Permalänk

Hjälp med Blue Yeti

Hej! Jag fick en Blue Yeti i julklapp. Jag har ändrat alla inställningar på datorn, problemet är bara att det inte kommer ut något ljud ur mikrofonen. Jag har tryckt in inspelningsknappen som jag ska och allt annat. Kopplar jag i hörlurar så hör jag mig själv jättebra, då funkar den precis som den ska. Men ska jag spela in mig själv i ett inspelningsprogram och sen lyssna så låter det som om jag sjunger vanligt utan mikrofon. Mitt största problem är att mikrofonen inte ger något ljud av sig om jag inte har hörlurar i. Jag vill kunna göra poddar osv. Jag trodde att det räckte med att koppla in den och ändra inställningar och sen bara kunna prata rätt upp och ner utan hörlurar, att jag ska kunna höra mig själv ändå.

Är det något fel på mikrofonen? Måste jag ha en förstärkare? Eller är det något jag kan fixa själv?

/ mvh Moa

Permalänk

Skriv gärna vilket program du använder för att spela in, samt ditt operativsystem (Windows, Mac OSX etc) så kommer det bli lättare att hjälpa dig!

Permalänk
Medlem

Väldigt förvirrande text? Kanske jag som är trött.

Kommer inget ljud ur mikrofonen, låter som du sjunger vanligt utan mikrofon, höra dig själv utan hörlurar.. what? Tar du av dig hörlurarna måste du väl höra dig själv prata?

Visa signatur

asd

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av moafeliciaa:

Hej! Jag fick en Blue Yeti i julklapp. Jag har ändrat alla inställningar på datorn, problemet är bara att det inte kommer ut något ljud ur mikrofonen. Jag har tryckt in inspelningsknappen som jag ska och allt annat. Kopplar jag i hörlurar så hör jag mig själv jättebra, då funkar den precis som den ska. Men ska jag spela in mig själv i ett inspelningsprogram och sen lyssna så låter det som om jag sjunger vanligt utan mikrofon. Mitt största problem är att mikrofonen inte ger något ljud av sig om jag inte har hörlurar i. Jag vill kunna göra poddar osv. Jag trodde att det räckte med att koppla in den och ändra inställningar och sen bara kunna prata rätt upp och ner utan hörlurar, att jag ska kunna höra mig själv ändå.

Är det något fel på mikrofonen? Måste jag ha en förstärkare? Eller är det något jag kan fixa själv?

/ mvh Moa

Det är kanske ett skydd mot rundgång i mjukvaran du använder ? Att spela upp det ljud mikrofonen tar upp via högtalare i samma rum är ofta en dålig ide då man riskerar rundgång, därför kan mjukvaran kanske vara inställd så medhörning bara fungerar via hörlurar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Högerklicka på ljudikonen nere i högerhörnet och välj "recording devices" (eller Inspelningsenheter eller vad det nu kallas på svenska). Se där till att Yeti-mikrofonen är den valda inspelningskällan.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG