Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag hade förmodligen inte tackat nej till ett bra jobberbjudande hos Microsoft om jag hade fått bättre betalt än vad jag har nu, men det är ingenting som jag aktivt söker. Jag trivs jävligt bra på mitt nuvarande oerhört välbetalda jobb. Jag är bara trött på att ni ska försöka lägga fokus på mig så fort ni inte har några vettiga argument att komma med. Vilket är väldigt ofta. Då sätter ni in personliga angrepp, alltså samma nivå som ett barn som inte får som det vill och börjar skrika.

Det går säkert att göra en sådan version, men det är för få som vill ha en sådan.

Detta verkar vara väldigt känsligt för dig så jag lägger ner.

Om MS tvingades göra en version av W10 utan Store, utan Cortana, utan "appar", utan alla inbyggda fultrix att använda deras betaltjänster, utan allt fjårtis-fjafs helt enkelt. Toppat med möjligheten att fullständigt och för evigt stänga av all övervakning, samt möjligheten att få känslan och utseendet av W7.

Och erbjuda det som ett alternativ till dagens "home" version till både nya och existerande W10 användare.... Marknadsfört på ett rakt och ärligt sätt.
Ja, då kan jag sätta mig högra kula på att "min" version skulle vinna med hästlängder. Men oavsett om jag har fel eller inte där så skulle det ju hur som helst innebära fler W10 installationer totalt, och det passar ju även din och MS agenda eller hur?
Så vad är då problemet?

Ja just ja, använder inte kossorna, förlåt, kunderna Bing o Store o Appar o sånt så kan ju inte MS mjölka dom på pengar *doh* tänkte inte på det

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Detta verkar vara väldigt känsligt för dig så jag lägger ner.

Om MS tvingades göra en version av W10 utan Store, utan Cortana, utan "appar", utan alla inbyggda fultrix att använda deras betaltjänster, utan allt fjårtis-fjafs helt enkelt. Toppat med möjligheten att fullständigt och för evigt stänga av all övervakning, samt möjligheten att få känslan och utseendet av W7.

Och erbjuda det som ett alternativ till dagens "home" version till både nya och existerande W10 användare.... Marknadsfört på ett rakt och ärligt sätt.
Ja, då kan jag sätta mig högra kula på att "min" version skulle vinna med hästlängder. Men oavsett om jag har fel eller inte där så skulle det ju hur som helst innebära fler W10 installationer totalt, och det passar ju även din och MS agenda eller hur?
Så vad är då problemet?

Ja just ja, använder inte kossorna, förlåt, kunderna Bing o Store o Appar o sånt så kan ju inte MS mjölka dom på pengar *doh* tänkte inte på det

Ja du tror det ja, men det är fel. Den versionen hade sålt sämre. Vet du vad som hände när man frågade vanliga konsumenter i USA om vad de tyckte om "bloatware" förinstallerat på deras datorer? De föredrog bloatware. De ville ha det. De ansåg att det gav ett mervärde till PC:n.

Ja ja vet att det inte är vad du och jag tycker, säkert inte heller vad våra kompisar tycker. Men så ser det ut i världen tyvärr.

Nu anser jag förstås inte att Windows 10 innehar en massa bloatware heller, alla funktioner är mycket nog avvägda och även om jag inte har nytta av allihop så är inte Windows 10 specialdesignat för mig. Det är gjort för att passa hela världen och därför anser jag att det är bra som det är idag.

Som tur är har Windows 10 den underbara funktionen som gör att vi kan rensa bloatware mycket enkelt, till exempel 30-dagars antivirusprogram eller DVD-programvara eller annat skräp som man inte vill ha.

Cortana anser du säkert är "bloatware" samtidigt som det är den mest hyllade funktionen i Windows 10 hos vanliga konsumenter i de regioner där Cortana finns tillgänglig på modersmålsspråket.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Det är Windows lösning på olika versioner av DLL-filer. Inget du kan göra någon åt annat än att komprimera mappen.

Man kan rensa bort de gamla versionerna också... ifall man inte behöver ha möjligheten att kunna avinstallera installerade uppdateringar.

Skrivet av strejf:

Ja du tror det ja, men det är fel. Den versionen hade sålt sämre. Vet du vad som hände när man frågade vanliga konsumenter i USA om vad de tyckte om "bloatware" förinstallerat på deras datorer? De föredrog bloatware. De ville ha det. De ansåg att det gav ett mervärde till PC:n.

Ja utbildningsnivån är väl generellt lägre i USA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Som tur är har Windows 10 den underbara funktionen som gör att vi kan rensa bloatware mycket enkelt, till exempel 30-dagars antivirusprogram eller DVD-programvara eller annat skräp som man inte vill ha.

Underbar funktion? Mycket enkelt? En standardfunktion som är det minsta man kan kräva och knappast mycket enkelt. Efter lite Googlande hittade jag vad jag sökte, skriv Get-AppxPackage -AllUsers | Remove-AppxPackage i cmd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Ja utbildningsnivån är väl generellt lägre i USA?

Det har väl inte med saken att göra? Även om det är otroligt korkat så är det ju fortfarande vad de tycker, vilket är vad som spelar roll.

Skrivet av NoWin:

Underbar funktion? Mycket enkelt? En standardfunktion som är det minsta man kan kräva och knappast mycket enkelt. Efter lite Googlande hittade jag vad jag sökte, skriv Get-AppxPackage -AllUsers | Remove-AppxPackage i cmd.

Ditt kommando har ingenting med det jag skrev att göra.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/windows-10-reco...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja ja vet att det inte är vad du och jag tycker, säkert inte heller vad våra kompisar tycker. Men så ser det ut i världen tyvärr.

Nu anser jag förstås inte att Windows 10 innehar en massa bloatware heller, alla funktioner är mycket nog avvägda och även om jag inte har nytta av allihop så är inte Windows 10 specialdesignat för mig. Det är gjort för att passa hela världen och därför anser jag att det är bra som det är idag.

Cortana anser du säkert är "bloatware" samtidigt som det är den mest hyllade funktionen i Windows 10 hos vanliga konsumenter i de regioner där Cortana finns tillgänglig på modersmålsspråket.

Ett fulländat operativsystem ska egentligen i en perfekt värld inte innehålla mer än absolut nödvändigt för att datorn ska starta igång ett grafiskt UI med en enkel filhanterare, resten av funktionerna ska användaren själv lägga till efter tycke o smak. Allt utöver det är egentligen "bloatware" i min mening. Givetvis är jag medveten om att vi inte lever i en perfekt värld, men jag kan väl få sträva efter att vi någon gång kommer dit?

Cortana kan givetvis inte ses som nått annat än Bloatware av någon, det är ju lika nödvändigt som "candy crusch" för datorns funktion.
Det må vara ett populärt program, men det blir inte mindre Bloatware för det. Vill folk ha sånt trams så kan de installera det själva, det behöver inte byggas in i operativsystemet!!!

Nu när de fixat en "store" så vanliga helt datorointresserade människor med endast lite scrollning och ett knapptryck kan installera de program och funktioner de vill ha.... Så är det väl ÄNTLIGEN dags att börja släppa operativsystem med endast grundfunktioner så att användarna själv får lägga till funktionalitet efter tycke o smak?
Men vad gör MS då? Jo, de lägger i överväxeln o proppar operativsystemet tvärfullt med skit istället? Nu har jag inte ens än kommit i kontakt med en märkesdator med W10 förinstallerat, men det lär väl inte vara direkt bättre där efter att även datortillverkaren lagt till sina egna o sponsorers program?

Nä, jag vill fortfarande ha "Windows 10 Home LTSB N"

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Nä, jag vill fortfarande ha "Windows 10 Home LTSB N"

Du verkar inte vilja det särskilt mycket alls, eftersom att du inte talar om det för dem som skulle kunna ordna det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Kasken
Det enda som går att säga med säkerhet är att det som du tycker är perfekt tycker någon annan är dåligt, och vice versa. Dels för att ni använder datorn till olika saker, och för att ni tycker olika.
Vissa skulle vara nöjda om det presenterades en "wizard" vid första installation där du kan välja hur många appar (eller paket av appar) som ska vara förinstallerade, men minst lika många skulle vara missnöjda över att behöva välja, varför just deras favorit app inte fanns där, eller varför deras egentillverkade app inte får vara med på den där ypperliga reklamplatsen.

TLDR; Det är omöjligt att göra alla nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det har väl inte med saken att göra? Även om det är otroligt korkat så är det ju fortfarande vad de tycker, vilket är vad som spelar roll.

Ditt kommando har ingenting med det jag skrev att göra.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/windows-10-reco...

Recovery tar inte bort någon bloatware, tvärtom, man får tillbaka allt som man avinstallerat av defaultapparna som jag inte vill ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Recovery tar inte bort någon bloatware, tvärtom, man får tillbaka allt som man avinstallerat av defaultapparna som jag inte vill ha.

Jo, det tar bort bloatwaren som jag pratade om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det här gick ju smidigt
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1411385-windows-10-pani...
Troligen en som inte är helt nöjd med funktionen.

Tycker det är egendomligt att sådana trådar kan uppstå med ett så fantastiskt och välfungerande OS som W10 är

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Tycker det är egendomligt att sådana trådar kan uppstå med ett så fantastiskt och välfungerande OS som W10 är

Nej det är fruktansvärt mycket buggar i nuläget. Mest en massa små irriterande saker, men vissa mer allvarliga också.

