Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Mest omtyckta? Tycker nog man får läsa lite väl mycket skit om den för att den skulle kunna vara den mest omtyckta.

Det beror på att de som klagar låter mest. Enligt Microsoft och omröstningarna här på Sweclockers är det den version som har bäst statistik på alla punkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Det beror på att de som klagar låter mest. Enligt Microsoft och omröstningarna här på Sweclockers är det den version som har bäst statistik på alla punkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Men den har ju bedrövlig statistik om den verkligen är så bra som du predikar, hade 10an gett verkliga fördelar för alla och man sluppit osäkerhet, otydlighet ovisshet och nackdelar så hade alla bytt till 10an i stort sett omedelbart, hela processen borde redan ha varit klar om användarna sett verkliga fördelar och inte bara tomt prat om hur bra det är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag kör Google Chrome som webbläsare och de funkar perfekt. IE är ju sådan SKIT! men utöver det funkar Win 10 Både Snabbt och Smidigt.

Permalänk
Medlem

Har testat tre olika versioner av Windows 10 och samtliga är betydligt långsammare än Windows 8.1. Därtill ser ikonerna ut som om de kommer från dagis. Platt, tråkig och framför allt förvånansvärt fantasilös design i Windows 10 generellt.

Märkligt hur man kan designa ett OS gjort för datorer, att se ut som om man ska köra det på en telefon.

Win 8.1 med Start8 och jag är toknöjd.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, chansar inte.
Nej. Apple var först med den moderna datorn som vände industrin, lika så musen som också vände industrin, så mp3 spelaren som också vände industrin, lika så smartphonen, lika så surfplattan, och lika så första riktigt poppulära smart watchen, även om det fanns tidigare smarta klockor, men ingen som blev poppulär.

Nej, Apple iPad är i dn helt annan klass mot Surfae, som är mer en enhet för att köra PC mjukvara än att vara en proffessionell kreativ enhet.

Det är inte marknadsföring, de var först

Nej, snarare att dom gjorde viss produkt känd. Men var långt ifrån först, samt vet du vem som tillverkar Iphone?

Håller med om att Samsung inte är något vidare idag alls, men det gör inte Apple bättre utan är två tillverkar jag idag inte skulle köpa produkter ifrån.

Saknar två viktiga saker för mig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Nej, chansar inte.
Nej. Apple var först med den moderna datorn som vände industrin, lika så musen som också vände industrin, så mp3 spelaren som också vände industrin, lika så smartphonen, lika så surfplattan, och lika så första riktigt poppulära smart watchen, även om det fanns tidigare smarta klockor, men ingen som blev poppulär.

För att svara på dina påståenden i ordning:

  • Nej (Xerox parc var första moderna datorn kommersiellt tillgänglig).

  • Nej (Xerox parc hade en mus och det fanns även tidigare möss).

  • Nej (det fanns massvis av mp3-spelare innan Ipod).

  • Nej (smartphones fanns i mängder innan Iphone och första Iphone var knappt en smartphone, inga appar och inget 3G som konkurrenterna hade haft länge).

  • Nja (Ipad var första surfplattan så som den ser ut idag och Newton var en föregångare, men platta datorer med touchgränssnitt har funnits länge).

  • Nja (Apple watch är populär för en smartwatch men inte jämfört med exempelvis andra Apple-produkter, då är den ett fiasko).

Citat:

Nej, Apple iPad är i dn helt annan klass mot Surfae, som är mer en enhet för att köra PC mjukvara än att vara en proffessionell kreativ enhet.

Ipad är inte en professionell kreativ enhet utan en uppblåst telefon. Inget fel i det och den är bra, men det blir löjligt att jämföra den med Surface som är en riktig dator som passar utmärkt för alla former av arbete, kreativt eller annat. Så yes, en helt annan klass, några klasser under.

Citat:

Det är inte marknadsföring, de var först

Först med lyckad marknadsföring i diverse produktkategorier kanske.

Permalänk
Rekordmedlem

De som inte redan har sett den här bör titta på varifrån ideerna kommer, Wozniak och många andra har nog kollat på Douglas Engelbart och börjat drömma när de var små barn
The mother of all demos

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tja, kunde inte hålla mig!
Har verkligen försökt hålla mig borta från denna diskussion men till slut måste jag bara säga några saker jag med.

Från dag ett efter att jag uppdaterat första datorn (desktop) från W8.1 till W10 så fick jag en känsla av deja vu: - Det här har jag upplevt tidigare! Samma strul med program som inte fungerar, drivrutiner som inte fungerar, enheter som bara försvinner och dyker upp igen - i ny konstigt skepnad, salig blandning av gamla funktioner huller om buller med nya helt ologiska "funktioner" etc. Kunde fortsätta et bra tag till...
Jo, när upplevde jag samma saker innan dess? Det var när Windows Millenium introducerades som något enastående och nytt, helt enkelt revolutionerande och omvälvande på opsys himmelen!! Och alla som var med där och åkte i den vagnen vet ju hur det gick sedan...
Har i dags dato hunnit uppdatera 3 datorer till Windows 10, här hemma alltså, och försöker med alla medel streta emot att uppdatera resten, av olika skäl.
Summa summarum - jag är lat av naturen, orkar inte fajtas mot väderkvarnar så vi får låta tiden visa vad som växer fram. Kanske en fågel fenix?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Nu är det officiellt. 200 miljoner enheter är aktiva med Windows 10. Det är den snabbast växande versionen av Windows någonsin, 140% snabbare än Windows 7 och 400% snabbare än Windows 8.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/01/04/window...

Skickades från m.sweclockers.com

"* Over 44.5 billion minutes spent in Microsoft Edge across Windows 10 devices in just the last month.
* Over 82 billion photos viewed within the Windows 10 Photo app.
* Gaming continues to grow on Windows 10 – in 2015, gamers spent over 4 billion hours playing PC games on Windows 10. Gamers have streamed more than 6.6 million hours of Xbox One games to Windows 10 PCs."

