Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Banco:

Självklart har man genomgångar och av just den anledningen vill man uppgradera alla användare vid ett tillfälle för att inte hålla utbildnigar såfort en användare byter dator. Men windows är väldigt intuitivt och de flesta klarar en övergång utan några problem.

Okej du överdriver bara så att du har ett argument. Och jo det är precis det du säger. Att du inte vet vart en funktion finns betyder inte att det är sämre. Om du jobbar med datorer regelbundet eller klickar runt lite så tar det, inte vet jag, en vecka så har du koll på det nya systemet. Själv har jag inte haft några problem alls att hitta rätt. Jag hade lite bekymmer i Windows 8 men det är samma där, klickar runt lite så vet man vart saker är. Jag använder förvissa ganska många snabbkommandon för att komma dit jag vill i Windows så jag kanske går runt detta problemet, vad vet jag. Åter igen Windowsknappen-x är en ny favorit.

Det var därför jag sade att jag menade att det inte tas / användare
Utan tar det för större grupper.
Men generellt så är företag rätt dåliga på att utbilda vid byte av system och program.

Skrivet av Kaine_Uro:

Som vanlig användare vid en arbetsstation behöver du inte ens ha tillgång till kontrollpanelen.
Vilka inställningar i Windows 10 är det förresten som du inte kan komma åt genom att gå in i just inställningar?
Låter som du spenderar ganska mycket tid på att rota runt i inställningarna istället för att vara produktiv. xD
Nej det går snabbare. Som van användare av Windows 7 och 8 så var det inte några som helst problem att finna sig. En del är ju tyvärr obildbara.
De flesta "vanliga" användarna iallafall. De flesta uppdateringarna kräver ju en omstart av datorn. Är det en nackdel att datorn då startar om fortare?
Även "entusiasterna" lär väl föredra snabbare start. Svårt att byta hårdvara i datorn utan att stänga av den. Lägg till alla hårdvarutestare också, som Sweclockers t.ex.

Det mesta? Det är utspritt mellan olika ställen, dåligt upplägg.
Det är just det som är problemet, att man är vanvid W7, då är W8/W10 upplägget väldigt konstigt och ologiskt.
Ja, för vad spelar det för roll om det tar 30 sek eller 25 sek att start datorn efter uppdateeingar som görs 1 gång/månad (patch tisdag för Microsoft andra tisdagen i månaden).
Det är nog ingen direkt som tycker att det är viktigt om det tar 25 eller 30 sek att starta en dator.

Skrivet av stormense:

Jo, jag blir också irriterad på att W10 skriker ut att man ska uppdatera på den datorplatta jag inte vill uppgrader från W8.1.
Men på det stora hela tycker jag det är bra. I framtiden sitter inte ett antal mindre vetande procent användare med ouppdaterade datorer. Gott att Goole och Morzilla gör det samma med Chrome och Firefox.
Och för all del känns det som en storm i ett vattenglas när allt mer människor väljer att använda mobil och surfplatta istället för sin dator. Jag är helt oförstående till det beteendet men så ser verkligheten ut.
Finns alltid två sidor av att tvingas uppgradera och uppdatera.

Att Microsoft trycker ut W10 så hårt är rätt korkat, men det är ju inte konstigt då de vill upp å sitt mål om 1 Miljard datorer till 2018.

Och att fler går till att använda mobiler/surfplattor istället är inte komstigt, då datorn idag tappat sin funktion för ex surf, bankärenden, mail mm.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Får hem min nya skärm och grafikkort idag och funderar starkt på att prova Win10 igen.
Böt från 10 till 8.1 p.g.a av att datorn fryser när man spelar och finns ingen annan lösning än att starta om den på knappen.

Någon som har någon lösning på det problemet? Det är tydligen inte bara jag som har det problemet vad jag har läst.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Och att fler går till att använda mobiler/surfplattor istället är inte komstigt, då datorn idag tappat sin funktion för ex surf, bankärenden, mail mm.

Sitter i bilen nu med min surfplatta och tycker det bara är jobbigt att skriva, markera text och att en W10 uppdatering laddats ner, tar plats och vill installera sig. Har en billig kinaplatta med W8,1 som fungerar bättre med det än Tian.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Jag störde mig ofantligt på login skärmen men avaktiverade den med hjälp av youtube så nu är jag nöjdare ön någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Får hem min nya skärm och grafikkort idag och funderar starkt på att prova Win10 igen.
Böt från 10 till 8.1 p.g.a av att datorn fryser när man spelar och finns ingen annan lösning än att starta om den på knappen.

Någon som har någon lösning på det problemet? Det är tydligen inte bara jag som har det problemet vad jag har läst.

