringar, så här ser det ut för mig.

Det är ju verkligen inte snyygt gjort att använda samma metoder som de kriminella som vill att man klickar på fel länk för att installera ohyra i datorn, MS borde hålla sig borta från den här typen av bedrägliga metoder och inte hela tiden skita i kunderna och försöka lura dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Bara layouten på uppdateringsfönstret är ju numera patetiskt, de försöker verkligen på alla sätt att få användarna att klicka på att byta till win 10 genom att dölja alla andra uppdateringar, så här ser det ut för mig.
http://ladda-upp.se/files/2016/b176950.png
Det är ju verkligen inte snyygt gjort att använda samma metoder som de kriminella som vill att man klickar på fel länk för att installera ohyra i datorn, MS borde hålla sig borta från den här typen av bedrägliga metoder och inte hela tiden skita i kunderna och försöka lura dem.

Snart kommer de väl ha en text där det står: Gratis du har vunnit en iPhone 6s, allt du behöver göra är att klicka på knappen hämta så kommer iPhonen hem i brevlådan, men istället så påbörjas Windows 10 installationen.

Det är så jävla sjukt så det inte är klokt bilden du visade mig, som tur är har de flesta enterprise licenser på större företag, men inte på varenda dator. Någon stakars sate kan råka klicka på knappen utan att ha en susning om vilka problem och kostnader som denna har ställt till med. Liksom alla kritiska programvaror fungerar inte med windows 10, speciellt inte äldre versioner och kostnaden att uppgradera version kan gå på miljonbelopp, det handlar ej bara om licens utan att bygga om systemet.
Lite samma sak gäller privatpersoner, det finns många som har äldre hårdvaror av olika slag, en uppgradering till windows 10 är inget som ska göras oplanerat. Microsoft borde ha stora varningstexter som blinkar och talar om att ifall de ej är så datortekniska, så bör de söka upp någon är detta och den hjälper till dem att planera in en katastrofplan som innefattar backuper etc.

*edit*
Angående katastrofplan så är det något vanligt hos större företag, större saker som uppgradering av windows 8 till 10 ska ha en sådan, där man detaljerat ska ha skrivit hur man ska gå till väga om något skulle strula. Detta ska sedan skrivas under med sin namnunderskrift och högre IT folk på företaget ska godkänna planen med sin namnteckning. Där denna tas fram om det skulle strulas och den kan bli en rättslig process med viten.
Och så kommer nu Microsoft och vilseleder folk med att windowsuppgraderingen ej är en stor grej..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

W8/W10 är floppar i samma klass som Vista var/är, så vi kan med största sannolikhet förvänta os att det kommer ett W11/W12 eller vad de nu kommer kalla det om några få år.
Precis, sjukt sätt som de håller på med, hoppas de snart blir stämda för det i USA så de inser att det inte är okej på något sätt som de håller på.

Tror nog att Microsoft kommer hålla fast vid Windows 10.

Precis som Apple med sitt OS X. Version 10 kom 2001... det var ju några år sedan. Vid 10.9 trodde många att 11 skulle ersätta... men då kom 10.10 och 10.11 efter istället.

Microsoft lär gå på en liknande linje.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av PowerNet:

Fast det är stor skillnad på en undersökning om politik, och mot en undersökning digitalt om ett specifikt område.
Även deras undersökningar Sifo gör kan ju variera, beroende på vilka som frågas, vart de frågar mm.

Sen så är det inte jämförbart med Steam´s, Sifo har "kommer du rösta på x, y, z, å eller ö parti?" mot Steam där det inte är en fråga, utan mycket samlas in automatiskt om de väljer att gå med.
Därav så skulle jag säga att Steam´s statistik inte blir tillförlitlig, då dels många tackar nej att vara med (pga tidsbrist, ointresse eller annat) och så är det troligen endast de mer insatta som är med, de som satsar mer på nyare hårdvara, och som går på Microsofts marknadsföring om att DX12 "är guld värt", så kallade entusiaster som är lurade.
Klart att de skulle kunna släppa DX12 till W7 och W8 med, bara de ville, finns egentligen inget som hindrar dem för det, då W7, W8 och W10 bygger i grunden på samma kärna (NT 6), men med en del förändringar mellan 6.0, 6.1 (W7), 6.2 (W8) 6.3 (W8.1 SP), 6.4 (W10, även kallad 10.0).

Ingen lär skita i att svara på Steams HW-survey p.g.a. tidsbrist, det tar exakt lika lång tid att delta som att avböja då man får upp en ruta med två val.

Svaret som skickas till Steam är mer tillförlitligt än det t.ex. Sifo får, motsvarande för Sifo skulle vara om de redan visste vem den uppringde kommer rösta på och det enda man ska svara på är om man vill vara med eller ej.

Så som statistik kring vilken konfiguration Steam-användare kör på lär deras HW-survey vara väldigt exakt, men går som sagt inte att extrapolera detta till alla Windows-användare.

Visst skulle man kunna implementera DX12 APIet i tidigare version, går ju att implementera DX via t.ex. OpenGL. Men för att faktiskt få de funktioner som är huvudpoängen med DX12 så krävs en förändring av vilka funktioner som exporteras från Windows-kärnan samt hur man kan komma åt GPUn. En förändring av kernel APIet skulle naturligtvis rent tekniskt vara möjligt även i existerande Windows-versioner, men en av de fördelar som folk ser med Windows är att man aldrig tidigare förändrat kernel APIet på ett bakåtinkompatibelt sätt i en existerande version.

Vilket betyder att DX12 i praktiken krävde en ny kernel-version och därmed en ny Windows-version. (Var inte heller Mantle eller Apples Metal som gjorde att Microsoft gjorde dessa förändring i WDDM 2.0, arbetet med denna drivrutinsstandard började redan några månader innan Win8 lanserades.)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Tror nog att Microsoft kommer hålla fast vid Windows 10.

Precis som Apple med sitt OS X. Version 10 kom 2001... det var ju några år sedan. Vid 10.9 trodde många att 11 skulle ersätta... men då kom 10.10 och 10.11 efter istället.

Microsoft lär gå på en liknande linje.

Inte en chans att de kommer att hålla fast vid det, då ingen kommer tro att de släppt nytt OS på säg 15 år om vi ser vad det är om 14 år, om Windows 10 är nvar som aktivt varumärke.

Och nej, du kan inte jämföra OS X mot Microsoft, Apple har alltid kört OS X 10.x och därmed bytt ut X mot ny siffra, som visar vilken version det är, mot Microsoft som (från W7) kört W7, W8 och nu W10 (ologiskt, då W9 borde ersatt W8 enligt logiken), vilket inte är jämförbart mot Apple som kört skna versioner på .X, dvs det som är efter punkten, på ett logiskt sätt.

Skrivet av Yoshman:

Ingen lär skita i att svara på Steams HW-survey p.g.a. tidsbrist, det tar exakt lika lång tid att delta som att avböja då man får upp en ruta med två val.

Svaret som skickas till Steam är mer tillförlitligt än det t.ex. Sifo får, motsvarande för Sifo skulle vara om de redan visste vem den uppringde kommer rösta på och det enda man ska svara på är om man vill vara med eller ej.

Så som statistik kring vilken konfiguration Steam-användare kör på lär deras HW-survey vara väldigt exakt, men går som sagt inte att extrapolera detta till alla Windows-användare.

Visst skulle man kunna implementera DX12 APIet i tidigare version, går ju att implementera DX via t.ex. OpenGL. Men för att faktiskt få de funktioner som är huvudpoängen med DX12 så krävs en förändring av vilka funktioner som exporteras från Windows-kärnan samt hur man kan komma åt GPUn. En förändring av kernel APIet skulle naturligtvis rent tekniskt vara möjligt även i existerande Windows-versioner, men en av de fördelar som folk ser med Windows är att man aldrig tidigare förändrat kernel APIet på ett bakåtinkompatibelt sätt i en existerande version.

Vilket betyder att DX12 i praktiken krävde en ny kernel-version och därmed en ny Windows-version. (Var inte heller Mantle eller Apples Metal som gjorde att Microsoft gjorde dessa förändring i WDDM 2.0, arbetet med denna drivrutinsstandard började redan några månader innan Win8 lanserades.)

Jo, många lär skita i det pga tidsbrist, ointresse och att det anses kränkande.
Så nej, svaret är inte mer tillförlitligt då endast de intrisserade svarar, och majoriteten inte alls gör det, och därav missvisande. Majoriteten bryr sig varken om vilken CPU, GPU eller hårddisk de har, än mindre om vilken version av OS, drivrutin, spelet de har så länge det funkar, vilket gör att de som besvarar är de som verkligen bryr sig om sin dator, vill visa upp "min är bäst" osv.

De hade kunnat släppa DX12 till W7/W8 med men valde att låsa till W10 och sedan använda ful marknadsföring med lögner om "hur mycket" prestandan "ökar" med W10 mot W7/W8 när det i själva verket bluffas.

Visa signatur