Gissar att du inte är det minsta bekymrad över varför Microsoft vill samla in statistiken ovan

Sedan är man lite kreativ i hur man definierar "snabbast växande" när man jämför mot Win7: det fanns inte lika många enheter som körde Windows 2009, en mer rättvis bild skulle vara att man i stället rapporterade hur stor andel respektive OS hade av alla Windows enheter (Win10 "vinner" fortfarande).

Sedan som redan påpekats: Win10 är gratis, Win7 var det inte. Vidare så är numera andraderivatan för ökning av Win10 negativ medan den definitivt var positiv för Win7 efter ca ett halvår efter release. Är fortfarande inte alls säkert att Win10 kommer vara den snabbast växande versionen 12 månader efter release (även om den rimligen borde vara det p.g.a att man blir totalt trakasserad om man inte uppgraderar, nu har man börjat med en ny form av notifiering kring Win10 i Win8.1 ).

Kan man inte få alternativet: jag HAR kapitulerat och lovar att jag byta till Win10 innan "gratisperioden" tar slut, men vill inte byta just nu!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Den så kallade gratisperioden tar nog inte slut i första taget

Permalänk
Medlem

Hmmm

Var just data support med win10 på pappas laptop själv kör jag fortfarande med win7.
Jösses 1 dag och internet slutade funka... inte impad alls.
Mistänker att väldigt många som är äldre LURAS att installera 10:a när de inte för nån fördel alls av den, och inte fan kör dom som är vetlösa en clean install heller så jäkla svårt och felsöka sen, återställning och hålla tummarna det funkar... suck
Inte kul att vara data support när man inte kan nått själv

Nån som vet en adblocker som funkar på nya explorer edge för win10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nejdå:

Var just data support med win10 på pappas laptop själv kör jag fortfarande med win7.
Jösses 1 dag och internet slutade funka... inte impad alls.
Mistänker att väldigt många som är äldre LURAS att installera 10:a när de inte för nån fördel alls av den, och inte fan kör dom som är vetlösa en clean install heller så jäkla svårt och felsöka sen, återställning och hålla tummarna det funkar... suck
Inte kul att vara data support när man inte kan nått själv

Nån som vet en adblocker som funkar på nya explorer edge för win10?

clean install löste felet med win 10 för mig (hade inte många alternativ heller, win 10 korrupt så hade fått gå tillbaks till win 8 eller win 7) Skönt att main datorn kör win 7 för det vet jag fungerar stabilt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

"* Over 44.5 billion minutes spent in Microsoft Edge across Windows 10 devices in just the last month.
* Over 82 billion photos viewed within the Windows 10 Photo app.
* Gaming continues to grow on Windows 10 – in 2015, gamers spent over 4 billion hours playing PC games on Windows 10. Gamers have streamed more than 6.6 million hours of Xbox One games to Windows 10 PCs."

Gissar att du inte är det minsta bekymrad över varför Microsoft vill samla in statistiken ovan

Sedan är man lite kreativ i hur man definierar "snabbast växande" när man jämför mot Win7: det fanns inte lika många enheter som körde Windows 2009, en mer rättvis bild skulle vara att man i stället rapporterade hur stor andel respektive OS hade av alla Windows enheter (Win10 "vinner" fortfarande).

Sedan som redan påpekats: Win10 är gratis, Win7 var det inte. Vidare så är numera andraderivatan för ökning av Win10 negativ medan den definitivt var positiv för Win7 efter ca ett halvår efter release. Är fortfarande inte alls säkert att Win10 kommer vara den snabbast växande versionen 12 månader efter release (även om den rimligen borde vara det p.g.a att man blir totalt trakasserad om man inte uppgraderar, nu har man börjat med en ny form av notifiering kring Win10 i Win8.1 ).

Kan man inte få alternativet: jag HAR kapitulerat och lovar att jag byta till Win10 innan "gratisperioden" tar slut, men vill inte byta just nu!

Självklart är jag inte ett dugg bekymrad över det. Jag skickar ju medvetet så mycket information jag kan till Microsoft så att de kan förbättra sina produkter.

Det är svårt se så långt in i framtiden som sex månader men jag är övertygad om att det kommer gå minst lika bra längre fram som denna flygande start det har fått.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Har kört Win7 på 2,st burkar och det har fungerat bra men tog och uppgraderade nu.

På ena burken gick uppgraderingen bra medans på andra burken krånglade det hela tiden.
Fick börja om uppgraderingen 4,gånger före det klicka och varje gång fick man ladda om allt över internet.

Sen märker jag att våra usb-N53 stickor inte hittar 5GHz längre och vi fastnar och pendlar omkring 144MBps på båda datorerna.

Jag tog och beställde 2,st PCE-AC68 nics och hoppades på bättre resultat men icke.
1,datorn kom in i windows sedan svart skärm. Startade om datorn och då kom jag in, installerade från skivan och startade om då börjar ljudet när man loggar in att hacka.
När man uppdaterar till senaste drivarna så slutar Asus programmet att fungera istället.
Nu fick jag ut runt 214MBps på 2,4GHz och runt 400MBps på 2,5GHz med pendling.
Tidigare hade vi kört på 300MBps med usb stickorna på win7 :Y

Förutom detta så tycker jag mycket är till det sämre faktiskt, visst tar det ett tag att vänja sig och lära sig vart allt ligger nu men ändå. Nya explorer tycker jag är sämre nu än förut där det är klumpigare och sämre. Netflix fungerar sämre på diverse funktioner och själva gränssnittet i windows är betydligt fulare på olika saker.

Dock så finns det andra saker som jag gillar mer i Win10 också som är bättre än tidigare.
Men i överlag än så länge så är jag besviken faktiskt.

Och inte bättre blir det när äldre datorer som fungerar perfekt inte får hanterbara och stödjande drivare i Win10 så man blir mer eller mindre tvingad att uppgradera till nya komponenter.
Som min ena dator med I5-2500k.

Ne jag får testa ett tag till men att jag skulle uppleva så mycket strul som jag nu har gjort kunde jag aldrig tro.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Var har du fått det här ifrån ?

Egen och andras erfarenhet.. Hade Windows 7 inställt på att den skulle säga till att det fanns uppdateringar, men låta mig välja vad och när jag skulle installera. Helt plötsligt var datorn inställd på automatiska uppdateringar och Windows 10 skulle installeras..
Avbröt och fick hela tiden en massa pup-ups om Win10 efter det, så jag installerade om datorn och stängde av uppdateringar helt.
Tog någon månad, sedan var det samma visa igen.. Helt plötsligt var automatiska uppdateringar påslaget igen, helt automagiskt..
Detta har inte bara hänt mig, så mitt förtroende för Micrsoft är sågat vid fotknölarna.

Skrivet av abki:

Det finns t.e.x ABC80 spel de borde kunna gå att köra på en MAC. Tror inte att deras PR är så bra att det blir någon folkstorm men man vet aldrig.

Antar att du inte rört en Mac någon gång, iom att du slänger ur dig en sådan kommentar. Men sist jag kollade var det runt 220 sidor med spel till Mac på Steam.

Skrivet av abki:

Jo apple är kkända för sin reklam och varför skulle de vara annorlunda här. De har lurat många genom åren.

Vadå lurat många? Själv känner jag att jag blivit lurad av sådana som hatar på Mac.. önskar att jag köpt en tidigare.

Skrivet av abki:

Jo så är det.
Om man jämför lite så kanske nån kan förstå.
Appledator, kan det finna 5-10 st olika.
Windovsdatorer kan vi gissa på 5-10 tusen.
Tillbehör till Apple, kanske 50 olika ? med 1 drivrutin till varje enhet.
Windovs tillbehör gissar på runt 20 tusen.
Det tillkommer även nya funktioner i widdovs-miljön varje dag medans det i apple-miljön i stort sett inte ändras.

Så jobbar man med enkla grejer så ska det inte heller behövas så mycket underhåll.
Är grejerna lite mer utvecklade (man kan välja olika saker i tillbehören i windovs också) så brukar det bli lite svårare att klar av allt.
Vad jag däremot inte förstår är att det finns så pass många som det gör som är beredda på att betala överpriser för enkla apple-grejer.

Varför man är beredd att betala för en Mac?

Design, design och åter design.
OSX
Mycket smidigare, snyggare och logiskt gränssnitt
Oslagbar touchpad
Du kan göra allt och har allt du behöver, för den genomsnittlige användaren..
Du har möjlighet att bygga ett Apple-ekosystem hemma, där allt bara fungerar.
Kan hålla på ett bra tag till, men nöjer mig med de två nackdelar jag känner, här nedanför.
För prisbilden kan diskuteras...

Spelstödet
Då Mac:ar inte är speldatorer i första hand, blir spelandet av tyngre titlar lidande.
Sen är det inte alla spel som kommer till Mac heller.

Uppgradering av hårdvara
Då man gärna vill hänga med och byta upp sig hårdvarumässigt, blir det svårt på en Mac, då man måste byta hela burken.
Svårt att byta enskilda komponenter..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Kombinerat med att det är den mest omtyckta versionen så är det mycket bra.

"Mest omtyckta".
Inte en chans, då hade W10 redan gått om W7, men W10 är kvar på ca 10%.

Skrivet av snajk:

Fast den distinktionen är ju inte helt självklar, när Chrome uppdateras från version 32 till version 33 eller om Spotify kommer i ny version så är det inget du behöver ta ställning
till utan den kommer automatiskt och det finns inget som säger att Windows inte kan fungera på samma sätt.
Tidigare har ju MS tagit betalt för varje uppdatering men de gör de inte nu och då finns det, i deras ögon i alla fall, ingen anledning att inte uppdatera.

Den är helt självklar i Windows fallet, annars hade det hetat W8.2, eller W8.3 osv om det vart en mindre uppdatering och inte ett nytt operativsystem.
Har inte sagt att det inte kan fungera på samma sätt, utan mer att Microsoft trycker ut W10 med alla till buds stående medel, fast användarna inte vill ha det, avinstallerar ex KB3035583 flera gånger och trots det återkommer gång på gång.
Och Microsoft tar betalt för W10 om du köper det, dock får du under en begränsad tid W10 "gratis" (betalar med din information)´.

Skrivet av snajk:

Jo, jag håller med om att det inte är ett helt ok agerande som de gjorde, men det var ju ett misstag enligt MS så jag vet inte om det är så mycket att hänga upp sig på.

Det var ju inget misstag, har avinstallerat KB3035583 på bekantas W7 maskiner flera gånger, och lagt den i "dölj uppdatering" listan, och trots det så återkommer den vid varje Winddows Update uppdatering.

Skrivet av snajk:

Det var så det fungerade för de som valde att godkänna uppdateringen när de fick frågan. Samtidigt håller jag ju med i viss mån, men å andra sidan så är knappast bandbredd och lite lagringsutrymme hela världen, speciellt inte här i Sverige.
Det är så det funkar idag helt enkelt, sätter man igång ett spel på en konsoll och det inte är uppdaterat så tas uppdateringen ner automatiskt och det enda val man har är att avbryta och skita i att spela det spelet liksom.
Finns det inte plats på disken så tough shit, radera något annat eller så kan du inte spela det spelet liksom.

Det finns flera fall där W10 uppdateringen laddas ner utan tillåtelse med, och de kommer trycka ut den till alla som har Windows Update påslaget på automatiskt under månaden/vintern.
Och bandbredd och hårddiskutrymme är nog så viktigt, när en hel del sitter på begränsade 3G/4G uppkopplingar, eller när man har SSD i datorn då är varje GB viktig att ha ledig.
Och nej, på konsol så kan du avbryta uppdateringen och spela spelet i de flesta fallen i alla fall, dock så brukar onlinefunktioner inaktiveras då du inte har senaste uppdateringen.
Sen så har ju inte en speluppdatering med W10 att göra, då speluppdateringen är frivillig/på användarens begäran, medans Microsoft trycker ut W10 med tvång i det närmsta.

Skrivet av snajk:

Nej självklart är det inte lika bra som att ta en full image av disken, men det är väldigt mycket smidigare och snabbare och fungerar dessutom mer eller mindre automatiskt,
och kräver heller inte en till minst lika stor disk som de du har. Jag har räddats av dessa inbyggda funktioner ganska många gånger och jag har aldrig upplevt några problem,
eller att det inte fungerar som tänkt. Sen får man förstås vara medveten om begränsningarna, pajar disken så är det kört exempelvis.
För mig så räcker Windows inbyggda lösningar väldigt bra, dokument, bilder och liknande hamnar automatiskt i OneDrive och återställningspunkter,
skapas automatiskt vid installation av drivrutiner och liknande. Jag har också använt recimg för att skapa typ en recovery med de program jag använder,
och så men jag har slutat med det då jag aldrig använde den. Kraschar C-disken så tar det inte så lång tid att installera om Windows och programmen,
som finns där och alla personliga filer finns i Onedrive och tas ner automatiskt.

Nej, en image kräver inte hela diskens utrymme utan endast så mycket som du använt, så har du ex använt 100GB av diskens utrymme så är det 100GB som behövs på en annan disk/ftp/nätverksmapp, mindre om du komprimerar (vilket dock tar längre tid), men annars tar en image inte lång tid alls, även vid stora mängder filer.

Skrivet av snajk:

Det går alltid att hitta små detaljer som man inte är helt nöjd med men en del personer lägger väldigt stor vikt vid saker som de flesta kommer förbi på fem minuter liksom (kanske inte på Vista dock ). Har man bestämt sig,
för att MS är onda och att allt de gör är för att djävlas så kan man alltid hitta något att peka på liksom (som fan läser bibeln är ett passande uttryck här). Personligen vet jag att alla företag främst har ett syfte: Att tjäna pengar.
Så jag litar på att de gör vad de anser att de tjänar mest pengar på. När det gäller MS så är det att behålla sina befintliga kunder och kanske locka några nya genom att ge dem en så bra tjänst eller produkt som möjligt,
inte medvetet göra produkten sämre för att djävlas och inte heller stjäla folks privata saker och dela vidare till spammare och NSA då det skulle göra att de tappar anseende och därmed kunder.

"Kommer förbi på fem minuter" ? Har försökt sedan W8 kom att "tycka om det" men det går bara inte, lika så med W10som är för mycket "Metro".
Och Microsoft har tappat mycket i anseende och även många kunder, både för W8 lanseringen och nu vid W10.

Skrivet av snajk:

Utseendet är en smaksak förstås men jag tycker installationen har fungerat mycket bra sedan sjuan ungefär och förbättrats försiktigt men märkbart sedan dess. Att uppdateringar laddas ned under installationen är fint förstås.

Kan inte hålla med om att utseendet i W10 är bättre än W7, då W10 är för mycket "Metro" och allt "ribbons".

Skrivet av snajk:

Nej det finns massvis av anledningar att tvinga på folk uppdateringar, främst för att folk valde bort säkerhetsuppdateringar som inte bara gjorde dem osäkra utan alla som var i kontakt med dem.
Frågan är varför så många inte vill installera uppdateringarna. Det har uppstått enstaka problem för några få användare men det är en piss i havet jämfört med problemen som ej uppdaterade system ställer till med.

Nej, det finns fler anledningar till att inte tvinga användare att automatiskt uppdateras.
Varför man inte vil installera dem? De riskerar att göra din dator obrukbar (finns flera fall, även för för tidigare Windows OS där uppdateringar sedan dragits tillbaka).
Man vill själv kunna styra när man vill installera uppdateringar, inte tvingas mitt i ett arbete, eller att maskinen automatiskt startar om, och förstör ens arbete.

Skrivet av snajk:

Sen delar inte Windows ditt WiFi-lösenord med någon, däremot underlättar det att dela ut ens nät till ens vänner om man väljer att aktivera den funktionen, med bra säkerhet (ingen får reda på ditt faktiska lösenord).
Dock finns det ett problem med denna funktion och det är att de som faktiskt får ens lösenord kan dela ut ens nät (dock inte lösenordet) automatiskt till sina vänner om de har aktiverat funktionen,
(eftersom de har fått ditt lösenord kan de också ge detta till alla förstås, men det har inget med denna funktion att göra). Sättet att hindra detta (att döpa om sitt trådlösa nät),
är inte tillräckligt bra dock utan man borde kunna avböja detta genom exempelvis att anmäla ens routers MAC-adress eller så.

Det delas via ex dina Skype kontakter, och för att lösenordet ska fungera så måste det vara i klartext, även omdet inte (för den oinsatte syns direkt så går det att se),
och då är det säkrare att ge det till 1 person, än att låta Microsoft hantea ditt WiFi lösenord.

Skrivet av snajk:

Det är förstås en definitionsfråga, det är ju fortfarande OSX och skillnaderna mellan första och senaste versionen är mindre än från OS9 till OSX.

Då kan du säga detsamma om Vista till W7, och W8/8.1 till W10, att det är smp hopp. Men det räknas som nya OS.

Skrivet av snajk:

Jo, precis som gäller alla opinionsundersökningar, förutom då att denna inte tar någon tid och att det inte går att ge felaktiga svar eftersom det samlas in automatiskt.
Det är en begränsning förstås men det är fortfarande de bästa siffrorna vi har när det gäller gruppen som spelar på sina datorer. Sen vet inte jag hur många som förfrågas respektive väljer att delta varje gång,
men det är sannolikt tillräckligt många för att få en låg och statistiskt säkerställd marginal på siffrorna.

Fast det beror ju på urvalet, och vilka som svarar. De som svarar på sådana undersökningar är mestadels de som är mer intresserade av hårdvara, och mjukvara över lag, inte "gemene man", vilket gör statistiken skev.
Mot att de skulle samla in statistik från alla 100+ Miljoner användare, och där få en mer riktig statistik som inte påverkas av manuella val.

Skrivet av snajk:

Tja, kanske. Men Vulkan och DX12 är ganska lika så oavsett borde båda ramverken innebära bättre prestanda genom mer direkt tillgång till hårdvaran och lärdomar från det ena hjälper också på det andra.
Skillnaden är att DX12 finns idag och fungerar på två av de tre största plattformarna för spel och är lätt att porta över till den tredje medan Vulkan inte är släppt och alltså inte finns på någon plattform ännu.
Sen vet vi inte om Vulkan kommer att finnas på PS4, XBone eller ens OSX än men det är förstås ganska sannolikt, men på konsollerna är det ju upp till respektive tillverkare att välja vad som ska fungera där.

Vulkan är klart, och skickats ut till utvecklare i SDK nu i dagarna/månaden, och kommer finnas till Windows, Linux och OS X med, så det bästa är om spelutvecklare satsar på Vulkan än DirectX som finns på W10 endast.

Skrivet av snajk:

W10 var stabilt när det släpptes, inte buggigare än tidigare releaser.

Fast nej, W10 bluescreenade direkt när jag testade det vid lansering, och W10 var inte stabilare än tidigare versioner.

Skrivet av snajk:

Yes, eftersom installationen aldrig startar av sig själv. Däremot är nedladdningen påtvingad, men det är en annan sak.

Nej det är inte "en annan sak", det borde klassas som olaga intrång då det inte är begärt av användaren.

Skrivet av snajk:

Tja, jag tycker utforskaren och aktivitetshanteraren har fått ett stort lyft från sjuan via åttan och nu.
För mig är inställningarna också ofta mer lättåtkomliga då de ofta finns direkt åtkomliga via ett högerklick på start, även om jag förstås ibland inte hittar vad jag vill ha direkt,
(men så var även fallet i sjuan ganska ofta då de olika kontrollpanelerna inte direkt är logiskt uppbyggda, snarare handlar det om att man lär sig vart saker finns och det gör man även på tian).

Utforskaren i W8/W10 i jämförelse med W7 är ju en leksak, W7 utforskaren är den bästa av de 3, då den är "clean", inte har ribbons och inte är "metrofierad".

Skrivet av snajk:

Och ni får sluta med det här snacket om att det är användaren som är produkten och så, så är det inte med Windows alls. Windows är inte gratis utan de allra flesta betalar för det precis som de gjorde tidigare,
via volymlicenser på företagsdatorer eller OEM-licenser på nya datorer och MS säljer inte personuppgifter eller knappt ens segmenterade annonser.

Är något gratis så är användaren produkten.
"Windows är inte gratis utan de allra flesta betalar för det precis som de gjorde tidigare," så du säger att den som sitter på W7 idag betalar för W10 och kommer om (datorn skulle hålla) om 20 år inte betalt en enda krona till till Microsoft för OS?
Då det enligt Microsoft är "sista operativsystemet".
Även om det inte kostar något att gå till W10 i dagsläget, så betalar användaren med sin information som nyttjas till reklam mm.

Skrivet av snajk:

Handhavandefel räknas inte. :; Tian är aningen snabbare i uppstart exempelvis, eller för att kopiera filer. Vi kan lämna den diskussionen dock för det är marginellt.

"Handhavandefel"
Vad är handhavande fel? Inget. Som sagt det du säger är "marginellt" försöker Microsoft framföra som "bästa sedan skivat bröd".

Skrivet av snajk:

Om du använder Bing för att söka så ja, annars nej. Och även om du gör det så kommer det att vara ytterst få annonser som är segmenterade av dina sökningar där för MS säljer inte mycket annonser,
främst i appar från Windows-butiken och i viss mån på MS egna tjänster på nätet som Hotmail (/Outlook.com) eller så. Att använda Google är extremt mycket värre i den bemärkelsen.

Finns annonser på startmenyn som exempel.

Skrivet av snajk:

Som sagt så är inte Windows gratis utan bara uppgraderingen för de som redan har betalat för det relativt nyligen.
Merparten intäkter för MS från Windows kommer ifrån företag, antingen volymlicenser att användas av företagen eller volymlicenser (OEM),
för företagen att installera på datorer de säljer vidare och dessa intäkter påverkas inte av att uppgraderingen är gratis utan bara de som tidigare hade köpt en retail- uppgraderingslicens, vilket är ytterst få.
Ja, nedladdningen är automatisk (du kan kalla det påtvingad om du vill) men aldrig installationen. Så nej, inte påtvingad.

"bara uppgraderingen för de som redan har betalat för det relativt nyligen." gäller alla från W7 och frammåt, åleds inte "nyligen".
En stor del kommer från sålda datorer med (och deras licenser finansieras av reklamprogram från ex McAfee, Symantec, dvd brännar program mm som är förinstallerade).
Ja, den är påtvingande då de tjatar oavbrutet, installerar ex KB3035583 igen och igen.

Skrivet av snajk:

Jo, det tar lika lång tid att koda den för 1 Miljon som 1 Miljard användare, så länge det inte är något som påverkar drivrutiner som då kan bråka som kräver att drivrutinsansvariga hos andra företag ordnar brister.

Skrivet av snajk:

Utan källa på den statistiken så kan jag inte ta den på allvar. Jag antar att den är från Netmarketshare eller Nielsen group men den statistiken är minst,
lika missvisande som Steams användarstatistik eftersom den bygger på besök till ett urval websiter och dessutom litar på vilket OS som browsern rapporterar.

Nej, den är mer korrekt då det är över 40 000 webbsidor världen över som räkna, och dessutom sker automatiskt, och endast 1 besök / client/ site per dag räknas:
"The network includes over 40,000 websites, and spans the globe. We ‘count’ unique visitors to our network sites, and only count one unique visit to each network site per day.
This is part of our quality control process to prevent fraud, and ensure the most accurate portrayal of Internet usage market share.
The data is compiled from approximately 160 million unique visits per month. The information published on www.netmarketshare.com is an aggregation of the data from this network of hosted website traffic statistics.
In addition, we classify 430+ referral sources identified as search engines. Aggregate traffic referrals from these engines are summarized and reported monthly.
The statistics for search engines include both organic and sponsored referrals."

Skrivet av snajk:

Jag håller med om att informationen är lite knapphändig vilket inte är bra. Men att titta på en liten del av en grupp är normalt när det gäller denna typen av undersökningar. Är gruppen tillräckligt stor och bred så får man låga felmarginaler på siffrorna.