Har fått samma problem med på sistonde att att datorn fryser sig

Dock inte när jag spelar utan andra slumpaktiga saker

Ska nog ominstallera från 8.1 se om det blir skillnad

Permalänk
Medlem

För min del har de datorer jag varit i kontakt med inte fryst helt, utan bara jobbat slöare..
Börjat felsöka och kolla varför, då folk trott det varit virus och allt möjligt..

Men i slutändan har det alltid varit Windows 10 update som varit igång och spökat. Den laddar ner och tar upp bandbredd och installerar utan att säga till.. Allt görs i bakgrunden utan att användaren får veta något och blir därigenom omedveten om varför datorn blir slöare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

@davvarn: Är ju för de flesta rätt bra att Windows uppdaterar bort säkerhetshål mm i bakgrunden. Men så har vi detta med popups som många hatar, Särskilt virusprogram vill ju gärna berätta hur nyttiga de är och dessa popups kan till och med slänga ut en från en Multiplayer session. Men ett litet diskret meddelande i aktivitetsfältet om att uppdatering är på gång kanske inte vore helt fel.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Installerade W10 i en VMware för att testa runt lite, hann inte mer än in för att upptäcka att jag inte kan lägga till t.ex. Dator/Den här datorn som ikon på skrivbordet längre, inte heller i listan på start menyn.

Visst kan man göra en vanlig genväg på skrivbordet och man kan få dit den som "ruta" på högra delen av startfältet, men jag vill inte ha den fula ikonen med en liten pil och jag vill ha den i listan på vänstra delen.
Inte heller får jag välja ordningen på de saker som finns i vänstra delen av startfältet.

Vad blir nästa sak, standardiserat utseende där inget kan ändras för MS tycker det är bättre så?

Snälla säg att jag bara missat hur man gör...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Förrutom 5583-debaklet, nu dissar Microsoft även Windows 7. http://www.idg.se/2.1085/1.646655/windows-7

Nej. Microdoft dissar knte Windows 7 alls.
Det är ett uttalandeutav en enskilld chef, dock rätt korkat uttalande.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hasenfrasen:

Förrutom 5583-debaklet, nu dissar Microsoft även Windows 7. http://www.idg.se/2.1085/1.646655/windows-7

Ja de verkar ju totalt galna i att tvinga på alla win 10, det blir mer o mer likt ett virus och man får nog snart lämna MS bakom sig, man kan inte längre ta dem för ett seriöst företag när de håller på som de gör numera, hade win 10 verkligen fungerat bra så hade det varit en sak men att tvinga på användarna problem är inte snyggt skött av MS.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Installerade W10 i en VMware för att testa runt lite, hann inte mer än in för att upptäcka att jag inte kan lägga till t.ex. Dator/Den här datorn som ikon på skrivbordet längre, inte heller i listan på start menyn.

Visst kan man göra en vanlig genväg på skrivbordet och man kan få dit den som "ruta" på högra delen av startfältet, men jag vill inte ha den fula ikonen med en liten pil och jag vill ha den i listan på vänstra delen.
Inte heller får jag välja ordningen på de saker som finns i vänstra delen av startfältet.

Vad blir nästa sak, standardiserat utseende där inget kan ändras för MS tycker det är bättre så?

Du har bara missat hur man gör

Iaf med "Den här datorn"-ikonen på skrivbordet. Jag öppnar startmenyn och söker på icon (engelskt Windows) och får upp "Show or hide common icons on the desktop" som ett av alternativen i toppen. Där är den gamla vanliga rutan som man kan kryssa i This PC, Trashcan osv på, samt byta ikonernas utseende (vilket jag brukar göra).

I startmenyn kan man iaf välja "Choose which folders appear on start" när man söker på "start".

This PC finns inte med, men man kan slå på/av t.ex. Settings, Documents, Personal Folder osv.

Just startmenyn tycker jag iofs alltid har varit för dålig, så jag kör Classicshell på alla mina Windows-PCs, såväl W7 som 8.1 och 10 (har 6-7 datorer hemma ihop sambon och jag).
Då kan man ställa in det mesta som man vill inklusive ändra utseendet.

EDIT: Lägger man till "File Explorer" i startmenyn så öppnas ju utforskaren i roten, precis som om man öppnar "This PC", så det går ju så sett, men ClassicShell är ju att rekommendera ändå enligt mig.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

såhär ca 1 år senare efter man startade sin Tech preview första gången så tycker jag det är ett över lag bra operativ.

kör visserligen med program som ger till baka startmenyn från win7 "ish" men annars har jag börjat vänja mig bra vid det och tycker det fungerar ypperligt.

inga blåskärmar, krasher eller liknande öht förutom när jag själv tvingat dit dem pga för hög överklockning.

tycker det fungerar bra så kommer nog köra kvar med min Tech preview sålänge den fortfarande fungerar och får viktiga säkerhetsuppdateringar sen blir det nog att köpa en riktig kopia.

prestandamässigt i spel märker jag ingen större skillnad mellan 7, 8, 8.1, eller 10.

och folk som frågat om det är värt att uppgradera från win 7 eller 8 för ren prestanda har jag avrått såvida de har ett fungerande operativsystem och sagt att det är bättre att gå över när det är dax för hårdvarubyte och man får komponenter som inte kan användas fullt ut med de äldre operativen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Du har bara missat hur man gör

Iaf med "Den här datorn"-ikonen på skrivbordet. Jag öppnar startmenyn och söker på icon (engelskt Windows) och får upp "Show or hide common icons on the desktop" som ett av alternativen i toppen. Där är den gamla vanliga rutan som man kan kryssa i This PC, Trashcan osv på, samt byta ikonernas utseende (vilket jag brukar göra).

I startmenyn kan man iaf välja "Choose which folders appear on start" när man söker på "start".

This PC finns inte med, men man kan slå på/av t.ex. Settings, Documents, Personal Folder osv.

Just startmenyn tycker jag iofs alltid har varit för dålig, så jag kör Classicshell på alla mina Windows-PCs, såväl W7 som 8.1 och 10 (har 6-7 datorer hemma ihop sambon och jag).
Då kan man ställa in det mesta som man vill inklusive ändra utseendet.

EDIT: Lägger man till "File Explorer" i startmenyn så öppnas ju utforskaren i roten, precis som om man öppnar "This PC", så det går ju så sett, men ClassicShell är ju att rekommendera ändå enligt mig.

Tack

Nu blev det bättre och även utforskaren ändra jag så den startaar i den här datorn.

Nu får man även sitta och hoppas på att MS tar sitt förnuft till fånga och återinför den gamla windows update så man själv kan välja när och vilka uppdateringar som skall installeras samt stänga av autoupdate på ett normalt sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Det mesta? Det är utspritt mellan olika ställen, dåligt upplägg.
Det är just det som är problemet, att man är vanvid W7, då är W8/W10 upplägget väldigt konstigt och ologiskt.
Ja, för vad spelar det för roll om det tar 30 sek eller 25 sek att start datorn efter uppdateeingar som görs 1 gång/månad (patch tisdag för Microsoft andra tisdagen i månaden).
Det är nog ingen direkt som tycker att det är viktigt om det tar 25 eller 30 sek att starta en dator.

Kan du ge något exempel på inställningar som du inte lyckats hitta i just "Inställningar"?

Vad är det egentligen som är ologiskt med Windows 10 GUI jämfört med tidigare?

Jadu, vad jag vet så har ingen påstått att boot-tiderna är viktiga. Det är bara du som antyder att det skulle vara en nackdel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ugga:

Vad ska du med startmenyn till?
Vad är dåligt med Explorer i Windows 10?

Går att "stänga av" allt utom påtvingande uppdateringar. Eller ja, du kan ju strunta i att uppdatera men du kan inte välja bort uppdateringar.

Jag vill veta när nya uppdateringar kommer så jag nyttjade min router.
Microsoft får inte skicka något till min adress (blockerat). Den hackar en del i början men sen så ger den upp.
Jag tar mina uppdateringar på Söndagar så då är det öppet för microsoft att skicka uppdateringar.

Ska man in och hämta något där så får man temporärt öppna hem och sen aktivera regeln igen.
Jo det går att ta bort deras automatiska uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Windowsknappen-e annars? Men du kanske bara vill använda musen? Kan man inte högerklicka på Start och gå via den vägen. Jag sitter på en mac nu men jag tror man kan göra så.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tack

Nu blev det bättre och även utforskaren ändra jag så den startaar i den här datorn.

Nu får man även sitta och hoppas på att MS tar sitt förnuft till fånga och återinför den gamla windows update så man själv kan välja när och vilka uppdateringar som skall installeras samt stänga av autoupdate på ett normalt sätt.

Jag är enig. Även om det bara hänt vid ett fåtaltillfällen så har det ändå hänt att en viss uppdatering får en dator att helt balla ur. Detta gillar jag inte heller.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Det är en förminskad "Metro" startskärm?
Saknar ex:
Länk till hemmappen
Dokument
Bilder
Dator
Kontrollpanel
Enheter och skrivare
mm, och är alldeles för "allt ska vara appar" påtryckande.
Appar fungerar inte på en dator på samma sätt som det ex gör på en mobiltelefon, eller surfplatta.
Kolla bara på Xbox One/ Xbox 360 där allt ska vara i "appar", inställningar i en app, vänner i en annan app, mina spel och appar i .... en app!
Microsoft är för "kåta" och insnöade på att allt ska ligga i "appar".

....

Applikationer är alltid bra att ha och det får man inte klaga på.
Sen har vi startmenyn, den är som förr och är det något du inte vill ha, ta bort det. Saknar du något så lägg till det. Varför man har börjat med nya upplägg på allt har jag inte fått klart för mig men de flesta på mini/PC-sidan tycker väldigt mycket om att ge saker nya namn för varje ny version som kommer. Har ändrat min startmeny men kommer inte just nu ihåg var det gjordes, för många skitändringar i operativet. De ska helst också arrangeras på annat sätt, nytt modernt och mycket mer krångligt bygger det på.
Höll på med enklare ritprogram och då kallades symboler för symboler. Nästa version försvann symbolerna så fick det bli en kurs och då kom det fram att symboler heter stenciler så klart vad annars? Senare bytte de namn till former. Det tror jag görs för att ingen ska förstå hur dåliga dom är med deras mycket komplicerad produkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Taskman:

...
Självklart har jag stängt av alla telemetri features och blockar rätt friskt i brandväggen samt hosts filen.
Men hellre att jag kan kontrollera det eller vet om vad som skickas än att du inte vet om det som med Win 7 eller 8.

Har stängt av brandväggen i windows ganska många gånger men den envisas med att gå igång igen. Funderar på att försöka leta upp programmet och ta bort det men den kommer säker tillbaka igen.

Permalänk
Rekordmedlem

Nämen har man sett, nu kom det en ny spamblaffa från MS som var smått irriterande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu får faan MS skärpa sig, hittade idag $Windows.~WS och $WINDOWS.~BT mapparna på C disken utan att jag fått något meddelande eller kört windows update.
Inte nog med det, nu fungerar inte windows update längre heller. Kom igång efter omstart.

Jag är ganska öppen för W10 som OS eftersom jag tror det har potential trotts sina barnsjukdomar, men MS beteende gör att man funderar skarpt på att bojkotta W10 bara för att.
Borde fan anmäla dom för dataintrång eftersom jag aldrig godkänt att de filerna placeras på min dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Jag menar "Då ljuger din vän" inte att du ljuger haha.

Din vän har garanterat gjort något själv var vad jag menade. Om han/hon inte sitter på Corporate-dator som trycker ut uppdateringar. Det är några frågor som skall svaras på i processen.

Du bara ljuger.

Har också fått w10 installerad när den startade uppdateringar av W7. Den gör lite som den vill windovs och de har oligopol så de har inget att vara rädd för.

Permalänk
Medlem

Så fort jag dragit in tillräckligt med pengar, så kommer jag skaffa en Mac PRO..
Sen kommer varenda Windows-licens i min ägo hamna i papperskorgen.

Microsofts lansering av Windows 10, var bägaren som rann över med råge...

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nu får faan MS skärpa sig, hittade idag $Windows.~WS och $WINDOWS.~BT mapparna på C disken utan att jag fått något meddelande eller kört windows update.
Inte nog med det, nu fungerar inte windows update längre heller. Kom igång efter omstart.

Jag är ganska öppen för W10 som OS eftersom jag tror det har potential trotts sina barnsjukdomar, men MS beteende gör att man funderar skarpt på att bojkotta W10 bara för att.
Borde fan anmäla dom för dataintrång eftersom jag aldrig godkänt att de filerna placeras på min dator.

Installerade om Windows 7 och stängde av uppdateringar helt... har också dessa mappar nu.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Bortsett visuellt lull-lull, vad kan Vista/Win7 som inte Win10 klarar?

Välja när man vill utsätta datorn för extrem risk genom att uppdatera.

Kunna ta en vanlig omstart för att slutföra uppdateringar.

Krånglat till tillvaron för många genom nytt/nya sätt att göra saker på.
Det blir inte bättre för att man kan göra samma sak på 10 olika sätt, snarare sämre.

mm (eller ska vi säga att den har en hel del egenheter).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

*** raderat ***

Allt? Saknar Aero, samlar in alldeles för mycket information, delar dina WiFi uppgifter mm¨, tillför inget nytt / användbart, utan är bara rörigare, och mer "lull lull" än ett bra OS.

....

Harpan finns kvar men i sann PC-anda så får samma sak inte heta samma igen.
Spindelharpan tror jag är samma som spider. Mer spännande namn enl M.
Harpan tror jag är Klondike, fyndigt va ?