Ej fungerande start-meny/cortana, saknade nätverksprotokoll, kraschande explorer och sporadiska omstarter.

Förhoppningsvis lär det väl mogna framöver.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det här gick ju smidigt
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1411385-windows-10-pani...
Troligen en som inte är helt nöjd med funktionen.

Fick det felet efter uppgradering, reset löste felet tillfälligt.

Skrivet av Kaine_Uro:

Nej det är fruktansvärt mycket buggar i nuläget. Mest en massa små irriterande saker, men vissa mer allvarliga också.

Ej fungerande start-meny/cortana, saknade nätverksprotokoll, kraschande explorer och sporadiska omstarter.

Japp, jag tycker win 10, är betydligt instabilare och svårare att felsöka än win 8. Som att ljudet buggar ur och inte ens återställning löser det. fick switcha till andra skärmen för att bli av med det (byte sen över till HDMI kabeln igen och felet var helt borta). ta bort grafikdrivers eller dra ur och i HDMI kabeln hjälpte inte.

Sen startmenyn tog många timmar i felsökning, sluta ändå med ren installation av win 10. Är sjukt att man ska behöva nästan installera om windows nu mer varje gång det strular (nästan menar jag med återställning). Tidigare os kunde man fixa (ibland med hjälp av google).

Med win 10 hittar man extremt lite hjälp och när man inte har installerat något nytt på månader blir felsökning svår.

Har inte varit med så här instabilt os vid släpp tidigare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jo, det tar bort bloatwaren som jag pratade om.

och vilken bloatware menar du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

och vilken bloatware menar du?

@strejf syftar på den "bloatware" som finns förinstallerad på "märkesdatorer" som t.ex. HP, Dell eller dylikt. Den rensas bort när man gör en återställning med den inbyggda funktionen i Windows 10.

Men du tänker på alla dessa extra appar i själva Windows eller hur? Som t.ex. XBOX, Groove Music, OneNote och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Men det är inte så Windows 10 Home fungerar och inte heller vad Microsoft säger om Windows 10 Home. De samlar anonym data för att göra Windows 10 bättre, precis som man gör i Windows 7 och 8.

"Sluta klaga och uppgradera till Windows 10"

http://techworld.idg.se/2.2524/1.648086/skaffa-windows-10?utm...

"samlar data för att göra windows 10 bättre" ..det kan ju inte ens du tro på....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

@strejf syftar på den "bloatware" som finns förinstallerad på "märkesdatorer" som t.ex. HP, Dell eller dylikt. Den rensas bort när man gör en återställning med den inbyggda funktionen i Windows 10.

Men du tänker på alla dessa extra appar i själva Windows eller hur? Som t.ex. XBOX, Groove Music, OneNote och så vidare.

Precis.

Skrivet av hyperbol:

"samlar data för att göra windows 10 bättre" ..det kan ju inte ens du tro på....

Annars hade jag knappast haft alla sekretessinställningar inställda på default i Windows 10 på alla mina 6 datorer hemma. Jag har ingen anledning att misstro Microsoft.

@Kaine_Uro @Broken-arrow @MacAllan

Låt mig påminna er om detta:

85% positiva röster och 15% negativa. Skulle tro att det är bättre resultat än vad både Windows 7 och 8/8.1 hade vid release.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@Kasken
Det enda som går att säga med säkerhet är att det som du tycker är perfekt tycker någon annan är dåligt, och vice versa. Dels för att ni använder datorn till olika saker, och för att ni tycker olika.
Vissa skulle vara nöjda om det presenterades en "wizard" vid första installation där du kan välja hur många appar (eller paket av appar) som ska vara förinstallerade, men minst lika många skulle vara missnöjda över att behöva välja, varför just deras favorit app inte fanns där, eller varför deras egentillverkade app inte får vara med på den där ypperliga reklamplatsen.

TLDR; Det är omöjligt att göra alla nöjda.

Riktigt vettigt inlägg, givetvis är det så.

Det där med en "wizard" låter ju som en tokbra idé, att ingen tänkt på det förut.... Eller, vänta nu....

När jag installerar program så får jag ofta välja om jag vill göra en "typical installation" eller "Custom Installation" eller "Complete Installation", oftast är då "typical" eller "complete" förvalt eller markerat som rekommenderat.
Kryssar jag då istället i "custom" så får jag upp en lista med alla delar som följer med detta program och en del andra saker, som jag efter tycke o smak kan välja o vraka bland vad som ska installeras eller inte.

Om bara Microsoft kunde anamma denna lösning så skulle ju W10 tas emot med öppna armar av de allra flesta, även gamla bakåtsträvande tjurgubbar som jag själv

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

http://i.imgur.com/C1Ud2Yh.png

85% positiva röster och 15% negativa. Skulle tro att det är bättre resultat än vad både Windows 7 och 8/8.1 hade vid release.

"Rätt bra" för mig är sämre än bra men det kanske är olika var man befinner sig. Så jag ser att fler negativa men det kan ju som sagt tolkas.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dahle86:

"Rätt bra" för mig är sämre än bra men det kanske är olika var man befinner sig. Så jag ser att fler negativa men det kan ju som sagt tolkas.

Med tanke på att det saknas något i stil med rena skräpet och skulle inte ta i den med en sketen tång får man väl anse rätt bra som negativt (strejf måste ju förtjäna sin lön efter allt så det passar med vinklad fråga och dålig statistik)..

Det ända det säger är att 85% av de som orkar sig till en strejf tråd om Win10 tycker om win10. De som inte tycker om den håller sig förmodligen borta för att slippa MS PR uppkörd i nyllet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Det ända det säger är att 85% av de som orkar sig till en strejf tråd om Win10 tycker om win10. De som inte tycker om den håller sig förmodligen borta för att slippa MS PR uppkörd i nyllet

Jag påminner dig gärna om att den här tråden fanns länkad med stor text i nyhetsflödet på första sidan på www.sweclockers.com under en ganska lång tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag påminner dig gärna om att den här tråden fanns länkad med stor text i nyhetsflödet på första sidan på www.sweclockers.com under en ganska lång tid.

Trots detta så har knappt 2000 av Sweclockers knappt 270,000 registrerade användare besvärat sig med att besvara frågan

Det tolkar jag som att merparten av användarna är betydligt smidigare och smartare än mig och håller sig borta från trådar som denna

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Trots detta så har knappt 2000 av Sweclockers knappt 270,000 registrerade användare besvärat sig med att besvara frågan

Det tolkar jag som att merparten av användarna är betydligt smidigare och smartare än mig och håller sig borta från trådar som denna

Det finns och har funnits så många omröstningar ju, inte lätt att vara med på alla. Flera av dessa är från nyhetsartiklar på förstasidan på www.sweclockers.com.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av strejf:

Precis.

Annars hade jag knappast haft alla sekretessinställningar inställda på default i Windows 10 på alla mina 6 datorer hemma. Jag har ingen anledning att misstro Microsoft.

Spelar liten roll, när det strular så är det svårt att felsöka. Sen uppdateringar som kommer titt som tätt, som dessutom rör runt i OS:et. Så blir ett mindre roligt jobb att felsöka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jasså... själv har jag inte haft en enda issue på mina maskiner som kör W10, varken privat eller på jobb.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _niko_:

Jasså... själv har jag inte haft en enda issue på mina maskiner som kör W10, varken privat eller på jobb.

Är detta baserat på att win10s spionfunktioner är features och inte buggar? Tror inte jag kan säga att ett OS som by default spionerar som fan på sin användare inte har en ända issue...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av strejf:

Det finns och har funnits så många omröstningar ju, inte lätt att vara med på alla

Resultatet från en Opt-In röstning är ju som att ställa frågan "Tycker du gud är bra?" till en troende.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

Då kan du vara glad.

Har utökat till 7 st stationära hemma som kör Windows 10 nu... och det är 2 av dem som drabbas av diverse problem som jag inte sett på de andra.

I dessa 7 datorer så är det inte samma hårdvarukonfiguration, annars hade det varit betydligt enklare att sätta fingret på problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Precis.

Som sagt så kan man använda statistik hur man vill och det är också frågan om första intrycket.
Mitt första intryck var också positivt, men sen upptäckte jag alla negativa saker.

Du tolkar det som 85% positiva och 15% negativa, min tolkning är 54% negativa och 46% positiva.
"Rätt bra" anser jag inte vara en positiv bedömning för det innebär ju att man inte är nöjd med allt.

Så du ser att man kan använda statistik hur man vill utan att det är varken rätt eller fel.

Permalänk
Avstängd

"For the listed systems, along with our OEM partners, we will perform special testing to help future proof customers’ investments, ensure regular validation of Windows Updates with the intent of reducing potential regressions including security concerns, and ensure all drivers will be on Windows Update with published BIOS/UEFI upgrading tools, which will help unlock the security and power management benefits of Windows 10 once the systems are upgraded. "

Spännande att Microsoft kommer köra ut BIOS/UEFI-uppdateringar via Windows Update till vissa datorer på Windows 7/8 för att de ska passa bättre med Windows 10.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/01/15/window...

Visa signatur