Då Steam inte öppet redovisar antal tillfrågade så anser jag inte att det är serriöst utfört, mot ex Sifo undersökningar där de ex skriver "1040 svarade av 1100 tillfrågade" (eller liknande), dock så är ju även det rätt lit tillfrågde för att få riktigt statistiskt säkerställd statistik i större skala.

Skrivet av snajk:

Inte riktigt i samma takt men likväl så ökar antalet konfigurationer med antalet användare.

Vilket dock inte gör det mer komplicerat så länge det inte berör ex drivrutinsrelaterat, eller i kärnan på viktiga funktioner så ökar inte svårigheten/tidsåtgången att patcha ett säkerhetshål).
Dock om du räknar ut kostnaden /klient som patchas så minskar den ju om det uppgår till 1 Miljard enheter mot ex 100 Miljoner enheter, dock så finns det ändå en minsta kostnad oavsett antal enheter, då de anställda ändå finns inom företaget oavsett om de arbetar med att patcha eller inte arbetar alls, om de inte sägs upp såklart :).

Skrivet av snajk:

Ja, man kan betala (rejält) för att få säkerhetsuppdateringar till XP om man är en större organisation med volymlicensavtal. Gör man inte det så bör man inte använda XP alls,
framför allt inte för bankärenden och liknande utsatta aktiviteter.

Så länge du inte gör annat än bankärende så är inte XP mindre osäkert egentligen än annat operativ, om du har ett aktivt antivirusskydd, som egentligen inte behs alls om du inte surfar på annat/öppnar bifogade filer.

Skrivet av snajk:

Eller så har man sin dator med sig, som en Surface Pro exempelvis, och har därmed tillgång till allt alltid även när man saknar stabil uppkoppling och man slipper sega fördröjningar och ett gränssnitt som inte svarar snabbt nog.

Fast det hjälper inte ett företag som vill effektivisera sin IT, minska administration mm. Där är VDI en bättre lösning och där köra "dumma klienter" ute vid arbetsplatserna, så spelar det inte roll vilken dator de loggar in ifrån inom företaget, eller från en klient hemmifrån om de behöver access.

Skrivet av snajk:

Absolut. Och ännu mer på uppkopplingen till där man försöker arbeta. Jag har varit tvungen att köra saker remote över en internationell mobiluppkoppling exempelvis och det fungerar inte bra.

Uppkopplingen är inget problem så länge det sker inom ett LAN, vilket man oftast sätter upp det i, alt över snabb (eller dedikerad) fiber/internetlina till serverhallen.

Skrivet av snajk:

Det mina kollegor var mest nöjda med av hela uppgraderingen till tian var att vi då fick köra Dynamics lokalt istället för remote och vi är ändå ett IT-företag med snabba kopplingar till våra egna servrar där Dynamics låg tidigare.

Fast det har ju inte med W10 att göra vart ni kört servrarna.

Skrivet av snajk:

Tunna klienter är en relik från ett annat millennium och där hör de hemma.

Nej, de är mycket poppulära idag, som ex VDI där du använder en tunn klient / dum klient / mjukvara för anslutning och kör allt på servrar, för att enkelt komma åt all info oavsett klient i grunden, ökad säkerhet, enklare backuper mm.

Skrivet av strejf:

Det beror på att de som klagar låter mest. Enligt Microsoft och omröstningarna här på Sweclockers är det den version som har bäst statistik på alla punkter.

Enligt Microsoft ja, och av en liten omröstning på ett forum, knappast stastistiskt säkerställt.

Skrivet av Broken-arrow:

Nej, snarare att dom gjorde viss produkt känd. Men var långt ifrån först, samt vet du vem som tillverkar Iphone?

Håller med om att Samsung inte är något vidare idag alls, men det gör inte Apple bättre utan är två tillverkar jag idag inte skulle köpa produkter ifrån.

Saknar två viktiga saker för mig.

Vem tillverkar iPhone? Det är Apple som är tillverkarei den meningen, sedan läggs själva monteringen ut på Foxconn vilket nästan alla företag gör inom teknikbranchen, dock så räknas ändå Apple, Dell, HP mfl som tillverkaren.
Vad för två saker saknar du i iPhone?

Skrivet av snajk:

För att svara på dina påståenden i ordning:
[ul]
[li]Nej (Xerox parc var första moderna datorn kommersiellt tillgänglig).[/li]
[li]Nej (Xerox parc hade en mus och det fanns även tidigare möss).[/li]

"Persondatorer
Utvecklingen medförde att man under 1970-talet kunde integrera datorns delar till en enhet som fick plats på skrivbordet.
Begreppet mikrodator var fött. På kontoren och i industrin kom den att överta terminalens roll. Länge var den alltför dyr för att köpas av privatpersoner.
IBM lanserade sin första PC [TM41015] 1981 och kort därefter började andra tillverkare erbjuda IBM-kompatibla PC-datorer vilket blev startskottet för en utveckling som ännu pågår.
Apple hade tillverkat persondatorer sedan 1976 men det var först med Macintosh [TM40827] från 1984 som man kunde nå en större marknad. Priserna på persondatorer sjönk under,
1990-talet och snart kom den att bli var mans egendom. Under förra millenniets sista år växte intresset för Internet och hemmets persondatorer kopplades upp via telefonmodem eller bredbandsuppkoppling.
Idag syftar begreppet persondator på en PC eller en dator tillverkad av Apple."