Även Microsoft är som övriga inom PC-sidan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Hur får man Aero som i W7?

Var det inte det som kallades för glas(s)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

...
SOm jag redan sade tidigare så är alla de där punkterna inte förbättringar, så ja jag sågade det:
"snabbare" Nej,

"mer ram? ointressant för majoriteten, kör man HP versionen som majoriteten kör hemma så är 16GB inget problem, inte heller 8GB på Basic då det är få datorer i hemmamiljösom idag har mer än 8GB, eller ens 16GB.
Windows butik? inget intresse.
Installationen gör man bara 1 gång under datorns livstid normalt (om ens den installeras vid nybygge).
Microsoft konto? Hejhej övervakning.
Språkstöd är ointressant, köper man svenska så är det svenska man kör, vill man köra engelska så kör man engelskt.
"inbyggt antimalware", nja, Microsoft´s "skydd" har alltid varit skräp och kommer alltid vara, man kör alltid från riktig tillverkare.
Onedrive lika så ointressant.
Batteritiden beror på användning.
Sämre aktivitetshanterare menar du ja."

Eller för att ta det ur din lista:

Windows 10 är snabbare överlag
* Nej, inte märkbart som spelar någon roll mot tidigare.
Stödjer mer ram-minne, vilket är en förbättring oavsett om man har användning för det eller ej.
* Nej, det är inte en förbättring då det inte påverkar användarna, många datorer säljs än idag med 4/6/8GB minne, vilket inte slås i över huvud taget. Dock bra att de kastade ut "Starter edition".
Windows-butiken, tanken är ju att den ska vara liknande Apple's butik. Liknande finns även i Linux.
* Ointressant på Windows sidan, lika som det är ointressant att köpa digitala spel på Xbox Store, PS Store, Steam, Origin eller annan digital tjänst som oftast är någon hundralapp eller två dyrare än fysisk skiva.
Enklare och snabbare installation är väl givetvis en fördel om man behöver ominstallera.
"om man behöver" är nyckelordet, och när är det? Inte alls, för ominstallation görs med antingen inbyggt återställningsläge på datorerna, vilket återställer en image, eller så har man en egen gjord image (alt backup) som återställs snabbt med.
* Microsoft-konto, synkroniserar inställningar mellan enheter.
Ingen fördel, förutom att ge Microsoft ännu mer information än vad de redan samlar in.
Språkstöd, är väl bra om man vill ändra språk på systemet? Kunde du göra det lika enkelt på gamla Windows?
* Nej, helt ointressant, för man väljer det språket man vill ha och sedan kör det, inte svårare än så.
Inbyggt antivirus, självklart bättre än inget.
* Nej, Microsoft´s variant har aldrig varit något att ha.
Onedrive, bra med molnlagring integrerat redan från början.
* Nej, inte då det är begränsat och kränkande: http://www.sweclockers.com/nyhet/21264-microsoft-slopar-obegr...
Batteritiden är bättre på grund av processhanteringen, oavsett hur du använder datorn.
* Det fungerar på W7 med, oavsett hur du använder den

Några saker:
32 eller 64-bits adressering är det som brukar styra storleken på programmen och även vliken minnesmäng som avses. Har inget med W10 att göra.
Antivirus har inte kommit med W10, det fanns även i W7. Tror att även XP har den idag.
Gadgetar som fanns i W7 saknar jag i W10. Det var något som jag använde dagligen innan den påtvingade uppdateringen till W10.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Begränsningarna kvittar i vilket fall som helst i Windows 10 eftersom att de är satta så höga.

Windows 10 Home -------------------------------> 128GB
Windows 10 Pro ----------------------------------> 512GB
Windows 10 Enterprise/Education ------------> 512GB

Windows 7 Starter ---------------------------------> 2GB
Windows 7 Home Basic ---------------------------> 8GB
Windows 7 Home Premium ---------------------> 16GB
Windows 7 Professional/Enterprise/Ultimate >192GB

Kan säga att min gamla W7 home basic klarade mer än 8GB så uppgifterna är inte dagsfärska.
Troligen är övriga W7 uppgifter inte heller helt rätt.
Har inte kollat W10 men den dagen vi kan installera den mängden minne eller mer så kommer också gränserna i mjukvara att flyttas. Det är vad som t.ex. hänt på disksidan ett otal gånger. Men höjningarna kommer bara så länge någon sköter supporten. XP bör vi vara utan support på idag så där blir inte den typen av ändringar gjorda. Samma på t.ex. 98, 95 eller 3.1.