"Den 12 augusti 1981 lanserades IBM PC, den första persondatorn från IBM."
"Under 1980-talet blev datorerna allt vanligare i hemmen. Den första PC:n lanserades i USA 1981,
och med Macintoshdatorn 1984 blev det grafiska gränssnittet tillgängligt på ett helt annat sätt än tidigare."
"IBM lanserade sin första PC 1981 för att möta konkurrensen från Apple och deras framgångsdator Apple II.
Modellen hette 5150 och blev en omedelbar succé – i slutet av 1983 hade företaget sålt 750.000 datorer. "
"Idén med ett grafiskt gränssnitt och en datormus introducerades första gången av den amerikanske uppfinnaren, forskaren och visionären Douglas Engelbart vid en presentation under en datorkonferens,
i San Fransisco i december 1968. Han ledde ett forskarteam vid Stanforduniversitetet utanför San Fransisco, som arbetade med människa/dator-interaktion.
Flera av medarbetarna började med tiden arbeta på företaget Xerox forskningsanläggning Xerox PARC, som invigdes 1970. Där utvecklade de en dator som kallades,
för Alto och som innehöll en rad av de idéer som de arbetat med vid Stanford. Datorn stod färdig 1974 men var dock inte en kommersiell produkt.
Den användes mest internt av företaget samt på ett antal universitet. Xerox hade bestämt att inte satsa kommersiellt på datorer och efter,
ett besök på företaget kunde Apples VD och grundare Steve Jobs köpa rätten att använda och kommersialisera idén med det grafiska gränssnittet. "

* Apple var således före Xerox SPARC som inte var en kommersiell produkt.
Eller menar du att 1981 tidigare än 1970 talet?
Källor:
http://www.tekniskamuseet.se/1/249.html
http://www.tekniskamuseet.se/1/194.html
https://people.kth.se/~e97_fne/datorhistoria/

Skrivet av snajk:

[li]Nej (det fanns massvis av mp3-spelare innan Ipod).[/li]

Och du missade "Apple gjorde första mp3 spelaren (iPod) som totalt kastade om musikmarknaden"
MPman var några åtr tidigare (1998) men vart knappast en spridd produkt, och det var inte förens Apple släppte en mp3 spelare som det tog fart, vilket även vart Sonys´s "Walkman"´s död.

Skrivet av snajk:

[li]Nej (smartphones fanns i mängder innan Iphone och första Iphone var knappt en smartphone, inga appar och inget 3G som konkurrenterna hade haft länge).[/li]

Beror på hur man definerar "smart phones" med dagens definition så inte alls, de tidigare var man tvunget att använda "stylus" med, värdelös skärm före man kunde använda fingrarna på "rätt sätt, ingen multi touch (Hur man nu kunde vara utan det tidigare?).
Så Apple var solklart den som kom med första riktiga smartphonen som vi känner till dem idag, varför tror du annars att alla härmar Apple nu för tiden?

Skrivet av snajk:

[li]Nja (Ipad var första surfplattan så som den ser ut idag och Newton var en föregångare, men platta datorer med touchgränssnitt har funnits länge).[/li]

Och Newton tillverkades av.... Apple!
https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Newton

Skrivet av snajk:

[li]Nja (Apple watch är populär för en smartwatch men inte jämfört med exempelvis andra Apple-produkter, då är den ett fiasko).[/li]
[/ul]

Nej, jämfört med andra Apple produkter så har Apple Watch utklassad både iPhone som under första 5 kvartalen sålde ca 6 Miljoner exemplar, och iPad mot Apple Watch som sålt ca
"But the company did reveal in July that that the Apple Watch had outsold the first-generation iPad through its first nine weeks. For perspective, Apple sold 3 million iPads in the touchscreen tablet's first 80 days."
http://appleinsider.com/articles/15/10/29/apple-watch-sales-t...
http://www.cnbc.com/2015/07/23/apple-watch-about-sales-and-re...

Då Apple Watch direkt knep ca 75% marknadsandel.
Notera dock att Apple inte (ännu9 presenterat någon enskild försäljning för Apple Watch, utan bakat in det i "andra produkter"som dock månaderna före Apple Watch lanseringen sjunkigt kvartal för kvartal i omsättning, och vid Apple Watch lanseringen så ökade det väldigt mycket, vilket ger en hint om hur många de sålde det kvartalet.

Att sälja 10 Miljoner + enheter på under 1 år är inte en "flopp".

Skrivet av snajk:

Ipad är inte en professionell kreativ enhet utan en uppblåst telefon. Inget fel i det och den är bra, men det blir löjligt att jämföra den med Surface som är en riktig dator som passar utmärkt för alla former av arbete,
kreativt eller annat. Så yes, en helt annan klass, några klasser under.

Jo, iPad är en professionel kreativ enhet, speciellt iPad Pro, kombinerat med Apple Pencil för grafiker.
http://www.apple.com/se/ipad-pro/

Skrivet av snajk:

Först med lyckad marknadsföring i diverse produktkategorier kanske.

Nej, först med produkterna.
Både persondatorn (med grafik och mus), mp3 spelaren, smartphonen, surfplattan (iPad), och en riktig klocka som blev succé direkt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

@stormense: Windows 8.1 i en platta? Då bör du ju definitivt uppgradera. Datorerna jag har kan köra 7,8 eller 10, det spelar ingen större roll för mig frånsett att jag alltid haft kontrollpanelen som en rullgardinsmeny. Det går inte nu om man inte kör start 8 eller start 10. Däremot så är det 100 gånger bättre på platta. Min windows 8 platta har plötsligt blivit användbar vilket den knappt var innan. Är det något man bör uppgradera så är det win 8 plattor.
Är ganska nöjd med windows 10 i övrigt. Lite småstrul har det varit men jag kör 3,4 olika apparater här hemma och på det stora hela har det knasat förvånansvärt lite. Lite grann stök med drivisar till grafikkorten har det varit ( kör både amd och nvidia).
Tycker dom har fixat till mycket av det man störde sig på i win8.

Permalänk
Medlem

@fieskmask: Jag har också strul när jag spelar men bara på csgo av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camridge:

Har kört Win7 på 2,st burkar och det har fungerat bra men tog och uppgraderade nu.

På ena burken gick uppgraderingen bra medans på andra burken krånglade det hela tiden.
Fick börja om uppgraderingen 4,gånger före det klicka och varje gång fick man ladda om allt över internet.

Sen märker jag att våra usb-N53 stickor inte hittar 5GHz längre och vi fastnar och pendlar omkring 144MBps på båda datorerna.

Jag tog och beställde 2,st PCE-AC68 nics och hoppades på bättre resultat men icke.
1,datorn kom in i windows sedan svart skärm. Startade om datorn och då kom jag in, installerade från skivan och startade om då börjar ljudet när man loggar in att hacka.
När man uppdaterar till senaste drivarna så slutar Asus programmet att fungera istället.
Nu fick jag ut runt 214MBps på 2,4GHz och runt 400MBps på 2,5GHz med pendling.
Tidigare hade vi kört på 300MBps med usb stickorna på win7 :Y

Förutom detta så tycker jag mycket är till det sämre faktiskt, visst tar det ett tag att vänja sig och lära sig vart allt ligger nu men ändå. Nya explorer tycker jag är sämre nu än förut där det är klumpigare och sämre. Netflix fungerar sämre på diverse funktioner och själva gränssnittet i windows är betydligt fulare på olika saker.

Dock så finns det andra saker som jag gillar mer i Win10 också som är bättre än tidigare.
Men i överlag än så länge så är jag besviken faktiskt.

Och inte bättre blir det när äldre datorer som fungerar perfekt inte får hanterbara och stödjande drivare i Win10 så man blir mer eller mindre tvingad att uppgradera till nya komponenter.
Som min ena dator med I5-2500k.

Ne jag får testa ett tag till men att jag skulle uppleva så mycket strul som jag nu har gjort kunde jag aldrig tro.

Är det drivers till moderkortet?

Fått win10 fungerar fint på betydligt äldre burk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Är det värt att slänga in windows 10 på en gammal burk med?:

Intel E8500 och lite annat gammalt skräp i. Kör just nu XP på den.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Självklart är jag inte ett dugg bekymrad över det. Jag skickar ju medvetet så mycket information jag kan till Microsoft så att de kan förbättra sina produkter.

Det är svårt se så långt in i framtiden som sex månader men jag är övertygad om att det kommer gå minst lika bra längre fram som denna flygande start det har fått.

Skickades från m.sweclockers.com

Oh ja, verkligen.

Långt ifrån skulle väl vara mer korrekt.

Tänk på att Windows 10 levereras som en mer eller mindre påtvingad gratis uppdatering för alla som använder Windows 7 eller 8. Det krävs mer för att undvika uppgraderingen till Windows 10 än vad det gör att acceptera den.

Det är ju nästan skrattretande att det är så pass få som gått över. Speciellt om det nu som du säger är så bra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NukeHenk:

Är det värt att slänga in windows 10 på en gammal burk med?:

Intel E8500 och lite annat gammalt skräp i. Kör just nu XP på den.

Vill du ha nytt liv i den så kör linux i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vill du ha nytt liv i den så kör linux i stället.

Kom på att kan fasen inte byta bort XP. Har ju en massa såna där Kalle kunskap spel osv som nästan uteslutande funkar på xp.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NukeHenk:

Kom på att kan fasen inte byta bort XP. Har ju en massa såna där Kalle kunskap spel osv som nästan uteslutande funkar på xp.

Troligen fungerar mycket av det i linux via wine, linux/wine är idag bättre på att köra gamla winprogram än vad nyare win är.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wine_%28software%29

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade nyss till Windows 10 build/version 1511 och ingenting fungerar, alla mina adobe program startar inte, b03 eller GTA V. Någon som vet vart jag kan få tag på en tidigare version av Windows 10? det fungerade ju innan

Jag har gjort en ren installation av windows 10 1511

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Bara uppdaterat?

Det finns två sätt, ena är installera om win 10 ordentligt eller försöka laga (har skrivit om det tidigare).

Här kan du titta på om ren installation är för jobbig #15888364

Reset hjälper tyvärr inte helt.

Tackar för länken
Såg denna tidigare men jag kunde inte få upp kommando prompten på något sätt...

Försökte att installera med senaste media tool från Windows på frugans dator - men det funkade inte med nyckeln. Har funderat på att blåsa min laptop och testa med ren installation igen - men veti sjutton om jag orkar just nu.

Tar det en dag med mer tid över.

Permalänk
Skrivet av abki:

Kan säga att min gamla W7 home basic klarade mer än 8GB så uppgifterna är inte dagsfärska.
Troligen är övriga W7 uppgifter inte heller helt rätt.
Har inte kollat W10 men den dagen vi kan installera den mängden minne eller mer så kommer också gränserna i mjukvara att flyttas. Det är vad som t.ex. hänt på disksidan ett otal gånger. Men höjningarna kommer bara så länge någon sköter supporten. XP bör vi vara utan support på idag så där blir inte den typen av ändringar gjorda. Samma på t.ex. 98, 95 eller 3.1.

Jo de har iaf en gång i tiden när w7 kom stämt möjligen har det dock ändrats med servicepack iom att 8gb+ är mer och mer vanligt men var inte när win 7 kom

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Oh ja, verkligen.

Långt ifrån skulle väl vara mer korrekt.

Tänk på att Windows 10 levereras som en mer eller mindre påtvingad gratis uppdatering för alla som använder Windows 7 eller 8. Det krävs mer för att undvika uppgraderingen till Windows 10 än vad det gör att acceptera den.

Det är ju nästan skrattretande att det är så pass få som gått över. Speciellt om det nu som du säger är så bra.

Du får säga vad du vill. Snabbast någonsin med stor marginal är en flygande start per definition. Den enda riktiga måttstocken är att jämföra med tidigare versioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Hur kan man ladda ner 1511 versionen för en ren installation?

Har en äldre media creation tool där man kan välja språk, version (home / pro) samt x86/64, men den verkar dra ner en äldre build.
Sen om man ta ner en ny media creation tool så finns bara versionerna Windows10 och Windows10N valbara, tar man då vanliga W10 blir ison mindre än de från den äldre media creation tool.

Anledningen till att jag vill ha ner senaste är att en bekant skall installera om datorn och då vill han ju ha in senaste så han slipper uppdatera datorn direkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ruzikx:

Jag uppgraderade nyss till Windows 10 build/version 1511 och ingenting fungerar, alla mina adobe program startar inte, b03 eller GTA V. Någon som vet vart jag kan få tag på en tidigare version av Windows 10? det fungerade ju innan

Jag har gjort en ren installation av windows 10 1511

Kört Windows Update sen du installerade?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...